Jump to content
MAINOS

Sveitsissä työskentelevät sairaanhoitajat


Katja72

Recommended Posts

Hei kaikki viestiini vastanneet! Kiitos ihanista viesteistä ja innostuksesta! Minun on ikävä kyllä todettava, että tämän hetkisen maailmantalouden tilanteen takia tänne on kovin vaikea päästä töihin, vaikka pula onkin kova! Hain ensimmäisille yhteydenottajille työpaikkaa aika kauan ja hekään eivät saaneet koulutusta vastaavaa työtä..aloittavat nyt syyskuussa hoitokodissa  perushoitajina siihen asti kunhan oppivat kielen.

Jos osaa hyvin saksaa ,niin se helpottaa jo paljon..ennen pääsi ilman kielitaitoakin, mutta nyt enää ei. Minun välitystyönikin näin ollen ei onnistu, koska joka paikassa tyrmätään kielitaidon takia. Te kiinnostuneet...alkakaa opiskella nyt saksaa  tehokkaasti ja kun osaatte mielestänne auttavasti, ottakaa taas yhteyttä..silloin on minunkin helpompi auttaa ja etsiä. Nimimerkki Guldan aloitti nyt kielikurssin täällä ja menee ilman kielitaitoa töihin..oli onni, että löysin jonkun, joka antoi mahdollisuuden. Mutta kovan työn takana oli!!

Pahoitteluni! Idea on loistava, mutta ajankohta ei sopiva..ehkä vuoden parin päästä tilanne on taas aivan erilainen. Kaikkea hyvää ja kieliopiskeluja!

Ystävällisin terveisin Katja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 62
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mitäs kieltä te siellä puhutte? Saksaa, ranskaa, italiaa vai kaikkia sekaisin?

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kiinnostaa kyllä tosi paljon.. laitoin sinulle privaan viestiä. otathan yhteyttä ja laita omat yhteystietosi mukaan. meillä on muutenkin jo menolippu eurooppaan kesäkuussa... niin miksei samalla mentäis sveitsiin ::)

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei Sini ja Guldan!

Me puhutaan tällä alueella saksaa..sveitsin saksaa, joka on aika paljon erilaista kuin normaalisaksa, mutta saksalla pärjää oikein hyvin. Englantiakin sveitsiläiset osaa jonkin verran..Mutta alkuun on tietysti vaikea ymmärtää..minä istuin ekat raportit aivan ummikkona ja ajattelin ettei tule mitään, tunsin itseni tyhmäksi. Mutta meitä on täällä kaikenmaailman väkeä, philippiiniläisiä, tamileja , afrikkailaisia, jotka oppivat hitaasti kieltä ja se ovat silti saikkareina ja tekevät hyvin työnsä. Suomalaiset oppivat nopeasti kielen ja ovat hyvin arvoostettuja työntekijöitä. Mulla on tarkoitus auttaa alkuajan ongelmissa ja esim.asuntoasioissa, olisin niin kuin yhteyshenkilö ja apu täällä..joka minulta puuttui, jota olisin kaivannut. muuten minulla sujui nopeasti töissä hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän Sveitsi kiinnostaisi, tosin en kyllä jaksa uskoa, että täytenä ummikkona siellä pärjäisi... itse olen lukenut saksaa joskus yläasteella parivuotta, mutta sen vähänkin oppimani olen jo ajat sitten unohtanut ja käytännön kielitaito on jotakuinkin nolla. No voisihan sitä kieltä tietysti mennä opiskelemaan vaikka kesäyliopistoon.

Katja72, välitätkö hoitajia siis kaikenlaisille osastoille, ja vain tiettyyn sairaalaan vai moniin eri sairaaloihin? Oma osaamiseni on leikkaussalin puolelta. Entä millainen on rekisteröitymisprosessi Sveitsissä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei Hestia!

Niinpä, vaikka onkin varmaan vaikea uskoa, mä tulin tänne kanssa aivan täytenä ummikkona, vaikka olin lukenut 5 vuotta saksaa, mä en ymmärtänyt yhtään mitään kielestä pariin ekaan viikkoon , koska täällä ei puhuta kirjasaksaa , vaan sveitsinsaksaa, joka on enemmänkin kuin hollantia. Ja englantia ei moni vanhainkotitasolla osannut...mutta näin oli pakko oppia, kuunnellen aloin pikku hiljaa ymmärtää kieltä...ja nyt puhun 12 vuoden jälkeen paikallisten mielestä todella hyvää murretta ja esim. moni paikallinen luulee minua vaan jonkin toisen murrealueen kasvatiksi.

