Jump to content
MAINOS

Hoitajan kannanotto ammattiyhdistysliikkeen puolesta

Sirkkaliisa

Recommended Posts

Posted

Kahvipöytäkeskustelu kesätyöntekijöiden kanssa sai minut ärtymään. Välinpitämätön asenne ammattiyhdistyksiä kohtaan oli selkeä. Kuka nyt maksaisi jäsenmaksua, kun samat palkka ja etuudet tulevat kaikille joka tapauksessa? Säästö se on pienikin säästö…

Työelämässä saavutettuja etuuksia pidetään nykyaikana itsestäänselvyyksinä. Ennen ammattiyhdistysliikettä näin ei kuitenkaan ollut. Työntekijällä ei juuri oikeuksia ollut, vain velvollisuuksia. On unohdettu että ammattiyhdistysliikkeet ovat olleet tärkeitä tekijöitä demokraattisen yhteiskunnan kehittymisessä. Demokraattisen ajattelun myötä kaikilla on paikkansa maailmassa ja kaikilla on oikeus puolustaa asemaansa tässä hetkessä. Ilman ammattiyhdistysliikettä meillä ei olisi viiden päivän työviikkoja, vähimmäispalkkaa, palkallisia lomia, kahdeksan tunnin työpäiviä, oikeutta vuorotteluvapaaseen jne.

Ammattiyhdistysliikettä ruoditaan julkisesti nyt usean eri tahon toimesta. Työnantaja pyrkii siihen, että yleissitovista työehtosopimuksista luovutaan ja aletaan sopia ehdoista työpaikka ja henkilökohtaisesti. Tällä tavoin työntekijälle saataisiin paremmin mm. osaamista vastaava palkkaus jne. Tämä tarkoittaa myös sitä, että tuotannollisista ja taloudellisista syistä työntekijän asemaa ja etuja voitaisiin tarvittaessa heikentää ilman että kenelläkään olisi siihen mitään vastaansanomista. Korupuheisiin paremmasta palkasta ja työntekijän kunnioituksesta ei kannata uskoa. Tosipaikan tullen taidokaskaan työntekijä ei ole minkään arvoinen. Hänet laitetaan ulos, jotta saadaan tulos paremmaksi ja sijoittajat saavat rahansa. Tästä loistoesimerkkinä toimii oman maamme ylpeys Nokia.  

Toinen paljon uutisoitu aihe on sosiaali- ja terveysalan eläköityminen ja muutaman vuoden päässä odottava suuri henkilöstö vaje. Alalta on eläköitymässä 235 000 henkilöä vuoteen 2020 mennessä. Alalle ei saada maassamme koulutettua niin paljon väkeä kuin tarve olisi. Työn raskauden, vaativuuden ja huonon palkkauksen ja arvostuksen johdosta 30000 alalle koulutettua on siirtynyt alalta pois muihin tehtäviin.

Nyt jos koskaan järjestäytyminen ammattiyhdistysliikkeeseen on ainakin sosiaali- ja terveysalalla tärkeää, jotta pystymme pitämään puoliamme kovenevien työelämän vaatimusten edessä. Tulosta pitää syntyä ja tehdä ja tämä vaatimus ei ihmisten parissa tehtävään työhön helpolla sovi. Tehdään tulosta ihmishengillä? Tietenkin työyksiköissä on varmasti paljon työmalleja ja toimintatapoja joita olisi syytä tarkistaa ja järkeistää, jolloin resursseja vapautuisi enemmän asiakastyölle.

Vain järjestäytymällä voimme pitää puoliamme kapitalististen vaatimusten edessä. On unohdettu, että liitto on jäsentensä summa ja mitä enemmän liitolla on jäseniä, sitä enemmän on joukkovoimaa neuvotella alan asioista. Mainospuheita minä en minkään liiton puolesta pidä, vaan jokainen tekee omat ratkaisunsa jos ja kun haluaa johonkin liittyä.

Yksi järjestäytyneistä ja huolta alan tulevaisuudesta kantava

MAINOS
Posted

Paljon mistä olen samaa mieltä. Mukava, asiallinen ja tärkeä näkemys. Kiitos.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Posted

Vain järjestäytymällä voimme pitää puoliamme kapitalististen vaatimusten edessä. On unohdettu, että liitto on jäsentensä summa ja mitä enemmän liitolla on jäseniä, sitä enemmän on joukkovoimaa neuvotella alan asioista. Mainospuheita minä en minkään liiton puolesta pidä, vaan jokainen tekee omat ratkaisunsa jos ja kun haluaa johonkin liittyä.

Kapitalismia tuskin kannattaa tähän asiaan sotkea, ei ainakaan niin kauan kun yksityisen sektorin osuus terveydenhuollosta on vain muutamia kymmeniä prosentteja.. Eli itse näkisin tässä asiassa olevan työnantaja- ja työntekijäpuolen.

