Jump to content
MAINOS

Terveystieteellisen pääsykokeet 2014


EmmiJ.

Recommended Posts

Esseevastausket ovat oikeaioppisia vastauksia esseekysymyksiin, siis monesti juurikaan noita raskalaisilla viivoilla tyyppisiä vastauksia ei katsota hyvällä, vaikka välillä tuntuu vastaajasta (itsekin) että asiat olisi helpompi esittää juuri ranskalaisin viivoin, jotta vastuakset olisi selkeitä ja itselle (ja lukijalle) helpompi ymmärtää mitä vastaaja on tarkoittanut. 

Itsellä kirjat vielä odottamassa kirjastossa, laitettu varaukseen, mutta no, onpa tässä vielä hyvin aikaa lueskella kun pääsykokeet vasta toukokuun lopulla!! :) Tsemppiä vaan kaikille. 

Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 134
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ihan kaikille vinkkinä, että lukekaa aina huolella ja moneen kertaan, mitä kysytään! Tehtävänanto paljastaa aina, minkätyyppistä vastausta odotetaan. Luettele -> ranskalaiset viivat ok. Perustele, selitä, kuvaa jne. -> essee. Usein tehtävänannossa myös lukee erikseen, että opiskelijan odotetaan vastaavan loogisesti, esseen muodossa. Myös sivurajat (min. ja max.) mainitaan usein ja jos tehtävänannossa lukee, että "vastaa viivoille / annettuun tilaan", niin silloin viivoja/tilaa ei saa ylittää.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Löytyyhän jostakin juttua pääsykokeista :) Onko kukaan hakenu Ouluun? Minä täällä pähkäilen ton lukemisen kanssa, on niin kamalan vaikea ajatella mitä noista materiaaleista oikein halutaan ja mihin pitäs syventyä. Turun yliopiston vanhat pääsykoekysymykset oon kahlannu läpi ja Ouun pääsykoekirjallisuuden perusteella yrittänyt asioita mietiskellä, mutta onhan se vaikeeta ku materiaali on täysin eri. Oletettavasti pitävät tärkeänä noita tutkimuksen tekoon liittyviä käsitteitä, mut mitähän muuta... Mut onhan tämä hommaa, pienet lapset ja vuorotyö on mullakin. Miettyttää kovasti miten se mahdollinen opiskelu sitten järjestetään kun mihinkään opintovaipaisinkaan ei ole mahdollisuutta. Mies nyt on toki sillä mielellä, et eka kerta käydään pääsykokeet kattomassa ja vuoden päästä sitten tosissaan hakemana, mutta mä en osaa tehdä asiaa noin. Joko yritetään täysillä tai sitten ei ollenkaan  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tervehdys,

 

suurella mielenkiinnolla lukaisin tämän ketjun läpi. Tsemppiä vain kaikille pääsykokeisiin lukeville.
 

Huomasin että monet miettivät perheen/harrastusten ja mahdollisten opintojen yhteensovittamista ja ovat epävarmoja siitä onnistuuko se todella, siis ihan oikeasti. Mitään yleispätevää vastaustahan ei tähän ole, mutta...

 

Hain (ja pääsin) Kuopioon 2011. Kuopus oli silloin juuri täyttänyt vuoden. Silloin se mietitytti kovasti, että kuinkahan tässä käy. EN mainosta, mutta onneksi Kuopio on panostanut erittäin paljon monimuotoisiin ja joustaviin tapoihin opiskella, joka omalla kohdallani mahdollisti sen että vaikka lapset olivat pieniä ja kävin työssä 80% työajalla koko opintojeni ajan, valmistuin maisteriksi keväällä 2013. Eli opintoihin kului kaikkiaan 2v ja taustalla siis opintoasteen tutkinto, eli ei annettu anteeksi "mitään ylimääräistä". Opettajilla on enemmän pakollista läsnäoloa verrattuna meihin preventiivisen hoitotieteen tai johtamisen opiskelijoihin, joten se ehkä tulee ottaa huomioon.

 

Tärkeätä on, kuten olette kirjoittaneetkin, se oma motivaatio ja aito kiinnostus, ne kantavat oli opintojen kohde sitten hoitotiede, terveystaloustiede tai mikä muu tiede tahansa =)

 

Toivottelen kaikille motivaatiota lukemiseen ja tietenkin paljon onnea/tsemppiä pääsykokeisiin!