Alku ei ole helppo. mutta jos ei ota riskiä ja uskaltaudu kokeilemaan, ei saakaan mitään. Siksi minä olen aloittamassa rekrytointihommaa, koska itse olisin silloin kaivannut ns.yhteyshenkilöä, joka olisi auttanut kieliasioissa jne. Mulla ei ole firmaa, mä olen vasta hieman kysellyt , kuinka suuri tarve olisi alan ammattilaisista täällä ja  ottaisiko esim .Bernin suurimmat sairaalat suomalaista ammattihenkilöstöä..

Leikkaussali- ja anestesiahoitajista on kova pula. Sairaalat tarjoavat ilmaisia kielikursseja. Luvat saa hyvin..kunhan sinulla on työpaikka tiedossa , lupa irtoaa ongelmitta ja työnantaja hoitaa järjestelyt. Rekisteröinti tulee puolen vuoden työnteon jälkeen..palkka ei ole alussa pienempi, rekisteröinti vie vaan täällä aika kauan. Minä olen koulutukseltani yo Terveydenhoitaja ja minun titteli täällä on diplomisairaanhoitaja, terveydenhoitajan töitä ei samalla lailla ole kuin Suomessa.

Mä kyselen juuri siksi väkeä Bernin alueelle, koska mä voisin olla Suomi-hoitajien tuki ja ns. Mamma täällä...Auttaisin mielelläni alkuun ja hoitaisin kaikenlaisia asioita , jotka on maahanmuuttajille vielä epäselviä juttuja. Mun tää homma on tosiaan vasta alussa ja mulla on paljon nyt töitä ja 2 viikon loma, jolloin en ole maassa ( Kuubassa! ) .. ja sen jälkeen starttaan kunnolla..jos saan edes hieman sairaaloilta vastakaikua..

Minä en halunnut ikinä Englantiin tai Norjaan , minua oli aina kiinnostanut Sveitsi keskeisen sijainnin takia ja säätilankin takia. Sveitsi on vielä hyvin moderni kuten Suomikin (joissakin asioissa takapajula! ) Minun piti olla täällä 4 kuukautta..mutta nyt on hujahtanut aika laillla aikaa..löysin aika nopeasti aviomieheni täältä..

Mutta kaikki uusi ja tuntematon on aina alkuun aika hankalaa, mutta meitä suomalaisia on täällä eri aloilla vaikka kuinka paljon ja Bernissä kaupungilla ollessani törmään aina suomalaisiin..usein suomalaisiin julkkiksiinkin..ja olen saanut jo ilmaislippujakin mm. Kapellimestari Ari Rasilaisen konserttiin..kun törmäsimme kaverini Niinan kanssa häneen kaupungilla ja hän kuuli meidän puhuvan suomea...

sellaisita infoa tänään!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Diplomisairaanhoitaja..... Ai perhana kun hieno titteli.

Yksi kätilöpuolen opettajani on ollut aikoinaan sveitsissä töissä ja kanssa suositteli maata. Ei vaan itseltä oikein tuo saksa taitu. Mtä nyt joitakin sanoja kahden keikasta yms on oppinut.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo ammattinimike on saksaksi Diplomierte Pflegefachfrau/mann (FA SRK). Eli oikeastaan ei puhuta enää sairaanhoitajasta tai sisaresta (schwester). käännös olisi suunnilleen Diplomoitu hoitotyön ammattihenkilö(nainen/mies) (Sveitsin punaisen ristin pätevyystodistuksella), eli rekisteriviranomainen on punainen risti.

Itse menin sinne puolet lukion lyhyestä saksasta lukeneena eli oppimista oli, mutta eivät saksalaisetkaan alussa ymmärrä noita murteita - eivätkä koskaan opikaan! Suosittelen, itsellä vierähti tuolla 13 vuotta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi Jallu!

