Jump to content
MAINOS

Onko sinulla riittävästi taukoja työssä?


Uurastaja

Recommended Posts

Eli onko sinulla mielestäsi riittävästi taukoja työpäivän aikana, toteutuuko ne lakisääteiset kahvi-ja ruokatauko? Onko mielestäsi ruoka-tai kahvitaukojen ajankohdalla työpäivässä väliä? 

 

Vastaan itse, koska olen asiaa paljolti miettinyt omassa työssä ja kuullut monestakin suusta saman lauseen: Syödään kun ehditään, kahvia juodaan jos ehditään. Omassa työssä aloitan työn 6.30-7, ensimmäinen hengähdystauko on 11 aikaan, silloin on jo niin kova nälkä että pakko mennä syömään jos suinkin ehtii. Siitä taas urku auki hommiin, eikä kahvitauoista tietoakaan. Kuulemma sen kahvin voi juoda ennen työpäivän loppua, kun viimeinen 30min on hiljaisin. Itse juon kahvini mielummin tuntia myöhemmin kotona, ilmaiseksi. 

Pätkäillassa klo.16-21.30, siihen ei kuulu tietystikkään taukoa, ollenkaan. Onko työantajien järkeä kiristää näin, ja viedä kaikki mahdollinen työntekijältä pois, joka auttaisi edes hieman jaksamaan siinä raskaassa päivässä, ja katkaisemaan ajatuksia. 

 

Miten muilla? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Aloitan työt 7.30. Ensimmäinen tauko  potilaiden aamupalan jälkeen n. klo 8.30, lounas n. klo 11 ja toinen kahvi iltapäivällä.

 

Olen kaupungilla töissä ja tauot kuuluu työaikaan. Tauoilta kipasen vastaamaan kelloihin, puhelimeen ja keskustelen lääkärin kanssa jos tarvis. Tuo toinen tauko ei oikeastaan kuuluisi olla olemassa, mutta toteutuu. Iltapäivätauolla pidetään joskus kokouksia ja aamutauolla on tuote-esittelyitä joskus.

Onhan se työnantajan etu, että työntekijä saa pitää taukonsa. Tauoilla sitä paitsi puhutaan potilaistakin aika usein ja sehän kuuluu tavallaan hoitotyöhön kun usea hoitaja pohtii jotakin potilaan asiaa.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kolme tuntia töitä ja tauko on hyvä nyrkkisääntö. Toki tästä voidaan joskus tilanteen niin vaatiessa joustaa. Alaspäin...:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Löytypä tämmöinen, kun olen miettinyt omassa työssäni tätä tauko asiaa. Varsinaista taukoa ei työvuorossa ole lainkaan, kun asukkaat paikalla, ruokailukin tapahtuu heidän kanssa. Käytännössä tauon järjestäminen toisi omat haasteensa silloin kun kaikki paikalla.

Olen kuitenkin miettinyt sitä, että onko olemassa jotain ohjeistusta tai suositusa siihen kun työskennellään henkisesti kuormittavassa tilanteessa, jossa vaaditaan työntekijältä jatkuvaa valppaanaoloa (et voi kääntää selkääsikään) ja myös erittäin suurta sietokykyä (lehmän hermoja), vai onko ok, et työntekijä toimii vaikka 8 tuntia putkeen ilman taukoa (paitsi vessassa käynti)?

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kuitenkin miettinyt sitä, että onko olemassa jotain ohjeistusta tai suositusa siihen kun työskennellään henkisesti kuormittavassa tilanteessa, jossa vaaditaan työntekijältä jatkuvaa valppaanaoloa (et voi kääntää selkääsikään) ja myös erittäin suurta sietokykyä (lehmän hermoja), vai onko ok, et työntekijä toimii vaikka 8 tuntia putkeen ilman taukoa (paitsi vessassa käynti)?

http://www.tehy.fi/edunvalvojana/tyoehtosopimukset/

 

Tuolta valitset omasi. Käsittääkseni kaikissa työehtosopimuksissa jonkinlaisesta kahvitauosta on sovittu ruokatunnin lisäksi. Se on työnantajan velvollisuus huolehtia että niiden pitäminen onnistuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitänee alkaa polttamaan. 8 - 10 kpl 5 min ylimääräisiä taukoja näköjään voi ottaa 8 h aikana.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On mulla tauot. Ei tosin useinkaan samaan aikaan kuin muilla, koska huomaan rytmittäväni työt ja tauot hieman toisin kuin muut.

Mutta pidän huoli, että ehdin syödä lounaan ja toisaalta taas touko voi olla myös esim. omien asioiden hoitoa.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Olen kuitenkin miettinyt sitä, että onko olemassa jotain ohjeistusta tai suositusa siihen kun työskennellään henkisesti kuormittavassa tilanteessa, jossa vaaditaan työntekijältä jatkuvaa valppaanaoloa (et voi kääntää selkääsikään) ja myös erittäin suurta sietokykyä (lehmän hermoja), vai onko ok, et työntekijä toimii vaikka 8 tuntia putkeen ilman taukoa (paitsi vessassa käynti)?

http://www.tehy.fi/edunvalvojana/tyoehtosopimukset/

 

Tuolta valitset omasi. Käsittääkseni kaikissa työehtosopimuksissa jonkinlaisesta kahvitauosta on sovittu ruokatunnin lisäksi. Se on työnantajan velvollisuus huolehtia että niiden pitäminen onnistuu.

 

 

Eli jos oikein ymmärsin, meillä olisi oikeus 10 min mittaiseen kahvitaukoon? Syöminen on opetussyömistä, joten sitä taukoa ei ole, mut tuohon kahvitaukoon vois yrittää vedota...

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se että syöminen esimerkkiä näyttäen ontyötehtävä ei käsittääkseni pitäisi poistaa sitä ruokatauon taukoa mihinkään... se on ihan työntekijän oma asia mitä tauollaan tekee ja se ruoka siinä nimessä on vaan nimi. En kyllä ole mikään työehtolakimies et sillä varauksella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...