Jump to content
MAINOS

Vaitiolovelvollisuus


Pilke

Recommended Posts

Jos työkaveri kertoo vapaa-ajallaan toisen työkaverin töissä sanomia asioita, niin eikös sekin katsota vaitiolovelvollisuuden rikkomiseksi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Siis jos Maija sanoo minulle töissä, että otin muuten evääksi maksalaatikkoa enkä siskonmakkarasoppaa ja minä kauhistelen kotona miehelleni, että miten joku voi tehdä noin kamalan valinnan ja syödä keiton sijasta maksalaatikkoa, joka on btw koiranruokaa niin.....

Ei, minusta kukaan ei rikkonut mitään velvollisuuksia.

 

Vai haluatko hieman täsmentää, mitä tarkoitat työkaverin töissä sanomina asioina?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos asia jota kerrotaan eteenpäin liittyy työhön ja työntekoon on mielestäni kyseessä vaitiolovelvollisuuden rikkominen. Esimerkkinä vaikka että "Maija tänään antoi töissä Diapam mixtuuraa i.v" tai "Se Maija ei kyllä tiedä akuuttihoitotyöstä mitään, aina sormi suussa kun vähän hankalampi tilanne, kyselee aina tyhmiä asioita". Eli jos kerrotaan työpaikan sisäisiä asioita ulkopuolisille, rikotaan vaitiolovelvollisuutta.

Jos taas työkaveri puhuu kahvipöydässä riitaisasta avioerostaan tai lapsen hankalista käytösoireista, on mielestäni korrektia että näitä asioita ei levitetä pöydän ulkopuolelle. Jos kuitenkin levitetään, niin eihän levittäjä ole ollut kertojaan hoitosuhteessa, vaan kolleegana. Mutta jokaisen omatunto nyt kuitenkin toivottavasti sanoo että näitä ei myöskään levitellä. Olen tosin sitä mieltä, että henkilökohtaiset asiat eivät pääsääntöisesti kuulu työpaikalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei työntekijän x persoonan tai osaamisen tms käsittely kyllä mitenkään riko terveyden huollon ammattihenkilön vaitiolovelvollisuutta. Perseestä se kyllä on ja saattaa joillain työpaikoilla olla jopa sopimuksessa erikseen kielletty työpaikan asioiden puhuminen, mutta se on eri asia. Yhdenkään potilaan yksityisyys ei siitä työntekijästä puhumalla vaarannu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lainaus ei jostain syystä toimi, mutta onko tosiaan noin Jupet? Itse olen käsittänyt että toisen osaamisen/virheiden arvostelu joka on saatu samassa työssä todennettua on laitonta tietoa kertoa eteenpäin? Vähän vastaava case oli joskus työelämässä jota jouduin seuraamaan ja tässä tapauksessa oh kyllä puhutteli tiedon jakajaa, että tällä ei ole mitään oikeutta kertoa henkilön x tekemää virheitä siviilissä. Enkä kyllä muista että omassa sopimuksessani olisi ollut mitään pykälää että työpaikan asioista ei puhuta? Olen itse pitänyt sitä ihan ihan selvänä asiana.  Tosin eipä tuo mainitsemani tilanne nyt mihinkään oikeuteen edennyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos työkaveri kertoo vapaa-ajallaan toisen työkaverin töissä sanomia asioita, niin eikös sekin katsota vaitiolovelvollisuuden rikkomiseksi?

Jos oikein tiukasti tulkitsee lakia terveydenhuollon ammattihenkilöistä, niin voisihan se olla salassapitovelvollisuuden rikkomista:

 

17 §

Salassapitovelvollisuus

Terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa sivulliselle luvatta ilmaista yksityisen tai perheen salaisuutta, josta hän asemansa tai tehtävänsä perusteella on saanut tiedon. Salassapitovelvollisuus säilyy ammatinharjoittamisen päättymisen jälkeen.

Eli jos töissä ollessaan saa tietää jonkun salaisuuden, niin sitä ei saa sivullisille kertoa. Laki ei sano, että tämän yksityisen henkilön pitäisi olla potilas.

Toisaalta jos asiasta menee tekemään tutkintapyyntöä poliisille, niin he saattavat katsoa vähän pitkään.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työkaverin kahvipöytäpuheet omista asioistaan tai tekemiset työpaikalla ei kuitenkaan ole salaisuuksia millään mittapuulla eikä ko. lakeja ole ylipäätänsä valmisteltu eikä tarkoitettu muuhun kuin potilaan yksityisyyde suojaamiseen :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Loistava esimerkki siitä, miten ihmisillä on hämärtynyt raja netin/FB:n kautta käytävistä keskusteluista. Mikä vaikuttaa mihinkin, miksi sanomiset ovat aivan eriarvoisessa asemassa, kun keskustelut käydään IRL ja mistä tiedät, kehen voi luottaa.

