Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

sh_op

Sähköhoito

Recommended Posts

sh_op

Teen opinnäytetyötä sähkösokkihoitoon liittyen, vastaanotankin mielelläni kokemuksia ja näkemyksiä hoitoon liittyen. Miten hoitoa olisi järkevä toteuttaa, poliklinikalla vaiko leikkaussalissa? Onko Thymatron- laitteeseen liittyvä Genie-ohjelmisto käytössä jossain sairaalassa (Kymenlaaksossa Valkealassa ainakin on)? Mutu tuntumaa hoidon tehokkuudesta sekä potilaitten kertomia tuntemuksia olisi myös mielenkiintoista kuulla...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

Kokemuksen sanelemaa .... meillä sähköhoitoon on ryhdytty usein siinä vaiheessa kun kaikki masennuslääkkeet on kokeiltu ja aletaan hiihtelemään psykoottisuuden rajoilla tai jos entuudestaan tiedetään että pot on hyvä vaste sähköön. Joskus toivovat itse.

Lähes kaikki joita  olen tavannut niin ovat kyllä hyötyneet. Tietty se vie sen aikansa et sarja saadaan annettua. On ollu kyllä joitakin joille ihan muutamakin kerta antanut potkua elämään. Välissä ollut kyllä muutama joiden indikaatiota olen ihmetelly....pershäiriöist eivät pahemmin tästä mun kokemuksen mukaan hyödy.

Potilaille usein rankkaa kun annetaan pari kertaa viikossa ja aina se sähkö päivä hankala kun on päänsärkyä ja lihakset kipeänä tai kun lähimuisti heittelee.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Pulu

Sähköhoito voi käsittääkseni olla pelottavaa/traumaattistakin. En oo ollut ku kuntouttavissa asumispalveluissa hommissa, mutta oli aika rajua kun kansliaan hankittiin uusi toimistopöytä mihin kuului erilliset vetolaatikostot. Yks iäkkäämpi mamma kun näki sen, silmät levis lautasen kokosiks, otti pari askelta takaperin ja alkoi kakomaan "ette-- ette-- ette kai te nyt sähköö rupee antamaan!huh.gif!!"

Vähän aikaa meni ennenku itsellä alkoi raksuttamaan, piti ihan kysyä mistä rouva niin päättelee.. ilmeisesti vetolaatikostomoduli muistutti jotakin laitekokoonpanoa jonka hän on nähnyt joskus sairaalassa! Oli ihan tipalla, ettei muori saanut slaagia siinä paikassa ja mennyt mukkelismakkelis portaat alas.. Olisin kyllä itse ollut sen jälkeen sähköjäniksenä että olishan siitä tietysti tietynlaista virtaa tullut - yksin vuorossa olevaan hoitajaan!  :o

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Sähköhoito voi käsittääkseni olla pelottavaa/traumaattistakin. En oo ollut ku kuntouttavissa asumispalveluissa hommissa, mutta oli aika rajua kun kansliaan hankittiin uusi toimistopöytä mihin kuului erilliset vetolaatikostot. Yks iäkkäämpi mamma kun näki sen, silmät levis lautasen kokosiks, otti pari askelta takaperin ja alkoi kakomaan "ette-- ette-- ette kai te nyt sähköö rupee antamaan!huh.gif!!"

Vähän aikaa meni ennenku itsellä alkoi raksuttamaan, piti ihan kysyä mistä rouva niin päättelee.. ilmeisesti vetolaatikostomoduli muistutti jotakin laitekokoonpanoa jonka hän on nähnyt joskus sairaalassa! Oli ihan tipalla, ettei muori saanut slaagia siinä paikassa ja mennyt mukkelismakkelis portaat alas.. Olisin kyllä itse ollut sen jälkeen sähköjäniksenä että olishan siitä tietysti tietynlaista virtaa tullut - yksin vuorossa olevaan hoitajaan!  :o

-Hoh-hoijaa. Sähköhoitoa ei anneta potilaille kuin heidän omalla suostumuksellaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

O tempora, o mores. Eikös niillä vanhoilla kunnon vanhan ajan hulluilla voi olla juuri tuollaisia traumoja tuosta ECT:stä, kun joskus muinoinhan sitä annettiin kuiviltaan l. ilman anestesiaa ja "potilaan oma suostumus" saattoi olla häilyvämpi käsite kuin nykyään?

