Jump to content
MAINOS

Lähihoitajakoulutus


Alf

Recommended Posts

eräs hoitaja tokaisi että sh:lla ja lh:lla on täysin erillainen työnkuva, itse en kyllä allekirjoittaisi että TÄYSIN erilainen, samalla laillahan sitä potilaita otetaan vastaan, hoidetaan ja ojennellaan lääkkeitä...osastolla tietysti lääkkeenjaot taitaa suorittaa vain sh?(ja nyt puhuttiin vielä sh ja lh opiskelijoista) ainut ero joka silmiin pisti oli että itse en ainakaan saanut silloin antaa iv:sti lääkkeitä,

Olen lh ja sama suuntaava kuin sulla ja voin sanoa, että vastaanotolla/päivystyksessä työskennellessäni on tasan kaksi asiaa mitä en tee ja mitä sh ja terkkarit tekee 1. rokottaminen ja 2. sairaslomien kirjottaminen.  Kaiken muun teen kuten sh:t.  Tiedän myös v-osastoja joilla myös lh jakaa lääkkeitä.

Monissa toimipaikoissa on omat sävelensä, mutta näin meillä. Tää on muuten ihan ok, mut meillä on ihan kakka nimike... ...siis se kirjaimellisesti tulee monella mieleen.

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 272
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

eräs hoitaja tokaisi että sh:lla ja lh:lla on täysin erillainen työnkuva,

Riippuu työpisteestä. Monessa pienessä TK:ssa hoitajilla on samanlainen toimenkuva riippumatta mitä nimineulassa lukee. Se on sitä moniammatillista osaamista kun osastonhoitaja on aamukierrolla alapesuja tekemässä tai lähihoitaja suunnittelee oman tiiminsä työvuoroja TYKOlla.

Tietysti erilaisia vastuualueita voi olla, mutta mitä monitaitoisempia hoitajat ovat, sitä joustavampaa on työyhteisön toiminta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitenkään aliarvimoimatta kouluasteen tutkintoja (itsekin entinen lähäri), jos työtehtävät olisivat samoja, työnantajanhan kannattaisi luopua sairaanhoitajista ja ottaa tilalle lähäreitä. Halvemmaksihan se tulisi.

Työtehtävät varmaan ovat hyvin lähellä toisiaan vanhainkodeissa, tk:ssa etc. Mitä vaativampaan hoitoon siirrytään sitä enemmän eroa syntyy. Työskentelen itse ppkl:lla. Meillä lh:t/ph:t eivät tippoja laita, lääkitse i.v:sti, im:sti, eivät rokota, tiputa verta, laita katetreja, toimi vuorovastaavana yms yms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

piruako ne sitte tekee?työntää punkkia osastoille?

tämähän on ollut suuntaus viimeset 10 vuotta,eli ph virat on muutettu sh viroiks eikä liitot tee mitään.

itse suunnittelen lopullista ratkaisua,jolla tästä vittuilusta ja köyhyydestä pääsee eroon,eli yritän lähteä ihan muihin hommiin.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

piruako ne sitte tekee?työntää punkkia osastoille?

Kyllähän hoitotyöhön paljon muutakin kuuluu kuin nuo edellämainitut 8)

tämähän on ollut suuntaus viimeset 10 vuotta,eli ph virat on muutettu sh viroiks eikä liitot tee mitään.

Tämä on myös suuntaus meillä, koko talossa. Ph:n virat muuttuvat luonnollisen poistuman kautta sh:n viroiksi. Lh/ph:lle ei ole enää tarjolla vakipaikkoja. Ymmärrän tämän esim tehoilla yms, mutta esim vuodeosastoilla ph:t ovat rautaisia ammatilaisia joilla on paikkansa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..kyllä meillä päivystyksessä oskun mainitsemia asioita tekivät niin lähärit kuin lääkintävaksit...varmasti riippuu paikastakin mitä saa tehdä ja mitä ei.. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No sittenhän teillä oli saikkuja ihan turhaan isompine palkkoineen. Ihan mielenkiinnosta, mistä polista on kyse?

Kuten aiemmin sanoin:

jos työtehtävät olisivat samoja, työnantajanhan kannattaisi luopua sairaanhoitajista ja ottaa tilalle lähäreitä. Halvemmaksihan se tulisi.

