Jump to content
MAINOS

Sipoon sairaankuljetus tv:ssä


dino

Recommended Posts

Sattuiko kukaan katsomaan YLE 1:ltä tänä iltana ruotsinkielistä Spotlight-ohjelmaa? Sipoon sairaankuljetus sai kyseenalaista mainetta lähinnä yhden potilastapauksen pohjalta. Päällimäisenä jäi mieleen että olivat kävelyttaneet rintakipuisen potilaan ambulanssiin ja EKG:n lähetyksessä sekä autossa oli ollut teknisiä ongelmia. Tuon kaltaisia ongelmia ja virhearviointeja tulee kaikille sairaankuljettajille josain vaiheessa, eli tuon perusteella en lähtisi tuomitsemaan vielä sairaankuljetusfirmaa.

Firman toimintatavat paremmin tuntevat osannevat kertoa osuiko juttu oikeaan firmaan vai onko nyt tehty kärpäsestä härkänen?

Juttu löytyy RealPlayer muodossa sivuilta: http://internytt.yle.fi/spotlight/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Minustakin on tyhmää paisuttaa yksittäistapausta tuohon sävyyn. Jokainen alalla oleva tämän varmasti tietää, eikä moisesta provosoidu. Positiivista ohjelmassa oli minusta Castrenin haastattelu. Kommentit olivat hyviä ja asianmukaisia. Vastaavia ongelmia kun lienee aika monessa kunnassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, potilashan menehtyi lopulta hoidoista huolimatta.

Tietysti ikävä asia, mutta tuota voisi varmaan spekuloida loputtomiin. Puolisohan kertoo siinä alussa, että odottivat n. tunnin verran (muistaakseni) ennenkuin soittivat apua, vaikka oireet olivat tutut kyseiselle potilaalle... Olisiko potilas edelleen hengissä, jos apua olisi soitettu heti...

Syyttävään sävyynhään tuo ohjelma oli tehty, harmi ettei Sipoon tk-lääkäri tai Castren ottanu kantaa tuohon potilaan omaan hälyttämisviiveeseen... No ehkä parempi näin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyytimiesten tietotoimisto KTT keroo että kuolleen lähisukulainen olisi FST:llä töissä. Tieto on vahvistamaton mutta tuntuu aika mahdolliselta. Jos on näin niin sai suku makean koston.

Sääli vaan että näin menee kaikilta maine.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se mitä ne työntekijät sanoi siinä haastattelussa kalustosta on totta. Firman välineet on huonossa jamassa. Se Fiiatti mikä siinä pihalla seisoo, on satavuotta vanha ja hajonnut miljoona kertaa. On joskus hyytynyt ylämäkeenkin. Se mese taas on niitten päiväauto, mikä on ostettu käytettynä espoon yksityiseltä. Lasissa oli ostohetkellä jo valmiina varmaan miljoona kilometriä. Kyytimiesten tietotoimisto KTT kertoi että parannusta on tapahtunut, firman johtoa on uusittu jne. Mutta ne romut näyttää edelleen olevan käytössä. Mutta nämähän ei missään tapauksessa ole työntekijöiden vika. Vi**taa se itseäkin tehdä huonoilla vehkeillä töitä.

Mitä k.o keissiin tulee, en ota kantaa koska en todellista tilannetta tiedä. Itseasiassa se vaimon tilitys siinä kellonajoista vaan ärsytti. Jos potilas on kipeä, niin totta hemmetissä siellä menee aikaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä k.o keissiin tulee, en ota kantaa koska en todellista tilannetta tiedä. Itseasiassa se vaimon tilitys siinä kellonajoista vaan ärsytti. Jos potilas on kipeä, niin totta hemmetissä siellä menee aikaa...

Näinhän se on, että suurelle yleisölle( varsinkin ikääntynyt väestö) ambulanssi on edelleenkin vain auto, jonka kuuluu tulla nopeasti hakemaan potilas ja viedä samantien lääkäriin. Ei ymmärretä, että potilasta voidaan nykyisin hoitaa paikalla jo aika pitkälle, vieressä saattaa häärätä hätääntynyt omainen jolle 1 minuutti tuntuu 10 minuutilta. Jos kohteessa tulee mutinaa ja kritiikkiä, tulee se useimmiten juuri vieressä olevalta omaiselta, ja koskee usein juuri sitä että potilasta haluaisi tutkia ensin: "mitä sitä nyt enää kattomaan ja tutkimaan, näättehän te että se on kipee, viekää se nyt sinne sairaalaan".Tuntuu tässäkin, että omaiset purkaa omaa suruaan tällä tavalla, valitettavasti siinä vain kärsii turhan moni!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi asia mitä jäi mieleen oli juuri tämä aika rumba! Miten ihmeessä vaimolla tuli mieleen kirjoittaa aikoja ylös??? Kun kerran väitti että oli niin huolissaan ja kaipasi joku lohduttamaan.

