Jump to content
MAINOS

Terveystieteellisen pääsykokeet 2014


EmmiJ.

Recommended Posts

Vuosi alkaa olla lopuillaan, joten aika suunnata katseet seuraavaan vuoteen ja tuleviin pääsykokeisiin. Senpä takia päädyin avaamaan uuden ketjun ensi vuoden pääsykokeille. Toivottavasti saadaan tähänkin ketjuun yhtä mielenkiintoista ja monipuolista keskustelua kuin aiemmassa ketjuissa oli.

 

Itsellä tarkoitus hakea Turkuun ensi keväänä. Hain jo viime keväänä ja luinkin jonkun verran, mutta jätin sitten kuitenkin menemättä pääsykokeisiin. Ensi keväänä sitten kokeisiin (ja toivottavasti myös sisälle) asti.

 

Millon muilla on tarkoitus aloittaa lukeminen pääsykokeisiin?

Itse suunnittelin aloittavani heti tammikuussa kun saan kaikki jouluhössötykset alta pois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 134
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mullakin alkanee tammikuussa urakka ja myös Turkuun olen hakemassa :). Ajattelin myös aloittaa tammikuussa lukemisen, ehkä jo hiukan aikaisemmin. Kirjat olen tilannut jo ;). Haen ja luen itse ekaa kertaa. Tarkoitus on toki yrittää päästä sisälle asti, mutta kokopäivätyö toki verottaa hiukan lukuaikaa.

 

Kiva kun on muitakin hakijoita :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jee!! Hansukatti on heti mukana neuvomassa ja tsemppaamassa tulevia kollegoja! :) Turun meiningit tunnen parhaiten :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moikka!

 

Urakka olisi tarkoitus aloittaa tammikuusta. :-) Turkuun haen minäkin- todennäköisesti. Olen perehtynyt nyt lähinnä noihin yliopistojen nettisivuihin.

 

Olisko haaveissa opettajaopinnot vai "johtamisen" linja? Eikös ne Turussa raksita ruutuun koetilanteessa?

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turkuun valitaan yhteensä 40 valintokokeissa parhaiten menestynyttä. Hakija ilmoittaa hakulomakkeessa ensisijaisen toiveensa. Didaktiikan sivuaineopintoihin (opettajankoulutus) valitaan 15 opiskelijaa eli riippuen muiden hakijoiden suorituksesta voit joko päästä didan puolelle tai sitten toissijaiseen hakuvaihtoehtoosi. Eli 40 parasta pääsee sisään ja jakautuvat sitten eri sivuainevaihtoehtoihin toivomusten ja pistemäärien mukaisesti kiintiöiden mukaan.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei kaikille!

Kiva että täältä löytyi nyt tämä ketju, olenkin jo lukenut tuota viime vuoden ketjua motivaatiota ja vinkkejä etsien!:) Haen nyt siis ensimmäistä kertaa ja lukemisen olen aloittanut jo mutta ei tässä kovin paljon ole vielä tullut luettua kun töissä käyn kuintenkin samalla. Ja Turkuun olen hakemassa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kenelläkään täällä käsitystä, minkälaiset ovat terveystieteen maisterin työllistymismahdollisuudet jos työkokemus on lähes kokonaan ensihoidosta sairaalan ulkopuolelta? Jatko-opinnot kiinnostavat, mutta mietin kannattaisiko ensin hankkia enemmän myös sairaalan sisältä kokemusta? Yhteensä työkokemusta on lähemmäs 10v.  Vaaditaanko hallinnollisiin-/ kehittämistehtäviin tms. pitkää sairaalakokemusta? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jasu: Täytyy sanoa, että vaatimukset ovat varmasti täysin paikka- ja hakijakohtaisia eli sen takia ei kannata jättää hakematta! Turussa seurataan valmistuvien maistereiden työllistymistä ja suurin osa sijoittuu valmistumisen jälkeen koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Jos yhtään jatkokoulutus kiinnostaa, niin hae ihmeessä! Kliinistä (hoitotyön) työkokemusta voi ja usein täytyykin kartuttaa myös opintojen aikana ja miksei myös opintojen jälkeenkin, jos siltä tuntuu. Meidän alalla johtajista ja tutkijoista on edelleen suuri pula ja he, kuten myös opettajatkin, eläköityvät lähivuosina urakalla. Koskaan ei tiedä, mistä sitä itsensä löytää. Ei muuta kuin pääsykoekirjoja hommaamaan! :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osaisiko hansukatti vastata mun pulmaan!?

