Jump to content
MAINOS

Hyviä kirjoja ammattikäyttöön


Nursie

Recommended Posts

Kertokaahan vinkkejä hyvistä kirjoista sh-työssä aloittaneelle vastavalmistuneelle. Siis sellaisia kaipaisin, joista löyttyisi kattavasti ohjeita käytännön sh-työhön ja toimenpiteisiin. Sairaanhoitajan käsikirja on tilauslistalla, mutta mitä muuta suosittelette?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Oikeaa vastausta ei varmaan ole, riippuu paljolti, mitä työtä tekee. Akuuttitilanteiden hoidossa olisi monella hieman kerrattavaa ja opittavaa. Sitä varten voi lukaista paikasta, motivaatiosta ja tasosta riippuen jonkin Ensihoidon perusteet -teoksen, Ensihoidosta päivystyspoliklinikalle tai Ensihoito -teoksen. Jos töissä on Terveysportti vapaassa käytössä, kannattaa sieltä lueskella vastauksia kysymyksiin tai miten jokin hoito oikeasti tulisi tehdä. Lääkärin ja Sairaanhoitajan käsikirjat löytyvät sieltä, jos työnantaja on näitä tilaillut, samoin akuuttihoitoprotokollia löytyy Akuuttihoito-oppaasta.

 

Netistä löytyy ilmaiseksikin varsin hyvätasoinen Therapia Fennica http://www.therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Etusivu, josta voi lukaista lääketieteellistä taustaa kohtuullisen selkokielellä, teos oli muistaakseni suunnattu laajaan terveyskeskuslääkärin työhön, mutta viimeksi eilen katsoin erään infektiosairauden taustoja ko. teoksesta. Netin hakukoneilla helppo etsiä esim. hakusanoilla sairaus Therapia Fennica.

 

Lääkkeistä löytyy Fimeasta myös netissä Pharmaca Fennica -tason tiedot, käytännössä lääkkeiden valmisteyhteenvedot ja pakkausselosteet. Joko Fimean sivujen kautta http://www.fimea.fi/laaketieto/valmisteyhteenvedot tai joskus etsin hakukoneilla sanoilla lääkkeennimi valmisteyhteenveto. Tavallisesti poimin sieltä vaikuttavaa ainetta, annostelua, vasta-aiheita, yhteensopimattomuuksia, haittavaikutuksista sekä farmakodynamiikasta eli miten lääke vaikuttaa, joskus myös farmakokinetiikasta eli lääkkeen vaikutusajoista ja poistumisista. Toki myös tietoa lääkkeen käyttöönotosta ja antotavasta täytyy joskus noista penkoa. Terveysportissa on yhteisvaikutustietokanta Sfinx, jos se on käytössä.

 

Kerrotko tarkemmin, millaiseen työhön suuntaudut, niin ehkä tulee parempia kuvauksia? Ennen kalliidenkin kirjojen hankkimista kannattaa vähän selailla, mitä työpaikan hyllystä löytyy ja mitä teokset oikeasti sisältävät, mistä löydät oikeasti töissä tarvittavia vastauksia. Ja tarvitaanko kirjaa töissä antamaan nopeasti vastauksia, joihin ei muuten saa luotettavaa vastausta, vai onko kirja sitten kotona iltalukemisena, vai jotain siltä väliltä... Moni hoitaja kuljettaa pientä vihkoa mukanaan, jossa on tärkeimmät muistisäännöt. Kannattaa kelmuttaa kunnolla, jotta kestää taskussa kovaa menoa. Lääkäreillähän voi olla taskuissaan käveleviä kirjastoja, erilaisia A5-kokoisia hoito-oppaita, ensihoidon taskuoppaita, laminoituja muistikortteja tilanteeseen jos toiseenkin. Sairaanhoitajan käsikirja ei ihan taida vain taskuun mahtua, vaikka joskus joku sitä ehkä toivoisi. :D Kun taskuun ei mahdu kirjastoa eikä kaikkea voi muistaa, niin silloin muistin tukena voivat olla muistisäännöt tai mekanistinen ajattelu mallia: johtuu siitä, niin hoidetaan niin ja niin, tai ensin-lääkäri-desinfioi-sitten-peittää-sitten-jne, jolloin voi mielikuvana pohtia, että tarvitaan varmaan puhdistusainetta, tufferia, liinaa jne...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minun vinkkini on; perehdy terveysporttiin. En edes halua veikata monenko kirjan tiedot se sisältää enkä halua miettiä miten paljon hitaampaa työ oli silloin kun sitä ei ollut vielä. Käytössä kai kaikilla sairaanhoitajilla ja lääkäreillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun vinkkini on; perehdy terveysporttiin. En edes halua veikata monenko kirjan tiedot se sisältää enkä halua miettiä miten paljon hitaampaa työ oli silloin kun sitä ei ollut vielä. Käytössä kai kaikilla sairaanhoitajilla ja lääkäreillä.

 

Työmaalta käytettävissä jos työnantaja esim. on ostanut oikeudet käyttää ko. tietokantaa. Koulut tarjoaa kans yhteyden noihin tietokantoihin mutta ei mikään automaatio että jos sairaanhoitaja Hilipatihippan kotoota haluaa käyttää, vaan hänen pitää sillon ne oikeudet sinne ostaa

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Minun vinkkini on; perehdy terveysporttiin. En edes halua veikata monenko kirjan tiedot se sisältää enkä halua miettiä miten paljon hitaampaa työ oli silloin kun sitä ei ollut vielä. Käytössä kai kaikilla sairaanhoitajilla ja lääkäreillä.

