Jump to content
MAINOS

Hoito - ka huolenpidon näyttösuunnitelma


doora75

Recommended Posts

Yritän tehdä mutta en ymmärrä mitään kun en ole koskaan ennen tehnyt näyttösuunnitelmaan.

1. Työprosessin hallinta

Suunnitelmallinen ;asettaa tavoitteita omalle toiminnallleen ja perustelee suunnitelmaansa työryhmälle. Toteuttaa suunnitelmansa. Niin mitä tähän pitää laittaa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meillä oli ainakin lähihoitajakoulussa nuo arviointilaput sellasia, että niissä tuli liitteenä se missä on kiitettävän kriteerit. Kopioit sieltä suoraan k.o. kohdan ja vaihdat parin sanan paikkaa. Näin itse tein menestyksekkäästi kaikki näyttösuunnitelmani ja hyvä tuli opettajan mielestä, vaikka yleensä opettaja, ohjaaja saati oppilas ei arviointitilanteessa tiennyt mitä mikään niistä tarkoittaa :D  

 

Jos haluat itse koittaa kumminkin jotain vääntää, niin työprosessin hallinta varmaan käytännössä tarkoittaa sitä että osaat suunnitella ja aikatauluttaa työpäiväsi / jonkun hoitotilanteen / projektin järkevästi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 hyvä tuli opettajan mielestä, vaikka yleensä opettaja, ohjaaja saati oppilas ei arviointitilanteessa tiennyt mitä mikään niistä tarkoittaa :D

Kuulostaa tutulta ja välillä tuntuu, että puhutaan samasta asiasta erilailla niin ettei kukaan siltikään ymmärrä toisiaan... Lopulta kuitenkin kaikki ovat olleet tyytyväisiä, että läpi menee ja homma jatkuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä aikoinaan taas suunnitelmassa piti nimenomaan suunnitella pikkutarkasti kaikkea toimintaa, joita sitten peilattiin K5 kriteereihin. Mutta foorumia paremmin saat varmasti tietoa omalta ohjaavalta opettajaltasi, sillä eri ammattikouluissa asiat ovat varmasti hiukan eri lailla, kuten tässäkin nyt tuli jo huomattua aiemmista kommenteista.

 

Nimimerkki opiskelija joka joskus tuota Julman taktiikkaa käytti ja kirjoitti suunnitelmat sitten aina uudelleen :D.
 

----------------------------------
 

Edit: Kaivelin konetta ja löysin tiedostoista oman hohun näyttösuunnitelman vuodelta 2008. 
Selventävänä kappaleena työprosessin hallinan alla oli "Oman toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi" sekä "Hoitosuunnitelman hyödyntäminen". K5 kriteereissä on:

 

- esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja suunnitelmaansa

 

- toteuttaa suunnitelmaansa joustavasti ja tilannekohtaisesti ja arvioi kriittisesti omaa toimintaansa
 

- laatii, käyttää ja arvioi hoito- ja palvelusuunnitelmia ja hallitsee työprosessien kokonaisuuden joustavasti.
-----
Nyt sitten vain miettimään miten pääset noihin kriteereihin. Eli jos nyt ihan alusta aloitetaan pohdinta niin aloittaisin  sillä että perehtyisin asiakkaan tietoihin, ottaisin huomioon omat ja asiakkaan resurssit voimavaralähtöisesti jne. Ja sitten ihan sitä käytännön juttua, että esittää suunnitelman ohjaajalle ja kysyy mielipidettä, pyytää palautetta toiminnasta ja kehittää toimintaa sne mukaisesti jne. Mutta valmiita vastauksia täällä on turha antaa, niihin on päädyttävä itse :). Intoa opiskeluun!


 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä taas piti aukikirjoittaa juurikin tuo termistö, että miten se käytännön työssä toteutettaisiin. Näyttösuunnitelma olikin koko harjottelun ja näytön isotöisin ja haastavin homma...

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Edit: Kaivelin konetta ja löysin tiedostoista oman hohun näyttösuunnitelman vuodelta 2008. 

