Jump to content
MAINOS

aamu ja ilta "rapsa"


Tepate

Recommended Posts

Onkohan miten yleistä nykyään, että työvuorojen välissä ei ole yhteistä aikaa ns.rapsaa? Eli aamu alkaa klo 7, ilta päättyy 21, yökön työaika 21-7. Kenen ajalla kerrotaan ja mitä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tämä tulisi käsitellä työyksikössä. Tilanne kuulostaa oudolta. Työnantaja ajattelee, että hoitajat kuitenkin tulevat hiukan aikaisemmin töihin ja ottavat lennossa vastaan tärkeimmät uutiset. Sehän ei ole lainkaan tarkoitus.

Juttele vastaavan hoitajan kanssa tilanteesta ja kerro, että sinun työaika alkaa ja loppuu kuten työvuorotaulukossa lukee. Ja jos annat / kuuntelet raporttia ennen / jälkeen työvuorosi, on se ylityötä, jonka merkitset työvuorotaulukkoon ja jonka otat rahana etkä aikana.

Hoitajat ovat erilaisia otuksia. Itse pidän kiinni työajoista enkä tule töihin kun vasta työajan alkaessa. Monet meilläkin tulevat jopa 45min-30 min aikasemmin ja lähtevät myös työvuoron päättymisen jälkeen merkitsemättä sitä mihinkään. Se sopii heille, mutta ei esim. minulle. Nuo työmyyrät tekevät ylitöitä useita tunteja viikossa, mikä on minusta käsittämätöntä. Työnantaja on tietty mielissään.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harjoittelupaikassa pitäis olla käytössä se hiljanen raportti että luetaan papereista. Silti ne iäkkäämmät naarashoitajat jaksaa joka vuoronvaihdossa pälpättää ½-1 tuntia potilaiden kusemisesta yms. mielenkiintoisesta.

 

Tätäkin varten on varattu kyllä se tunti päällekkäistä työaikaa = lähtevä vuoro kentällä ja saapuva raporttia lukemassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joka ikisessä paikassa, missä olen ollut harjoittelussa tai töissä, niin ihmiset on vähintään kymmentä vaille seitsemän aamulla kuuntelemassa rapsaa. Ja sitä, joka pelmahtaa paikalle tasan seitsemältä (jolloin työvuoro oikeasti alkaa) katsotaan alta kulmain, että taas se tulee myöhässä.

Tämä on todella raivostuttavaa. Itse olen yleensä paikalla vasta seitsemältä, mutta silloin menee rapsa ohi. En taas haluaisi tosiaan vapaa-aikaani käyttää rapsan kuuntelemiseen.

 

Olen tosin huomannut, että ne jotka ovat aina paikalla kymmentä vaille seitsemän, liukenevat pukukoppeihin jo kymmentä vaille kolme pukemaan. Että ehkä he sitten ottavat sen sitten siinä takaisin sen ajan. Työvuorolistoihin ei tosin koskaan merkitä mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni pitkäaikaispuolella on melko turha pitää tunnin suullisia raportteja, jossa puhutaan jokaisen asukkaan syömiset, juomiset, vatsantoiminta-ajat ja niiden laadut yms. Tuollaisissa yksiköissä hiljainen raportointi toimii hyvin ja mikäli jollain vaikka olisi lämpöä voisi sen mainita sitten vaikka ääneen jos ei luota kolleegan lukukykyyn. Tärkeää on että sitä lukuaikaa on sitten oikeasti varattu, ettei vastuu siirry suoraan vuorolle ja kellot alkavat soida ennen kuin on ehtinyt perehtyä mahdollisiin erityishuomioihin.

Akuuteimmissa paikoissa sitten voi joskus olla tarpeen siirtää hoitovastuu lisäksi suullisesti, käydä vaikka läpi miten nitroinfuusiota on hiljattain nostettu ja mitä vastetta saatu (vaikka pitäisihän sekin papereissa olla). Suullisella raportilla voi myös perustella niitä päätöksiä, että miksi nyt potilas sai tätä infuusiota tällä nopeudella eikä sitä toista mitä yleensä vastaavissa tilanteissa on käytetty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joka ikisessä paikassa, missä olen ollut harjoittelussa tai töissä, niin ihmiset on vähintään kymmentä vaille seitsemän aamulla kuuntelemassa rapsaa. Ja sitä, joka pelmahtaa paikalle tasan seitsemältä (jolloin työvuoro oikeasti alkaa) katsotaan alta kulmain, että taas se tulee myöhässä.

Tämä on todella raivostuttavaa. Itse olen yleensä paikalla vasta seitsemältä, mutta silloin menee rapsa ohi. En taas haluaisi tosiaan vapaa-aikaani käyttää rapsan kuuntelemiseen.

 

Olen tosin huomannut, että ne jotka ovat aina paikalla kymmentä vaille seitsemän, liukenevat pukukoppeihin jo kymmentä vaille kolme pukemaan. Että ehkä he sitten ottavat sen sitten siinä takaisin sen ajan. Työvuorolistoihin ei tosin koskaan merkitä mitään.

Ja kun sanot että KELLO ON SEITSEMÄN. Niin sieltä tulee että joku ihmekello on jo viisi yli. No tietokoneen kello on kyllä esim. 6.57 eli mulla on kolme minuuttia aikaa vielä istahtaa!!

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on muutes jännä miten kaikki talon kellot voi näyttää eri aikaa - yhden kellon mukaan aikaa on vielä ja kun seuraavaa katsoo niin oot jo myöhässä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on muutes jännä miten kaikki talon kellot voi näyttää eri aikaa - yhden kellon mukaan aikaa on vielä ja kun seuraavaa katsoo niin oot jo myöhässä..

OT OT, ja eikö ne ole sähkökelloja??

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...