Jump to content
MAINOS

Genitaaliherpes


Suuntatähti

Recommended Posts

Mietinkä, että miten usein työssä törmäätte genitaalialueen herpestä sairastaviin? Olen itse töissä psykiatrisella puolella ja nyt ensimmäisen kerran asiakkaana vakavasti masentunut nainen, jolle puhjennut herpes genitaalialueille. Tuntuu, että tämä tartunta on nyt aivan päällimmäisenä mielessä ja kauhukuvat siitä. 

 

Netin taroina kun lukee niin tuntuu, että sinne on kirjoittaneet suurimmaksi osaksi ne kenellä vaiva pahimmasta päästä... vai onko se sitten aina erittäin paha? Miten te arvioitte kantajien määrää, onko todella niin yleistä mitä sanotaan.

 

Antakaahan ammattilaisten näkemyksiä asiasta.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

En ole ammattilainen sillä tavoin, että genitaaliherpes olisi ollut hoidettavalla aktiivisena.

Mutta ystäväpiiristä löytyy sairastuneita, joiden kokemuksiin perustan kirjoitukseni.

 

Aktiivivaihe on kivulias, kestää alussa ja ensimmäisillä kerroilla pidempään. Päiviä. Jahka homma tasoittuu eli päästää satunnaisiin rakkulavaiheisiin, sen pystyy ennakoimaan paremmin  ja sen paraneminen vie vähemmän aikaan. Vuosien päästä koko asiaa ei välttämättä huomaa kuin esim. keväisin ensiauringon polttaessa tai stressin tullessa päälle.

Naisilla vaikuttaa synnytyksiin, alateistse ei voi synnyttää aktiivivaiheessa eli rakkuloiden ollessa limakalvoilla. Silti monet tartunnan saaneet synnyttävät menestyksellisesti alateitse, koska he ovat ns. oireettomia.

 

Sukupuoliyhteyteen suositellaan aina kondomia, silti vakituisessa parisuhteessa elävät eivät käytä kondomia ja toinen ei ole sairastunut. Perustuu oman kehon tuntemiseen ja kun rakkuloita, edes niiden oireita eli kihelmöintiä, kutinaa tai ihomuutoksia ilmaantuu, pidättäydytään sukupuoliyhteydestä.

 

Sairaudesta löytyy tarkemmin;

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00713

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_artikkeli=dlk00214&p_haku=

 

Lopuksi, kannustuksena; se ei ole mikään mörkö. Sen kanssa voi elää aivan normaalia elämää, parisuhdetta ja sukupuolielämää. Se laantuu ajan kanssa niin, että vuodessa ei ole montakaan päivää jolloin sitä pitäisi miettiä yhtään. Mutta vastuullisuutta se toki vaatii, molemmilta. Eli pidättäydytään seksistä, jos oireita edes, saati aktiivista sairastamista.

Tämä pätee myös ns. huuliherpekseen eli silloinkaan ei tule pussailla yhtään ketään, yhtään minnekkään.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mietinkä, että miten usein työssä törmäätte genitaalialueen herpestä sairastaviin? Olen itse töissä psykiatrisella puolella ja nyt ensimmäisen kerran asiakkaana vakavasti masentunut nainen, jolle puhjennut herpes genitaalialueille. Tuntuu, että tämä tartunta on nyt aivan päällimmäisenä mielessä ja kauhukuvat siitä. 

 

Netin taroina kun lukee niin tuntuu, että sinne on kirjoittaneet suurimmaksi osaksi ne kenellä vaiva pahimmasta päästä... vai onko se sitten aina erittäin paha? Miten te arvioitte kantajien määrää, onko todella niin yleistä mitä sanotaan.

 

Antakaahan ammattilaisten näkemyksiä asiasta.

Muutaman kerran on tullut potilas vastaan jolla on ollut genitaaliherpes aktiivisena. Rakkulat kai tulevat herkemmin kun on stressitilanne, eli joku akuutti sairaus päällä. Joskus niihin on aloitettu herpeslääkitys ihan oloa helpottamaan ja lidokaiinigeeliä olen rakkuloihin myös laittanut. Synnytyksen yhteydessä voi tietysti tulla ongelmia jos on hepesrakkuloita, sillä vastasyntynyt ei välttämättä herpestä kauhean hyvin siedä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...