Jump to content
MAINOS

Ylempi AMK


ylemmaksi

Recommended Posts

Hei! Kaipailisin kokemuksia ylempää AMK:ta opiskelevilta/ opiskelleilta. Miten raskaita opinnot ovat? Missä opsikelet? Miten työllistyminen opintojen jälkeen? Ja onko joku oikeasti hakenut/päässyt tohtorikoulutukseen ylemmän amk:in jälkeen?

Kiitos vastauksista :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 51
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Nostellaas tätä aihetta :) Onko ylemman amk:n suorittaneita? Miten jaksoitte työelämän kanssa, jaksoitteko hyvin tehdä töitä samalla? Onko ollut jotain konkreettista hyötyä opinnoista, vaikka palkkauksessa?

 

Itsellä heräsi tänään pitkästä aikaan ajatus ylemmästä amk:sta. Vaadittavan kolme vuotta olen varmaankin ollut töissä, pitää se laskea ennen hakua jos niin pitkälle innostun. Lähinnä mietin että jaksaako sitä sitten opiskella ja käydä töissä. Joutuisin käymään 1-2h matkan päässä tuota suorittamassa, että jos matkat saisi hyvin käytettyä opiskeluihin, niin voisi tuo helpottaa kovasti.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nostellaas tätä aihetta :) Onko ylemman amk:n suorittaneita? Miten jaksoitte työelämän kanssa, jaksoitteko hyvin tehdä töitä samalla? Onko ollut jotain konkreettista hyötyä opinnoista, vaikka palkkauksessa?

Itsellä heräsi tänään pitkästä aikaan ajatus ylemmästä amk:sta. Vaadittavan kolme vuotta olen varmaankin ollut töissä, pitää se laskea ennen hakua jos niin pitkälle innostun. Lähinnä mietin että jaksaako sitä sitten opiskella ja käydä töissä. Joutuisin käymään 1-2h matkan päässä tuota suorittamassa, että jos matkat saisi hyvin käytettyä opiskeluihin, niin voisi tuo helpottaa kovasti..

Metropoliassa aika rankka, vaatii paljon jos tekee työn ohessa ja 100 % työaikaa. Jos pieniä lapsia, niin harva valmistuu siinä 1,5 vuodessa... Myös antoisaa, ja meidän upea moniammatillinen ryhmä oli mahtava! Itsellä siis vielä pahasti kesken.. :) osa ryhmästä valmistuu nyt jouluksi..

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Piikkis, ihanaa! Sä olit vähän mielessä kun kirjoittelin tuota! :)

 

Miten työpaikka on siulla joustanut asian suhteen? Ootko saanut toivomasi päivät vapaaksi tai kenties palkatonta vai miten olet järjestänyt asian? Ootko vielä päivätyössä, tai ainakin joskus olit..  :D Miten teillä on sijoittunut noi läsnäolopäivät? onko ne pakollisia? Onko ne arkipäiviä? Ja miten suhtaudutaan siihen, että ei valmistu siinä 1,5 vuodessa? millanen pääsykoe oli? entä rahallinen puoli, onko ollut tiukka?

 

En ole ehtinyt vielä perehtyä asiaan sitten yhtään. Aikaisemmin hylkäsin tuon idean koska en ollut lähelläkään kolmea vuotta.. Nyt tuo jostai kumpusi esille ja oon ehtinyt vain tsekkaan ton aikamäärän että kauan pitää olla työkokemusta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsellä tuosta opiskelujen aloittamisesta jo hetki aikaa, mutta vastaan kuitenkin... Meillä Laureassa oli lähiopetuspäivät perjantaisin ja lauantaisin muistaakseni kerran kuussa. Työnantaja myönsi koulutuspäiväksi muistaakseni 5kpl perjantaipäiviä. Tuolloin vastaavana hoitajana työskennellessäni työt odottivat kuitenkin työpaikalla paluutani. Itselläni tuolloin 3v ja odotin toista. Oli sen verran rankkaa täyden työajan lisäksi tuossa tilanteessa, kun työkin oli kuormittavaa, että lopulta opinnot jäivät kesken. Nyt haaveilen aloittavani uudestaan opinnot, mutta mietin juuri tuota jaksamista, kun ruuhkavuodet muutenkin meneillään ja terveyshallintotieteen aineopintojakin tässä työn ohessa suorittelen. Opintoaika meillä oli 3 vuotta ja aika harva muistaakseni sai opintoja suoritettua tuossa 1,5 vuodessa, vaikka jonkin verran painostusta siihen tuntui olevan. Pääsykokeena oli ensin kirjallinen työ (vai peräti kaksikin) ja sen jälkeen sekä ryhmä- että yksilöhaastattelut. Rahallinen puoli ei omalla kohdallani ollut ongelma, koska täyttä työaikaa tein.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oih, kiitos!
Jouduitko reissaamaan jostain päin vai asutko pk-seudulla? Miten koulussa suhtauduttiin siihen että venyy ja venyy? Vissiin ihan ookoo juttu?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suht lähellä asuin, n. 40km päässä eli ei tarvinnut reissata kaukaa. Jonkin verran tosiaan oli painostusta siihen, että olisi valmistunut ajallaan, mutta toisaalta opinto-oikeutta oli sen 3 vuotta, jonka puitteissa piti valmistua. Ja tosiaan, itse en koskaan sinne asti päässyt :-/

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kareliassa opinnot kestävät 3vuotta, 90op. Opintoja on toki mahdollisuus nopeuttaa ja käytännössä viimeinen lukuvuosi onkin varattu opinnäytetyön tekemiseen ja mahdollisten vapaavalintaisten opintojen suorittamiseen. Minkäänlaista painostusta ei opintojen nopeuttamiseen mielestäni ollut, se on vaan annettu yhtenä vaihtoehtona.

