Jump to content
MAINOS

Ylempi AMK


ylemmaksi

Recommended Posts

Vieras: Välivouhka

Itse opiskelin silloisen Stadian muistaakseni ensimmäisessä johtamisen ja kehittämisen ryhmässä. Hakuvaiheessa oli ennakkotehtävä ja haastattelu.  Aikaa suorittamiseen oli tuolloin 1,5 vuotta. Aika moista haipakkaa oli valmistua tuossa ajassa työn ohella. Lähipäiviä oli  2-4 kuukaudessa. Työnantaja ei tukenut silloin mitenkään, omalla ajalla eli vapaapäivillä opiskelin yöpainotteisen 3-vuorotyön ohessa. Rankkaa oli, mutta aikataulu piti. Muutaman vuoden valmistumisen jälkeen keskityin vain työntekoon ja 2010 hain ja siirryin aoh:ksi samassa talossa eri yksikköön. Tällä hetkellä tähtään uralla eteenpäin, jatko-opintoihin olen hakenut, mutta en suinkaan tohtoriopiskelijaksi.

 

Työelämälähtöistä opiskelua.....tykkäsin.

 

Hyvät eväät sain tästä koulutuksesta, esimiestyöhön toki vaikuttaa myös oma luonne, työ- ja elämänkokemus, ihmistuntemus jne. Kuoppaista on ollut, mutta tulostakin on tullut yhdessä hlökunnan kanssa.

 

Toki YAMK:n vaihtoehtoja on nykyisin muitakin kuin oma käymäni, kliinisen asiantuntijan YAMK:ta silloin ei ollut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 51
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kiitos kommenteistasi Välivouhka!
Itsellä ei tällä hetkellä tuo hallinnollinen puoli niin kiinnosta, lähinnä ehkä kenties joku vastuuhoitaja tjsp. Oikeastaan pakko myöntää ettei kummosia uratavotteita ole (vieläkään), pikemminkin vaan tahtoa opiskella enemmän :D

Toissapäivänä lähti ensimmäiset ennakkotehtävät Savoniaan. Tuo ennakkotehtävä 1 oli aika diipadaapaa, en oikein tiedä miten kirjoittaa mitään viksua noihin. Pari sivua väänsin omaa historiikkia opiskelijana, perhe-elämästä tai enemmänkin sen puutteesta, vuorotyöstä ja ties mistä kaikesta. Ennakkotehtävä kakkosesta parempi fiilis, onnistuin keksimään mielestäni hyvän aiheen ja tuon tyylinen kirjoittaminen on aina onnistunut ihan kohtuullisesti minulta. 

 

 

Pakollinen ennakkotehtävä 1. Henkilökohtainen kehittyminen (max. 15 pistettä) A. Miksi haluat suorittaa bioanalytiikan ja röntgenhoitajan kliinisen asiantuntijan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon? B. Miten hyödynnät opiskelua ja tulevaa asiantuntijuuttasi työelämässä ja urallasi? C. Mitä tarvittavaa osaamista ja valmiuksia sinulla on bioanalytiikan ja röntgenhoitajan kliinisen asiantuntijan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittamista ajatellen? Kuvaile keskeiset valmiutesi. Pohdi myös vastauksessasi esim. opiskelun, työn ja perhe-elämän yhteensovittamista, opiskelutaitojasi.

2. Kehittämistehtävän ideointi ja kuvaus (max. 35 pistettä) Esittele tässä lyhyesti kehittämis- tai tutkimusaihe, joka on tärkeä henkilökohtaisen ammatillisen kehittymisesi ja työpaikkasi/tulevan työpaikkasi kannalta. Aiheen tulee liittyä bioanalytiikan ja röntgenhoitajan kliinisen asiantuntijan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opetussuunnitelman osaamistavoitteisiin. Suunnitelman tulee sisältää aiheen ja kohdeorganisaation lyhyet kuvaukset sekä perustelut aihevalinnalle. Lisäksi tulee lyhyesti kuvata toteutussuunnitelma, alustava aikataulu ja työskentelyn vaatimat resurssit.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kiiiiiitos :)

Ennakkotehtävät sain mielestäni tehtyä ok, Metropoliaan tosiaa pelkkä kehittämistyön suunnitelma - onneks! Nyt sen sijaan motivaatio lukemiseen on aika nollissa, ei vaan jotenkin irtoa. Sata pistettä on täydet ja minä idiootti menin vähän laskeskelemaan pisteitäni. Saan huimat 3/20 pistettä työkokemuksesta että varmasti mennään sisään :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Nonnih, nyt on sitten pääsykokeetkin ohi! Raportoin vielä niistä tänne, joku kuitenkin ensi vuonna tai joskus niitä miettii..