Tämä on tällaista minun horinaa, että korjatkaa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

O tempora, o mores. Eikös niillä vanhoilla kunnon vanhan ajan hulluilla voi olla juuri tuollaisia traumoja tuosta ECT:stä, kun joskus muinoinhan sitä annettiin kuiviltaan l. ilman anestesiaa ja "potilaan oma suostumus" saattoi olla häilyvämpi käsite kuin nykyään?

Tämä on tällaista minun horinaa, että korjatkaa.

-Uskoakseni/kirjoituksen perusteella Pulu ei kirjoittanut s-hoitoa aiemmin saaneesta potilaasta, koska tämä olisi varmasti tunnistanut/tietänyt saako pöytälaatikosta s-hoitoa vai ei. Veikkaa villiä arvausta jossa voi olla jotain heikkoa luetun-, nähdyn- tai kuullunymmärrystä taustalla.

-Odottelen itse mielenkiinnolla koska insuliinishokit tulevat taas muotiin.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Maailman vahvin tyttö

Kertokaa nyt asiaa tuntemattomalle: mikä sen sähköshokkihoidon varsinainen "idea" on? Siis se vaikutusmekanismi? Psykiatrian harjoittelussa pääsin semmosta katsomaankin, mutta jäi arkana  :o opiskelijana kysymättä sen tarkemmin. Joku on joskus sanonut että ohjataan ajatukset uusille urille, mutta tuskin se noin simppeli juttu on? Kelle sitä käytetään?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
otto

Tein tälläisen yllättävän havainnon. Kirjoitin Googlen hakukenttään sähköhoito ja sieltähän alkoi tietoa tulla. Sitten rohkaisin itseni ja pistin kenttään ECT niin jo tuli tietoa, jopa Lontoon kielellä. :o Kokeilkaa rohkeasti.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

Laitoin kirjoituspyynnön asiasta kaverilta,joka toimii päätoimisesti ECT:ssä.toiv.kirjoittaa tänne ensiviikon aikana tai ottaa suoraan yhteyttä kysyjään.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

Miten mulle tuli tunne et ihmisillä kuva tästä ennen vanhaan annetusta sähköstä et tosta noin vaan hieman lisää traivia päähän. Tänä päivänähän se tehdään lyhyessä anestesiassa ja tarkassa valvonnassa ja varmasti ei aloiteta kellekään ilman tarkkaa harkintaa. Eikä vastoin kenenkään tahtoa.

Tarkennuksena siis että sähköähän annetaan masennus potilaille jos ei lääkityksestä ole saatu riittävää apua. Aiheuttaa lyhyen kouristuksen ..ja muutoksia aivosähkö käyrässä ? PItkään jatkunut masennushan saattaa aiheuttaa aivoissa joskus melko pysyviäkin muutoksia. Enkä puhunut nyt ihan lievistä masennuksista vaan näistä joilla vaarana kroonistua.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Tarkennuksena siis että sähköähän annetaan masennus potilaille jos ei lääkityksestä ole saatu riittävää apua.

Eikös katatoninen skitsofrenia liene vieläkin indikaatio ect:lle? No, en oo kyllä nähny vuoden 2001 jälkeen mutta en kyllä työskentelekään psyk. puolella.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Eikös katatoninen skitsofrenia liene vieläkin indikaatio ect:lle? No, en oo kyllä nähny vuoden 2001 jälkeen mutta en kyllä työskentelekään psyk. puolella.

