Jump to content
MAINOS

Kannattaako röntgenhoitajaksi opiskella? (AMK)


rocknroll

Recommended Posts

Olen 30 - vuotias paljon vapaa - aikaa omaava työkyvyttömyyden tähden eläkeläinen ja olen kiinnostunut radiografian suomista kuvausmenetelmistä. Olen aiemmin opiskellut AMK - tasolla, sekä yliopistossa, mutta väärää alaa, joka ei oikeastaan kai mitenkään liity radiografiaan.

 

Minua ei niinkään kiinnosta käytännön työt, vaan olisin lähinnä kiinnostunut eri tekniikoiden suomista mahdollisuuksista ihmiskehon tutkinnassa.

 

Olen jonkin verran hakukoneella oppinut alan sanastoa, enkä tiedä kaikille sanoille enkä löytänyt suomennoksia, tai päinvastoin englannoksia. Ainakin kaikututkimus voisi olla yksi mielenkiinnon kohteita.Missä suomalaisessa AMK:ssa olisi alan johtavaa opetusta mm. avainsanoille echocardiography,sonography.

 

Lisäksi kiinnostaa lähinnä erilaiset läpivalaisutekniikoiden hyödyntäminen ja kehittyminen suhteessa ihmiskehon eri alueiden tutkimisessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oulussa ja Helsingissä löytyy yrityksiä, jotka valmistavat terveydenhuollon kuvantamislaitteita, Optimed, Planmeca, GE Healthcare yms. Onko sitten sydämen ultraäänitekniikkaa kenellä kaikilla, en tiedä. Soveltuva koulutus voisi ko. tehtäviin löytyä insinööripuolelta; elektroniikasta, terveydenhuollon teknologiasta tms. En osaa sanoa, pystyykö AMK:ssa tekemään radiografian ja insinöörin kaksoistutkintoa, tai mikä muuten olisi hyödyllisin tutkinto alan t&k -tehtäviin; t&k -puolen tekijät yleensä tuntuvat olevan joko pertti perusinsinöörejä tai sitten wizard -tason nörttejä omalla tontillaan. Toki muitakin tekijöitä tarvitaan, koska t&k ei ole pelkkää laitekehittelyä vaan myös paljon muuta siinä ympärillä. Lisäksi kannattaa realistisesti tarkkaan miettiä, miten työkyvyttömyyden aihe, oli se fyysinen (esim. erittäin vaikea krooninen selkäkipu) tai psykiatrinen (vaikkapa hoitotasapainossa olematon maanis-depressiivisyys tai suunnaton innostus kokeilla erilaisia päihteitä) vaikuttaa mahdollisuuksiin kouluttautua ja tehdä alan töitä. Toki itse lähtökohtaisesti kannatan ihmisten kouluttautumista ja halua hakeutua vaikkapa koulutuksen kautta työelämään tai saada koulutuksella itselleen tekemistä ja mielekkyyttä, Suomihan on aika työkeskeinen yhteiskunta, missä ihmisarvo ja ns. henkinen/fyysinen/taloudellinen liikkumistila tuntuvat kovasti liittyvän tuottavuuteen työelämässä.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...