Selventävänä kappaleena työprosessin hallinan alla oli "Oman toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi" sekä "Hoitosuunnitelman hyödyntäminen". K5 kriteereissä on

 

Lähihoitaja tutkinnon perusteet on muuttunut 1.8.2010. K5 järjestelmää ei enää ole vaan arviointi suoritetaan 1-3 numero asteikolla. Myös näyttösuunnitelman teko on muuttunut ja arviointikriteerit. Näyttösuunnitelma on hyväksytty silloin kun se menee T1 kriteerien mukaan. Näytön aikana ja keskustelussa annetaan se arvosana näytön mukaan, ei siitä oliko sun suunnitelma T1 vai K3. Tosin huomattasti helpompaahan se näyttö on rullata läpi jos oot nähny vähän vaivaa siihen suunnitelmaankin etkä mene siitä mistä aita on matalin :P

 

Mulla on tallessa 2kk sitten tehty, läpi mennyt hohun näyttösuunnitelma. Voin antaa näytille semmoisena versiona josta ei pääse leikkaa-liimaa meiningillä kopioimaan mitään. YV:tä vaan ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vinkkinä, että mitä kattavampi näyttösuunnitelma on, sitä helpommalla pääsee sitten näytön jälkeen arviointikeskustelussa (jossa opettaja sekä näytön vastaanottaja mukana). Eivät sitten niin paljon tenttaa ja kysele, kun olet jo suunnitelmassasi tuonut asiat esille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vinkkinä, että mitä kattavampi näyttösuunnitelma on, sitä helpommalla pääsee sitten näytön jälkeen arviointikeskustelussa (jossa opettaja sekä näytön vastaanottaja mukana). Eivät sitten niin paljon tenttaa ja kysele, kun olet jo suunnitelmassasi tuonut asiat esille.

Näytön vastaanottajan on tarkoitus tenttailla ja kysellä itse näytön aikana eikä enää arviointikeskustelussa jossa käydään läpi vain itse näytön arviointi. Tutkintolautakunta on aika tehokkaasti painottanut että arviointikeskustelu ei ole mikään tenttitilaisuus ja jos siellä aletaan kyselemään ja tenttimään asioita niin se on väärin koska ennen näyttöä on pitänyt tehdä valmistavat tehtävät sun muut että sen näytön voit suorittaa.

 

Heh, en tiiä tarkoititko tuollaista tenttimistä mutta tulipa nyt mieleen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Vinkkinä, että mitä kattavampi näyttösuunnitelma on, sitä helpommalla pääsee sitten näytön jälkeen arviointikeskustelussa (jossa opettaja sekä näytön vastaanottaja mukana). Eivät sitten niin paljon tenttaa ja kysele, kun olet jo suunnitelmassasi tuonut asiat esille.

Näytön vastaanottajan on tarkoitus tenttailla ja kysellä itse näytön aikana eikä enää arviointikeskustelussa jossa käydään läpi vain itse näytön arviointi. Tutkintolautakunta on aika tehokkaasti painottanut että arviointikeskustelu ei ole mikään tenttitilaisuus ja jos siellä aletaan kyselemään ja tenttimään asioita niin se on väärin koska ennen näyttöä on pitänyt tehdä valmistavat tehtävät sun muut että sen näytön voit suorittaa.

 

Heh, en tiiä tarkoititko tuollaista tenttimistä mutta tulipa nyt mieleen.

 

Juu, tiedän kyllä että arviointikeskustelussa arvioidaan ennenkaikkea annettua näyttöviikkoa, mutta kyllä siinä opettaja myös kyselee asioita. Koska totuushan on se, että ei näytössä voi millään tuoda näkyviin kaikkea mitä ammattitaitokriteerit (ne kuuluisat "pallukat") pitävät sisällään. Niissä on paljon sellaista, mikä ei välttämättä tule työssä esiin (riippuu tietysti paljolti siitä, minkälaisessa ympäristössä minkäkin näytön antaa). Omista näytöistäni on sen verran vähän aikaa että ne on vielä tuoreessa muistissa, ja kyllä opettajat esittivät kysymyksiä ihan teoriatiedoistakin arviointikeskustelussa. Tutkintolautakunnan ohjeistus on yksi asia, jokaisen opettajan tapa vetää arviointikeskustelu taas toinen asia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vinkkinä, että mitä kattavampi näyttösuunnitelma on, sitä helpommalla pääsee sitten näytön jälkeen arviointikeskustelussa (jossa opettaja sekä näytön vastaanottaja mukana). Eivät sitten niin paljon tenttaa ja kysele, kun olet jo suunnitelmassasi tuonut asiat esille.