-Olen ollut ainakin yhden katatoonikon s-hoidossa mukana. Kuntoutui oikein hyvin sen jälkeen.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Pulu

-Uskoakseni/kirjoituksen perusteella Pulu ei kirjoittanut s-hoitoa aiemmin saaneesta potilaasta, koska tämä olisi varmasti tunnistanut/tietänyt saako pöytälaatikosta s-hoitoa vai ei. Veikkaa villiä arvausta jossa voi olla jotain heikkoa luetun-, nähdyn- tai kuullunymmärrystä taustalla.

Niin, suoraan sanottuna en tiedä oliko muori joskus saanut tai oliko joku hänen läheisensä saanut sähköhoitoa, koska potilaskertomukset olivat käytettävissä vain siltä ajalta, kun henkilö oli tässä kyseisessä hoitopaikassa. Mutta oli ainakin sähköinen säikähdysreaktio. Kyseessä ainakin sillä hetkellä melko harhainen skitsofreenikko, joten on mahdollista että muistot ja ymmärryskyky ja muut mainitsemasi seikat ovat vaikuttaneet reaktioon. Mietimme sitten työryhmässä tapahtuneen jälkeen, mikä olisi voinut laukaista tällaisen oudon assosiaation, mutta emme päässeet tapauksesta jyvälle, potilaalta itseltäänkään ei saanut tolkkua asiaan. Alunperinhän viestiketjussa kysyttiin kokemuksia sähköshokkihoidosta ja kun tämä nyt ei varsinaisesti liittynyt asiaan mutta oli niin veikeä tapaus, niin osallistuinpa osaltani.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: suojelutyöläinen

kas, elektroshokkia, ect, eeceeteetä. suht tuttua juttua sikäli, että aikanaan olin hebessä, kirj. Hesperian Sairaala, mukana useinkin ect-hoidoissa, saattamassa potilaita, heräämössä ja itse ect-huoneessa toimenpiteenaikana seuraamassa tapahtumia.

samanmoisissa hoitotoimenpiteissä olin mukana myös muutamissa muissa sairaaloissa, missä lie kierrellytkin.

potilaan oma suostumus on varsin olennainen asia. tietääkseni asetuksilla säädelty potilaan oikeuksista koskevissa pykälissä.

eräissä katatonisissa, umpipsykoottisissa, kontaktittomissa ja siten harvinaisissa tapauksissa selkeää suostumusta voi olla vaikea saada ja silloin yleensä potilaan hengen pelastamiseksi sähköä on lääkärin määräyksin ja hoitavan työryhmän aatoksin annettava, kun kaikkea muuta on kokeiltu pitkän aikaa jne.

nykyisin ect:ssä on mukana hoitava lääkäri eli psykiatri, narkologi nukuttumassa, sellainen kevyt humausnukutus vain, ehkä noin puolesta tunnista tuntiin kestävä ja ect-hoitaja, sekä saattava ja valvova hoitaja, lisäksi usein kandeja tai sh-opiskelijoita tai muita voi olla seuraamassa.

kaikkineen ect on jo melkoisen rutiinia psykiatriassa nykyään.

indikaatiot ovat hyvin laajoja ja monenlaisia, vasta-aiheet taas varsin vähäisiä. esim. pahat sydäntaudit tai aivoverenkierron häiriöt tai raskaus ovat tällaisia.

mihinkö perustuu? pistää piuhat uuteen järjestykseen päässä. hehiö, ei vaan muuttaa välittäjäaineiden proteiinisynteesiä ja herkistää reseptoreita. noh, tämä on enemmän lekurien aihetta tämä. en sano mittään siitä.

tässä vain lyhyesti hajanaisia huomioita. joku voinee jatkaa, tarkentaa ja lisätä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Tsuhna

Kokemusta on sähköhoidosta, etenkin vaikean depression hoidossa. Vastetta löytyy nopeammin kuin antidepressiivoista.