 

Anja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei! :)

 

Tääläkin yksi Tampereelle hoitotieteitä lukemaan yrittävä! Aika viime tippaan jäi päätöksen teko, että haenko nyt jo opiskelemaan vai vasta ensi vuonna..taisin tehdä päätöksen viime kuun viimeisellä viikolla! Ajattelin kuitenkin käydä tänä vuonna kokeilemassa onnea ja ensi vuonna sitten yrittää oikein tosissaan ;) Lukemiset on tämän "myöhäisherännäisyyden" vuoksi puolessa välissä... joka päivä kuitenkin eteenpäin mennään.

 

Kuinkahan paljon Tampereella on pakollista läsnäoloa? Onko kukaan muu hakemassa sinne?

 

-Lumia-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moikka! :)

 

Itse haen Tampereelle ja olin jo viime vuonnakin pääsykokeissa, 1.5p jäi puuttumaan siitä sisäänpääsyrajasta, eli melko paljon kun varasija oli joku 30 :O Vähän ressiä iskee, kun tuntui viime vuonnakin pääsykokeissa, että kaikkeen osasin hyvin vastata, mutta silti noin kauas jäi.

Onneks on samat kirjat kuin viime vuonna, että viime vuotisia muistiinpanoja oon tässä reenaillu ja uudelleenkin kirjoja lukenut.

Onneks Tampereelle on reilusti vähemmän kuin viime vuonna, ainakin jos sitä tilastoa on uskominen mikä julkastiin hakuajan päättymisen jälkeen :)

 

Toivotaan et nyt tokalla kerralla tärppäis, mut jos ei niin ens vuonna uudelleen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pääsykokeissa nähdään siis Kaisulii :)

 

Pikkupaniikkia tääläkin iskee päälle.... onneksi kuitenkin on vielä kuukausi aikaa lukea!

 

Pienestä jäi sulla viime vuonna kiinni, mutta tosiaan varasija kyllä jäi kauas! Täytyisi onnistua kokeissa ihan 100%. Ja sama mielessä, että jos nyt ei tärppää niin sitten paremmalla onnella ensi vuonna ;)

 

Oletko painottanut luvuissa jotain tiettyä aluetta vai lukenut kaikkia asioita mahdollisimman hyvin? Onko siis jossain näkyvillä joku tilasto hakijamääristä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä vaiheessa olette työnantajalle ilmoitelleet yliopisto-opintoaikeistanne? Mietin että toisaalta haluaisin nyt vielä pitää matalaa profiilia tästä, jos en pääsekään sisään, mutta kuinka paljon aikaisemmin opintovapaasta pitäisi ilmoitella tai ylipäänsä hakea? Onko törkeää vaan olla vielä hiljaa asiasta kunnes varmistuu pääseekö sisälle vai ei?

Moi! Tässä pätkä opintovapaa asetuksesta.

 

5 § (14.11.1986/812) Opintovapaan hakeminen

Opintovapaata, joka kestää yli viisi työpäivää, on haettava kirjallisesti työnantajalta vähintään 45 päivää ennen opintojen alkamista.

Milloin opintovapaata haetaan enintään viideksi työpäiväksi, on hakemus, jollei työnantajan ja työntekijän kesken muuta erikseen sovita, tehtävä työnantajalle suullisesti tai kirjallisesti vähintään 15 päivää ennen suunnitellun opintojakson alkamista.

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Hiukka hirvittää miten ajoissa ootte alkanu lukemaan. Onneksi tässä on vielä muutama viikko aikaa!

Nyt pitäis vain jaksaa nää vikat viikot täysillä ja ottaa teitä kiinni :)

Yritän Tampereelle. Aluks mietin Kuopiota kun sain sellaisen kuvan että siellä opiskelu olis joustavampaa, mutta Tampere on lähempänä. Mulla oli jo Kuopion kirjatkin ja aloitinkin jo lukemaan kunnes tein tän muutoksen. Musta tuntuu että kirjat Tampereelle on helpompia, onneksi näin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tampereen yliopiston sivulla on ainakin hakijatilastot :)