Kaikista neljästä kirjasta/artikkelista oli kysymyksiä. Mielenkiintoisinta oli se, että ei ollut yhtään essee-tehtävää, vaan valintakoe koostui sanan selityksestä sekä oikein väärin väittämistä. Miinuspisteitä ei tainnut väärästä saada, mutta aika hyvin tuo silti jyvät akanoista erottelee..  Aika tarkkaan kysyivät monessa kohtaa, yksittäisiä sanoja. Yksi tehtävä oli, että kuuluuko sana/lause kvalitattiiviseen vain kvantitatiiviseen tutkimukseen. P-arvo piti tietää ja kuinka sitä käytetään. Viisitoista pistettä tuli oikein vääirn väittämistä, joka koski yhtä kirjaa. Aika tarkkana sai niiden virkkeiden kanssa olla, olivat ihan suoria lainauksia kirjasta ja sitten yksi tai kaksi sanaa oli vaihdettu tai muuten vaan vähän ajatusta vaihdettu..

Miun matikalla pääsykokeesta tulee 35 pistettä ja 15 pistettä olisi sitten ennakkotehtävä - oletuksella etteivät painota millään tavalla. Joku puhui ennen pääsykoetta, että olisi jo nähtävillä pisteytykset työkokemuksen yms perusteella, mutta itse en niitä löytänyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Täällä taas!

Sisään mentiin, ensimmäiseen vaihtoehtoon elikäs Kliininen asiantuntija (yamk) metropolia 8) Lukkari näyttää siltä, että onneksi olen sinkku, perheetön ja vuorotyössä. En todellakaan tiedä miten kaikkea muuta oleva yhdistäisi tuon täysipäiväiseen työntekoon. Syyskuussa alkaa, neljä arkipäivää aina putkeen. Seuraava pätkä lokakuussa, sitten marraskuussa ja joulukuussa kanssa. Ei siis viikonloppuja, vaan ihan arkipäiviä. Fiilis on joka tapauksessa huikea!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onnittelut kouluun pääsyn johdosta! Täällä on yks toinen bioanalyytikko samaan kouluun menossa... 8) Mä ehdin myös jo tutkia tulevaa lukkaria. Oletin, että lähipäivät olis olleet tyyliin 1 per viikko, mutta toisaalta onnistunee niitten vapaiden järjestäminen putkeenkin, kun vuorotyötä teen ja esimies on asian suhteen kannustava. Paras ottaa loppukesästä kaikki irti, koska syksyn jälkeen vapaa-aika on kortilla! :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Wou! Onnea kanssa!

Kliiniseen asiantuntijaan kanssa oot kanssa tulossa, eikä siis johtamisen puolta? Ootko mistä päin?

Pakko kysyä, että ootko saanut selville millainen todistus pitää työkokemuksesta olla? Vapaamuotoinen? Pitääkö sekin olla perillä viim. 17. päivä? Kaikkeen muuhun löysin vastauksen paitsi tohon..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En huomannut laittaa tohon viestiin sitä että tosiaan meen johtamispuolelle, hain kyllä molempiin, mutta laitoin ton 1. vaihtoehdoksi. Aika pitkälti meillä näyttää samat lähitunnit kuitenkin olevan. Olen asunut pääkaupunkiseudulla jo melko pitkään ja koulumatka taittuu vaikka pyörällä :) Mun työtodistuksessa lukee aloittamispäivä ja ammattinimike, toivottavasti se kelpaa. Metropolian sivuilla sanotaan näin:

"Kaikkien opiskelijoiksi hyväksyttyjen tulee toimittaa kopiot haussa käyttämistään tutkinto- ja työtodistuksista ammattikorkeakoulun hakijapalveluihin opiskelupaikan vastaanottolomakkeen liitteenä. Aikuisten haussa hakeneiden tulee todistaa myös yleinen työkokemuksensa alakohtaisen työkokemuksen lisäksi. Huomaa, että vaikka ottaisit opiskelupaikan vastaan sähköisessä hakijapalvelussa, sinun tulee silti toimittaa tutkinto- ja työtodistuskopiot hakijapalveluihin tarkistettavaksi.

Älä lähetä alkuperäisiä todistuksia."

ja

"Opiskelupaikka on otettava vastaan viimeistään perjantaina 17.7.2015 klo 15. Tutkinto- ja työtodistuskopiot tulee olla palautettuna hakijapalveluihin viimeistään 17.7.2015 klo 15."

Mikä vastaanottolomake? Mä ilmoittauduin jo innokkaana jossain sähköisessä palvelussa, mutta multa meni täysin ohi se, että siihen olisi pitänyt jotain liitteitä tallentaa enkä enää pääse palaamaan takaisin. Satutko tietämään vinkkiä tähän? Pitäisikö siirtyä yksityisviesteihin... *nolona*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Soitinkin aamulla opintotoimistoon jossa miulle selvisi että hakijapalvelut ovat erikseen :nauraa: Sanoivat vaan, että työtodistus että tuollainen mainitsemasi luulisi riittävän.