Jos itse sairastuisin vakavaan masennukseen, haluaisin sähköhoitoa. Tuskin sitä kuitenkaan saisin, ainakaan ensimmäisenä hoitokeinona.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Inshallah

Narkoosista vastaava lääkäri ei ole narkologi, vaan anestesiologi. Narkologi lienee suomeksi päihdepsykiatri vai kuinka? Meillä täällä legendaarisessa X-sairaalassa potilaat usein hakeutuvat hoitoon ECT:n toivossa. Yleensä kaikki menee tosi hyvin ja potilas saa henkisiin ongelmiinsa avun kun pillerit eivät auta  :P

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
nursio

Onko kaikilla vain positiivisia kokemuksia ECT:stä?  :o Meillä on jatkuvasti osastolla potilaita, jotka saavat sarjan ja jotkut jäävät ylläpitoonkin, jolloin tärskäytetään kerran kuussa pidemmän aikaa (esim puoli vuotta).

Yleinen mielipide osastomme hoitohenkilökunnan keskuudessa on, että sähköstä hyötyy selvästi vain pieni prosentti näistä sitä saaneista potskuista. Lieneekö syynä sitten se, että ainakin meillä nämä masennuspotilaat tuppaavat olemaan kovin moniongelmaisia, eikä ECT tiettävästi kenenkään elämäntilanteeseen/persoonallisuushäiriöön/päihdeongelmaan auta...

Itse en kyllä suostuisi ottamaan vastaan ECT-hoitoa, jos masentuisin. Kaikesta huolimattahan sen vaikutusmekanismia ei täysin tunneta. Arvellaan, että kysymyksessä on sähkösokin aikaansaama välittäjäainemyrsky aivoissa ja elimistön pyrkimys hakeutua normaalitilaan "nollauksen" jälkeen.

Tuttu sähkömies muuten kertoi, että suurjännitelinjojen alla työskennellessä miehet tuppaavat nukahtelemaan kesken kaiken ja oli itsekin asiasta keskusteltaessa sitä mieltä, että häntä ei tärskäytettäväksi vapaaehtoisesti saisi.

Btw, ECT:tä voidaan kyllä vitaali-indikaatioin eli käytännössä suuren itsetuhoriskin takia antaa pakkohoidossa olevalle potilaalle myös vastentahtoisesti. Koskaan en ole kyllä vielä nähnyt näin tehtävän.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
lemmy

Eikös tutkimuksen valossa ETC hoito ole turvallisempaa ja tehokkaampaa hoitoa kuin lääkehoito masennuksesssa? Korjatkaa jos olen väärässä? Miten muuten kollegoilla on kokemusta siitä miten herkästi ETC:tä annetaan potilaille eri sairaaloissa? Omassa toimipaikassani se on todella harvinaista, yksi lekuri arveli sen johtuvan mm. siitä, että se annetaan eri sairaalassa. Ei siis toimipaikallani. Huhuja olen kuullut, että lähes letkassa potilaita viedään joissain paikoissa sähköhoitoon, siis niissä paikoissa joissa sitä annetaan mielisairaalassa? Noissa paikoissa olisi myös ns. sähköhoitajat?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Eikös tutkimuksen valossa ETC hoito ole turvallisempaa ja tehokkaampaa hoitoa kuin lääkehoito masennuksesssa? Korjatkaa jos olen väärässä? Miten muuten kollegoilla on kokemusta siitä miten herkästi ETC:tä annetaan potilaille eri sairaaloissa? Omassa toimipaikassani se on todella harvinaista, yksi lekuri arveli sen johtuvan mm. siitä, että se annetaan eri sairaalassa. Ei siis toimipaikallani. Huhuja olen kuullut, että lähes letkassa potilaita viedään joissain paikoissa sähköhoitoon, siis niissä paikoissa joissa sitä annetaan mielisairaalassa? Noissa paikoissa olisi myös ns. sähköhoitajat?

-S-hoitoa annetaan harkitusti ja potilaan suostumuksella fyysisten ja psyykkisten tutkimusten jälkeen. Ensimmäisenä vaihtoehtona tuo ei kuulu hoitoon.

-Potilaitten letkat on ilm. "sähköhoitopäiviä" jolloin potilaat menevät vuoronperään tyyliin yksi saamassa hoitoa, toinen heräämössä.

