Jump to content
MAINOS

lääkelaskennan kirjasta


Cardina

Recommended Posts

Ernvall, Pulli jne: Lääkelaskenta 18e

... toi on ainakin sellainen kirja, joka jokaisen opiskelijan pitäisi hankkia ....

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ernvall, Pulli jne: Lääkelaskenta 18e

... toi on ainakin sellainen kirja, joka jokaisen opiskelijan pitäisi hankkia ....

Eikä pitäis!

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ernvall, Pulli jne: Lääkelaskenta 18e

... toi on ainakin sellainen kirja, joka jokaisen opiskelijan pitäisi hankkia ....

Eikä pitäis!

PITÄISHÄN!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ernvall, Pulli jne: Lääkelaskenta 18e

... toi on ainakin sellainen kirja, joka jokaisen opiskelijan pitäisi hankkia ....

Eikä pitäis!

PITÄISHÄN!

Vankkoja perusteluita molemmilla... ;)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niitä perusteluja voi lukea sieltä terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen sivuilta...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkelaskuista ja lääkehoitovirheistä tekee mieli sanoa oma mielipiteeni. Onkohan siitä omaa topicia...?

Mun mielestä ongelma käytännössä ei ole se ettei OSATTAIS laskea liuoksia ja lääkemääriä. Se matikkahan ei sitä paitsi vaadi omaa kirjaa, vaan yläasteen matikalla ja järjen käytöllä pärjää. Mun mielestä kaikkien opiskelijoiden ei ole mitään järkeä ostaa lääkematikkakirjaa. Ehkä niiden muutamien joille matikka on käsittämättömän vaikeaa.

Oikeat virheethän syntyy

1) huolimattomuudesta. Katsotaan määrä huolimattomasti, jaetaan väärin tai annetaan väärälle potilaalle. Syynä mm. kiire. Tähän auttaa tarkistusrutiinit kuten se että lääkkeet tarkastetaan AINA jakamisen jälkeen ja muistihokemat tyyliin oikea lääke-oikea annos-oikea potilas-oikeaan aikaan.

2) siitä ettei tunneta lääkkeitä ja niiden antotapoja. Tähän auttaa hyvä lääkeAINEopin opetus ja töissä Pharmaca. Ongelmana on usein kiire.

Mun mielestä lääkeaineoppi on se jota pitäisi olla enemmän sairaanhoitajakoulutuksessa. Kentälle pääsee 1,0 ov:n ykkösellä ja sillä ei tartte paljon tietää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kannatan kanssa tuota lääkelaskukirjan hankintaa. Kouluaikana purnasin, mutta nyt myöhemmin esim. opetushommissa olen tajunnut kirjan hyödyt. Selkeät esimerkit, hyviä tehtäviä, kertaustehtäviä, kuvia jne.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huonosti otsikoitu tää topic... mä olen rauhaa rakastava ihminen enkä haluais olla mikään kirjariidan aloittaja...

Huolellisuutta voi harjoitella juuri tuon Pullinkin kirjan mukaan.

Ei se varmaan ole osaamisesta kiinni, mitä nyt pienet pilkkuvirheet jne. Lääkeaineopin opiskeleminen sisältää sen, että osaa myös annostella kaiken muun lisäksi. Matikastahan tossa ei olekaan kyse, vaikka kirjan nimi on tuommoinen.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huonosti otsikoitu tää topic... mä olen rauhaa rakastava ihminen enkä haluais olla mikään kirjariidan aloittaja...

Otsikko muutettu. Nöyrimmät anteeksipyynnöt. Ketorin

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkelaskuista ja lääkehoitovirheistä tekee mieli sanoa oma mielipiteeni. Onkohan siitä omaa topicia...?

Mun mielestä ongelma käytännössä ei ole se ettei OSATTAIS laskea liuoksia ja lääkemääriä.

Itse asiassa minun kokemuksellani myös tämä näyttäisi olevan ongelma. Opiskelijaryhmässäni on jokunen, joille lääkelaskut on aina yhtä hankalia, ja kyse on nimenomaan puutteista perusmatikan taidoissa. Ei esim. osata laskea jakolaskuja ilman taskulaskinta...  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Loppuvuodesta päivitin IV-lupani. Eli suoritin ensin tentin ja myöhemmin sitten näyttökokeen.  Vähän tosiaan ihmettelin kun menin tenttiin, niin kaikilla näkyi olevan laskimet mukanaan.  Minulle ei ollut tullut pieneen mieleen ottaa laskinta mukaan. 

No hiukan kyllä kaipasin laskinta kun kerroin allekain ja jaoin (jakokulmassa) desimaalilukuja...  Olin muuten kolmanneksi viimeinen, joka poistui paikalta - ja meitä oli varmasti ainakin neljäkymmentä.

No, onneksi laskut meni oikein ja tentistäkin sain 55/60 pistettä  ;).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No hiukan kyllä kaipasin laskinta kun kerroin allekain ja jaoin (jakokulmassa) desimaalilukuja...  Olin muuten kolmanneksi viimeinen, joka poistui paikalta - ja meitä oli varmasti ainakin neljäkymmentä.

No, onneksi laskut meni oikein ja tentistäkin sain 55/60 pistettä  ;).

Kauheeta, iv-tentissä joutui laskemaan!

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No hiukan kyllä kaipasin laskinta kun kerroin allekain ja jaoin (jakokulmassa) desimaalilukuja...  Olin muuten kolmanneksi viimeinen, joka poistui paikalta - ja meitä oli varmasti ainakin neljäkymmentä.

No, onneksi laskut meni oikein ja tentistäkin sain 55/60 pistettä  :P.

Kauheeta, iv-tentissä joutui laskemaan!

Meilläkin iv-tentissä lääkelaskuja kolme kpl. Joskin niistä oli monivalintavastaukset. Lasku oli silti suoritettava, koska vastaukset olivat hyvin lähellä toisiaan. Päättelystä ei apua. Laskinta ei saanut käyttää. Joskin mielestäni tyhmää, että laskut sai olla väärin, jos kaikki muut tehtävät tentissä oli oikein.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No hiukan kyllä kaipasin laskinta kun kerroin allekain ja jaoin (jakokulmassa) desimaalilukuja...  Olin muuten kolmanneksi viimeinen, joka poistui paikalta - ja meitä oli varmasti ainakin neljäkymmentä.

No, onneksi laskut meni oikein ja tentistäkin sain 55/60 pistettä  :P.

Kauheeta, iv-tentissä joutui laskemaan!

Meilläkin iv-tentissä lääkelaskuja kolme kpl. Joskin niistä oli monivalintavastaukset. Lasku oli silti suoritettava, koska vastaukset olivat hyvin lähellä toisiaan. Päättelystä ei apua. Laskinta ei saanut käyttää. Joskin mielestäni tyhmää, että laskut sai olla väärin, jos kaikki muut tehtävät tentissä oli oikein.

Meillä laskut piti olla "riittävällä tarkkuudella oikein" ja koko tentin yksi läpäisykriteeri oli ettei potilasta saanut tappaa. Mietin kyllä mitähän tuo riittävällä tarkkuudella tarkoitti, eli olisiko joku millin-parin heitto haitannut aineissa mitään. No jaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän pitää ennen jokaista harjoittelua saada lääkelaskuntentit läpi, ilman yhtäkään virhettä. Ja laskin saa toki mukana ola, en oikein näe yhtään hyvää syytä siihen miksi ei saisi.. Jos et nyt satu työskentelemään periferiassa missä ei ole laskimia...  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...