Pohdiskelen nyt jo sivuainevalintaa maaliskuun hakua varten. Opettajaksi tekisi mieli, mutta jos laitan "johtamispuolen" ykköseksi, voisi olla paremmat mahdollisuudet päästä sisälle. Pääseekö opettajan hommiin "johtamispuolen" käynyt jos on vapaasti valittavat tehnyt kasvatustieteestä vai pitääkö olla nimenoman opelinjan käynyt? Niin ja miten paljon noilla sivuainevalinnoilla hakiessa on merkitystä? Siis otetaanko molempiin jotkut kiintiöt vai laitetaan pääsykokeissa pärjänneet paremmuusjärjestykseen ja niistä otetaan ensimmäiset x-määrä sisälle sivuaineesta huolimatta?

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Terveysalan opettajalla on tiukat pätevyysvaatimukset Suomessa eli vaaditaan 1) vähintään kolme vuotta kliinistä työkokemusta hoitotyöstä 2) ylempi korkeakoulututkinto 3) opettajan pedagogiset opinnot (väh. 60 op, Turun yo:ssa opiskellaan 70 op eli vähän laajemmat ope-opinnot kuin muualla). Tämän lisäksi terveysalan lehtorin pätevyyteen on tulossa ensi vuoden alusta tiukennuksia eli kaiken edellä mainitun lisäksi vaaditaan vielä vähintään kolmen vuoden työkokemus opisto- tai korkeakouluopetuksesta. Eli jos haluat opettajaksi, hae didaktiikan opintoihin, pelkillä maisterin papereilla ei pääse opettajaksi. 40 parhaiten pääsykokeissa menestynyttä otetaan sisään ja heidät sitten jaetaan pääsykoemenestyksen ja sivuainetoiveiden mukaan (siis 40:stä 15 parhaiten menestynyttä didaktiikan ykkösvaihtoehdoksi laittanutta pääsee opiskelemaan didaktiikkaa). Jos haluat opettajaksi, laittaisin ehdottomasti didaktiikan ykkösvaihtoehdoksi. Tärkeintä on kuitenkin päästä sisään. Ja jos kävisi niin, ettei juuri siihen didaktiikkaan pääsisikään, niin opettajaopinnot on myös mahdollista suorittaa myöhemmin maisterin tutkintoa täydentävinä opintoina. Eli Hansukatin jouluvinkit: lue hyvin, laita dida ykköseksi ja tärkeintä on päästä sisään, muut asiat kyllä järjestyy tavalla tai toisella! :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ Osaisitko vielä sanoa, mitä muita työllistymismahdollisuuksia opepuolen käyneellä on kuin opisto- tai korkeakouluopettajan hommat?

 

muoks. Lisäkysymys: Lasketaanko tuohon kliinisen työkokemuksen 3 vuoteen myös opiskeluaikana kerätty kokemus vai miten se menee?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä ilmoittautuu myös yksi hakupäätöksen joululomilla tehnyt !  :)  Uusi vuosi ja uudet haasteet, jei! Kuopioon opelinjalle ajattelin hakea vuosien jahkailun jälkeen. Avoimessa on tullut kasvatustieteen perusopinnot käytyä ja ajattelin hoitotieteen perusopinnotkin rykäistä avoimessa mutta sitten ajattelin kuitenkin josko hakisi ihan suoraan vaan ilman eri mutkia. Takana on v. 2008 käydyt Kuopion pääsykokeet joihin menin soitellen sotaan, eli tosi  heppoisin luvuin.  En hankkinut mitään edesvuosien pääsykoekyssäreitä tms. Nyt motivaatio toisenlainen.

Joko te Turkuun hakijat tiedätte pääsykoematskun? Kuopion sivuilla sanotaan vielä, että ilmoitetaan hakutiedot myöhemmin. Eli kirjoista tai pääsykoepäivämääristäkään ei ole tietoakaan. Mulla on noi kuuden vuoden takaiset kirjat tuolla, jos katselis niitä alkuun. 

Onko muita perheellisiä hakemassa? Itsellä 3- ja 5-v lapset eli haastetta riittää!  Ei malttaisi hakua siirtääkään, kun tuntuu että työelämässä kaipaisi todella jotain muuta ja uutta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ minäkin perheellinen. Kaksi pientä lasta, 2v poika ja 6kk tyttö. Sen takia olen nyt vähän kahden vaiheilla vielä hakemisen suhteen vaikka innokkaana uuden ketjun perustinkin (voi nolo *nolona* )

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen myös pikkulasten äiti ja niin on uskokaa pois aika moni muukin! Haasteita riittää, mutta kyllä niistä selviää tavalla tai toisella :D Aina aika ajoin sitä miettii, miten paljon helpommalla pääsisi ilman noita opintoja, mutta on se vaan ollut niin mukaansa tempaavaa ja antoisaa, etten kyllä niitä mistään hinnasta pois vaihtaisi.

