Jump to content
MAINOS

Vuorotyö ja migreeni?


jeyce

Recommended Posts

Olen reilu vuosi sitten sairastunut melko rajuun migreeniin, ja tässä nyt sitten mietiskelen, miten mahtaa onnistua migreeniä sairastavana perhe-elämän ja vuorotyön yhdistäminen. Etenkin kun tulee illan perään aamu ja yö jää lyhyeksi, tulee herkästi päivän aikana migreeni. Ei sinänsä, se kyllä helpottuu lääkkeillä, mutta näin ihan periaatteessa migreenikohtausta kuuluisi hoitaa lääkkeen lisäksi myös levolla..

Onko muita migreeniä sairastavia sairaanhoitajia? Oletteko kokeneet siitä olevan haittaa työelämässä?

Minä ainakin huomaan, että voimakkaista hajuista ja tietysti tuosta huonosta nukkumisesta tulee herkästi kohtaus. Valitettavasti uskon homeillakin olevan jonkin sortin vaikutusta sairastumiseeni, kun alkoi niin yhtäkkiä ja rajuna.. Tosi usein on kohtauksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Varmasti on todella yksilöllistä kuinka vaikuttaa. Itse olen migreenin kanssa opetellut elämään lapsesta saakka ja onnekseni se ei ole "kovin paha". On kausia kun on useammin migreeniä, mutta vastaavasti taas myös kausia kun saa olla aika rauhassa, lisäksi olen hieman oppinut tunnistamaan mitkä mahdollisesti laukaisee kohtauksen ja milloin on hyvä ottaa lääke. Sen jälkeen kun migreeni kunnolla alkaa ei mitkään lääkkeet tunnu auttavan.

 

Pidempi univaje vaikuttaa, ilmanlaatu ja yllättäen ne hajut... "luonnolliset" hajut harvemmin laukaisevat minulla migreeniä, eli eritteet eivät haittaa vaikka eiväthän ne muutoin useinkaan kovin hyvältä tuoksu. Tietyntyyppiset hajusteet taas puolestaan laukaisevat melkeimpä järjestään karmean viiltelyn päässä. Ikävä kyllä hajusteisiin törmää useimmin työkavereiden kuin asiakkaiden kohdalla ja koen jotenkin vaikeaksi alkaa huomauttamaan asiasta. Useinkaan ei huomaa, että se oma hajuste voi olla toisen mielestä voimakas, varsinkin jos itselle hajusteet eivät tee mitään. 

 

Työskentelen kotihoidossa, joten työympäristö puolestaan on aika vaivaton. Pääsee välillä hengittämään ulkoilmaa siirtymien yhteydessä ja asiakastilanteet eivät pääsääntöisesti kestä niin kauaa että sisäilma asiakkaiden luona pääsisi vaikuttamaan, myöskään työkavereiden mahdollisia hajusteita pääsee aika vaivattomasti pakenemaan. Työyhteisökin meillä on ollut tähän saakka todella hyvä ja voidaan sopia keskenään puolin ja toisin asiakaskäyntejä, eli jos tietäisin, että jossain paikassa on voimakkaita hajusteita onnistuu paikan välttely ainakin arkena aika hyvin.

 

Eli kuten sanoin todella yksilöllistä, itsellä ei migreeni haittaa vuorotöitä, mutta jonkun toisen kohdalla voi puolestaan olla mahdoton yhtälö. Perhe-elämä ja vuorotyöt taas on ihan oma lukunsa ja siihen vaaditaan koko perheen ymmärrystä ja hieman huumoriakin. Meillä molemmat tekee 3vuorotyötä ja voi mennä useampikin päivä ettemme näe hereillä olo aikana miehen kanssa kunnolla. Nyt kun lapsi on vielä hoidossa asian kanssa pärjätään, mutta kun menee kouluun vaatii se lisää järjestelyjä.

 

Tsemppiä migreenin kanssa taiteiluun (sitä se välillä tuntuu olevan). Toivottavasti saat vastauksia ja vinkkejä tähän ketjuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen reilu vuosi sitten sairastunut melko rajuun migreeniin, ja tässä nyt sitten mietiskelen, miten mahtaa onnistua migreeniä sairastavana perhe-elämän ja vuorotyön yhdistäminen. Etenkin kun tulee illan perään aamu ja yö jää lyhyeksi, tulee herkästi päivän aikana migreeni. Ei sinänsä, se kyllä helpottuu lääkkeillä, mutta näin ihan periaatteessa migreenikohtausta kuuluisi hoitaa lääkkeen lisäksi myös levolla..