 

Mä oon valmistunut kyllä jo 09, mutta viimeinen suuntaavan näyttö, tein tosi kattavan näyttösuunnitelman, avasin joka pallon K3 tasolta. Niistä mitä ei voinut siellä näyttää tein portfolion. Keskustelussa opettaja sanoi että sun suunnitelma on niin kattava etten rupea kauheasti kyselemään, kerro miten on mennyt jne. Kesti ehkä 15 min, sitten heitettiin ulos n. 2min, ohjaaja + opettaja päätti arvosanan. Eli tuossa tapauksessa hyvin suunniteltu oli kyllä eduksi. :)

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Nykyään arviointikeskustelussa ei saa kysellä opiskelijalta mitään. Kaikki on jo näytetty näyttöviikolla ja sit vaan käydään tutkintoviikko läpi, miten meni jne. Ja lopuks annetaan arvosana.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyään arviointikeskustelussa ei saa kysellä opiskelijalta mitään. Kaikki on jo näytetty näyttöviikolla ja sit vaan käydään tutkintoviikko läpi, miten meni jne. Ja lopuks annetaan arvosana.

 

No totuus on kuitenkin ihan toinen. :)

Itsellä on on viimeisin näyttö ollut muutama kuukausi sitten ja kyllä siellä kovasti kyseltiin esim termistöä tai miten minä jonkun asian siitä arviointikriteereistä ymmärsin. Toki aina se on ollut niin että jos jonkun asian hyvin siinä hensussa avannut, niin siitä ei enää näyttökeskustelussa ole mitään kyselty.

 

 

Toki tuo on paljon näyttömestarista kiinni. Kerran sattui itselle semmoinen joka sanoi "kyllä sinä tämän osaat kun monta vuotta jo tehnyt täällä töitä" melkein joka kohtaan ja sitten hetki juteltiin niitä näitä ja se olis siinä. :w00t:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Nykyään arviointikeskustelussa ei saa kysellä opiskelijalta mitään. Kaikki on jo näytetty näyttöviikolla ja sit vaan käydään tutkintoviikko läpi, miten meni jne. Ja lopuks annetaan arvosana.

 

No totuus on kuitenkin ihan toinen. :)

Itsellä on on viimeisin näyttö ollut muutama kuukausi sitten ja kyllä siellä kovasti kyseltiin esim termistöä tai miten minä jonkun asian siitä arviointikriteereistä ymmärsin. Toki aina se on ollut niin että jos jonkun asian hyvin siinä hensussa avannut, niin siitä ei enää näyttökeskustelussa ole mitään kyselty.

 

Näyttöviikon aikana saa ja pitää kysellä mutta arviointikeskustelussa (kolmikanta) jonkun asian tenttaaminen ei ole enää sallittua. Tästä oli ihan näyttölautakunnan kirjallinen ohje kun ite opiskelin näytöillä lähihoitajaksi.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

Nykyään arviointikeskustelussa ei saa kysellä opiskelijalta mitään. Kaikki on jo näytetty näyttöviikolla ja sit vaan käydään tutkintoviikko läpi, miten meni jne. Ja lopuks annetaan arvosana.

 

No totuus on kuitenkin ihan toinen. :)

Itsellä on on viimeisin näyttö ollut muutama kuukausi sitten ja kyllä siellä kovasti kyseltiin esim termistöä tai miten minä jonkun asian siitä arviointikriteereistä ymmärsin. Toki aina se on ollut niin että jos jonkun asian hyvin siinä hensussa avannut, niin siitä ei enää näyttökeskustelussa ole mitään kyselty.

 

Näyttöviikon aikana saa ja pitää kysellä mutta arviointikeskustelussa (kolmikanta) jonkun asian tenttaaminen ei ole enää sallittua. Tästä oli ihan näyttölautakunnan kirjallinen ohje kun ite opiskelin näytöillä lähihoitajaksi.

 

 

 

 

Juu siis tarkoitin kyllä ihan sitä arviointikeskustelua, kyllä ainakin täälläpäin niissäkin kysellään vielä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

 

Nykyään arviointikeskustelussa ei saa kysellä opiskelijalta mitään. Kaikki on jo näytetty näyttöviikolla ja sit vaan käydään tutkintoviikko läpi, miten meni jne. Ja lopuks annetaan arvosana.

 

No totuus on kuitenkin ihan toinen. :)

Itsellä on on viimeisin näyttö ollut muutama kuukausi sitten ja kyllä siellä kovasti kyseltiin esim termistöä tai miten minä jonkun asian siitä arviointikriteereistä ymmärsin. Toki aina se on ollut niin että jos jonkun asian hyvin siinä hensussa avannut, niin siitä ei enää näyttökeskustelussa ole mitään kyselty.

 

Näyttöviikon aikana saa ja pitää kysellä mutta arviointikeskustelussa (kolmikanta) jonkun asian tenttaaminen ei ole enää sallittua. Tästä oli ihan näyttölautakunnan kirjallinen ohje kun ite opiskelin näytöillä lähihoitajaksi.