 

Työmaalta käytettävissä jos työnantaja esim. on ostanut oikeudet käyttää ko. tietokantaa. Koulut tarjoaa kans yhteyden noihin tietokantoihin mutta ei mikään automaatio että jos sairaanhoitaja Hilipatihippan kotoota haluaa käyttää, vaan hänen pitää sillon ne oikeudet sinne ostaa.

 

Jeps. Ja sitten on yksityiset palvelukodit jotka tulevaisuudessa ovat lisääntymässä kai ja mitään velvollisuutta kun ei ole terveysporttia maksaa niin on työpaikkoja joissa sitä ei ole. Mutta kaikissa kaupunkien ja sairaanhoitopiirien paikoissa on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Minun vinkkini on; perehdy terveysporttiin. En edes halua veikata monenko kirjan tiedot se sisältää enkä halua miettiä miten paljon hitaampaa työ oli silloin kun sitä ei ollut vielä. Käytössä kai kaikilla sairaanhoitajilla ja lääkäreillä.

 

Työmaalta käytettävissä jos työnantaja esim. on ostanut oikeudet käyttää ko. tietokantaa. Koulut tarjoaa kans yhteyden noihin tietokantoihin mutta ei mikään automaatio että jos sairaanhoitaja Hilipatihippan kotoota haluaa käyttää, vaan hänen pitää sillon ne oikeudet sinne ostaa

 

Eikös sairaanhoitajaliittoon kuuluvillekin ole sinne pääsy, vai muistanko ihan väärin...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Del_User

Terveysportti kokonaisuudessaan on todella laaja. Siitä voi ostaa osia. Kokonaan sen ostaminen on melko hinnakasta. Tehyn jäsenet pääsevät hoitoportaalin kautta sellaiseen pikku pharmacaan mutta se on ihan eri asia kuin terveysportti kokonaisuudessaan. En viitsi laskea sitä paljonko maksaa sen kaikkien osien ostaminen. Niitä siis voi ostaa yksittäin. Oon joskus kysynyt hintoja, siitä on vuosia, en muista enää. Mutta koko portin ostaminen on ihan huiman hintainen. On siis eri asia kun shp tai kaupunki ostaa neuvotellulla hinnalla kaikille koneille kuin se että yksi ihminen ostaa yhdelle koneelle ja silloin se on liian kallis. Ellei ole ylimääräistä rahaa paljon. Mutta; onhan terveysportissa myös ilmaisia osia. Joitakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Öööö... Miksiköhän minä pääsen Terveysportista sh-liiton kautta lukemaan ihan artikkeleitakin? Ja takapäivystäjän palstaa, se on mun suosikkini!

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Del_User

Öööö... Miksiköhän minä pääsen Terveysportista sh-liiton kautta lukemaan ihan artikkeleitakin? Ja takapäivystäjän palstaa, se on mun suosikkini!

Et pääse koko terevysporttiin. Se sisältö on laaja. Vaikaus matskusta on uskomaton. Voihan sitä kysyä lääkäriliitolta kuin joskus kysyin. Hinta kokonaisuudessaan on huima. Duunipaikoissa tuo on ilmainen. Ei lääkäritkään sitä kaikki maksa. Tai, joo, on erkoistuneita kavereita joille se kuuluu ammattietuuksiin. Hoitajile tuo silti hyödylline, jos se on työkoneella käyettävissä. Käyttäkää töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Vanha keskustelu, mutta jospa jotakuta tiedon etsijää auttaisi tämä vinkki. Aloitin juuri yksityisessä hoivakodissa työskentelyn ja työpaikan koneella en päässytkään terveysporttiin. Aikaisemmassa työpaikassa olin tottunut käyttämään tätä päivittäin, joten järkytys oli aikamoinen. Onneksi asiaa mietittyäni kotona tajusin, että olin hiljattain käynyt paikallisen ammattikorkeakoulun kirjastossa (ko. AMK kouluttaa sairaanhoitajia) ja hankkinut sinne kirjastokortin. Kirjautumalla ensin ko. kirjaston sivuille pääsen tietokantalistauksen kautta terveysporttiin. Edit: Ups nolo moka... Huomasin myöhemmin, että homma ei toiminutkaan kuten edellä kerroin. Kotikoneelle oli tallentunut puolison opiskelutunnukset ja tämän vuoksi kotikoneelta pääsin tietokantoihin, mutta en siis päässyt näkemään terveysporttia työkoneelta kirjautumalla itse. Huomasinkin myöhemmin sivustolla tekstin, että ei-opiskelijoille kaikki palvelut eivät ole käytettävissä. :(( En tiedä onko näin kaikissa oppilaitoskirjastoissa, mutta ymmärretävää toisaalta.

Sairaanhoitajaliittohan luopui ilmeisesti vuoden 2015 alusta lähtien kalliista jäsenedusta, koska niin harva käytti terveysporttia heidän kauttaan.  "Sairaanhoitajaliitto luopuu Duodecimin Terveysportti-palvelusta kustannussyistä johtuen. Jäsenpalvelun käyttö on markkinointitoimenpiteistä huolimatta ollut alhaista kustannuksiin nähden. Suurin osa jäsenistämme käyttää palvelua työnantajan tarjoamana.https://sairaanhoitajat.fi/2014/muutoksia-jaseneduissa/

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...