Jump to content
MAINOS

Opintovapaa


minttu82

Recommended Posts

Olen opiskellut työn ohessa viimeiset 2 vuotta erikoistumisopintoja. Käytännössä opintojen lähipäivät olivat minulle normaaleita vuosilomapäiviä. Työnantaja toki tiesi koko ajan, että anoin vuosilomapäiviä tiettyihin ajankohtiin nimenomaan opiskelun takia. Nyt minut on hyväksytty kätilön koulutukseen aikuiskoulutuksen puolelle. Käytännössä nyt alkuun syyslukukausi voisi mennä niin, että tekisin kolmipäiväistä työviikkoa ja olisin 2 päivää viikosta ihan virallisella opintovapaalla. Tammikuussa 2014 tietenkin kun harjottelut alkavat pitäisi olla ihan täysin opintovapaalla. En ole vielä hakenut mitään opintovapaita enkä edes kertonut työnantajalle, että olen päässyt kouluun. Mietin nyt sitä, että opintovapaa-laissa sanotaan, että työnantajalla on oikeus olla myöntämättä opintovapaata jos edellisestä opintovapaasta on kulunut alle 6 kk eikä ole tarkoitus saattaa loppuun edellisen opintovapaan aikana aloitettuja opintoja. Eli kysymykseni kuuluu voiko minun tapauksessani nyt työnantaja evätä opintovapaan, sillä perusteella, että opiskelin ne erikoistumisopinnot ja olin pois töistä?? Tosin ne oli niitä vuosilomapäiviä, ei virallista opintovapaata.  Esimiehen kanssa keskustelen tietenkin ensitilassa kun kesälomat on vietetty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos et ole ollut lainkaan opintovapaalla, niin mitään ongelmaa ei ole. Työnantaja voi aina lykätä opintovapaan alkamista, mutta jos kriteerit täyttyvät, niin se on myönnettävä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta opintovapaatahan voi laillisesti saada vain tietyn määrän. Enkä tiedä voiko sitä saada osaviikkoja. jos haet aikuiskoulutusrahaa niin tukikuukausiahan on myös rajoitettu määrä. Pystysitkö muuten lutvimaan harjoitteluihin asti ilman opintocapaata. En tiedä kuinka paljon aikaisemmin opintovapaasta pitää ilmoittaa, mä sain viime syksynä aloittaa 2 viikon kuluttua koska yks kesätyöntekijä halus/ pystyi jäädä sijaiseksi.

3 lapsen äiti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Jatkan tähän kun en löytänyt muualta vastausta.

Kerryttääkö palkaton opintovapaa normaalisti vuosilomaa?

"Väkivalta parisuhteessa on asia, jonka eteen kannattaa tehdä töitä."

(Vantaan Sanomat 22.9.2009)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jatkan tähän kun en löytänyt muualta vastausta.

Kerryttääkö palkaton opintovapaa normaalisti vuosilomaa?

Opintovapaan aikana työntekijällä ei ole oikeutta palkkaan. Sen sijaan työntekijälle kertyy vuosilomaa myös opintovapaan ajalta, kuitenkin enintään 30 opintovapaapäivältä lomanmääräytymisvuoden aikana. Vuosiloman kertyminen edellyttää työntekijän palaamista töihin välittömästi opintovapaan päätyttyä.http://www.tehy.fi/edunvalvojana/sosiaaliturva2/opintovapaa/

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...