Jump to content
MAINOS

Yksi työpäivä vapaiden välissä


Puppura

Recommended Posts

Minua jäi mietyttämään kun sain tänään uuden työvuorolistan ja siellä oli kolme sellaista työpäivää, jotka ovat yksittäisiä vapaiden välissä. Esimerkiksi ti vapaa, ke 7-15, to vapaa, pe vapaa. Muistelisin, että joskus olen kuullut, että tuollaisia vuoroja ei saisi listaan tehdä, mutta onko jollain tietoa asiasta? Ei se ainakaan kovin työaikaergonomista ole...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Minua jäi mietyttämään kun sain tänään uuden työvuorolistan ja siellä oli kolme sellaista työpäivää, jotka ovat yksittäisiä vapaiden välissä. Esimerkiksi ti vapaa, ke 7-15, to vapaa, pe vapaa. Muistelisin, että joskus olen kuullut, että tuollaisia vuoroja ei saisi listaan tehdä, mutta onko jollain tietoa asiasta? Ei se ainakaan kovin työaikaergonomista ole...

Kaippa se laillista on, mutta inhimillistä ja järkevää, eikä levon kannalta mitenkään järkevää. Mulla tuppaa olemaan jatkuvasti yhden päivän vapaita, kuukaudessa saattaa olla vain yksi kahden päivän peräkkäinen vapaa. Tuttua huttua. Ihan jo normia menoa: ma, ti, ke töitä, to vp, pe töitä, la vp. Mutta joskus täälläkin kyselin että onko vapaista säädetty,mutta kvts taitaa laillistaa tuon toiminnan.

Lisään vielä että ihan normi työaikaa tekevä ihminen on joulun pyhien aikaan seuraavasti: la-su vp, ma töitä, ti,ke,to vp, pe töitä, la-su vp, ma ti töitä ja ke vp. Usea saa vielä sovittua esim. pekkasilla että nuo välipäivät on pekkasia tm. Toki jokainen on alansa valinnut, mutta kyllä kadehdin, myönnän. Itse kuten varmaan moni muukin pitää näistä arkipyhistä kertyneet vapaat yksittäisinä siellä täällä listassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minua jäi mietyttämään kun sain tänään uuden työvuorolistan ja siellä oli kolme sellaista työpäivää, jotka ovat yksittäisiä vapaiden välissä. Esimerkiksi ti vapaa, ke 7-15, to vapaa, pe vapaa. Muistelisin, että joskus olen kuullut, että tuollaisia vuoroja ei saisi listaan tehdä, mutta onko jollain tietoa asiasta? Ei se ainakaan kovin työaikaergonomista ole...

Jos työvuorolista herättää kysymyksiä, niin ensin kannattaa keskustella asiasta lähiesimiehen kanssa ja sen jälkeen ottaa yhteyttä luottamusmieheen jos asiaan ei tule selkoa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä liitto esim. voi asialle tehdä, jos toimitaan laillisesti? Missään ei ilmeisimmin sanota tai lakipykälää ole etteikö yhden vapaita saisi olla. Itse tätä asiaa omalla kohdalla miettinyt niin usein, ja aina kun toiminut, valittanut, ihmetellyt, se kostautuu seuraavassa listassa vielä pahemmin. Listantekijä on meillä ainakin niin pyhässä ja arvostetussa asemassa, kun uhrautuu tekemään työvuorot. Pahinta ehkä on se, ettei itse edes tee jaksotyöaikaa, tuntuu että helppohan se on lätkiä yksittäisiä vapaita, pitkiä putkia ja jatkuvia vkoloppuvuoroja, kun joku muuhan ne tekee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä liitto esim. voi asialle tehdä, jos toimitaan laillisesti?

No, mitäpä luulisit itse :P .

Kannattaisi varmaan vaihtaa vaikka työpaikkaa, jos työssäoleminen noin ahdistaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä kohtaa voikin miettiä, että jos työpaikan ainoa asia on uuvuttaa työntekijä, silloin saa sairauslomaa. Ehkä silloin kannattaa katsoa peiliin kun työvuoroista tulee väline, jolla osoittaa mieltä ja korostaa omaa asemaa, onko oikeista motiiveista itse töissä. Kysehän kuitenkin on yös asiakkaista, uupunut hoitaja ei ole paras mahdollinen hoitaja. Ja virheitä tulee. 

