Belgrano Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Haluaisiko joku vääntää tätä minulle rautalangasta. Eli olen aina ennen ollut tuntipalkkalaisena ja minusta se oli erittäin selkeää. Palkkanauhassa näkyi selvästi tehdyt tunnit ja lisät. Oli helppo tarkistaa. Syynäsin aina tarkkaan palkat ja joskus jos puuttui vaikka puoli tuntia, niin soitto palkkatoimistoon ja sain sen puolen tunnin palkan. No, nyt sitten siirryin kuukausipalkalle ja jotenkin tämä on niin epäselvää. Palkkakuitissa näkyy vain tehdyt päivät, ei mitään tunteja. Eli jos kuukausipalkkani on esim. 2000 euroa/kk plus lisät. Niin saanko automaattisesti joka kuukausi tuon 2000 euroa? Olettaen, että olen tehnyt kaikki suunnitellut työpäivät. Meillä on käytössä 3 viikon listat. Sopimuksen mukaan minulla olisi 115h/3vko. No nyt esimerkiksi katsoin työvuorolistoja ja minulle oli laitettu vain 107 tuntia tälle listalle. Jos seuraavaltakin listalta puuttu noita tunteja, niin silloinhan tuntimäärät kuukaudessa ei täyty, joten en saisikaan sitä 2000 euroa?! Jos joskus menee ylitöiksi, niin työnantaja on käskenyt merkata ne listaan. Katsooko hän ne sitten siitä ja vähentää joskus tulevilta listoilta? Vai pitäisikö minun itse vähennellä niitä? Minulla on määräaikainen sopimus, niin jos sopimuksen päätyttyä minulla olisikin vaikka esim. 5 tuntia ylitöitä, niin saanko ne silloin rahana? Sitten kysymys, joka on ehkä työpaikkakohtainen.. Meillä on palkanmaksupäivä kuukauden 20. päviä. Miltä ajanjaksolta palkka silloin tulee? Ja maksetaanko lisät vielä erikseen joskus myöhemmin? Todella epäselvää mielestäni ja hankala näin työntekijänä seurata, tuleeko kaikki maksettua, kun tunteja ei tosiaan palkkakuitissa ole eritelty. Tekisi mieli siirtyä takaisin tuntityöntekijäksi. Joskus olen kuullut, että tuntityöntekijönä saisi parempaa palkkaa kuin kuukausipalkalla? Mihin se sitten perustuu? Lisäyksenä vielä, että kyseessä yksityinen paikka, jos sillä on jotain merkitystä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
November Posted November 15, 2013 Share Posted November 15, 2013 Eli jos kuukausipalkkani on esim. 2000 euroa/kk plus lisät. Niin saanko automaattisesti joka kuukausi tuon 2000 euroa? Olettaen, että olen tehnyt kaikki suunnitellut työpäivät. Meillä on käytössä 3 viikon listat. Sopimuksen mukaan minulla olisi 115h/3vko. No nyt esimerkiksi katsoin työvuorolistoja ja minulle oli laitettu vain 107 tuntia tälle listalle. Jos seuraavaltakin listalta puuttu noita tunteja, niin silloinhan tuntimäärät kuukaudessa ei täyty, joten en saisikaan sitä 2000 euroa?! Kyllä saat. Työehtosopimus määrittelee sen, paljonko tunteja pitää tehdä. Normaalissa jaksotyössä tuo määrä on yksityisellä 115 h. Jos jaksolle osuu arkipyhiä, niin työaika vähenee reilut 7 h per arkipyhä. Siksi sinulla on tällä listalla tuo 107 h, ilmeisesti itsenäisyyspäivä osuu tälle listalle? Silti saat tältä kuulta ihan saman palkan, oli tunteja kuinka paljon tahansa. Periaatteessahan me kuukausipalkkalaiset tienataan paremmin helmikuulta, jossa on 28 päivää kuin maaliskuulta, jossa on 31 päivää. Saman verran tulee rahaa, työpäivistä riippumatta. Jos joskus menee ylitöiksi, niin työnantaja on käskenyt merkata ne listaan. Katsooko hän ne sitten siitä ja vähentää joskus tulevilta listoilta? Vai pitäisikö minun itse vähennellä niitä? Minulla on määräaikainen sopimus, niin jos sopimuksen päätyttyä minulla olisikin vaikka esim. 5 tuntia ylitöitä, niin saanko ne silloin rahana? Riippuu kaiketi työnantajasta, maksaako ne rahassa vai antaako aikana. Jos maksaa rahassa, niin ensimmäiseltä 18 tunnilta saa 50% korotuksen ja sen jälkeen 100% korotuksen tuntipalkkaan. Työehtosopimus sanoo, että ylitöistä maksettava palkka voidaan yhteisestä sopimuksesta vaihtaa ajaksi samoilla prosenteilla. Ei ole kuitenkaan sinun tehtäväsi niitä laskeskella, vaan kyllä se kuuluu työnantajan tehtäviin (toki kannattaa pitää ne mielessä, että saat niistä oikeat korvaukset). Sitten kysymys, joka on ehkä työpaikkakohtainen.. Meillä on palkanmaksupäivä kuukauden 20. päviä. Miltä ajanjaksolta palkka silloin tulee? Ja maksetaanko lisät vielä erikseen joskus myöhemmin? Saat joka palkanmaksupäivä sen saman kuun kuukausipalkan. Lisät