Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Pöllö

Mediuutiset: Jorvin päivystyksessä hyviä lean -kokemuksia

Recommended Posts

Pöllö

Mediuutiset kirjoittaa 13.8.2013, että lean-menetelmän käytöllä on voitu lyhentää päivystykseen saapuvan potilaan jonotusaikaa sairaanhoitajan ensiarvioon keskimääräisestä 10 minuutista 1,5 minuuttiin. Aika lyheni ottamalla käyttöön yhden luukun sijaan kaksi luukkua. Aiemmin sihteeri ja sairaanhoitaja ottivat potilaan yhdessä vastaan, nyt sairaanhoitaja tekee ensin hoidontarpeen arvion ja sitten potilas menee sihteerin luokse. Potilaat saadaan arvioitua nopeammin ja huonokuntoiset pääsevät nopeasti oikeaan paikkaan. Aulassa henkilökunta näkee koko aulan ja paljonko potilaita odottaa. Jonotusaikoja seurataan jatkuvasti ja jonotusajan venymisen syy selvitetään.

 

Lean-menetelmä on prosessijohtamisen väline, jolla poistetaan ajanhukkaa ja turhaa tekemistä. Aiemmin Jorvissa on selkeytetty murtumaepäilypotilaan hoitoreittiä, jossa potilaan kulkureitti sairaalan eri henkilöiden välillä oli monimutkainen. Menetelmässä henkilökunnalla on keskeinen rooli toiminnan ongelmien havaitsemisessa ja toimintojen kehittämisessä.

 

Lue lisää Mediuutisista Anna Niemelän artikkelista otsikolla "Helpot keinot kutistivat jonot": http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/helpot+keinot+kutistivat+jonot/a920645.

Jaa tämä kirjoitus


Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

×