No en oo kyllä painottanu lukemista mihinkään tiettyyn, kun mitä vaan voidaan kuitenki kysyä. Oon lukenu vaan tasapuolisesti molempia kirjoja, ja viime vuotisia muistiinpanojani. Tuntuu et kyllähän noi asiat jo muistaa, mut tuleehan siellä kokeessa sit se aineistotehtävä, mihin ei voi sen koommin valmistautua. Tutkimuksia oon myös lueskellut ja avoimen yliopiston materiaaleja, mitä sieltä sain. Täytyy ny yrittää jaksaa vaan lukee ja kertailla kaikkea mahdollista vielä, vaikka tuntuiski et asiat jo muistaa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tervetuloa kaikille uusille pääsykoejännäilijöille! Täytyy kyllä sanoa, että vaikka luvut on aloitettu suhteellisen aikaisessa vaiheessa, on se ollut auttamattoman hidasta tässä lapsiperhe- ja vuorotyöelämän pyörteissä. Vasta nyt viime viikosta on tullut luettua kunnolla. Pääsykokeista on tullut jo nähtyä uniakin, iik!

Todella tarkkaan matsku täytyy osata/ muistaa kun olen noita vanhoja pääsykoekyssäreitä katsonut. Mä toivoisin enemmän olevan aineistopohjaisia kysymyksiä, joissa pitäisi analysoida esim. tutkimustuloksia. Yksi kysymyksistä on ollutkin tuollainen.  Mutta ei auta kuin lukea ja tehdä mindmapia. Kolmen viikon päästä on tiedossa todella uneton yö.... Jännitys tiivistyy... Mulla on nyt semmoinen sisäänpääsy draivi, että ihan pelottaa sit se maanpäälle putoaminen jos ei pääsekään sisään...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Täällä pänttään minäkin,tavoittena  päästä Turkuun tänä keväänä. Olen lukenut kohtalaisen paljon, silti tuntuu että luettava alue on tosi laaja. Kirjojen saatavuudessa oli myös ongelmia. Hoitotiede-kirja oli loppu kaupoista, Bookysta sain kahden viikon odotuksella.Toivottavasti tehtävät ovat samantyyppisiä kuin viime vuosina.Olisin kaivannut mallivastauksia myös kevään 2012 kokeeseen. Miksikähän julkaisevat vain viimeiset? Voisiko joku sisään päässyt kertoa minkälaisilla pistemäärillä Turkuun tulee hyväksytyksi? Esim. viime keväänä.Noita pistemääriä kun en ole noilta sivuilta löytänyt.Turussa opiskelevalta kuulin, että hakijoita on ennätysmäärä, ilmeisesti yli 400.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turun yliopiston hakijatilastot löytyvät täältä: https://www.utu.fi/fi/Yliopisto/avaintiedot/opiskelutilastot/Sivut/home.aspx

Tämän vuoden hakijamäärät ilmoitetaan vasta kesäkuun alussa. Viime vuonna alin hyväksytty pistemäärä näytti olleen 28/40.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

 

Itsekin olen hakemassa Ouluun ja uusi pääsykoemateriaali hieman aiheuttaa päänvaivaa. Tutki ja kirjoita -kirja on melko helppo kahlata läpi ja lukea olennaiset asiat kokeeseen, mutta Suomalaisten hyvinvointi 2010-tutkimus ihmetyttää. Mitä materiaalista tulisi muistaa kokeessa? Ihan mahdotontahan on kaikkea tutkimuksen lukuja ja numeroita muistaa ulkoa kun luettavaa on monta sataa sivua. Onkohan materiaalilla tarkoitus antaa vain kokonaiskuva hyvinvoinnista vai tuleekohan artikkeleita analysoida tutkimusmenetelmien ym. merkeissä. Ensimmäistä kertaa haen opiskelemaan ja olen lukenut vanhoja pääsykokeita muiden kaupunkien yliopistojen sivuilta. Tietääköhän kukaan mistä löytyisi Oulun yliopiston terveystieteiden pääsykokeita. En ole onnistunut löytämään niitä mistään.

 

T. Sansu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei kaikille, 

 