 

 

 

 

Juu siis tarkoitin kyllä ihan sitä arviointikeskustelua, kyllä ainakin täälläpäin niissäkin kysellään vielä.

 

No. Jokatapauksessa näinhän ei saisi tehdä koska siinä keskustelussa käydään vain läpi näyttö ei sitä mitä sinä osaat tai tiedät koska sen olet jo näytössä osoittanut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

 

 

Nykyään arviointikeskustelussa ei saa kysellä opiskelijalta mitään. Kaikki on jo näytetty näyttöviikolla ja sit vaan käydään tutkintoviikko läpi, miten meni jne. Ja lopuks annetaan arvosana.

 

No totuus on kuitenkin ihan toinen. :)

Itsellä on on viimeisin näyttö ollut muutama kuukausi sitten ja kyllä siellä kovasti kyseltiin esim termistöä tai miten minä jonkun asian siitä arviointikriteereistä ymmärsin. Toki aina se on ollut niin että jos jonkun asian hyvin siinä hensussa avannut, niin siitä ei enää näyttökeskustelussa ole mitään kyselty.

 

Näyttöviikon aikana saa ja pitää kysellä mutta arviointikeskustelussa (kolmikanta) jonkun asian tenttaaminen ei ole enää sallittua. Tästä oli ihan näyttölautakunnan kirjallinen ohje kun ite opiskelin näytöillä lähihoitajaksi.

 

 

 

 

Juu siis tarkoitin kyllä ihan sitä arviointikeskustelua, kyllä ainakin täälläpäin niissäkin kysellään vielä.

 

No. Jokatapauksessa näinhän ei saisi tehdä koska siinä keskustelussa käydään vain läpi näyttö ei sitä mitä sinä osaat tai tiedät koska sen olet jo näytössä osoittanut.

 

 

No se nyt on huomattu jo moneen kertaan että mitä ei saisi tehdä ja mitä tehdään ei ole mitenkään toisistaan riippuvaisia... :D

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tenno ljudmilla

Yritän tehdä mutta en ymmärrä mitään kun en ole koskaan ennen tehnyt näyttösuunnitelmaan.

1. Työprosessin hallinta

Suunnitelmallinen ;asettaa tavoitteita omalle toiminnallleen ja perustelee suunnitelmaansa työryhmälle. Toteuttaa suunnitelmansa. Niin mitä tähän pitää laittaa?

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...
5.11.2013 klo 00.12, kahvikuppi_ kirjoitti:
5.11.2013 klo 00.12, kahvikuppi_ kirjoitti:

 

Lähihoitaja tutkinnon perusteet on muuttunut 1.8.2010. K5 järjestelmää ei enää ole vaan arviointi suoritetaan 1-3 numero asteikolla. Myös näyttösuunnitelman teko on muuttunut ja arviointikriteerit. Näyttösuunnitelma on hyväksytty silloin kun se menee T1 kriteerien mukaan. Näytön aikana ja keskustelussa annetaan se arvosana näytön mukaan, ei siitä oliko sun suunnitelma T1 vai K3. Tosin huomattasti helpompaahan se näyttö on rullata läpi jos oot nähny vähän vaivaa siihen suunnitelmaankin etkä mene siitä mistä aita on matalin :P

 

Mulla on tallessa 2kk sitten tehty, läpi mennyt hohun näyttösuunnitelma. Voin antaa näytille semmoisena versiona josta ei pääse leikkaa-liimaa meiningillä kopioimaan mitään. YV:tä vaan ;D

Lähihoitaja tutkinnon perusteet on muuttunut 1.8.2010. K5 järjestelmää ei enää ole vaan arviointi suoritetaan 1-3 numero asteikolla. Myös näyttösuunnitelman teko on muuttunut ja arviointikriteerit. Näyttösuunnitelma on hyväksytty silloin kun se menee T1 kriteerien mukaan. Näytön aikana ja keskustelussa annetaan se arvosana näytön mukaan, ei siitä oliko sun suunnitelma T1 vai K3. Tosin huomattasti helpompaahan se näyttö on rullata läpi jos oot nähny vähän vaivaa siihen suunnitelmaankin etkä mene siitä mistä aita on matalin :P

 

Mulla on tallessa 2kk sitten tehty, läpi mennyt hohun näyttösuunnitelma. Voin antaa näytille semmoisena versiona josta ei pääse leikkaa-liimaa meiningillä kopioimaan mitään. YV:tä vaan ;D

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...