Jump to content
MAINOS

Terveystieteellisen pääsykokeet 2014


EmmiJ.

Recommended Posts

No, niin luku-urakka alkaa ÄNYYTEE nyt! Tai siis heti kun saan itseni pois roikkumasta netistä. Yövuoro ja hiljaisuus, ah! Potilaat lääkitty ja Hoitotiede opus esiin. Toivottavasti ei kolahda pää kanslian pöytään, Zzzzzz... Pikkuhiljaa ajattelin alkaa lukea. Aika tasan neljä kuukautta olis aikaa. Tuntuu nyt pitkältä ajalta, mutta se on yksi hujaus kun on toukokuu. Lapsukaisiakin olen jo lahjonut että jos äiti saa rauhassa lukea  pääsykokeisiin kun tarve vaatii, saavat he myös sisään päästessäni jonkin palkinnon!

 

Mukavaa, että tänne ilmaantuu muitakin Kuopioon pyrkijöitä. Tervetuloa ElinaE! Haetko ope- johtamis- vai preventiiviseen hoitotieteeseen. Mulla opettajapuoli on ehdoton eka, mutta tokaksi taidan laittaa ton preventiivisen hoitotieteen. Osaako kukaan viisas kertoa, mihin sillä voisi työllistyä?

 

Mutta ei muuta kuin lukuintoja!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 134
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Porukka sen kun kasvaa vaan, mahtavaa! Lukuintoa tasapuolisesti kaikille! :) Pohditaan täällä yhdessä, jos joku asia ei avaudu tai käytännön järjestelyt askarruttaa, ja jaetaan ilot ja turhautumiset matkan varrella :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilmoittaudun minäkin porukkaan, vertaistukea ja motivaatiota hakien.  :)

 

Hoitotieteen opinnot on olleet jo muutamia vuosia tähtäimessä, mutta aika ei ole ollut sopiva hakemiseen. Nyt tuntuu, että kaiken tämän elämän pyörityksen keskellä on oikea aika ottaa uusi haaste vastaan.  :D Haen siis ensimmäistä kertaa nyt.

Niin hullulta kuin tämä kuulostaakin, olen vielä kiikunkaakun kuopion sekä turun välillä. Luvut olen aloittanut nyt tammikuun puolivälissä Hoitotiede kirjalla, joka on kummassakin hakupaikassa valintakokeessa. Johtamisen- puoli on se, jonne ehdottomasti aion hakea. Alan vakavasti kallistua Kuopioon vaihtoehtona, vaikka aiemmin olin suunnitellut turkua... Matkaa kumpaankin paikkaan täältä pk-seudulta on. Kumpaakin hakupaikkaa puoltaa tietyt asiat, matkoista huolimatta.

 

 

Arkea tahdittaa kokopäivätyö (kolmivuoro), kolme alle kouluikäistä lasta ja muu tietysti arjen pyörittäminen, viiden hengen harrastuksia unohtamatta   *pyhimys* Kaikesta huolimatta, nyt tuntuu että on oikea aika hakea opiskelemaan. 

 

Tsemppiä ja lukuintoa!

Do what you love. Love what you do.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei.

 

Olisiko ketään Tampereelle kansanterveystieteen puolelle hakevaa tai siellä jo opiskelevaa? Jotenkin se alkoi tuntua minulle sopivalta, kun terveystieteen vaihtoehtoja mietin ja nyt koitan pääsykokeisiin lukea. Muiden hakijoiden tai jo opiskelevien ajatuksia kuulisin mielelläni!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saako tulla ketjuun keskustelemaan,jos on saanut ajatuksen päähänsä yrittää Kuopioon lukemaan terveystieteitä, pääaineena ergonomia? Uran tienristeyksessä,terveydellisistä syistä, ja tulevaisuuttani työelämän suhteen pohtiessani,olen suoritellut avoimen yliopiston ergonomian perusteita. Kohta ne on tehty ja vähän himottaisi jatkaa opintoja. 

Pikkaisen mietityttää matka. Etelä-Suomesta olen,eikä minulla ole mitään yhteyksiä Kuopioon. Isoin osa opinnoista tosin on tehtävissä verkko-opintoina. Ja lisäksi puntaroin sitä, onko maisteriopinnot, realistisesti, suoritettavissa työn ohessa. Ja onko terveystieteiden maisterille töitä, kun sanotaan maistereita olevan terveydenhuoltoalalla joka nurkassa. Ja vielä sitä,minne suuntautuisin,opettaja,hallinto,kliininen asiantuntija..missähän mahtaa olla paras työllistyvyys?