...mutta varmasti nämä tehtävänkuvat vaihtelevat talokohtaisesti ja työtehtävistä suuri osa on samoja, mutta eroja on. Sairaanhoitajan toimenkuva on laajempi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..kyllä meillä päivystyksessä oskun mainitsemia asioita tekivät niin lähärit kuin lääkintävaksit...varmasti riippuu paikastakin mitä saa tehdä ja mitä ei.. 8)

Jep, toi on totta eli Malmilla ph/lh tehtävänkuva on lähellä sairaanhoitajaa esim. laittavat tippoja ym. ym. mutta palkka on tietenkin pienempi. Nyt olen itse sh:n sijainen(psykalla) ja tienaan karvan alle 300 erkkiä enemmän, kunnes taas teen keikkaa ppkl:lla ja olen ph, joka näkyy heti palkassa! :)

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

piruako ne sitte tekee?työntää punkkia osastoille?

Kyllähän hoitotyöhön paljon muutakin kuuluu kuin nuo edellämainitut 8)

tämähän on ollut suuntaus viimeset 10 vuotta,eli ph virat on muutettu sh viroiks eikä liitot tee mitään.

Tämä on myös suuntaus meillä, koko talossa. Ph:n virat muuttuvat luonnollisen poistuman kautta sh:n viroiksi. Lh/ph:lle ei ole enää tarjolla vakipaikkoja. Ymmärrän tämän esim tehoilla yms, mutta esim vuodeosastoilla ph:t ovat rautaisia ammatilaisia joilla on paikkansa.

" Meillä lh:t/ph:t eivät tippoja laita, lääkitse i.v:sti, im:sti, eivät rokota, tiputa verta, laita katetreja, toimi vuorovastaavana yms yms. "

pöh!,nämähän on koko homman suola,ketä se perseen pesu kiinnostaa tai paperien haku.

itse kehittäisin hommaa enempi toimipaikka koulutuksen perusteella enkä tuijottaisi niinkään titteliä.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..kyllä meillä päivystyksessä oskun mainitsemia asioita tekivät niin lähärit kuin lääkintävaksit...varmasti riippuu paikastakin mitä saa tehdä ja mitä ei.. 8)

Jep, toi on totta eli Malmilla ph/lh tehtävänkuva on lähellä sairaanhoitajaa esim. laittavat tippoja ym. ym. mutta palkka on tietenkin pienempi. Nyt olen itse sh:n sijainen(psykalla) ja tienaan karvan alle 300 erkkiä enemmän, kunnes taas teen keikkaa ppkl:lla ja olen ph, joka näkyy heti palkassa! :)

sähän kumma mies oot?sairaanhoitaja/lähihoitaja?

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..kyllä meillä päivystyksessä oskun mainitsemia asioita tekivät niin lähärit kuin lääkintävaksit...varmasti riippuu paikastakin mitä saa tehdä ja mitä ei.. 8)

Jep, toi on totta eli Malmilla ph/lh tehtävänkuva on lähellä sairaanhoitajaa esim. laittavat tippoja ym. ym. mutta palkka on tietenkin pienempi. Nyt olen itse sh:n sijainen(psykalla) ja tienaan karvan alle 300 erkkiä enemmän, kunnes taas teen keikkaa ppkl:lla ja olen ph, joka näkyy heti palkassa! :)

malmin ppkl ph voi myös kieltäytytä näistä toimenpiteistä koska ovat vain sh velvoitteita,mutta ph,kin voi toimipaikkakouluttautua,paitsi tietysti morkun pistoon joka on niin vaikeeta ettei sitä muut saa tehdä.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

paitsi tietysti morkun pistoon joka on niin vaikeeta ettei sitä muut saa tehdä.

Hehee, nimenomaan se pistäminen on siinä se vaikein osuus 8)

Noh, Malmilla on noin, meillä näin jne. Kuulemma Marian päivystyksessä lääkintävaksit ei tee muuta kuin hakee papereita yms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä on myös suuntaus meillä, koko talossa. Ph:n virat muuttuvat luonnollisen poistuman kautta sh:n viroiksi. Lh/ph:lle ei ole enää tarjolla vakipaikkoja. Ymmärrän tämän esim tehoilla yms, mutta esim vuodeosastoilla ph:t ovat rautaisia ammatilaisia joilla on paikkansa.