Kiitos nimestä..joo minä olen se Diplomierte Pflegefachfrau joka on alkamassa värvyytä..etkö tulisi takaisin?! Uusi nimike on kyllä aika mielenkiintoinen ja se on paljon tärkeämmän kuuloinen kuin entinen Krankenschwester DN1 oder DN 2 , AKP...mä olen koulutukseltani terkkari, mutta koska mun opiskeluvuodet otetaan rekisteröinnissä huomioon ja oppiaineet ja niiden määrät riittävät minut rekisteröimään täällä entiseksi Krankenschwester AKP...nykyiseksi Dip. Pflegefachfrau. Jopa suomalainen lähihoitaja ent. perushoitaja on varmaan täällä jo Pflegefachfrau ..eli entinen DN1. Ja rekisteröinti on helppo juttu..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaatiiko sairaalat nykyään rekisteröitymisen piankin, minä tein sen oltuani jo noin 5 vuotta siellä töissä ja sujui vaivattomasti.

Eikö lähihoitajan toimenkuvaa vastaa lähinnä tuo uusi FAGE (Fachangestellte Gesundheit) -koulutus?

Kyllä minä olen muutamaan otteeseen miettinyt sitä paluuta, mutta kun tuli hankittua niillä kertyneillä eläkerahoilla kämppä täältä suomesta niin tyydyn toistaiseksi lomailemaan siellä alppien juurella!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi Jallu!

Kyllä, se FAGE on varmasti samantyyppinen koulutus kuin lähihoitaja. Ne on âinakin mun työpaikassa saikkareina...ovat päivävastuussa , Tagesverantwortlich jne. Pistä Jallu kämppä vuokralle ja tule  tienaamaan itsellesi Espanjan Villa ;-)) Se rekisteröinti ei ole ongelma..ei ne vaadi sitä suomalaisilta heti ja ne auttaa sen hankinnassa. Mun virolainen naapurini oli monta vuotta töissä ensiavussa , vaikka hänen rekisteröinti vei aikaa , koska koulutus ei ollut samaa tasoa ..työssä hän oli ollut vuosikaudet teholla ja ensiavussa..Työväestä on pula ja täällä ajautuu kaikki pahvit ilman psykologisia testejä alalle. Mä revin kohta pelihousuni..siksi alan hakea väkeä kotomaasta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Voi vitja, jos olisin jo valmistunut niin tulisin pikimmiten kokeilemaan hommia sinne vaikka en kieltä puhukaan! Pitänee varmaan sitten odotella vielä reilut kolme vuotta ja katsoa sitten uudestaan 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei, olen jo vanha huuhkaja  alalla(sairaanhoitaja), enkä kirjoitakkaan omasta puolestani. Tyttäreni opiskelee oppisopimuksella lähihoitajaksi ja valmistuu 1,5 v. kuluttua. Hän on jo nyt päättänyt lähteä heti valmistuttuaan pariksi vuodeksi ulkomaille töihin ja sitten jatkaa opiskelua sairaanhoitajaksi joko ulkomailla tai Suomessa. Kirjoitan hänen puolestaan, koska hän ei vielä opintojen tässä vaiheessa pääse näille sivuille. Miten siellä on töitä lähihoitajille?  Oppisopimuksella opiskelusta on se etu, että on koko ajan kiinni käytännön työelämässä. En oikein osaa käyttää tätä sivustoa. En tiedä miten viestit laitetaan "privana". Mut katotaan nyt mitä toivoa annat, niin saa sit tytär ite hoidella jatkoyhteydenpidot. Olet aivan ihana ihminen kun näin haluat auttaa muita ihmisiä ! T. Kollegasi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

koska hän ei vielä opintojen tässä vaiheessa pääse näille sivuille.

Hei, ihan aiheen vierestä nyt sanon, mutta tietääkseni kaikki alan opiskelijatkin ovat tervetulleita siinä missä valmiitkin hoitajat. Sekaan vain rohkeasti, ei se opintopisteitä kysy  *pyhimys*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten siellä on töitä lähihoitajille?

Kommentoin vähän: Sveitsissä on osastoilla töissä sairaanhoitajia (pflegefachfrau/mann) ja lähinnä hoitoapulaista vastaavia työntekijöita (pflegeassistent/in). Uutena työntekijäryhmänä ovat tulossa FAGE't joiden toimenkuva on varmaan vielä hiemän epäselvä. Voit yrittää katsoa paikkoja välitysfirmojen kautta: esim permed.ch tai adecco.ch ja ottaa yhteyttä niihin. tai sitten svap.ch

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ahaa, aina sitä oppii uutta, eli siis ei tarvitse olla teo.ssa et tänne pääsee kirjautumaan. Olenkin sitten ollut ihan "pahvi" taas kerran. Kiitos, kerron viestin eteenpäin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ahaa, aina sitä oppii uutta, eli siis ei tarvitse olla teo.ssa et tänne pääsee kirjautumaan. Olenkin sitten ollut ihan "pahvi" taas kerran. Kiitos, kerron viestin eteenpäin.