 

Paljon on pohdittavaa ja punnittavaa. Tulevaisuudessa minun täytyy siirtyä fyysisesti kevyempiin töihin (olen röntgenhoitaja), jos aion työelmässä pysyä. On siis tärkeää,että käytän voimavarani sillä tavoin oikein,että opiskeluni tukisi tätä tavoitetta ja on realistista työllistyä opintojen myötä toisiin töihin. En todellakaan haluaisi syrjäytyä työelämästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi hitsi. Kylläpä te alatte lukemaan aikaisin, minä melkein jo ahdistuin. Opiskelen parhaillaan terveyshallintotieteen aineopintoja avoimessa, ja mietin jaksanko lukea valintakokeeseen toukokuuksi. Viime vuonna hain ja jäin neljää pistettä vaille pääsyrajan. Hiukan se kyllä harmitti, mutta nyt on kuitenkin koossa 8 op terv.hallintotiedettä ja kevään aikana on yritys rutistaa 12op.Niin että mitähän sitä tekisi? Meinaan sen hoitotieteen valintakokeen kanssa? Taitaa käydä niin, että otan kirjat esiin huhtikuussa ja katson miten edistyy. Tsempit teille kaikille luku-urakan aloittaneille! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiva lukea muidenkin hakijoiden juttuja! Lukuintoa.

 

Aino mun on pakko alottaa ajoissa, koska lukuhetket/lukurauha on loppujen lopuks aika harvassa (ja lyhyitä) tässä arjen pyörityksessä. En halua viikkoa ennen todeta että empä ehtinytkään lukea :) 

 

Nyt se on päätetty, hakukohteeni on Kuopio. 

Do what you love. Love what you do.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nasu79, minäkin haen ensisijaisesti opelinjalle Kuopioon :) Lukeminen on kyllä lähtenyt melko kankeasti liikkeelle, tuota Hoitotiede kirjaa olen tahkonnut nyt alkajaisiksi, ja kylläpä siinä onkin ulkoa opeteltavaa termistöä ihan melkoisesti.

Töiden ja muiden kiireiden ohella tässä tahkotaan, eikai oikeastaan auta kun yritää parhaansa..? Kouluun jo päässeiltä kiinnostas kuulla parhaat lukivinkit ja taktiikat ja mitenkä paljon pitäis oikeasti lukea (toki yksilöllistä), että selviäis noista pääsykokeista kunnialla?

Kiva muuten huomata, että aika moni hakija on pk-seudulta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hello HTP (ja muut:)!

 

Itsellä on ollut kans mielessä ykkösenä toi Tampereen kansanterveystieteen linja! :D Ensimmäistä kertaa olisin vasta hakemassa, ja nyt vasta oon tutustumassa kunnolla pääsykoevaatimuksiin jne., että kaikki vielä melko uutta.. ;) tsemppiä lukemiseen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moikka kaikille, en tiedä meneekö ihan vikaan tää kommentointi, mutta huomasin tuossa lukiessani Tampereen pääsykoekirjaa Laadullinen Terveystutkimus, Kylmälä, Juvakka, että s. 142 ja vaikka tässä viitataankin erään toisen henkilön kirjallisuuteen, niin kirjassa oleva lastensuojelulaki ei ole enää voimassa, mutta hyvinkin samanlainen pykälä löytyy uudesta 417/2007 5 luku 25§, jos nyt ketään oikeasti kiinnostaa. Ajattelin vaan että aavistuksen on muuttunut tuo laki, vaikka perusajatus säilynyt ennallaan. Lukuintoa kaikille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei. Kiva Jennika kuulla, että on muitakin kansanterveystieteeseen hakevia. Minullekin kaikki on vielä uutta, kirjoja olen yrittänyt lukea mutta opiskeluun liittyvät asiat on vielä vieraita (eli esim. läsnäolon määrä ja hyväksiluku amk-tutkinnosta). Tsemppiä sinullekin lukemiseen!