Ymmärrän kyllä että omaiset haluavat että joku ammattilainen olisi läsnä ja tukena, ehkä niin olisikin pitänyt tehdä tässäkin tilaanteessa. Mutta jos minun omainen olisi niin sairas kun kyseinen potilas, niin minulla olisi kyllä muuta ajateltavaa kuin aikojen kirjaaminen....... (Kuulosti vaan niin ihmeelliseltä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se mese taas on niitten päiväauto, mikä on ostettu käytettynä espoon yksityiseltä. Lasissa oli ostohetkellä jo valmiina varmaan miljoona kilometriä.

En itse kyseistä ohjelmaa nähnyt, enkä tiedä, ketkä siellä juttelivat, mutta henkilökohtaisesti tiedän, että k.o. päiväauto on täysi paska. Olen itse sillä kerran joutunut ajamaan ja tulin todenneeksi, että niin sutta en ole koskaan ajanut - edes kaverini entinen farmari ei vetänyt sille vertoja ja tämä kyseinen farkku sentään puhalsi kerran tankatessa toista litraa suihkuna ulos tankin aukosta, kun pakoputki oli jotenkin lämmittänyt tankin.

Kyseessä on muistaakseni pienimmällä mahdollisella moottorilla varustettu kolmetonninen mersun sprinter, jossa on automaattivaihteisto ja todella huonosti toimiva ajonesto (jos on päällä, ei saa pois kuin tappelemalla pari minuuttia ja jos on pois päältä, ei todennäköisimmin mene takaisin). Kiihtyy hitaammin kuin naapurin vanha Ferguson ja mummo jäisellä katollakin kulkee huomattavasti tasaisemmin ja varmemmin.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse katsoin ohjelman ihan sattumalta ja kyllä hyvin provokatiivinen oli koko ohjelma. En ymmärrä miksei siinä taaskaan kysytty mielipidettä niiltä, jotka keikalla olivat olleet mukana. Mehän teemme keikalla paljon  ns. salatiedehommia, joita maallikot eivät välttämättä ymmärrä eikä hoitajilla ole aikaa selittää. Jonkun faksin toimimattomuuden puiminen on tylsää. Meillä maalla se toimii harvoin, kiitos kentän heikkouden. Silloin filmi pitää itse tulkita ja tarvittaessa vaikka selittää se puhelimessa lääkärille. Kerran olen piirrättänyt filmin yhdellä lääkärillä. Luettelin ruutuja ja hoito-ohjeet saatiin. Aikaa kyllä meni, mutta auto liikkui samalla kohden sairaalaa...

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ohjelmaa nähnyt mutta kommentoisin tuota sävyä miten terveydenhuolto asioista aina uutisoidaan. Se on selvä että niitä dramatisoidaan ja ne iskee ihmisiin. Mikä voisi olla enemmän tunteisiin ja ihmisten herkkiin alueisiin eniten koskettavaa kuin terveydenhuolto. Miten niin mukava rehti ihminen joutuu hädän keskellä niin kaltoin kohdelluksikaan !

Ja selvähän se on et kriisissä ihminen muistaa ne kaikki pienimmät sanat. Nene on jotka mieleen jää. Esim itse vakavassa onnettomuudessa olleena vuosi sitten muistan vieläkin sen hirveän tunteen kun kirurgin takapäivystävä tuli paikalle suoraan auto remontista kädet rasvassa ja ilmoitti mulle et jos töölöössä jono ettei päästä sinne suoraan niin sit mä voin yrittää leikata sut täällä....voitte vaan kuvitella tunteen ! Arvatkaa olisinko antanu tän kirurgin koskee itseeni ?

Lanssissa kohdataan ihmiset juuri sillä kaiken tärkeimmällä hetkellä. Se mitä silloin sanot tai jätät sanomatta muistetaan vuosia

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En itse kyseistä ohjelmaa nähnyt, enkä tiedä, ketkä siellä juttelivat, mutta henkilökohtaisesti tiedän, että k.o. päiväauto on täysi paska. Olen itse sillä kerran joutunut ajamaan ja tulin todenneeksi, että niin sutta en ole koskaan ajanut

Kyllä sillä mieluummin ajaa kuin uudella transitilla. Etu iskarit voisi kyllä vaihtaa...

En ymmärrä miksei siinä taaskaan kysytty mielipidettä niiltä, jotka keikalla olivat olleet mukana.

Vaitiolovelvollisuus. Itse ole ikänä ymmärtänyt mitä iloa on marista viranomaisten/muiden vaitiolovelvollisuuden piirissä olevien instanssien haukkumisesta julkisesti. Tai ymmärrän, on helppo marista kun kukaan ei tule kaivamaan faktoja esiin ja kertomaan niitä julkisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaitiolovelvollisuus. Itse ole ikänä ymmärtänyt mitä iloa on marista viranomaisten/muiden vaitiolovelvollisuuden piirissä olevien instanssien haukkumisesta julkisesti. Tai ymmärrän, on helppo marista kun kukaan ei tule kaivamaan faktoja esiin ja kertomaan niitä julkisesti.

