Jump to content
MAINOS

määräaikainen työsuhde, irtisanomisaika...

sij23

Recommended Posts

Posted

Moikka!

Luin tehyn sivuja ja ilmeisesti määräaikaisessa työsuhteessa ei tosiaan irtisanoutumisaikaa ole vaan se on "lusittava" kokonaan. Kaverit jotka on muualla sairaaloissa töissä kertoi, että heillä määräaikaisesta pääsee lähtemään 2vkon irtisanomisajalla. Kysyin työpaikallani tätä ja minulle sanottiin, ettei voi irtisanoa itseään kesken sopimuksen (myös luottamusmies). Kysyin, voisiko työsopimukseen kirjata irtisanomisajan. Tämä ei kuulema ole mahdollista. Onko siis ihan todella näin? En ole itse kyseisestä paikasta juuri nyt lähdössä mihinkään, mutta en myöskään halua sinetöidä kohtaloani puoleksi vuodeksi tai vuodeksi ilman että voin lähteä muualle, jos siltä tuntuu.

MAINOS
Posted

Moikka!

Luin tehyn sivuja ja ilmeisesti määräaikaisessa työsuhteessa ei tosiaan irtisanoutumisaikaa ole vaan se on "lusittava" kokonaan. Kaverit jotka on muualla sairaaloissa töissä kertoi, että heillä määräaikaisesta pääsee lähtemään 2vkon irtisanomisajalla. Kysyin työpaikallani tätä ja minulle sanottiin, ettei voi irtisanoa itseään kesken sopimuksen (myös luottamusmies). Kysyin, voisiko työsopimukseen kirjata irtisanomisajan. Tämä ei kuulema ole mahdollista. Onko siis ihan todella näin?

Tämä on just määräaikaisen sopparin idea; työntekijä sitoutuu työskentelemään sovitun ajanjakson ja työnantaja voi päättää päästääkö työntekijän suosiolla irtautumaan sopimuksesta. Ilman yhteistä konsensusta ei kannata töitä lopettaa, sillä silloin työnantajalla on oikeus periä työntekijältä isot korvaukset vaikka oikeusteitse.   

Posted

Toki ymmärrän tämän idean sinänsä. Mutta onhan se nyt ihan syvältä :D Ei sillä, työ on ihan mukavaa, mutta olen elänyt niin kauan keikkatöillä että pitkä sitoumus hieman ahdistaa (enkä oikeasti tiedä esim perheemme tilannetta kovin pitkän ajan päähän, miehellä epävarmat työt jne). Os.hoitaja väitti, ettei määräaikaiseen työsuhteeseen voi kirjata irtisanomisaikaa, onko se totta?

Tää systeemihän on täysin työnantajan etu. Olen kuitenkin samaan paikkaan palannut useasti ja aina olisin saanut pitkän sopparin. En jaksa uskoa että olisin työttömyysuhan alla ihan välittömästi...

Posted

Meillä on sovittu, että sijaisuudesta "pääsee eroon" kahden viikon irtisanoutumisajalla. Itse halusin asian vielä työsopimukseen, vaikka asiasta on kirjallinen ohje olemassa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Posted

Tää systeemihän on täysin työnantajan etu.

Se on molempien etu. Työntekijä tietää kuinka pitkään töitä on varmasti ja työnantaja tietää kuinka pitkään työntekijä on hänellä töissä. Toki määräaikaiseen työsopimukseen voidaan kirjata irtisanomis- ja irtisanoutumispykälät, mutta työnantajan ei ole mikään pakko niin tehdä.

Failure is always an option

Posted

Mulle oikein tähdennettiin määräaikaista sopimusta tehdessä, että sitoudut olemaan ja et voi lähteä kesken pois. Eivät muuten työnanatajapuolella kauheesti tykkää siitä jos jengi lähtee kesken pois.

EKG NERD

Posted

Mulle oikein tähdennettiin määräaikaista sopimusta tehdessä, että sitoudut olemaan ja et voi lähteä kesken pois. Eivät muuten työnanatajapuolella kauheesti tykkää siitä jos jengi lähtee kesken pois.

Se on hyvä että tuossa tilanteessa asia käydään läpi, ihmeen monelle hoitajalle tulee yllätyksenä että on oikeasti sitoutunut työskentelemään x-päivään saakka kun on nimensä soppariin laittanut.

Posted

Kyllä soppariin voi kirjoittaa irtisanomisajan, Tehyn edustajakin kehotti meitä pyytämään sitä. Tosin eipä nähtävästi kaikki työnantajat pahalla katso kun lähtee kesken määräaikaisen työsopimuksen, sillä meille palkattiin juuri vakinaiseksi työntekijäksi yksi, joka oli pari kuukautta aiemmin lähtenyt kesken määräaikaisen työsuhteen muualle.

t. nimim. "eijaksaymmärtää"

Posted

Tää systeemihän on täysin työnantajan etu.