Onko muita migreeniä sairastavia sairaanhoitajia? Oletteko kokeneet siitä olevan haittaa työelämässä?

Minä ainakin huomaan, että voimakkaista hajuista ja tietysti tuosta huonosta nukkumisesta tulee herkästi kohtaus. Valitettavasti uskon homeillakin olevan jonkin sortin vaikutusta sairastumiseeni, kun alkoi niin yhtäkkiä ja rajuna.. Tosi usein on kohtauksia.

 

Kunnon estolääkitys niin onnistuu vuorotyö, ilman sitä ... aika helvettiä. aamu- ja iltavuorot on ok vielä mutta yövuorojen jälkeen rajut migreenikohtaukset oli enemmänkin sääntö kun poikkeus, kunnes hoksasin juoda kunnolla yövuorojen aikana. Sillä väheni kohtaukset huomattavasti. Itsellä tuntuu että on tosi kausittaista tuo miten paljon ja pahoja kohtauksia tulee.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on n. kuukauden särkenyt pää putkeen. Olen syönyt kolme kortisonikuuria ja ollut kerran tiputuksessa. Mikään ei tunnu auttavan. Estolääkitys on ollut n. 10 vuotta. Tähän saakka on ollut yksi tiputusta vaativa kohtaus vuodessa ja muuten max. 2-3 kohtausta kuukaudessa. Nyt on alkanut mietityttää kestääkö pää sittenkään :/

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Del_User

Nyt on n. kuukauden särkenyt pää putkeen. Olen syönyt kolme kortisonikuuria ja ollut kerran tiputuksessa. Mikään ei tunnu auttavan. Estolääkitys on ollut n. 10 vuotta. Tähän saakka on ollut yksi tiputusta vaativa kohtaus vuodessa ja muuten max. 2-3 kohtausta kuukaudessa. Nyt on alkanut mietityttää kestääkö pää sittenkään :/

Kokeile tuota http://hoitajat.net/foorumi/topic/7505-mita-tanaan-syotaisi/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksistanne! Vertaistuki on arvokasta.. Joo on sen toki huomannut että säännöllinen päivärytmi (silloin kun sellainen oli) vähensi kyllä kohtauksia..

Jeremias tuo linkki ei avaudu.

Lääkärihoitaja mitä syöt estolääkkeenä? On Se kyllä hankala kun meidän alalla on kaikki mahdolliset kohtausta laukaisevat tekijät (lukuunottamatta jänniä) niin paha niihin on puuttua.. Itseäni kiinnostaa lähinnä Se, että kuinka saa (jos saa) vältettyä migreenin kroonistumisen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä kun tein vuorotyötä, niin sain kyllä migreenikohtauksia (tosin jälkikäteen todettiin, etten sairastakaan migreeniä vaan ne oli TIA-kohtauksia...) yövuoroista. Itse ratkaisin asian etsimällä päivätyön ja hyvä näin.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräässä työpaikassa työkaveri oli lääkärin todistuksella vapautettu yövuoroista hankalan migreenin vuoksi.

 

Jos työpaikan koko sen mahdollistaa, kannattanee ehkä pyytää tällainen lausunto. Meillä on suuri työyksikkö (100 hoitajaa), eikä kaikkien ole pakko tehdä yövuoroja jos ei halua. Osalla on lääkärin lausunto asiasta. Muitakin tauteja tietysti on, missä valvominen tai ylipäätään vuorotyö on haitallista, kuten vaikkapa epilepsia.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Estolääkkeinä Topimax, Cymbalta ja nyt Efexor. Mietitään Lyricaa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräässä työpaikassa työkaveri oli lääkärin todistuksella vapautettu yövuoroista hankalan migreenin vuoksi.

 

Lääkäri antaa suosituksen, mutta sitä ei ole pakko noudattaa. Valitettavasti.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on työyhteisössä monta migreenistä kärsivää. Ja me kaikki ollaan aivan erilaisia. pari syö estolääkitystä, toinen heistä vielä tekee vain ilta- aamuvuoroja.

Itselleni juuri aamuvuorot on tuskaa, ja jos on neljä aamuvuoroa perätysten, on suurella todennöisyydellä neljännen jälkeen migreeni. Viides aamuvuoro tuo tullessaan varmasti migreenin. Joten niitä vältän. onneks nykyisin on toi työaika autonomia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...