Kaverihan vain purki tuntojaan, mutta nuo tulisi tehdä kasvotusten ja vain luotettaviksi havaittujen kanssa. Sinällään kaverin arvomaailma on mielestäni oikeansuuntainen.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Loistava esimerkki siitä, miten ihmisillä on hämärtynyt raja netin/FB:n kautta käytävistä keskusteluista. Mikä vaikuttaa mihinkin, miksi sanomiset ovat aivan eriarvoisessa asemassa, kun keskustelut käydään IRL ja mistä tiedät, kehen voi luottaa.

Kaverihan vain purki tuntojaan, mutta nuo tulisi tehdä kasvotusten ja vain luotettaviksi havaittujen kanssa. Sinällään kaverin arvomaailma on mielestäni oikeansuuntainen.

miun on kyllä pakko todeta, että en ymmärrä mistä sai tuomion.. kai se ajatusmaailman on vähän hämärtynyt, itelle kun tuntojen purkaminen privakeskustelussa ja kahdestaan irl on saman arvosia..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

Loistava esimerkki siitä, miten ihmisillä on hämärtynyt raja netin/FB:n kautta käytävistä keskusteluista. Mikä vaikuttaa mihinkin, miksi sanomiset ovat aivan eriarvoisessa asemassa, kun keskustelut käydään IRL ja mistä tiedät, kehen voi luottaa.

Kaverihan vain purki tuntojaan, mutta nuo tulisi tehdä kasvotusten ja vain luotettaviksi havaittujen kanssa. Sinällään kaverin arvomaailma on mielestäni oikeansuuntainen.

miun on kyllä pakko todeta, että en ymmärrä mistä sai tuomion.. kai se ajatusmaailman on vähän hämärtynyt, itelle kun tuntojen purkaminen privakeskustelussa ja kahdestaan irl on saman arvosia..

 

Olen skeptinen wanha despootti, jolle netin kummallinen mailma on kummallista..... ;D

 

Mutta vakavasti puhuttuna; ihmisiin tulisi toki saada luottaa, jos yksärinä on asioita pohtinut ääneen.

Näin se ei aina vaan mene...

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Yh. Menee vähän miun ymmärryksen rajoilla, että tarviiko kaikkea kertoa.

 

Oon huomannut muutes sen, että näin pienelläkin paikalla (noh, väkiluku yli 100 000 + ympäryskunnat) joku on aina jonkun tuttu. Jos joskus jostain potilasjutusta satun mainitsemaan, niin oon alkanut jättämään ajankohdan pois ja korvannut sen jollain epämääräisellä (vuoden sisään/joskus vuosia sitten..). Tuli vain tuosta mieleen, että kun ylläolevassa kuvassa oli mainittu että viime perjantaina. Ei olisi kuin hetki, että törmäisin toista kautta samaan tarinaan kaverista jolla on sormi irti ja sitten puhuttaisiinkin jo samasta kaverista eikä olisi epäselvää, että kuka on hoitanut ja missä.

 

Hyvä esimerkki tästä on yksi potilas, jonka tiesin töiden kautta ja hänen sairautensa. Viikko sen jälkeen kun olin ko potilaaseen törmännyt töiden merkeissä, alkoi ystäväni (joka ei ole terveydenhoitoalalla, eikä millään tavalla voi sitä kautta tietää ko ihmistä) puhumaan tarinaa eräästä ihmisestä ja loppu vaiheessa tarinaa tajusin, että kysehän on tuosta potilaasta. Meni pari kk eteenpäin ja taas tapahtui sama juttu toisen ihmisen kanssa. Tarkoitan vaan sanoa, että ei edes tarvitse olla kovin erikoinen sairaus tai tapaus, niin silti voi olla tunnistettavissa. Eikä miun tarvinnut kysyä kuin, että milloin tämä tapahtui, niin olin täysin varma, että samasta ihmisestä puhuvat.

 

uh, menipäs ohi aiheen. Mutta tulipa taas avauduttua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

niin toi vaitiolovelvollisuus..onko se rikkomus jos ei koske asiakkaita..vaan päivän tapahtumaa...josta ei ole haittaa kelleen ihmiselle...menin möläyttään yhden tiedon ja nyt harmittaa

..toine oli syyttely myös asiasta jota en sanonut , mutta kai niit selkään puukottajii riittää.. :(

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...