 

Jos muilla on tietoa kansanterveystieteestä opiskelualana, kommentteja kuullaan täällä mielellään!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hei kaikille ja tsemppiä urakkaan. Itse sain juuri päähäni osallistua pääsykokeisiin. Luku-urakkaa ei ainakaan vauhdita kaksi pientä lasta, vilkas työ- ja harrastuselämä sekä samanaikaisesti käytävät terveyshallintotieteen aineopinnot (Kyllä Aino, samassa veneessä ollaan tämän suhteen). Turkuun ajattelin pyrkiä. Kirjat ovat vasta hankinnassa ja lukemisen aloitan vasta huhtikuussa. Vietän pääsykokeita edeltävän kuukauden Aasiassa lomamatkalla perheen kanssa, joten hullu idea on ottaa nämä iltalukemiseksi :) Voi tosin olla, että suunnitelma kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Siinä tapauksessa pyrin vasta seuraavana vuonna tosissaan ja suorittelen siihen asti opintoja avoimessa. Ajattelin kuitenkin kokeen käydä katsomassa.

 

Hansukatilla taisi olla kokemusta Turusta, joten ymmärsinkö oikein, että jos haen opettajapuolelle niin vaikka asiantuntija- ja johtamisopinnot on toisena vaihtoehtona, niin se ei heikennä sinne pääsyn mahdollisuuksia jos opettajaopintoihin ei tule valituksi? Itseäni kiinnostaa sekä opettaminen että johtopuolen työt, joten kannattaisiko tässä vaiheessa pyrkiä opettajapuolelle ensisijaisesti? Olin kirjoituksestasi ymmärtävinäni, että vaikka kävisi nuo opettajaopinnot, niin silti voisi työllistyä johtotehtäviin kun taas toisinpäin ei ole mahdollisuutta. Nyt siis suoritan noita terveyshallintotieteen aineopintoja.

 

Oman opiskelun vahvuutena on, että pyrin ensisijaisesti ymmärtämään asioita. Tämä on johtanut puolestaan heikkouteeni eli ulkolukumuistini on aivan onneton.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moikka Cinza (ja muutkin)! Kuulostaa hauskalta suunnitelmalta, pitäähän sitä elämässä aina vähän haastetta olla :D Tosiaankin Turkuun valitaan 40 pääsykokeissa parhaiten menestynyttä opiskelijaa eli jos olet tässä joukossa pääset opiskelemaan. Sivuaine määräytyy sitten myös toisten hakijoiden pisteiden mukaan. Oma mielipiteeni on, että jos opettajan työ kiinnostaa ensisijaisesti, kannattaa myös hakea ensisijaisesti didaktiikan sivuainevaihtoehtoon. Haluan korostaa ihan kaikille (keskusteltiin tästä asiasta juuri äsken laitoksen professorien kanssa), että sivuaine ei ole mikään kiveenhakattu juttu, vaan kaikki maisterit voivat työllistyä monenlaisiin tehtäviin ja täydentää osaamistaan esim. vapaavalintaisten opintojen kautta. Ja Turussa esim. ikääntyneisiin suuntautuneen hoitotieteen sivuaineopinnot ovat hyvin pitkälti samat kuin kliinisillä. Oma näkemykseni on kuitenkin se, että johtamis,- hallinto-, esimiestyöskentely ym. kokemusta on helpompi täydentää, koska opettajan koulutusta säädellään tiukasti lailla ja asetuksella ja sinne on myös vaikea päästä. Siksi suosittelen opeksi halajavia hakeutumaan ensisijaisesti sinne :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Hei kaikille, myöhäisherännäinen ilmoittautuu! 

 

Havahduin nimittäin vasta eilen siihen, että hoitotieteen opinnot ei ehkä olisikaan pöllömpi ratkaisu tässä elämäntilanteessani. En vaan yhtään tiedä, kannattaako minun laittaa suuntaavaksi vaihtoehdoksi johtaminen vai opettajan työ, kun olen enemmänkin kiinnostunut hoitotyön kehittämisestä, projekteista ja ihan vähän ehkä myös opettamisesta -en niinkään osastonhoitajan toimenkuvasta. Kumpaan laatikkoon siis laitan ruksin? Turkuun olen hakemassa. 

 

Entä miten noissa opinnoissa menee, tuleeko ensin pakostakin kandin tutkinto ja sitten vasta maisteri, vaikka pohjalla on sh amk- tutkinto? Jostain kun luin, että maisteriksi pääsisi opiskelemaan tällä tutkinnolla myös suoraan, ilman kandin papereita? Vai kannattaako joka tapauksessa suorittaa se kandi ja alkaa vasta sitten miettimään maisterin opintoja? 