Jos teillä teholta ym. pistetään kaikki lähärit ja vaksit pois, niin kuka ne hommat sitten hoitaa??? Tuskin ainakaan Sh:t... Vaikka suuntaus on tämä ollutkin, niin siihen en usko, että näitä virkoja pois pistettäisiin. esim. TYKS:issä on ollut huutava pula ammattitaitoisista lähäreistä ja vakseista.

Hommat tosin taitaa olla kovin erillä malilla TKU:a ja HKI:ä verrattaessa.

Tuskimpa niitä sairaanhoitajia missään turhaan on, koska kaikkea ph:t/lh:t ei ikinä (ainakaan näillä näkymin) saa tehdä ja ihan hyväkin niin.

Kuitenkin tästä ammattikunnasta ensimmäiseksi taitaa tulla lähes kaikille mieleen: perseiden pyyhintä. Mistä se johtuu, niin sen taitaa tietää kaikki.

Palkkaus itselläni on ollut ihan norm. lh:n palkka, vaikka työnkuva on samanlainen kuin sh:lla. En kuitenkaan edes voi kieltäytyä niistä hommista, kun kerran ne ovat kuuluneet omaan koulutusohjelmaani. Tosin en edes halua, koska hommat pysyy hanskassa paremmin, kun ne ovat jatlkuvasti käytössä. On voimavarojen hukkaamista, jos ei asiansa osaavien hoitajien osaamista käytetä hyödyksi!

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos teillä teholta ym. pistetään kaikki lähärit ja vaksit pois, niin kuka ne hommat sitten hoitaa??? Tuskin ainakaan Sh:t...

Mitkä hommat, perushoidonko? Kuule ihan samalla tavalla minäkin takapuolia pesen kuin ph:tkin 8)

Vaikka suuntaus on tämä ollutkin, niin siihen en usko, että näitä virkoja pois pistettäisiin.

Tervetuloa pääkaupunkiseudulle. Meidän talossa ei ihan oikeasti ole ollut enää vuosiin ph:n toimia auki. Kun ph lähtee, toimi pannaan auki sh:n toimena. Ja tämä koskee myös ihan "tavallisia" vuodeosastoja. TK-sairaaloissa tilanne on toinen, mutta erikoissairaanhoidon puolella tilanne on tämä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

voiko tuo olla mahdollista?että turussa olis paremmin???kyllä varmaan jos vantaaseen vertaa.malmilla  nuo ketkä ei oo haluneet noita velvoitteita on yleensä vanhempaa kalibeeria.sikälihän tuo kusee siihen että sit otetaan joku keikkalainen vain tittelin takia vaikka olis todellisuudessa täysi pääsiäis käsi.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

voiko tuo olla mahdollista?että turussa olis paremmin???kyllä varmaan jos vantaaseen vertaa.malmilla  nuo ketkä ei oo haluneet noita velvoitteita on yleensä vanhempaa kalibeeria.

Linja on sama koko HUS:issa eikä vain Vantaalla. Malmi ei ole HUS:ia vaan se on kaupunkin lafka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ph, lh paikat muuttuvat automaattisesti sh toimeksi. Monessa viestissä ihmetellään kuka pesee perseet kun lh ei palkata huh.gif??

itse minä sh:na  pesen, talutan vessaan tai pöntölle sitten annan lääkket työni on monipuolista, enkä vastusta perushoitoa teen sitä mielelläni vaikka olen saikkuri. :)

Itse luin juuri tämän takia saikkuriksi, kun tiesin että ph toimet muutetaan sairaanhoitajien ja halusin toimenkuvani laajentuvat.

Jokainen voi aina lukea sairaanhoitajaksi, mikäli on kiinnostusta kehittyä ja siihen mahdollisuus esim taloudellisesti. 8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos teillä teholta ym. pistetään kaikki lähärit ja vaksit pois, niin kuka ne hommat sitten hoitaa??? Tuskin ainakaan Sh:t...

Mitkä hommat, perushoidonko? Kuule ihan samalla tavalla minäkin takapuolia pesen kuin ph:tkin :)

Vaikka suuntaus on tämä ollutkin, niin siihen en usko, että näitä virkoja pois pistettäisiin.