 

Ihan asiallisesti itse pohdin, mitä liitto voi tehdä, jos laillisuuden nimissä aina yhden päivän vapailla esim. uuvutetaan työntekijä ja työnteko vaarantuu. Esim. itse kun olen tehnyt 2 vkoa kahdella vp:llä, eli 1 vp per viikko, voin sanoa että epäilin jo itsekkin omaa työkykyäni, ja olin lähellä hakea sairauslomaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. itse kun olen tehnyt 2 vkoa kahdella vp:llä, eli 1 vp per viikko, voin sanoa että epäilin jo itsekkin omaa työkykyäni, ja olin lähellä hakea sairauslomaa.

Työuupumus ei ole sairaus eikä siitä saisi antaa sairauslomaa. Jos työpaikka ei miellytä tai töitä ei jaksa tehdä, niin silloin oman terveyden kannalta on paras vaihtaa työpaikkaa ennen kuin joutuu pitkälle sairauslomalle.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tulee välillä huonompia, välillä hyvempiä listoja, Työntekijöiden välillä on eroja, kokeneemmat kollegat tykkäävät lyhyistä työpätkistä ja ykkösvapaista, kun taas itse siedän hyvin 5-7pvän putkia kunhan on saa edes 2 pvän vapaat perään. Listantekijöissäkin on eroja, joillekin tämä pitkien vapaiden ajattelu tulee luonnostaan, ja toisille se pitää vääntää rautalangasta työvuorotoiveiden muodossa. Jos on pari ykkösvapaa-listaa takana niin toivon sitten summissa jonkun viikonlopun vapaaksi, ja taas jaksaa kun tietää että sitten joskus on edes tulossa kunnon vapaat. Jos ei muuta niin lomakammat käyttöön ja kunnon vapaatoiveet ennen/jälkeen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En nyt tainnut ihan tuoda asiaani ymmärrettävästi esiin. En puhunut aloituksestani siitä, että on yhden päivän vapaita. Niitä nyt aina on ja ymmärrän ne. Puhuin siitä, että on ainoastaan yksi työpäivä vapaiden välissä. Esimerkiksi ma vp, ti vp, ke 7-15, to vp ja pe vp. Mielestäni yksi työpäivä vapaiden välissä, oli niitä vapaita kolme tai se yksi on kuluttavaa. Ja jotenkin ajattelisi, että työpaikkakin ymmärtäisi, että ei tuo ole oikein heidänkään etujensa mukaista. Kuka jaksaa olla kovin motivoitunut, jos tulee vapailta ja yhden työpäivän jälkeen jää taas vapaille... Sitä siis peräänkuulutin, että onko muilla työpaikoilla tuollaista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Esim. itse kun olen tehnyt 2 vkoa kahdella vp:llä, eli 1 vp per viikko, voin sanoa että epäilin jo itsekkin omaa työkykyäni, ja olin lähellä hakea sairauslomaa.

Työuupumus ei ole sairaus eikä siitä saisi antaa sairauslomaa. Jos työpaikka ei miellytä tai töitä ei jaksa tehdä, niin silloin oman terveyden kannalta on paras vaihtaa työpaikkaa ennen kuin joutuu pitkälle sairauslomalle.

 

Mielestäni hyvä työnteijä ja ammattitaitoinen hoitaja tunnistaa kun ei enään aivot pelitä niinkun pitäisi, johtuen pitkistä työputkista, ja yksittäisistä vapaapäivistä. Ihan simppeleissä asioissa alkaa pätkiin, uskon että en ole ainoa. Yli-ihmisiä ei olekkaan! Työuupus on vähän toinen juttu kyllä, toki pitkässä juoksussa tuohonkin voidaan päästä. Eli katson että jo hyvä työvuorosuunnittelu on työntekijän edun lisäksi ennenkaikkea asiakkaan etu, kun puhutaan vastuullisesta hoitotyöstä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen täysin samaa mieltä, työvuorojen mielekkyydellä on olennainen merkitys työhyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Ja työvuorot tulee suunnitella tasapuolisesti, erityisoikeuksia ei voi antaa yhdelle vaan kaikilla pitää olla yhtäläiset mahdollisuudet ja lähtökohdat työnteolle (viitaten aiempiin Uurastajan teksteihin). Silti toki aina löytyy ihmisiä, joille ei kelpaa mikään; teet niin tai näin niin aina on väärinpäin. Ja toisaalta myös suunnittelun lähtökohta on kuitenkin työyksikön toiminnasta huolehtiminen; vahvuus työvuorossa, lääkeluvallisten määrä yms, jotka myös viime kädessä määräävät listan toteutuksen. Ei se aina ole helppoa tehdä jokaiselle juuri mieleistä listaa, mutta hyvä siihen olisi pyrkiä, mikäli välittää työntekijöiden hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Ja jos ei välitä niin kyllä sen nopeasti huomaa rekrytoinnin lisääntymisenä...