-Ainakin iäkkäämmän, yli 50-v., potilasaineksen hoidossa s-hoito on ollut hyödyllistä, vaikkakin osalla lyhytkestoisen hyödyn tarjonnutta (muutama viikko) hoitoa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Telaketju

täällä on sähköpäivät ma,ke,pe ja ajat vartin välein ja heräämössä taitaa olla noin 7 paikkaa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Nannuskainen

Työssäni olen kerran törmännyt sähköhoitoihin. Ja silloin sitä sai syvästi masentunut potilas, kenelle oli yritetty lääkehoidot, terapiat tuloksetta. Sähköhoito auttoi erittäin hyvin jonka jälkeen pystyttiin jatkamaan lääkehoitoa siten että siitä oli apua. Hän alkoi jopa keskustelemaan tai taitaa olla oikea sana tässä tilanteessa: puhumaan. Hän ei puhunut sanaakaan ennen sähköhoitoa sairastumisen jälkeen. Silloin todella näki hoidon tulokset aivan eritavalla kuin psykiatrisessa hoidossa useimmiten   :o

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
C/T

Hejssan!

Kannattaa myös vertailla Suomen ja Ruotsin näkemyseroja aiheesta... Täällä Tukholmassa tuntuu että hoitaja ja lääkäri seisovat jo portailla piuhat kädessä, suurinpiirtein kaikki masennuspotilaat sähkötetään täällä. Luennoitsijan mukaan Ruotsissa sähköshokkihoitoa saa n.17000 potilasta vuodessa, Suomessa 700. (Huom! Lähde LUONNOITSIJA, EN OLE VIITSINY TARKISTAA TIETOA) Ja hänen mukaansa tämä ei johdu siitä etteikö Suomessa olisi vedetty sähköjä kaikkialle. (Tätäkään tietoa en viitsinyt tarkastaa :(.

Kulttuuri ero Suomen ja Ruotsin välillä on suuri psykiatrisessa hoidossa. suomessa traditio on selvästi psykoanalyysiin pohjautuva. Täällä uskotaan lääkkeisiin ja tehokkaisiin lyhytterapihoihin... Suomessa potilaat "pakotettiin" kuvataideterapiaan viikottain, täällä sähköhoitoon. Tapasin muutama vuosi sitten unkarilaisen lääkisopiskelijan ja hänen mukaansa sähköshokkihoito on siellä täysin kielletty epäeettisyyden takia. Mielenkiintoista!!!

SH luennoitsijan mukaan jossain lehdessä oli ollut artikkeli/tutkimus että ECT saa aikaan aivoissa kortisoonin lisääntymisen joka saa aikaan hetkellisen turtumisen, tästä johtuisi myös se että hoito täytyy aika ajoin uusia, eli se ei poista ongelmaa. Lehti oli joku psykoanalyysi ja neurologian risteytys jos kiinnostaa tonkia asiaa enemmän.

Psykiatrian luennoitsija ei suostunut vastaamaan kysymyksiini..... Eli täällä aletaaan ehkä hiljalleen ymmärtää että se on yksi hoitokeino muiden joukossa, ei se ainoa.

Onnea tutkimukseen!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: TheKarhu

Yleinen mielipide osastomme hoitohenkilökunnan keskuudessa on, että sähköstä hyötyy selvästi vain pieni prosentti näistä sitä saaneista potskuista. Lieneekö syynä sitten se, että ainakin meillä nämä masennuspotilaat tuppaavat olemaan kovin moniongelmaisia, eikä ECT tiettävästi kenenkään elämäntilanteeseen/persoonallisuushäiriöön/päihdeongelmaan auta...

Itse en kyllä suostuisi ottamaan vastaan ECT-hoitoa, jos masentuisin. Kaikesta huolimattahan sen vaikutusmekanismia ei täysin tunneta. Arvellaan, että kysymyksessä on sähkösokin aikaansaama välittäjäainemyrsky aivoissa ja elimistön pyrkimys hakeutua normaalitilaan "nollauksen" jälkeen.