 

Opettajan koulutuksella voi työllistyä oikeastaan mihin vaan. Sairaanhoitopiireillä on olemassa ns. kliinisiä opettajia ja opetushoitajia. Tunnen myös mm. yhden kuntayhtymän johtajan, yhden suuren kaupungin mielenterveyspalveluiden johtajan, paljon tutkijoita ja yhden vankilan opettajan, joilla kaikilla on maisterin tutkinto Turun yo:sta opepuolelta. Jos opettajan työ yhtään kiinnostaa, suosittelisin hakemaan didaktiikkaan ensisijaisesti. Oma mielipiteeni on, että muuta, täydentävää osaamista on paljon helpompi hankkia esim. vapaavalintaisten opintojen kautta kuin, että sitten jälkeen päin kouluttautuisi opettajaksi. Kannattaa miettiä, mistä vapaavalintaisista rakentaa maisterintutkintonsa ja myös mm. avoimet yliopistot järjestävät todella paljon esimies- ja johtamistyöhön liittyvää koulutusta, jolla voi sitten pätevöityä sinne puolelle. Auttaako yhtään, EmmiJ? :)

 

*muoks* Tässä vielä pari linkkiä, mistä voi lukea ihmisten ura- ja opiskelutarinoita: http://www.utu.fi/fi/yksikot/hae/laaketieteellinen/ammatissa/Sivut/weronika-grondahl.aspx

 

http://www.utu.fi/fi/yksikot/med/yksikot/hoitotiede/opiskelu/opiskelijavalinta/Sivut/kokemuksia.aspx

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Hansukatti! Vastauksesi auttoi minua myös! Luulen että hoitotieteen opinnot olisivat todella kaipaamani lisäsisältö tämän hetkiseen elämääni. Kaipaan haasteita ja mun on vaikea ajatella saavani niitä tämän hetkisestä työstäni tai mistään hoitotyöstä tällä hetkellä. Siltikin hoitotyö on mun juttu, kaipaan siihen vielä jotain extraa ja hoitotyön opettajan/ tutkijan työ voisi olla sitä. 

Ja ihana kuulla että pieniä lapsia on muillakin! Ja harva onnekas kai asuu just siellä yliopistopaikkakunnalla. Mulla kaikki Turku, Tampere ja Kuopio on lähes yhtä  kaukana, 200- 250 km päässä. Tampere olis kilsoissa lähin, mutta vaikeakulkuinen julkisilla. Kuopioon menis suorilla bussi, jos sinne sattuisi pääsemään!

Plan A on siis kevät pääsykoelukua ja sit sisään syksyllä 2014.

Plan B on hoitotieteen aineopinnot ens syksynä avoimessa ja sitä kautta sitten. Mutta nyt pitäydytään Plan A:ssa.

Lukuintoja kaikille! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mullakin tulee sekä Turkuun että Tampereelle matkaa reilu sata kilometriä, mutta valitsin Turun koska julkisilla sinne on helpompi matkustaa ja toiseksi se on mun vanha kotikaupunki.

 

Kiitokset hansukatti vastauksesta. Rohkaisi kyllä aloittamaan luku-urakan ja yrittämään ihan tosissaan sisälle. Ja jos tosiaan syksyllä ovat aukeaa, tarvii miettiä opinnot niin, että en tee kursseja tiukimman mukaan vaan "omaan tahtiin" ihan jo senkin takia, että taloudellinen tilanne ei mahdollista täysipäiväistä opiskelua vaan töissäkin on käytävä.

 

Samat suunnitelmat mulla kuin Nasullakin, eli ensisijaisesti yritän päästä nyt sisälle mutta jos en pääse, teen aineopinnot (ja ehkä niitä kasvatustieteen opintojakin) välissä ja yritän sitten uudelleen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiva juttu, että tsempitys toimii! :) Unohdin vielä vastata tuohon työkokemusjuttuun eli siihen lasketaan kaikki hoitotyön työkokemus. Opettajamme sanoi myös, että se on sellainen asia, minkä "tiukkuuden" työnantaja saa itse päättää eli toiset laskevat esim. äitiysloman ajan työkokemukseksi ja toiset ei, mutta riippuu siis täysin työnantajasta ja varmaankin muista hakijoista.