Se on molempien etu. Työntekijä tietää kuinka pitkään töitä on varmasti ja työnantaja tietää kuinka pitkään työntekijä on hänellä töissä. Toki määräaikaiseen työsopimukseen voidaan kirjata irtisanomis- ja irtisanoutumispykälät, mutta työnantajan ei ole mikään pakko niin tehdä.

Mietin vain, että eihän kukaan työnantaja voi tietää kuinka pitkään vaikka vakituinen työntekijä on hänellä töissä. Tai määräaikainen, jos työnantaja hyväksyy irtisanoutumisen kuten monissa paikoissa tehdään. Kyllä kai työntekijä pitäisi pystyä sitouttamaan työpaikkaan muulla keinoin kuin "pakolla". Sinänsä tietysti hienoa tietää, että töitä on tiettyyn päivään saakka ja vaikka kauaksi tulevaisuuteenkin, mutta kun on keikkaillut viimeiset vuodet ja aina on saanut töitä parilla puhelinsoitolla niin varsinaisesti tämä asia ei tunnu ongelmalta enkä ole vielä osannut pelätä, ettei töitä saisi :) Ja siis minulla itsellä ei ole ongelma työpaikalla viihtymisen suhteen, mutta esim perhetilanne on sellainen etten uskalla varmaksi sanoa, voinko vuoden päästä töitä kolmessavuorossa tehdä. Siinä mielessä koen, että pitkä määräaikainen sopimus ei ole minun etuni vaan työnantajan :) Mutta nyt teidän, että tosiaan tällaista voi pyytää, työnantajan ei oo pakko suostua, mutta ei voi myöskään vedota siihen ettei määräaikaisiin voisi irtisanomisaikaa laittaa.

Posted

Mietin vain, että eihän kukaan työnantaja voi tietää kuinka pitkään vaikka vakituinen työntekijä on hänellä töissä.

Ei niin. Siksi joissain tilanteissa on huomattavasti parempi käyttää määräaikaista työsopimusta. Työt kestävät määräajan ja se sitoo molempia osapuolia.

Kyllä kai työntekijä pitäisi pystyä sitouttamaan työpaikkaan muulla keinoin kuin "pakolla".

Yksikään työnantaja ei pidä ketään väkisin töissä. Eikä tule hakemaan jos et maanantaina töihin tule. Mutta jos olet jotain sopinut ja sen rikot, niin siitä voi seurata korvausvelvollisuus. Kyse ei siis ole mistään pakosta, vaan sen noudattamisesta mitä ollaan yhdessä sovittu.

Ja siis minulla itsellä ei ole ongelma työpaikalla viihtymisen suhteen, mutta esim perhetilanne on sellainen etten uskalla varmaksi sanoa, voinko vuoden päästä töitä kolmessavuorossa tehdä. Siinä mielessä koen, että pitkä määräaikainen sopimus ei ole minun etuni vaan työnantajan :) Mutta nyt teidän, että tosiaan tällaista voi pyytää, työnantajan ei oo pakko suostua, mutta ei voi myöskään vedota siihen ettei määräaikaisiin voisi irtisanomisaikaa laittaa.

Sellaiseen sopimukseen ei tietysti kannata laittaa nimeään alle mitä ei voi noudattaa. Sille ei voi mitään jos työnantaja ei halua määräaikaiseen työsopimukseen kirjata irtisanoutumis- tai irtisanomispykälää.

Failure is always an option

• 1 month later...
Posted

Juu täysin tuntuu riippuvan työpaikasta. Itsellä kokemusta parista yksityisestä paikasta.

Ensimmäisessä paikassa työnantaja sanoi haastattelussa heti, että hän ymmärtää, että nuorten ihmisten elämäntilanteet voi muuttua yllättäen, joten laitetaan tähän määräaikaiseen sopimukseen 2 viikon irtisanomisaika.

Toisessa paikassa taas tein 3 kuukauden määräaikaisen sopimuksen, johon laitettiin 1,5kk koeaika, jolloin siis voi irtisanoutua milloin vaan tuona aikana, mutta loppuaikana ei enää.

• 3 weeks later...
Posted

Eikö myös määräaikaisissa sopimuksissa ole kuitenkin jonkun mittainen koeaika, jonka aikana kumpikin osapuoli voi sopimuksen purkaa?

Ainakin itsellä oli 2,5kk kesäsijaisuudessa yli 1kk koe aika.

Posted

Eikö myös määräaikaisissa sopimuksissa ole kuitenkin jonkun mittainen koeaika, jonka aikana kumpikin osapuoli voi sopimuksen purkaa?

Ainakin itsellä oli 2,5kk kesäsijaisuudessa yli 1kk koe aika.

Alle kahdeksan kuukauden pituisissa määräaikaisissa työsuhteissa koeaika saa olla enintään puolet sovitusta määräajasta, ja siis tuosta koeajasta pitää tosiaan olla sopimuksessa maininta tai sitä ei ole.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...