Jos tuota lainaamaasi pätkää lukee ihan todella tarkasti ja kuin piru raamattua, niin voisin sanoa että sähköinen ilmoittautuminen on ok eikä enää mitään vastaanottolomaketta tarvitse. En ole tuohon myöskään missään kohtaa törmännyt, vaikka oon jo aika hyvin materiaalin käynyt läpi.

Meinaatko muutes käyttää jo hakiessa tehtyä kehittämistyön ideaa vai ihan uuden?

 

Ja voidaan siirtyä yksityisviesteihin kun luulen että näistä keskusteluista ei ole enää hyötyä kellekään :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Sitten vielä pisterajat 2015 kun joku niitä varmasti jossain vaiheessa googlettelee (enkä itse ainakaan saanut mistään vinkkiä asiasta)

Metropolia johtaminen yamk 63,5/100
Metropolia kliininen asiantuntija  yamk 60,25/100
Savonia kliininen asiantuntija (vain labhoitajat ja rtg-hoitajat) yamk 51/100<

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Heippa!

Mulla on ylemmän AMK:n opinnot kesken; 1/3 suoritettu ja rankkaa on ollut. Tehtävät on aivan HULLUJA ja niiden lisäksi käyn kolmivuoroduunissa ja tämän lisäksi on vielä perhe ja harrastukset. 

 

Mua kiinnostaisi tietää mihin ylemmän AMK:n suorittaneet on pääseet töihin?

Itse haikailen sh-opettajan töistä eli pitäis lukea vielä lisäksi pedagogisia 60op. Ei ole mikään kiire, mutta lähivuosina olis kiva vaihtaa parempipalkkaiseen päivätyöhön. Jos ei opettajanhommat ota tuulta alleen, niin muutkin asiantuntijahommat voisi kiinnostaa. En vaan oikein osaa keksiä mitä ne olisi. 

 

Kertokaa te muut että mihin olette päässeet YAMK-tutkinnollanne!

 

Osaisko/uskaltaisiko joku sh-opettaja kertoa palkkaansa? Työaikojaa? Haittoja? Hyötyjä? Mitä vielä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos todenmukaisesta kommentista :nauraa: Tässä vähän jo odotellaan opiskelujen alkamista - toisaalta jännittäen ja toisaalta vähän peläten tulevaa. 

Oletko aikataulussa? Opiskeletko mitä yamk-tutkintoa? Millaisia ovat HULLUT tehtävät? :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Kokemuksianne on mielenkiintoista lukea. :) Kertokaa toki lisää jos ehditte. Itse hain nyt syksyn haussa hetken mielijohteesta terveyden edistämisen linjalle. Esimiestyöt ja mahdollisesti terveysalan opettajan työt kiinnostaa. Jälkimmäiseen toki vaaditaan vielä ne opettajaopinnot lisäksi. Tällä hetkellä taitaa olla ylitarjontaa opettajista, mutta ehkäpä eläköitymisen ja kasvavien opiskelijamäärien kautta tulisi lisää töitä opettajillekin. Joku muukin asiantuntijan työ voisi kiinnostaa, mikä se sitten ikinä olisikaan.

Suuria toiveita sisällepääsystä ei ole, työkokemuspisteitä ei vielä paljon ole. Parhaillaan olen hoitovapaalla ja tarkoitus olisi vielä ollakin ensi kesään asti kotona. Jos nyt sellainen "vahinko" kävisi että sisään pääsisin, niin hoitovapaa voisi olla hyvä opiskelun alussa (tai sitten ei kun lapsilla ei ole hoitopaikkaa). Syksy vasta olisikin mielenkiintoinen kun yhdistettävänä olisi koulu, vuorotyö, pienet lapset ja se että kouluun on yli 60km matkaa. Hullulta taitaa vähän vaikuttaa, mutta jospa en pääse sinne jollei niin ole tässä kohtaa tarkoitettu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Opiskelen YAMK:ssa

Hei! 

Vaihdetaan kokemuksia. Aloitin YAMK opinnot tänä syksynä ja hieman kauhunsekaisin tuntein odotan englanninkielistä opintojaksoa. Miten olette suoriutuneet? Oletteko tarvinneet englanninkielessä lisäopetusta? Jos olette tevinnut, miten olette sen hankkineet? Vinkkejä kaipaava. Intensiivikurssi ? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Välivouhka

Vieras tiedustelee tuossa ylempänä, mihin YAMK:lla pääsee. Itse olen ollut 4,5 vuotta aoh:na parissa eri yksikössä ja nyt oh:na. Itsellä siis Johtamisen ja kehittämisen YAMK.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
Vieras: Avataretar

Mulla alkavat opinnot olla pulkassa. Oppari on opettajalla ja sitten.. :) Äärettömän rankkaa on ollut, päivätyö - jos ei kaikki, niin suurin osa koulupäivistä palkattomia, pahimmillaan yhden viikon sisään taisi erääntyä 4-5 eri tehtävää.. Mutta antoisaa on ollut, suosittelen. 