Tuttu sähkömies muuten kertoi, että suurjännitelinjojen alla työskennellessä miehet tuppaavat nukahtelemaan kesken kaiken ja oli itsekin asiasta keskusteltaessa sitä mieltä, että häntä ei tärskäytettäväksi vapaaehtoisesti saisi.

Kovinpa heppoisin perustein jossain mennään ect-hoitoon, kuvaamasi perusteella. Oma kokemus vain siitä, että erittäin tarkan pohdinnan jälkeen päädytään ect:n, eritoten lääkeresistenteissä depressioissa - ja useimmiten psykoottistasoisissa. Mites muuten perustelet sen ettet "vastaanottaisi ect-hoitoa" jos olisit masentunut, jos muu ei auttaisi? Veikkaanpa että siinä kohtaa kun ect-hoitoa täytyy edes pohtia on apu kuin apu tervetullutta. Tai no, ei kait sitä jos kerran tuttu sähkömieskin on sitä mieltä ettei missään nimessä 'tärskäytettäväksi'...  ;D :D

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Mites muuten perustelet sen ettet "vastaanottaisi ect-hoitoa" jos olisit masentunut, jos muu ei auttaisi? Veikkaanpa että siinä kohtaa kun ect-hoitoa täytyy edes pohtia on apu kuin apu tervetullutta. Tai no, ei kait sitä jos kerran tuttu sähkömieskin on sitä mieltä ettei missään nimessä 'tärskäytettäväksi'...  ;D :D

-Heh-heh.

-Huolimatta siitä että miltä sähkökouristuksessa tärisevä potilas näyttää olisin ainakin itse valmis ottamaan sähköä jos siipi viistäisi maata ja muista keinoista -ja lääkkeistä- ei konkreettista hyötyä tunnu löytyvän. Kyse ei ole tuntitolkulla voimalijojen alla pyörimisestä vaan valvotuista muutaman sekunnin sähköshokeista joiden antaminen lopetetaan mikäli hyötyä ei havaita.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
nursio

Mielipiteitä ja hoitokulttuureita on tietysti monenlaisia. Kyllähän moni hoitohenkilökuntaan kuuluvakin suureen ääneen kuuluttaa sitä, ettei missään nimessä söisi psyykenlääkkeitä. Jokaisella lienee oikeus omaan henkilökohtaiseen mielipiteeseensä, eikä ECT:n vaikuttavuus ainakaan meikäläistä ole vakuuttanut, kun vuodesta -97 näitä seuranneena olen tavannut kaksi potilasta jotka hyötyivät ECT-sarjasta eikä kummankaan kohdalla pitkäaikaisvaste ollut hyvä.

Meidän talossa tosiaan annetaan ECT-hoitoja paljon, kysymyksessä ovat pitkään masennusta sairastaneet potilaat, joista monet tulevat toistuvasti sairaalahoitoon. Harvemmin vaan näissä tapauksissa on kysymys yksinomaan depressiosta, vaan tilannetta komplisoivat monet muut tekijät, muuten kaiketi se depressiokin olisi ollut helpommin hoidettavissa.

Se nyt joka tapauksessa on faktaa, että ECT:n vaikutusmekanismia ei täysin tunneta (näin on toki monen muunkin hoitomuodon laita) ja kyllä minulla mielestäni on oikeus sanoa etten suostuisi tärskäytettäväksi  ;D Magneettistimulaatiohoitoa muuten kokeillaan tällä hetkellä ECT:tä korvaavaksi tai täydentäväksi biologiseksi hoitomuodoksi, riskit ovat pienemmät ja näyttäisi tuo vaste olevan samaa luokkaa tutkimustulosten perusteella.

Joo, ja kyllä ne ECT:n antoperusteet meillä monesti hoitohenkilökuntaa puhuttavat juuri heppoisuutensa takia. Käytännössä se on usein niin, että potilaan niin halutessa voidaan tätä hoitomuotoa kokeilla. Päätöksen tekee potilas itse yhdessä lääkärin kanssa. Ilkeämielisenä sitä joskus miettii, että kalliille laitteille on saatava käyttöä...

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille