Jump to content
MAINOS

Hoitolaitosten henkilöstömitoitus usein suunniteltua pienempi


Reportteri

Recommended Posts

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston kysely osoitti, että ympärivuorokautista hoitoa antavissa toimintayksikössä toteutunut henkilöstömitoitus oli usein suunniteltua pienempi. Noin viidenneksessä ympärivuorokautista hoitoa antavista toimintayksiköistä toteutunut henkilöstömitoitus jää alle suositellun rajan, 0,50 hoitajaa asiakasta kohden. Tilanne oli sama sekä julkisen että yksityisen sektorin toimintayksiköissä. Toimintayksiköiden välillä oli suurta vaihtelua.

Henkilöstömitoituksen laskemiseksi toimintayksiköissä toteutettiin yhden viikon ajalla työajan seuranta. Henkilöstömitoituksen laskeminen toteutuneen henkilöstön työajan ja paikalla olleiden asiakasmäärän suhteena tuottaa siis matalamman henkilöstömitoituksen, kuin laskelma, joka perustuu vakanssien ja asiakaspaikkojen suhteuttamiseen.

Kolmella neljästä ympärivuorokautisen hoidon toimintayksikön työntekijästä oli lähihoitajan tai perushoitajan tutkinto. Yksi kymmenestä oli sairaanhoitaja. Hoiva-avustajien osuus oli 3 prosenttia. Henkilöstörakenne oli samankaltainen yksityisissä ja julkisissa toimintayksiköissä. Poikkeuksena se, että terveyskeskusten henkilöstöstä joka neljäs oli sairaanhoitaja.

- THL selvittää jatkossa, ovatko henkilöstömitoitukset riittäviä suhteessa asiakkaiden palvelutarpeeseen, toteaa tutkimuspäällikkö Anja Noro.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) viime toukokuussa tekemä kysely selvitti tilannetta ennen vanhuspalvelulain voimaantuloa ja käsitteli muun muassa toimitiloja, henkilöstömitoituksia, asiakkaiden ravitsemusta, mahdollisuuksia ulkoilla sekä muita laatutekijöitä. Kyselyn peittävyys oli 86 prosenttia 75 vuotta täyttäneiden ympärivuorokautisen hoidon asiakkaiden osalta.

Lähde: http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tiedote?id=34915

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Lähihoitaja

Tilastoidaanko työttömyyskortistosta siivotut kouluttamattomat "hoiva-avustajat" ammattihenkilömitoitukseen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tilastoidaanko työttömyyskortistosta siivotut kouluttamattomat "hoiva-avustajat" ammattihenkilömitoitukseen?

Taas on aika nousta barrikadeille. Mistä syvältä kumpuaa tämä asenne hoitohenkilöstössä? Jos työkkärissä on 300.000 tuhatta ihmistä kirjoilla, niin eiköhän siellä ole aika paljon myös tavallisia, pakosta työnkuvaa vaihtavia ihmisiä.

Tämä "oman hännän nostaminen" toisten kustannuksella ottaa todella hoitotyössä päähän. Jokaisella on oikeus uuteen alkuun!!! Myös vierailija lähihoitajalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taas on aika nousta barrikadeille. Mistä syvältä kumpuaa tämä asenne hoitohenkilöstössä? Jos työkkärissä on 300.000 tuhatta ihmistä kirjoilla, niin eiköhän siellä ole aika paljon myös tavallisia, pakosta työnkuvaa vaihtavia ihmisiä.

Tämä "oman hännän nostaminen" toisten kustannuksella ottaa todella hoitotyössä päähän. Jokaisella on oikeus uuteen alkuun!!! Myös vierailija lähihoitajalla.

Yritätkö nyt sanoa että koulutettujen hoitajien korvaaminen puolipakolla värvätyillä kouluttamattomilla avustajilla on hyvä ja kannatettava juttu? Mulle ei nimittäin ihan nyt aukea tuo avautuminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikävää, jos et nää mitään outoa vierailevan lähihoitajan mielipiteessä. Itse kyllä luin "rivien välistä" asenteen. Eipä silti; itse  olen tvp (työvoimapoliittisesti) koulutettu lähihoitaja ja myös muistihoitaja ja mielestäni pärjään työssä vallan mainiosti.  Asennevammaan kuitenkin olen tvp:n suhteen olen kyllä törmännyt.

Viis siitä, että samat testit/ koulutuksen/ kävin kuin muutkin lähihoitajat.

Olen onnekseni nähnyt toisenlaistakin työelämää; siksi alalla harrastettava "nokkiminen" suututtaa. Aion edelleen antaa arvon toisillekin. Kukaan kun ei meistä tiedä, mitä kulman takana odottaa.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikävää, jos et nää mitään outoa vierailevan lähihoitajan mielipiteessä. Itse kyllä luin "rivien välistä" asenteen. Eipä silti; itse  olen tvp (työvoimapoliittisesti) koulutettu lähihoitaja ja myös muistihoitaja ja mielestäni pärjään työssä vallan mainiosti.  Asennevammaan kuitenkin olen tvp:n suhteen olen kyllä törmännyt.

Viis siitä, että samat testit/ koulutuksen/ kävin kuin muutkin lähihoitajat.

Olen onnekseni nähnyt toisenlaistakin työelämää; siksi alalla harrastettava "nokkiminen" suututtaa. Aion edelleen antaa arvon toisillekin. Kukaan kun ei meistä tiedä, mitä kulman takana odottaa.

Tässähän nyt oli kyse hoiva-avustajista, eli pikakoulutetuista ei terveydenhuollon ammattihenkilöistä. Tällaisilla henkilöillä ei tulisi olla mitään asiaa sellaisiin tilastoihin joilla mitataan hoitohenkilökunnan määrää per potilas.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Täällä päin maailmaa ainakin ensi vuonna paukkuu yli (tai siis alle) henkilöstömääräsuositusten niin että heilahtaa. Lomautukset tulossa. Sairaalassa vähennetään vuodepaikkoja. Keskussairaala vähentää vuodepaikkoja ja sakkomaksut alkavat vetää saman tien. Hoivapuoli ei vähennä paikkoja, mutta henkilökunta lomautetaan kyllä. Sijaisia ei oteta. Sanoisin, että tulee vielä erittäin kalliiksi kaupungille... Hurja vuosi tulossa, saa nähdä millainen polemiikki siitä vielä nousee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä päin maailmaa ainakin ensi vuonna paukkuu yli (tai siis alle) henkilöstömääräsuositusten niin että heilahtaa. Lomautukset tulossa. Sairaalassa vähennetään vuodepaikkoja. Keskussairaala vähentää vuodepaikkoja ja sakkomaksut alkavat vetää saman tien. Hoivapuoli ei vähennä paikkoja, mutta henkilökunta lomautetaan kyllä. Sijaisia ei oteta. Sanoisin, että tulee vielä erittäin kalliiksi kaupungille... Hurja vuosi tulossa, saa nähdä millainen polemiikki siitä vielä nousee.

Pitäähän se säästää vaikka miten kalliiksi tulisikin...

Yst. terv. nimim. "Hätäjarru ainoa ja oikea jarru"

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...