 

Muokkaus: Lainaus hävisi johonkin, mutta siis yllä olevaan tekstiin vastasin (mikä tätä konetta riivaa, näppäimistökään ei toimi kuin hakkaamalla kuin entisaikaan kirjoituskonetta, murrr)

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en omalla kohdalla allekirjoita etten tyydy mihinkään ja koskaan ei ole hyvin. En ymmärrä sitäkään että itse kun en ole toivonut pahemmin mitään vuoroja, kun tarpeesta, niin sitten kuulemma on aina vkoloput töitä, itse olen luottanut sokeesti tasapuoliseen työvuorosuunnitteluun joka jo kvtes:n mainitaan. Itse olen myös tehnyt työvuoroja, ja kähtökohtana ollut se tasapuolisuus, ja ne paskat putket ja pätkätkin on siis jaettu tasapuolisesti, siinä missä ne hyvät vuorot. Jos joku sanoi ettei jaksa tehdä 7 pvän työputkea, ja perusteli juurikin em. sekä ettei koe enään olevansa työkykyinen hoitaja, niin silloin se on otettu huomioon. 

 

Yhden päivän vapaita tulee, se on fakta! Mutta jos niitä tulee JATKUVASTI ja siitä mainitsee, saa hankalan ihmisen leiman päähän, ja työvuoroissa näkee sen että mitäs sanoit..sillon musta ollaan jo hyvin epäammattimaisella tasolla, ja unohdetaan kenen vuoksi ja miksi tässä työssä ollaan.

 

Eikös usean liitonkin suositus ole, että yhden päivän vapaista pitäisi päästä pois? 

 

Omassa yksikössä nimeomaan tuo mentalitettii että " Lissulla on ke jumppa2, Kertulla on to jooga", Sirpalla on maanantaisin laulutunti", ja niiiin paljon vkolopputoiveita että ei voi auttaa tekee sen että ne jotka pyytää vapaita vain tarpeeseen, tekee vkoloput ja pitkät putket. Itse katson että listantekijällä pitää olla munaa myös sanoa toivojille, niille jotka sitä jatkuvasti harrastaa että " nyt ei käy"..mutta ei. 

 

Ja Tittelintuure, kirjoittaa asiaa!!!

 

Sori kun meni ohi aiheen vielä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ Joo, en tarkoittanutkaan sinua tuolla kommentilla, että löytyy aina niitä jotka valittaa oli niin tai näin vaan ylipäänsä, että sellaisiakin tapauksia löytyy. Toiset tykkää tehdä pitkiä putkia ja pitää pidempiä vapaita, toiset tekee mieluummin lyhyempiä pätkiä vaikka niillä yksillä vapailla ja useimmiten vuoroja saa järkättyä pitkälti mieltymysten mukaan, mutta aina ei ole mahdollista. Ja aina löytyy niitäkin, jotka kostaa listoissa asioita. Hajota ja hallitse -mentaliteetilla harvemmin kuitenkaan pidemmän päälle voittaa mitään.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse listoja tekevänä pyrin siihen, ettei tuollaisia yksittäisiä työpäiviä tule vapaiden keskelle. Mielummin sitten vaikka niin, että päiviä on kaksi. Tuon yhden päivän kun melko varmasti pystyy siirtämään toiseen kohtaan kohtaan. Toiset tykkäävät lyhyistä työputkista ykkösvapailla, toiset taas haluavat tehdä pitkiä putkia ja saada vastaavasti pidemmät vapaan. Joku haluaa aamupainoitteisen listan, toinen haluaisi tehdä lähinnä yövuoroja. Tähän päälle tulee sitten ne ns. pakolliset menot, jotka listantekijän tulee huomioida. Aina ei saa kaikkea onnistumaan, mutta tärkeää on tasapuolisuus eli se, että "joustajat" eivät joka listassa ole ne samat.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esim. itse kun olen tehnyt 2 vkoa kahdella vp:llä, eli 1 vp per viikko, voin sanoa että epäilin jo itsekkin omaa työkykyäni, ja olin lähellä hakea sairauslomaa.