Mulla on "suuntautumisena" Kriisi- ja erityistilanteiden johtaminen. Voin suositella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Onnittelut valmistuville! Kunnon urakka teillä takana :cool:

Itsellä takana 1/3 opinnoista ja fiilis on hyvä. Hyväksilukuja hain 10op(/90op), vapaasti valittavista koska koululla oli mun makuun huonot tarjonnat. Aika hoitopainotteista, labrantätinä ihan vielä suht messissä vielä mutta sosiaalipuolen ihmiset muutaman kerran maininneet asiasta että oisko edes jotain heidän alaansa liittyvää esimerkkiä antaa..

Töitä on ollut suht paljon, ryhmätöitä lähinnä. Hyvän ryhmän ja parin ku  löytää, niin helpottaa kummasti ;) En kuitenkaan kovin stressaantunut mielestäni ole. Lapsia ei ole, mutta muuten sosiaalinen elämä ollut aika rankkaa eikä ole opiskelua helpottanut. Vuorotöissä olen ja ihan täyspäiväisenä ajattelin jatkaa loppuun asti. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Löytyykö täältä Tamkiin hakijoita? Katsoin, että pääsykoeaineisto on julkaistu ja se on siis kirja Tutkimuksen voimasanat v. 2014 painos. Tuota painosta ei kuitenkaan näytä kirjastoista löytyvän vaan ainoastaan kahta aikaisempaa v. 2011 ja 2013 painosta. Onko kenelläkään tietoa onko tuo uusin painos sisällöltään kovastikin erilainen verrattuna aikaisempiin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

!Täällä myös jatko opinnoista haaveileva. Tällä hetkellä teen töitä 8-16 polilla. Lapsista nuorin 11. Asun vajaan 70km päässä Helsingistä ja mietin kannattaako hakea Metropoliaan johtamista opiskelemaan. Kiinnostus olisi kova mutta näitä viestiä lukiessa alkoi hirvittää. Päivätöissä olevat, miten työpaikka on suhtautunut opiskeluun, joutuuko käyttämään lomia vai saako helposti opintovapaata? Kaikki lisäinfo tervetullutta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
24.2.2016 klo 13.18, Hakija? kirjoitti:

 Tutkimuksen voimasanat v. 2014 painos. Tuota painosta ei kuitenkaan näytä kirjastoista löytyvän vaan ainoastaan kahta aikaisempaa v. 2011 ja 2013 painosta. Onko kenelläkään tietoa onko tuo uusin painos sisällöltään kovastikin erilainen verrattuna aikaisempiin?

Jos se on vaan vaikappa kolmas painos, niin eikös niissä sisältö pitäisi olla suht sama? Sitten jos se on uudistettu painos, niin paljon enemmän muutoksia... Emmä tiedä, mutta oon jotenkin noin ajatellut :D

 

Pohtiva, haitko kouluun? Nyt vasta huomasin viestisi, mutta olisin suositellut hakemaan :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Kertoilkaahan labrapuolen kliiniset asiantuntijat opinnoista  ja miten valmistuttuanne sijoituitte työelämässä! Onko kellään tietoa milloin Savoniassa alkaisi taas (bioanalyytikoille) kliinisen asiantuntijan opintoja?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...

Hei,

 

osaisiko joku sanoa, voinko olla opintovapaalla yamk-opintojen aikana? Siis ihan kokoaikaisella opintovapaalla, vaikka lähiopetuspäiviä on vain se 3-4/kk.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

5 tuntia sitten, Vieras: Sinikka kirjoitti:

Hei,

 

osaisiko joku sanoa, voinko olla opintovapaalla yamk-opintojen aikana? Siis ihan kokoaikaisella opintovapaalla, vaikka lähiopetuspäiviä on vain se 3-4/kk.

voit olla. Opintovapaalaissa ei määritellä montako päivää sinun täytyy olla koulussa. Kunhan muut ehdot tyättyy (työssäolo, julkinen koulu jne..)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, kahvikuppi_ kirjoitti:

voit olla. Opintovapaalaissa ei määritellä montako päivää sinun täytyy olla koulussa. Kunhan muut ehdot tyättyy (työssäolo, julkinen koulu jne..)

Kiitos vastauksestasi, mahtavaa! Olen siis hoitovapaalla tällä hetkellä ja käsittääkseni kaikki muut ehdot täyttyvät, joten tuo opintovapaa ja sen myötä aikuiskoulutustuki olisi taloudellisesti ihan mielettömän hyvä juttu! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...