määräytyvätkin eri tavalla. Yleensä ne maksetaan seuraavassa kuussa, kuin mikä on listan päättymispäivä. Eli jos lista päättyy 17.11., niin lisät tuolta listalta maksetaan joulukuun palkassa. Näissä voi toki olla paikkakohtaisia eroja, mutta viimeistään ne on maksettava seuraavassa kuussa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belgrano Posted November 16, 2013 Author Share Posted November 16, 2013 Voi kiitos paljon vastauksesta. Tämä selvensi huimasti asiaa. Juu itsenäisyyspäivähän tosiaan sattuu tähän listalle, eli ilmeisesti siksi vähennetty tuo 8 tuntia. Mutta mitenkäs, kun olen itsenäisyyspäivän töissä, niin enkö saakkaan siitä tuplapalkkaa, jos se on kerta jo vähennetty tunneista noin?! Siis tuleeko nyt marraskuun 20. päivä marraskuun kuukausipalkka? Miten se on mahdollista, kun kuuta ei ole vielä tehty loppuun. Entä jos olenkin loppukuun poissa töistä. Vai vähennetäänkä se sitten seuraavassa palkassa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirLucas Posted November 16, 2013 Share Posted November 16, 2013 Kyllä itsenäisyyspäivältä kuten muiltakin sunnuntailta ja arkipyhiltä saa normaalisti "tuplapalkan" eli sinun tapauksessasi nuo 100% lisän tunnit koska ne perustunnit ovat jo tuossa kk-palkassasi ja kyllä se on ihan normaalia että kk-palkka maksetaan vaikka kuukautta on vielä jäljellä. Meilläkin tulee kk-palkka jo puolessa välissä kuuta. http://retropelaaja.nettisivu.org Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belgrano Posted November 16, 2013 Author Share Posted November 16, 2013 Kiitoksia paljon!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahvikuppi_ Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Ja lisien maksu riippuu aivan työpaikan käytännöistä. Yhdessä työpaikassa tuli kk palkka kuun viimeinen päivä + edellisen kuukauden lisät 4 viikolta. Toisessa työpaikassa tuli kk palkka 27 pvä. + 4 viikon lisät ajalta 15.xx - 14.xx ja nykyisessä tulee kk palkka 27.pvä ja joka toinen kuukausi 3 viikon ja joka toinen kuukausi 6 viikon lisät. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Belgrano Posted November 30, 2013 Author Share Posted November 30, 2013 Innostuin tutkimaan yksityistä TES:iä, joka meillä siis käytössä ja löysin tälläisen kohdan. Osaisiko joku vähän selventää tätä. Tarkoittaa tämä siis sitä, jos olen tehnyt paljon ilta-ja sunnuntaitöitä niin loma-ajan palkka on minulla parempi kuin jos olisin tehnyt vain päivätyötä? Ja miten paljon se vaikuttaa? Siis mitä enemmän olen tehnyt vaikka sunnuntaityötä, sitä suurempi loma-ajan palkka? Vai olenko ymmärtänyt täysin väärin? "Vuosilomapalkka: Kuukausipalkkaisella työntekijällä, jonka työaikaan sisältyy säännöllisenä työaikana tehtävää sunnuntai-, ilta-, yö- tai lauantaityötä, on oikeus saada em. tuntikohtaisia lisiä vastaava lisäys vuosilomapalkkaan ja vuosilomakorvaukseen. Tuntikohtaiset lisät otetaan huomioon siten, että varsinaisen kuukausipalkan perusteella laskettua vuosilomapalkkaa korotetaan sillä prosenttiluvulla, joka osoittaa, kuinka monta prosenttia lomanmääräytymisvuoden aikana maksetut tuntikohtaiset lisät ovat olleet samalta ajalta maksetuista varsinaisista säännöllisistä palkoista" Link to comment Share on other sites More sharing options...
kahvikuppi_ Posted November 30, 2013 Share Posted November 30, 2013 Innostuin tutkimaan yksityistä TES:iä, joka meillä siis käytössä ja löysin tälläisen kohdan. Osaisiko joku vähän selventää tätä. Tarkoittaa tämä siis sitä, jos olen tehnyt paljon ilta-ja sunnuntaitöitä niin loma-ajan palkka on minulla parempi kuin jos olisin tehnyt vain päivätyötä? Ja miten paljon se vaikuttaa? Siis mitä enemmän olen tehnyt vaikka sunnuntaityötä, sitä suurempi loma-ajan palkka? Vai olenko ymmärtänyt täysin väärin? Looma-ajalta sulle tulee lisät sen keskiarvon mukaan mitä olet saanut lisiä edellisen vuoden aikana. Jos oot saanut keskimäärin vaikka lisiä 500e /kk niin se tullee sitten jollain tietyllä prosentilla tai laskukaavalla sulle loma-ajan palkan mukana. Samoin sulle tulee lomaraha+loma-ajan lisät kun lomarahoja maksellaan. Elikkäs joo, saat enemmän rahaa kuin sellainen joka tekee pelkästään aamuvuoroa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.