Työuupumus ei ole sairaus eikä siitä saisi antaa sairauslomaa. Jos työpaikka ei miellytä tai töitä ei jaksa tehdä, niin silloin oman terveyden kannalta on paras vaihtaa työpaikkaa ennen kuin joutuu pitkälle sairauslomalle.

Mielestäni hyvä työnteijä ja ammattitaitoinen hoitaja tunnistaa kun ei enään aivot pelitä niinkun pitäisi, johtuen pitkistä työputkista, ja yksittäisistä vapaapäivistä. Ihan simppeleissä asioissa alkaa pätkiin, uskon että en ole ainoa. Yli-ihmisiä ei olekkaan! Työuupus on vähän toinen juttu kyllä, toki pitkässä juoksussa tuohonkin voidaan päästä. Eli katson että jo hyvä työvuorosuunnittelu on työntekijän edun lisäksi ennenkaikkea asiakkaan etu, kun puhutaan vastuullisesta hoitotyöstä!

Totta. Omat voimavarat pitää tunnistaa, mutta jos voimat loppuvat työehtosopimuksen sekä kaikkien lakien ja asetusten mukaisesti tehtyjen työvuorojen seurauksena, niin silloin kannattaa vaihtaa työpaikkaa. Silloin työ jostain syystä kuormittaa liikaa eikä se ole sairaus.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Meiläpä sellainen tilanne että paljon puutoksia listoissa niin ne suunnitellaan niin että vakihoitajat ei saa viikonloppuja eikä muitakaan pyhiä vaan niihin palkataan keikkalaisia. ONko tuo reilua kun meidät on palkattu kolmivuorotuöhön ja haluttaisiin myös niitä pyhärahoja mutta pakotetaan viikonloppuvapaalle? Vastauksen moiseen kun asiasta kysyy: nyt on työnantajan markkinat :(.........

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Meillä taas sijaiset ei tee niin paljon vkoloppuja, on muutenkin pidemmät vapaat perätysten, kun niillä ei kuulemma ole lomia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Laitan tähän nyt, mitenhän liitto suhtautuu työvuorolistan suunnitteluun?? Itsellä esim. ollut yhtämittaa 47h töitä sitten 1 vp, aamuun siitä, taas 1 vp. Sitten on 56h yhtämittaan työtä, 3 vp:tä mutta esim. 7pvän työputkessa kaikki työpäivät 8h mittaisia, onko ihan laillista?! 


Laitan tähän nyt, mitenhän liitto suhtautuu työvuorolistan suunnitteluun?? Itsellä esim. ollut yhtämittaa 47h töitä sitten 1 vp, aamuun siitä, taas 1 vp. Sitten on 56h yhtämittaan työtä, 3 vp:tä mutta esim. 7pvän työputkessa kaikki työpäivät 8h mittaisia, onko ihan laillista?! 

Kyse siis jaksotyöstä, 2-vuorotyö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä suositus on max 50 tunnun työputket. Joskus on enemmänkin tunteja ja oh vaan kuittaa " oli niin vaikea lista tehdä".

Nyt meillä alkanut työvuoroautonomia joka on siis omien työvuorojen suunnittelu. Se on alkanut yllättävän hyvin ja oh:kin on ollut yllättynyt sen helppoudesta.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Onko laillista että (kunnalla)kolmeviikonjaksossa on kuusi yksittäistä vapaapäivää?Eikö ole pakko antaa kahdenpäivän vapaata,joko arkivapaana tai viikonloppuna.

Sh rannikolta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

8 tuntia sitten, Vieras kirjoitti:

Onko laillista että (kunnalla)kolmeviikonjaksossa on kuusi yksittäistä vapaapäivää?Eikö ole pakko antaa kahdenpäivän vapaata,joko arkivapaana tai viikonloppuna.

Sh rannikolta

Ei oo.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuskin sentäs teillä on 36 tai 52 h työputkia. Laitonta. Poikkeusluvallakin saa tehdä vain 24h tuntia putkeen. Miettikääpä mitä meuhaatte ja kirjoitatte. Sitäpaitsi ei oo laitonta.. jos on vapaa työvtyövuoron välissä 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...