Jump to content
MAINOS

Hyvälaatuisen ekg:n ottaminen, tulkinta ja mahd konsultointi


perus-eh

Recommended Posts

Ekgn ottaminen on teoriassa helppoa mutta itse kohtaan välillä ongelmia 4-5 kylkiluunvälin paikallistamiseen jos kylkiluut on lähekkäin mutta luultavasti kokemuksen puutetta vielä. Onko tähän mitään oikotietä onneen? Entä kun ihmisiä on erikokoisia ja muotoisia niin onko sydän ja kylkiluut aina samassa suhteessa toisiinsa, että ohjeita noudattamalla lätkät menee aina oikeisiin paikkoihin, naisillakin?

 

 

Aloin myös pohtimaan, että kuinka paljon ekg:n lätkien sijainnit oikein vaikuttaa ekg:n tulkintaan, esim ST-nousuihin ja niiden näkymiseen? Eli kuinka milileen lätkät on sijoitettava määrätyille paikoille, että saadaan hyvälaatuinen filmi?

 

Olen törmännyt harjoittelussa (ei saku) työntekijöihin, jotka lämäsee melkeen summan mutikassa lätkät tai ainakin siltä se näyttää.

 

 

Entä kuinka hyvin perustason eh:n olisi hyvä osata tulkita EKG:tä ja kuinka usein itse lähetätte EKG:n lääkärille varsinkin perustason jampat?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole asiaan ensihoidossa tarvittavia seikkoja enempää vihkiytynyt, mutta väitän, ettei ensihoidossa ole niin justiinsa noiden elektrodien paikkojen kanssa. Jos elektrodit on iholla kiinni suunnilleen niissä kohtaa kun pitääkin, niin ensihoidon työdiagnoosin kannalta merkittävät muutokset pitäisi kyllä filmissä näkyä. Olettaen toki siis, että muut ekg:hen vaikuttavat asiat on kunnossa. Tietysti elektrodien oikeaoppiseen sijoitteluun tulisi pyrkiä ja lähes aina tulee nuo V1- ja V2-lappujen paikat tunnusteltua itsekin, mutta loput laput menee aika pitkälti silmämääräisesti paikoilleen, etenkin jos kyseessä on rintava naispotilas tai oikeaoppinen sijoittelu on jostain muusta syystä vaikeaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...