Pääsykoe sisälsi kirjallisen tehtävän ja haastattelun. Minulle oli suoranainen yllätys, miten paljon oli hakijoita. Suoraan sanoen arvelin, että eihän se ole kuin mennä opiskelemaan, mutta käsittääkseni pääsykokeissa kävi noin 80 ihmistä ja 25 valittiin opiskelemaan.

Opiskelun lähipäiviä on vaihdellen 2-10/kk (suoritan itse vähän nopeammassa tahdissa mm. vapaavalintaiset pois joten päiviä enempi), kirjallisia tehtäviä kovasti, kuten myös lukemista, mutta ei sitä tietysti olettanutkaan, että helpolla pääsee. Lähipäivät on pakollisia, poissaollessa joutuu suorittamaan korvaavat tehtävät. Kovasti esillä on kansainvälisyys ja eri opintojen puitteissa on mahdollisuus päästä ulkomaille suorittamaan osaa opinnoista.

Pääsääntöisesti omalla ajalla opiskelen, joten lomat ovat vähissä lähiaikoina, mutta kun tähän kelkkaan on lähdetty, loppuunhan se pitää viedä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuleva tammikuu on sellainen, että noita koulutuspäiviä on tuo 10 eli ensimmäinen kokemus tilanteesta on vasta tulossa. Työelämän ja koulutuksen yhdistäminen on jatkuva haaste kieltämättä, mutta käytännössähän olen nuo päivät lomalla työstä, joten työstä poissaoloa ei sotke sen enempää kuin normaali lomatkaan, mutta toki jaksamisen kanssa saa olla tarkkana, kun lomapäivät menee nyt opintoihin. Muutamia palkallisia koulutuspäiviä olen saanut, mikä mahdollistaa sen, että olen tosiaan voinut pikkasen kiristää opiskelutahtia.

Otan tämän projektina, jolla on alku ja loppu, eli ei tämä ikuisuuksia jatku, kun nyt jaksan lomitta pinnistellä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on kyllä totta, kummasti sitä jaksaa kun tietää että joskus se loppuu  :D

 

Sitten toisaalta, jaksoihan sitä kummasti ton 3,5 vuotta ilman lomia (jossain kohtaan pitkät viikonloput) kun opiskelija lomat oli töissä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Piikkis, ihanaa! Sä olit vähän mielessä kun kirjoittelin tuota! :)

 

Miten työpaikka on siulla joustanut asian suhteen? Ootko saanut toivomasi päivät vapaaksi tai kenties palkatonta vai miten olet järjestänyt asian? Ootko vielä päivätyössä, tai ainakin joskus olit..   Miten teillä on sijoittunut noi läsnäolopäivät? onko ne pakollisia? Onko ne arkipäiviä? Ja miten suhtaudutaan siihen, että ei valmistu siinä 1,5 vuodessa? millanen pääsykoe oli? entä rahallinen puoli, onko ollut tiukka?

 

En ole ehtinyt vielä perehtyä asiaan sitten yhtään. Aikaisemmin hylkäsin tuon idean koska en ollut lähelläkään kolmea vuotta.. Nyt tuo jostai kumpusi esille ja oon ehtinyt vain tsekkaan ton aikamäärän että kauan pitää olla työkokemusta..

On joustanut, olen saanut vapaata, mutta siis en palkallista vaan omalla ajalla olen koulun käynyt. En oo päivätyössä, vaan vuorotyössä aina ollut ;) Läsnäolopäiviä oli miten sattuu viikonpäivinä, mutta 2-3 kk:ssa. Tosin oon kuullut, että uudella ryhmällä huomattavasti enempi. Läsnäolo on periaatteessa pakollinen, kun niitä päiviä on niin vähän, tosin en taas tästä uudesta koulutusohjelmasta tiedä. Rahallisestihan ei oo paha, jos pystyy järjestämään ne vapaapäivinä siis koulupäivät. Katsotaan nyt miten ensi vuosi sujuu, jos siirryn päivätöihin helmikuussa. Mutta sen tietää viikon päästä ;)