 

Noiden kasvatustieteen opintojen suhteen voisin myös vinkata, että Turun avoimessa yliopistossa menee kasvatustieteen perusopinnot verkko-opintoina. Ne voi siis tehdä alusta loppuun kotona halutessaan. Se oli ainakin itselleni suuri helpotus, koska myös reissaan sen vajaan 200km Turkuun. Oli tosi luksusta opiskella ne kotosalla :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko avoimessa yliopistossa luennoilla läsnäolopakko? Onko esim. hoitotieteen aineopinnot pakko suorittaa suunnitellussa aikataulussa? Ajattelin suorittaa ensin avoimessa opintoja pois alta. Olen vuorotyössä eikä aina ole mahdollista järjestää vapaata opintojen mukaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippa! Mulla pähkäilyn aiheena, että Kuopio vai Turku. Olen töissä Helsingistä, ja täältä käsin olisi helppoa käydä Turussa, ja ilmeisesti jotain pienryhmiä olisi mahdollisesti Helsingissäkin(?). Kuopiossa puolestaan asuu vanhempani, ja sieltä löytyisi majapaikka tarvittaessa, mutta matka huomattavasti pitempi. Jos kuitenkin haluan jossain vaiheessa yhdistää työn ja opiskelun, silloin vaihtoehto olisi Turku. Päätös pitäis tehdä mahd. pian, koska pääsykoekirjoista toinen on eri, pitäisi alkaa pänttäämään. Sisäänpääsyprosentit näyttäisi olevan suht samat eri yliopistojen välillä.

Opettajankoulutus olisi ensisijainen hakuehtoni, olen valmistunut th:ksi tasan kolme vuotta sitten. Tykkään kyllä työstäni, mutta koen että se ei anna minulle tarpeeksi, siksi hakusessa lisähaastetta opiskelujen muodossa.

Nyt pitäis sit vaan pikkuhiljaa alkaa tekemään päätöksiä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei kaikille! Miten luvut sujuvat? Täällä päntätään nyt Turkuun tuota Hoitotiede -kirjaa. Suunnitelmissa itselläkin lukea vuosi avoimessa noita aineopintoja ja mahdollisesti myös kasvatustieteen opintoja, jos nyt en pääse sisään. On tässä kyllä urakkaa töiden ohella yrittää lukea mutta motivaatiota löytyy! :)

 

Hansukatti, voisitko tarkentaa vielä tuota mitä kirjoitit aiemmin terveysalan lehtorin vaatimusten tiukentumisesta: "vaaditaan vielä vähintään kolmen vuoden työkokemus opisto- tai korkeakouluopetuksesta".  Itselle jäi vähän epäselväksi että tuleeko tuota kokemusta olla jo hakuvaiheessa vai kerätä opintojen ohella?! Vai tarkoittaako, että ennen kuin voi saada viran tulee kokemusta olla kolme vuotta? Kiitos jos ehdit tähän vastata kun jäi ihmetyttämään!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lukuintoa KaroS:lle ja itse kullekin! :) Tosiaan se tarkoittaa, ettei voi saada lehtorin virkaa ennen kuin kerää sen kolmen vuoden kokemuksen eli käytännössä useimmat varmaan tekevät valmistuttuaan tuntiopettajan töitä sen kolme vuotta. Useimmat oppilaitokset ovat tiukalla säästökuurilla tällä hetkellä eikä sijaisia saa palkata, joten aika vaikeaa sitä kokemusta on edes opintojen aikana kerätä, toki poikkeuksiakin tiedän. Mutta ei tarvitse vielä olla kasassa :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla alkaa hiljalleen kypsyä päätös hakea Kuopioon. Luku-urakka on alkanut siten, että olen hankkinut toisen kirjan, ja toinen on tulossa, mutta kirjoja en kyllä ole vielä avannut :D viikonloppuna ois tarkotus alottaa lukemaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi kaikki ja hyvää tätä vuotta! Hienoa, että näin moni suunnittelee jatko-opintoja:) Opiskelen ekaa vuotta hoitotiedettä Tampereella ja oon tykännyt kovasti. Jos on kysymyksiä hakemisesta, kursseista tai mistä tahansa etenkin Tampereen kouluun liittyen niin autan mielelläni, jos vaan osaan! Tsemppiä kaikille luku-urakkaan :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moikka kaikki lukuintoiset! Olen hakemassa Tampereelle toiveena (päätöksenä) päästä opettajapuolelle. Lukemiseen olen onneksi saanut varattua ruhtinaallisesti aikaa ja olenkin kahlannut molemmat kirjat jo pintapuolisesti läpi. Lueskelin tänään vanhoja pääsykoekysymyksiä (2012 kysymys numero 68 a.) ja yritin pikaisella silmäyksellä löytää Hannu Uusitaloon viittauksen, no en löytänyt. Etsintä jatkuu siis. Lueskelen Espoossa, jos joku haluaa jakaa ihan livenä tuntemuksia. Tsemppiä kaikille! ^_^y

 

edit: löysin sivun eli kaikille muillekin tiedoksi että TV:stä s.59.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...