Tervetuloa pääkaupunkiseudulle. Meidän talossa ei ihan oikeasti ole ollut enää vuosiin ph:n toimia auki. Kun ph lähtee, toimi pannaan auki sh:n toimena. Ja tämä koskee myös ihan "tavallisia" vuodeosastoja. TK-sairaaloissa tilanne on toinen, mutta erikoissairaanhoidon puolella tilanne on tämä.

jees näinhän se on.

syväkurkkuni helsingin kaupungin osastonhoitajien kokouksesta kertoi kuinka olivat olleet kokouksessa asiaan tyytyväisiä.

lähetin heti s-postia palomäelle joka soittikin mulle seuraavana päivänä ja ihmetteli miten tämä on mahdollista. 8) ,että paskaako tämmöstä enää jaksaa.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ph, lh paikat muuttuvat automaattisesti sh toimeksi. Monessa viestissä ihmetellään kuka pesee perseet kun lh ei palkata huh.gif??

itse minä sh:na  pesen, talutan vessaan tai pöntölle sitten annan lääkket työni on monipuolista, enkä vastusta perushoitoa teen sitä mielelläni vaikka olen saikkuri. :)

Itse luin juuri tämän takia saikkuriksi, kun tiesin että ph toimet muutetaan sairaanhoitajien ja halusin toimenkuvani laajentuvat.

Jokainen voi aina lukea sairaanhoitajaksi, mikäli on kiinnostusta kehittyä ja siihen mahdollisuus esim taloudellisesti. :)

Hyvä ESA! NImenomaan. Tähän ei voi sanoa muuta kuin aamen! 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ph, lh paikat muuttuvat automaattisesti sh toimeksi. Monessa viestissä ihmetellään kuka pesee perseet kun lh ei palkata huh.gif??

itse minä sh:na  pesen, talutan vessaan tai pöntölle sitten annan lääkket työni on monipuolista, enkä vastusta perushoitoa teen sitä mielelläni vaikka olen saikkuri. :)

Itse luin juuri tämän takia saikkuriksi, kun tiesin että ph toimet muutetaan sairaanhoitajien ja halusin toimenkuvani laajentuvat.

Jokainen voi aina lukea sairaanhoitajaksi, mikäli on kiinnostusta kehittyä ja siihen mahdollisuus esim taloudellisesti. 8)

"Jokainen voi aina lukea sairaanhoitajaksi, mikäli on kiinnostusta kehittyä ja siihen mahdollisuus esim taloudellisesti."

hehe,että oikein kehittyä

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samalla tavalla TYKS:ssakin vaihdetaan ph-virat sh-virkoihin. Tämä koskee vain erikoissairaanhoitoa eli kaupunginsairaalassa on edelleenkin ph/lh-virkoja avoinna.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samalla tavalla TYKS:ssakin vaihdetaan ph-virat sh-virkoihin. Tämä koskee vain erikoissairaanhoitoa eli kaupunginsairaalassa on edelleenkin ph/lh-virkoja avoinna.

kerkisin jo luulla kuten pari vuotta sitten kuullessani turun saku-mestarin mietteitä eh-henkilöstöstä,että olen ollutkin aina väärässä mielipiteineini turusta,mutta empä näemmä sittenkään...

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samalla tavalla TYKS:ssakin vaihdetaan ph-virat sh-virkoihin. Tämä koskee vain erikoissairaanhoitoa eli kaupunginsairaalassa on edelleenkin ph/lh-virkoja avoinna.

Niin minä vähän arvelinkin. Se nyt vaan on niin että jos haluaa tulevaisuudessa erikoissairaanhoidosta töitä, lh/ph:n paperit eivät riitä. Ja HUOM, en ole missään vaiheessa väittänyt että tämä olisi mielestäni hyvä asia, niin ne martat vaan ovat päättäneet....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikäs lh/pe vastaan sh rintama tästä tuli  :) :). Mutta fakta on erikoissairaanhoidossa pyritään aktiivisesti ajamaan ph toimet pois. Tk- sairaalat hakevat viellä kyllä aika paljon lh/ph osastoille.

En tiedä mistä tuo on saanut alkunsa  8). Siis toi toimien muuttaminen.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...