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai oot vai :D oon ajatellut, että oot ollut päivätyössä (ja patin puolella, älä kysy miksi moinen mielikuva :P ). Siiisss mikä uusi koulutusohjelma? Nyt oon tippunut kärryiltä.. Kliinistä asiantuntijaa oon miettinyt, et sie piikkis samaa lue?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hah, pieni ajatuskatkos miulla käynyt  :D Ei kutsu opiskelut siis tänä vuonna, ei siis täyty vaatimus 3 vuoden työkokemuksesta _ valmistumisen_ jälkeen. Aikaisemmin oli puhetta kurssikavereiden kanssa, että saavat ikälisän koska kolme vuotta tuli täyteen (ykstyisten palvelualojen tes tjsp).. Miulle jäi vain ajatus siitä, että ai että ollaan jo niin kauan oltu että yli kolme vuotta töissä.. Sitten innostuin ajatuksesta opiskelusta ja luin, että kolmen vuoden työkokemus vaaditaan.. Nyt sitten tajusin, että siellä onkin tuo että _valmistumisen jälkeen_ kohta  *nolona* Vuoden päästä sitten uudestaan miettimään tätä ajatusta  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Heh, nyt ois taas mietitty ja halu hakea on edelleen kova  :D Vaadittava työkokemuskin tulee jopa täyteen tänä vuonna..  Keväällä siis mitä todennäköisemmin tulee paperit laitettua eteenpäin. Onko teillä käsitystä siitä, että vaihtuuko pääsykoemateriaali vuosittain? Tai kun mietin että miulla on ylhäällä viime vuoden materiaali ja mietin, että onko mitään hyötyä sitä lukea nyt jo..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hei,

 

Minuakin kovasti kiinnostaisi lisäopinnot ja olen alkanut pohtimaan tuota YAMKin kliinisen asiantuntijan opintoja. Mielelläni lisää kokemuksia kuulisin kyseisistä opinnoista? ja varsinkin se millaisiin tehtäviin ihmiset on työllistynyt opiskelujen jälkeen? JAMKissa voi näköjään valita valinnaisia opintoja jopa mielenterveys-ja päihdehoitotyöstä..hmm.. Kuinkahan vaikeat ne pääsykokeet ovat?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Moikka!

 

Tässä kuussa alkaa opinnot Leppävaaran Laureassa; ylempi AMK: Tulevaisuuden tietojohtaminen sosiaali- ja terveysalalla. Onko muita nyt aloittavia?

-s-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Täällä myös toinen Leppävaarassa ensi viikolla tietojohtamisen opinnot aloittava!

no miltä on tuntunut tietojohtamisen opinnot Laureassa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ylemmäksi

Heippa! Olen viestiketjun aloittaja, ja nyt siis tuore ylempi sh. Joku tuosta työllistymisestä kyseli, ja ikäväkseni on todettava ettei työllistyminen ole ollut itseni eikä luokkatovereiden kohdalla mitenkään loistavaa. Meistä kukaan ei ole vielä saanut koulutusta vastaavaa työpaikkaa. Mutta koulutusta voin suositella lämpimästi. Antaa paljon toivoa paremmasta, eikä ainakaan omalla kohdalla ollut mitenkään ylitsepääsemättömän rankka puolitoista vuotta. Toki olin osan opinnoista opintovapaalla, mutta ne olikin ehkä elämäni parhaimpia hetkiä. Opiskeluintoa kaikille :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

Täällä mä ny oon! Huomenna alkaa haku ja ainakin metropolian sivuille oli jo ilmestynyt valintakoekirjallisuus. Pikkasen yllätyksenä tuli tuo kirjallinen tehtävä, mutta ei auta kuin alkaa sitä miettiä. Aiheena on tosiaan Tutkimuksellisen kehittämistyön suunnitelma, että jos ensin vaikka googlettaisi että mitäs ihmettä tolla nyt tarkoitetaan. Toisena yllätyksenä tuli ihan noiden koulutuspaikkojen mahdollisuus, nimittäin Tampereella tai Turussa ei näköjään ala oman alan ylempaa amk:ta, joten oikeastaan ainoaksi järkeviksi vaihtoehdoiksi jää Metropolia ja hätätapauksessa Savonia. Oulua en edes vilkaise - sori vaan tää välimatka on liikaa  :D 
Netistä näytti löytyvän ainakin Metropolian hakukirjallisuudesta suurin osa, yhden kirjan laitoin äskettäin varaukseen.. Ja tosiaan eri kirjat kuin aikaisempina vuosina. Tsempppi on hyvä - kunhan kestäisi sinne valintakokeisiin asti!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Yksinpuheluksi menee, mutta menköön! Nyt tiedän mitä tarkoittaa kehittämistyö :D AMK valmistumisesta kolme vuotta ja ovat tässä välissä vaihtaneet jo opparista käytettyä nimeä..

Kehittämistyön suunnitelma on hyvässä vaiheessa, Savonian palautus jo 9.4. joten kiire tulee silti. Pääsykoemateriaali on yhtä kirjaa lukuunottamatta hankittuna, mutta sillä ei ole kiire. Teen tuon kehittämistyön suunnitelman ensin. Vähän oon materiaaleja selannut, lukemista en ole aloittanut. Pakko myöntää että aihe on ainakin pirun hyvä kehittämistyölle. Pitää vaan toivoa että työn lukee joku laboratorioalan ihminen, nimittäin aika voimakas laaduntarkkailun ja laadunhallinan näkökulma on luvassa :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...