Tää on just se ärsyttävin asia mitä maallikot ei ymmärrä. Media esittää aina toisen osapuolen kannan ja koskaan et voi tietää mitä taustalla on kun alan ihmiset ei voi puolustautua kunnolla. Taustalla voi olla liiottelua, väärinymmärryksiä, mt-vaivoja, mitä vaan. Eihän julkisuuteen voi tulla sanomaan esim että , potilas X on maanis-depressiivinen umpihullu skitsofreenikko, ja osa hänen esittämistään asioista on tuulesta temmattuja.  angry.png

Eniten tätä harrastaa Karpo. Sen takia mä en pysty katsomaan sen ohjelmia viiltelemättä ranteitani, joten en katso niitä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on just se ärsyttävin asia mitä maallikot ei ymmärrä. Media esittää aina toisen osapuolen kannan ja koskaan et voi tietää mitä taustalla on kun alan ihmiset ei voi puolustautua kunnolla. Taustalla voi olla liiottelua, väärinymmärryksiä, mt-vaivoja, mitä vaan.

EIkä välttämättä pelkästään media... Kyllä sana kiertää omaistenkin keskellä ja sitten ihmetellään. Kun potilas/omainen tekee valituksen ja siihen joutuu tekemään vastineen, näkökanta eroaa usein huomattavasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Nyt kun tämänkin täältä löysin... Siinä morkattiin koko yksityistä sektoria yhdellä lauseella joka meni jotakuinkin näin; 2/3 osaa suomen sairaankuljetuksesta on yksityisten sairaankuljetusyritysten hoitamia, joilla ei ole lääkärin valvontaa.

Useimmat yksityiset ovat koko henkilöstöllään useammin tekemisissä vastuulääkärin kanssa kuin monet laitokset. Ainakin meillä.

Se omainen valitti kun kukaan ei tullut kertomaan mitä tapahtuu autossa. Metihelilääkärikin meni kuulema suoraan kopterista autoon. Edes palomiehet olisivat voineet tulla kertomaan mitä tapahtu

Tässäkin olisi voinut kääyttää ehkä maalaisjärkee... Ei sillä mammalla sitä infarktia ollut. mitä se lääkäri sitä olisi tavannut kun kädet on täynnä työtä muutenkin. Ja oma mielipiteeni n se että jos palomies on paloautolla tullut kohteeseen ei hänen osansa ole toimia tietotoimistona asiasta mikä on terveydenhuolto henkilökunnan vastuulla. Eli tarkoitan että vaikka on kyytikoulutus tai korkeampi, silti siinä tilanteessa ollaan ensivaste työssä ja siihen ei kuulu terveydentilan selvitys.

casDREENI oli mielestäni ensimmäistä kertaa vakuuttava ja puhui silkkaa asiaa.

Ja lopuksi... On mullakin joskus erään virman uusin auto sanonut työsopimuksen irti kun piti lähteä kohteesta berttana kun pomo pihisteli akuissa... ja jos faksi ei toimi niin minkä sille voi??? Nykyteknologiasta kun ei ikinä tiedä koska se prakaa....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"casDREENI oli mielestäni ensimmäistä kertaa vakuuttava ja puhui silkkaa asiaa."

en usko tota ikipäivänä!

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"casDREENI oli mielestäni ensimmäistä kertaa vakuuttava ja puhui silkkaa asiaa."

en usko tota ikipäivänä!

Tässä tuo Castreenin haastattelu:

http://ra.yle.fi/ramgen/aktualiteter/spotlight/spotlight_2005_01_25.rm?start=00:20:42%3C/td%3E%3C/tr%3E%3Ctr%3E%3Ctd%20valign=top%3E&end=00:27:45

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Kerropas mitä kaikkee sipoon sairaankuljetukseen liittyy. Mielestäni nämä tohtorit puolustivat näitä sairaankuljettaija positiivisellä tavalla ja eihän ne mitään pahaa siitä firmastakaan puhuneet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi poijjaat ja naiset ku tietäsitte mitä kaikkee sipoon sairaankuljetukseen liittyy... Siinä firmassa kaikki asiat on päin persettä ainaki KTT:n mukaan... on muute samaa lafkaa vantaan sairaankuljetuskin... tiedänpähän vaan ku on tuttuja ollu töissä ko. firmassa   ;D

Jos ei ole mitään faktoja esittää, niin ei paljon kannata täällä huudella!

Nimim: mullakin on tuttuja/kavereita siellä nykyisen firman toimiessa sekä edellisen firman toimiessa vuodesta -97 lähtien. Tosin minullekkin ne on kuulopuheita, kun itse en ole siellä ollut ja kokenut niitä asioita vain kuullut...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ei ole mitään faktoja esittää, niin ei paljon kannata täällä huudella!

Näin on! Pahimmassa tapauksessa voi joutua selvittelemään perättömiä juttujaan sinitakkisille herrasmiehille...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi poijjaat ja naiset ku tietäsitte mitä kaikkee sipoon sairaankuljetukseen liittyy... Siinä firmassa kaikki asiat on päin persettä ainaki KTT:n mukaan... on muute samaa lafkaa vantaan sairaankuljetuskin... tiedänpähän vaan ku on tuttuja ollu töissä ko. firmassa 

Nyt kun olet näinkin näyttävästi aloittanut, niin esitä tietosi, voidaan sitten muutkin osallistua tasavertaisesti keskusteluun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...