 

Mulla myös näköjään se asenne, että pääsen sisään ensi yrittämällä vaikka en ole vielä lukenut pääsykoemateriaalia ensimmäistäkään sivua.. noh, positiivinen asenne on kai aina hyväksi ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi Gasse ja tervetuloa Turkuun! Asennetta pitää olla! :) Kaikki opiskelijat suorittavat ensin kandin tutkinnon, mikä on edellytys maisteriopintoihin pääsemiselle. AMK-pohjaiset hoitajathan ovat jo suorittaneet yhden kandin tutkinnon, joten siitä hyvitetään 100 op terveystieteiden kandin tutkinnosta. Kandin tutkintoa suoritetaan käytännössä ensimmäinen vuosi ja kaksi seuraavaa vuotta on maisteriopintoja. Hmm... en kyllä minäkään osaa sanoa, mihin laatikkoon kannattaa ruksi laittaa, mutta kuten edellä jo useampaan otteeseen sanoin, että sivuainevaihtoehdot eivät ole mitään kiveenhakattuja ja aina on mahdollisuus suorittaa opintoja puolin ja toisin. Ehkä kliinisen hotiotieteen sivuainevaihtoehto voisi antaa enemmän eväitä projekti- ja kehittämishommiin, vaikka toki niitä opiskellaan myös opettajankoulutuksen puolella.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä vielä yksi Kuopion ja Turun välillä pähkäilevä. Myös pitkänmatkalainen molempiin, Turku tosin huomattavasti lähempänä. Olen tässä yrittänyt selvitellä konkreettisia läsnäolovaatimuksia molemmissa kandivuotena. Kuopion tunneista olen arvioinut sellaisen ball park-arvion opinto-oppaan avulla eikä ihan kamalalta näytä, mutta toki ensi syksynä voi olla ihan eri lukujärjestykset. Ennen kuin Turun tunteja lähden laskemaan ajattelin kuitenkin oikaista:) ja kysyä hansukatilta, tarvitseeko Turussa kandivuonna olla paikalla joka päivä (AMK-tausta, ei hoitotieteen aiempia opintoja, vähän terveyshallintotieteen opintoja). Käytännössä siis voi laskea AMK-taustan.

 

Ymmärrän ettei tarkkaa arviota voi antaa mutta se ehkä eniten kiinnostaa, tuleeko oikeasti joka päivälle läsnäolopakollista opetusta vai voisiko pärjätä 2-3 pv / vko?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos hansukatille vastauksesta, nyt on hakupaperit Turkuun laitettu. Seuraavaksi etsin käsiini pääsykoekirjat ja alan pänttäämään. 

 

Mua kyllä vähän stressaa tosiaan tuo läsnäolopäivien määrä, selviydynkö taloudellisesti opinnoista, mitä työnantaja opiskeluun sanoo ja se, että riittääkö oma puhti opintojen läpiviemiseen. Rimakauhua siis aistittavissa ;) 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turussa on valtavasti läsnäolopäiviä...Kehoitan harkitsemaan Kuopiota, vaikka se on matkallisesti kauempana. olen antanut itseni ymmärtää, että siellä opetusta toteutetaan myös vaihtoehtoisin menetelmin, niin että sinne ei tarvitse aina matkustaa. Ensimmäisenä vuonna  pakollisia koulupäiviä on Turussa keskimäärin 3-4 viikossa, siitä voi jokainen laskea paljonko tulee käyttämään aikaa ja rahaa matkustamiseen. Opetus Turussa on varmasti laadukasta mutta vaativaa. Kirjallisia töitä on useita lukukautta kohden ja tentit päälle. En väitä, että aina pitäisi päästä helpolla, mutta liika on joskus liikaa...
 

Jos on 3-vuorotyö ja jotain jo suoritettuna etukäteen voi työn ja koulun onnistuakin yhdistämään.  Muuten on aikamoisen vaikeaa... Aikuiskoulutustukeen jos on mahdollisuus niin opintovapaalle kannattaa jäädä.