mitä vastaisit tehtävään: "Nimeä hoitotieteen tiedon tyypit ja kuvaa niiden sisällöt"? Kumpaa tässä tarkoitetaan; kokemuksellinen tieto, intuitiivinen tieto, kehittämistoiminnasta saatu tieto ja tieteellinen tieto (s. 21) VAI: metateoreettinen, teoreettinen, tekninen ja taidollinen tieto (s. 35).  Tämä kysymys on ollut Turussa v. 2011, viiden pisteen kysymys. Tuleeko laittaa nuo kaikki vai miten? Vastaustilaa varmaankin viisi riviä joten tila ei riitä noiden kaikkien kuvaamiseen (ellei ole miniatyyrikäsiala :itkee: ) Minusta tämä on tosi hankala kysymys. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitotieteen tiedon tyypit ovat Eriksonin ym. 2011 mukaan metateoreettinen, teoreettinen, tekninen ja taidollinen tieto. Jos on lisänä tuollainen "kuvaa niiden sisällöt" -kohta, niin varmasti annetaan runsaammin tilaa. Toki tietysti aina tulee pyrkiä vastaamaan mahdollisimman tiiviisti. Jos sen sijaan pyydetään luettelemaan, niin sitten vaan luetellaan ja tilaa on niukemmin.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama kysymys ollut Kuopiossa v. 2011 ja juurikin mallivastauksissa tuo Hansukatin vastaus. Samaa nimittäin minäkin mietin Hoitotiede-kirjaa lukiessani. :)

 

Viikko enää jäjellä lukuaikaa. Milloinkas pääsykokeet pidetään Turussa, Tampereella ja Oulussa? Kuopion vanhoja pääsykoekysymyksiä lukiessani huomasin, että samoja kysymyksiäkin viime vuosina on ollut. Ei tosin peräkkäisinä vuosina. Tutkimusprosessi tuntuu kyllä nousevan aika tärkeäksi tärpiksi. 

 

Mulla alkoi töistä nyt viikon "lukuloma".  Mä vaan kyllä odotan että olis jo ens viikon tiistai-ilta ja tää lukeminen ja jännäys ohi... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa Hoitotiede -kirjassa on useitakin epäjohdonmukaisuuksia, tämä vain yksi niistä. Johtunee suuresta kirjoittajajoukosta. Mutta jos alkaa halkoa hiuksia niin s. 21 huomiolaatikossa sanotaan että nykyään hoitotieteessä erotellaan neljä tiedon lajia: kokemuksellinen tieto, intuitiivinen tieto, kehittämistoiminnasta saatu tieto ja tieteellinen tieto.

Sitten taas s. Taulukko 1.1 tiedon lajit hoitotieteessä: metateoreettinen, teoreettinen, tekninen ja taidollinen.

Kysymyksenasettelu siis oli: Hoitotieteen tiedon tyypit ja niiden sisällöt? Kysymys on huonosti muotoiltu. Jos kysymys olisi nimeä hoitotieteelisen tiedon lajit, olisi kysymys selkeästi ymmärrettävä. Nuo ensiksi mainitut tiedon lajit kuvaavat luultavasti tieteellisen tiedon lajeja yleensä. Korjatkaa jos olen väärässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista!

Kysymyksenasettelu oli juuri niin kuin kirjoitin, siitä syystä minun käsityskykyni mukaan molempi parempi, eli molemmat vastaukset olisivat oikein. Mietityttää vain, että jos vastaa vain toisen, jääkö sitten puolet pisteistä saamatta? Ja jos vain toista tarkoitetaan, menettääkö siitäkin pisteitä jos kuitenkin molemmat kirjoittaa?  Toivon tänä vuonna selkeitä kysymyksiä!

Hain viime vuonna, muutama piste jäi puuttumaan. Tänä vuonna lukemiseen liittyvän ahdistuksen määrä on huomattavasti korkeampi kuin vuosi sitten. Välillä olen jopa meinannut luovuttaa, mutta mieheni kannustus on auttanut niissä kohdin. Jos taas muutama piste jää vaille, ei muuta kuin avoimeen. Sairaanhoitajien koulutus oli -90 luvulla siitä mielenkiintoista, että osastonhoitajan pätevyys jäi saamatta ennen amk-koulutusjärjestelmän alkamista. Tosin, erikoistuminen oli laajaa ja syventävää, mistä olen kyllä iloinnut koko ammatillisen urani ajan. Mutta tuo opiskelu nyt avoimessa tulee aloittaa perusopinnoista, suoraan aineopintoihin ei pääse ja se hiukan tässä harmittaa. Mieluummin sitten koko paketti yliopsto-opiskelijana. Jos järki riittää pääsykokeissa. :)

Ja niin, vielä vastaus kysymykseen milloin pääsykokeet Turussa: ensi viikon tiistaina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oulun pääsykokeet on huomenna 14.5. Viimisen illan paniikkikertausta täällä muistiinpanoista suoritetaan. Näyttää kovasti siltä, että eka kerta menee kokemusta hakiessa :/ pää tuntuu olevan tyhjää täynnä ja noi materiaalit on niin hankalia luettavia. Tiedä sitten onko koe enemmän soveltava kuin nippelitietoon pohjautuva. Noh, sen tietää vuorokauden kuluttua... Mistään en oo saanu mitään kokemuspohjaista vinkkiä millaiset pääsykokeet oikein on.

Mun jännittämistä onneksi helpottaa se, et alotan opinnot joka tapauksessa syksyllä. Jos en pääse pääsykokeissa sisään niin tie vie sitten avoimeen yliopistoon. Jospa ne opinnot helpottais ens vuoden pääsykokeissa ja onnistuis sitten.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pääsykokeet on käyty. Ei onnistunu tällä kertaa. Meinaa masentaa, mut en anna itelleni siihen lupaa! Tästä täytyy sisuuntua ja ens vuonna uudestaan. Nyt tiedän millaiset ne kokeet on ja osaan lukea paremmin ja tehokkaammin. En ole eka enkä vika joka ei onnistu ensimäisellä kerralla. Ens vuoteen tuntuu vaan olevan nyt niiiin kauheen pitkä aika. Nyt siis kesä nautitaan olosta ja säätetään rahaa, avoimessa alkaa opinnot syksyllä.

 

Mut kysyn galluppina uusilta yliopistoon pyrkijöiltä ja siellä jo opiskelevilat: Miksi yliopisto ja maisterin tutkinto? Miksi ette lähde hakemaan ylempää akm tutkintoa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulla kans ohi Oulun pääsykokeet. Kysymys nro 2 meni aivan ohi. Ensimmäistä kertaa olin myös hakemassa. Harmittaa kyllä kovasti tuo kakkoskysymys, sillä pisteitä jäi sen takia saamatta jo niin paljon, että tuskin tulee pääsylippua kouluun...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oivoi Ouluun pyrkineet ylläolevat  :( .Kesä tulee ja kärpäset, joten häntä vaan pystyyn.Mitä kysyttiin, mitkä pääsykoekirjat olivat?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harmi, ettei Anviskallakaan onnistanut  :-/

 

Kirjat oli: Hirsjärvi ym. Tutki ja kirjoita sekä Vaarama ym. Suomalaisten hyvinvointi 2010. Tuo viiminen on siis kooste tutkimusartikkeleista. 

 

Se 2. kysymys oli kyllä haastava. Tarvittiin vissiin kohtuullisesti omaa ajattelu koska valmiina tuota kappaletta ei pääsykoekirjoissa ollut, kuten se 1. kysymys oli. Mulla on ehkä jotakin toivoa vielä, jos vaan saan siitä soveltavasta ajattelusta tarpeeksi irtopisteitä. Nyt kun tuota materiaali jälkikäteen käy läpi, ei kaikkia niitä oikean vastauksen kohtia edes löydy tuosta tietystä kohtaa koemateriaalia, ja tämä koskee siis kaikkia pääsykoekysymysiä. Mulla oli myös todella haastava jäsentää se 2. kysymys fiksuksi esseeksi. Mä en varmaan niitä essee -pisteitä hirveesti saa, kirjoittaminen oli kohtuu haastavaa. 

 

Pitää käydä vielä huomenna kattomassa, josko ne vastaukset olis vielä siellä ilmoitustaululla. Katoin ne tänään niin pikasesti läpi, ku tuli heti tunnen etten pärjänny, et jäi kuitenkin vaivaamaan miten se oikein menikään. Kun niitä vastauksia ei siis äkkiseltään löytyny selvästi tuolta materiaaleista. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä vastasin ihan täysin soveltamalla siihen 2. kysymykseen ja kerroin pääosin laman vaikutuksesta nykyajan työllisyystilanteeseen, ihan 90 -luvun lamasta lähtien. Eli ei ollut ihan sitämitä haettiin mallivastauksessa :/ 

Ja muutenkin oli kirjoittaminen tänään jotenkin tukkoista ja tekstiä en millään meinannut saada tuotettua. Vastauksetkin jäi aika lyhyeksi - yksikään vastaus ei mennyt paperin taustapuolelle.

Nopeasti niitä mallivastauksia tutkaillessani tulin siihen tulokseen, että muutamia hajapisteitä (0.25-0,5p) saan ehkä sieltä täältä. Kuinkahan paljon lie tänä vuonna pisterajat (luulen, että pisteitä nostaa se, kun hoitotieteilijät teki saman pääsykokeen ja monella oli 2. valintana terveyshallintotiede...)
 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...