Piti ihan käydä tarkistamassa mitä säännöt sanoo. Siellä ihan eka lause on näin

Hoitajat.net on luotu kohtaamispaikaksi terveydenhuoltoalan ammattilaisille ja alan opiskelijoille.

Eli mukaan vain!

sorry jälleen tää mun offtopic....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hei,

Mistä saisi virallista tietoa Sveitsiin hakeutumisesta, siellä työskentelystä jne. Englantilaiset vastaavat palstat kun puhuivat kielikokeista jne.

Kiinnostaa kovasti, mutta pitää nyt katsella ihan rauhassa.

Neulominen on helppoa kuin heprea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten on psykiatrian puolella hommaa käkikellomaassa?

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä Sveitsin sairaanhoitajaliiton linkkikokoelma, sieltä löytyy varmasti osoitteita, joista apua. esim. svap on värvännyt henkilökuntaa ulkomailta vuosikymmeniä:

http://www.sbk-asi.ch/webseiten/deutsch/0default/frameset.htm?/webseiten/deutsch/0default/aktuell.htm

Baselin psykiatrinen sairaala, ehkä tätä kautta löytyy lisää linkkejä psykiatriaan:

http://www.upkbs.ch

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi,

muutin vajaa vuosi sitten perheen kanssa Zurichin lähelle ja olen nyt vuorotteluvapaan lähestyessä loppua alkanut miettimään vaihtoehtoja työllistymiseen täällä Sveitsissä. Kielitaitona kun on vain saksan alkeet, työnhaku jännittää. Kaikissa löytämissäni paikoissa kun on vaadittu saksan osaamista  ::)

Uskotko kuitenkin, että vajaavaisella kielitaidollakin voisi täältä töitä löytyä??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

öh.. minä ja vaimoni ollaan menossa sveitsiin hakee töitä nyt kesällä.. ja kumpikaan ei pölise sanakaan saksaa ::).. tai no ich bin aleksander!

mielestäni sulla on hieman parempi asetelma kuin meillä :D.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitääpä tähän ketjuun muutama sana laittaa.. Eli olen eilen saapunut Sveitsistä 4 päiväseltä koulutusmatkalta, ja mä ainakin rakastuin tuohon maahan täydellisesti! Hakisin sieltä töitä silmänräpäyksessä, jos elämäntilanne olisi toinen, mutta 1- ja 10-vuotiaiden lasten sekä miehen kanssa se ei ole niin helppoa. Ainoa pieni mutta on se kieli, olimme hieman pienemmässä kaupungissa ja siellä TODELLA harva osasi englantia, saksalla, ranskalla ja italialla olisi kyllä pärjännyt.

Mutta siis suosittelen lämpimästi tuota maata näillä kokemuksilla mitä minä sieltä sain!

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Heips! Ihan vasta tänään googletin vaihtoehtoja lähteä töihin ulkomaille ja sieltä löytyi myös tämä tosi mielenkiintoinen juttu. Itse olen perheellinen perushoitaja ja en tiedä koska olisi mahdollista toteuttaa niitä seikkailuhaaveita, jotka jäivät nuorempana tekemättä. Olen myös uusi tällä foorumilla. Minua kiinnostaa vähän saksan alkeita joskus lukeneen perushoitajakoulutuksen käyneen mahdollisuudet saada töitä Sveitsistä. Millaiset siellä on työ- ja loma-ajat Suomeen verrattuna? Palkka tuntuu aivan ihanalta, mutta paljonkohan siitä menisi vaatimattomaan asumiseen? Entä lentolippuihin? Voisiko jutun aloittaja ja rekrytoija ottaa yhteyttä minuun päin, jollei viestit välity toiseen suuntaan? Kiitos. Niin ja mielelläni lukisin muidenkin mietteitä ihan mistä tahansa ulkomailla työskentelystä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...