 

Opiskelusta tulee varmasti ykkösasia elämässä ainakin ensimmäiseksi vuodeksi.  Harrastukset jää vähemmälle tai loppuu kokonaan, valitettavasti myös aika perheen kanssa vähenee :(
Mutta alkuun kun pääsee niin huomaa miten hauskaa ja mukaansa tempaavaa opiskelu on :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaahas, aika vissiin kultaa muistot, koska muistelen vähän erilailla, kuin Minnie :) Meillä oli didan puolella kyllä juurikin se 2-3 pv/viikko ja ne viikot ajoittuivat kokolailla syys-marraskuu ja tammikuun loppu - huhtikuu (nämä siis keskimäärin eli välillä tyhjiä viikkoja ja välillä vähän täydempiä). Opintovapaa on kyllä ekana vuonna ihan must, jos ei ole avoimessa opintoja valmiiksi suoritettuna. Toisena vuonna melkein kaikki järjestettiin Helsingissä. Esim. itse olin Turussa viimeksi helmikuun alussa ja seuraavan kerran menen vasta toukokuussa. Olen myös käsittänyt, että Kuopion opinnot ovat tosi erilaiset ja niitä on mahdollista suorittaa "kirjekurssimaisesti". Jos se on se, mikä painaa vaakakupissa eniten kannattaa varmaankin hakea Kuopioon. Turun opinnot taas ovat todella vaativat, mutta myös antoisat. Juuri yksi tutkija kertoi olleensa jossain ulkomaan reissulla ja sanoi, että kyllä maailmallakin Turulla on sellainen maine, että sieltä myös valmistuu kovia osaajia. Rankkaa on, mutta myös valtavan antoisaa. Valintoja, valintoja :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Missä vaiheessa olette työnantajalle ilmoitelleet yliopisto-opintoaikeistanne? Mietin että toisaalta haluaisin nyt vielä pitää matalaa profiilia tästä, jos en pääsekään sisään, mutta kuinka paljon aikaisemmin opintovapaasta pitäisi ilmoitella tai ylipäänsä hakea? Onko törkeää vaan olla vielä hiljaa asiasta kunnes varmistuu pääseekö sisälle vai ei?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hei, onhan kaikki muistaneet laittaa hakupaperit menemään? :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Gasse, ei tarvitse ilmoitella ennen kuin asia on varma. Opinnot alkavat syyskuun alussa ja tieto tulee kesäkuussa, joten aikaa on riittävästi.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heips!

 

Eikös tuo erillisvalintojen haku ala vasta 3.4? Ymmärsin Kuopion sivuilta näin että haku hoitotieteeseen menee erillishaussa. Eli heti ens viikolla pitäisi laittaa hakemus vetämään.

 

Mitenkäs luvut ovat sujuneet teillä muilla? Mä oon kyllä laatimastani aikataulustani jäljessä.  7 viikkoa pääsykokeisiin jäljellä joten kiristettävä tahtia on. Onneksi huomasin että mulla on viime vuoden lomia pitämättä viikko, joten mulla on kevätloma tiedossa pääsykokeita edeltävällä viikolla. Silloin voi tehdä loppusilauksen lukuihin.

 

Lukuintoja kaikille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"HAKEMINEN 
Hakeminen tapahtuu sähköisesti osoitteessa yliopistohaku.fi ja hakuaika on 3. - 25.4.2014 klo 16.15 mennessä"
 
Näin siis erillisvalinnassa Kuopiossa, eli kohta hakupaperit menemään, pääsykoe sitten 20.5.! Siellä nähdään siis, Kuopioon hakevat :) 

Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lukeminen on sujunut vähän niin ja näin. Pariin kertaan oon nyt lukenut kirjat läpi ja tehnyt niistä muistiinpanot. Lisäksi oon lueskellut aikaisempia pääsykokeita. Kirjastoon pitäisi joku päivä mennä ja katsoa hiukan jotain hoitotieteen lehteä ja tutkimuksia. Mullakin onneksi viikon loma ennen pääsykokeita, silloin panostan lukemiseen urakalla. 

 

Miten noihin pääsykoekysymyksiin pitäisi vastailla? Siis saako vastata lyhyesti ranskalaisilla viivoilla samaan tyyliin kuin mallivastaukset on, vai pitääkö vastausten olla jossain esseemuodossa? Turussa ilmeisesti on ollut viimevuosina pari kysymystä, oikein/väärin-tehtävät ja jokin tutkimukseen liittyvä kyllä/ei-tyyppinen pidempi juttu?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...