Mutta samaa mieltä oon siitä että porukassa on voimaa. Valitettavasti vaan me hoitajat ollaan niin ääliöitä että hajoitamme suurimman vahvuutemme, eli ison jäsenmäärän 4-5 järjestöön.

Päällimmäisenä tietysti mielessä SuPerin ja Tehyn riidat, olisko nyt uusien puheenjohtajien aikakaudella jo vihdoin ja viimein syytä unohtaa vanhat kaunat ja laittaa hynttyyt yhteen..? Organisaatiot on molemmilla vahvat, (jopa raskaat) järjestöissä on paljon osaamista ja tietotaitoa ja taloudellinenkin puoli isohkojen jäsenmaksuprosenttien ansiosta on kunnossa. Mutta niin kauan kun keskenäinen vihanpito jatkuu ja ammattiryhmät kyräilee toisiaan edunvalvontaorganisaatioiden kannustamana, ei mitään oikeasti isoa saada koskaan aikaiseksi. 

Posted

Kapitalismia tuskin kannattaa tähän asiaan sotkea, ei ainakaan niin kauan kun yksityisen sektorin osuus terveydenhuollosta on vain muutamia kymmeniä prosentteja.. Eli itse näkisin tässä asiassa olevan työnantaja- ja työntekijäpuolen.

Mutta samaa mieltä oon siitä että porukassa on voimaa. Valitettavasti vaan me hoitajat ollaan niin ääliöitä että hajoitamme suurimman vahvuutemme, eli ison jäsenmäärän 4-5 järjestöön.

Päällimmäisenä tietysti mielessä SuPerin ja Tehyn riidat, olisko nyt uusien puheenjohtajien aikakaudella jo vihdoin ja viimein syytä unohtaa vanhat kaunat ja laittaa hynttyyt yhteen..? Organisaatiot on molemmilla vahvat, (jopa raskaat) järjestöissä on paljon osaamista ja tietotaitoa ja taloudellinenkin puoli isohkojen jäsenmaksuprosenttien ansiosta on kunnossa. Mutta niin kauan kun keskenäinen vihanpito jatkuu ja ammattiryhmät kyräilee toisiaan edunvalvontaorganisaatioiden kannustamana, ei mitään oikeasti isoa saada koskaan aikaiseksi. 

Superin ja Tehyn yhteistyötä kannatan, mutta missäännimessä ei kannata yhdistyä. Kyllä siinä jää lähihoitajat muuten nuolemana näppejään...

Posted

Superin ja Tehyn yhteistyötä kannatan, mutta missäännimessä ei kannata yhdistyä. Kyllä siinä jää lähihoitajat muuten nuolemana näppejään...

Miten ne vois jäädä nuolemaan näppejään jos yhteiseen liittoon valitaan samalla tavalla vaikuttajat kun esim. nykysellään Tehyyn valitaan? :O

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Posted

Valmistuttuani ja jo opiskeluaika oli selevä, että liittoon täytyy kuulua. Ja olin myös kiinnostunut toiminnasta, jossa nyt mukana oon.
Itse olen lähihoitaja ja kuulun Tehyyn, enkä kyllä mitenkään koe tai pelkää, että lähihoitajien edunvalvonta jäisi vajaaksi. Itse asiassa olen siihen erittäin tyytyväinen.

Oikeen tekemisen meininki!

Posted

Nyt kaikuu melko pahasti SuPerin aktiivien pelottelut, voi kuinka väärässä he tässä asiassa ovat.. Jo nykyisellään Tehy ei ole meille vanhoille kouluasteen tutkinnon suorittaneille sen pahempi tai parempi kuin SuPerkaan. Jos saisimme voimat yhdistettyä ja puolet liiton porukasta olis lähäreitä ja perushoitajia niin kyllä muutos tarkoittais edunvalvonnan eteenpäin menemistä aivan kaikilla hoitajilla.
Posted

Nyt kaikuu melko pahasti SuPerin aktiivien pelottelut, voi kuinka väärässä he tässä asiassa ovat.. Jo nykyisellään Tehy ei ole meille vanhoille kouluasteen tutkinnon suorittaneille sen pahempi tai parempi kuin SuPerkaan. Jos saisimme voimat yhdistettyä ja puolet liiton porukasta olis lähäreitä ja perushoitajia niin kyllä muutos tarkoittais edunvalvonnan eteenpäin menemistä aivan kaikilla hoitajilla.

Aina saa kuulla sitä pelottelua mitä kaikkea hirveää tapahtuisi jos Tehy ja SuPer yhdistyisi, mutta kellään ei ole kertoa mitään mihin se pelottelu perustuu. Syö tosi paljon uskottavuutta pelotella ihmisiä ilman perusteluja.

Failure is always an option

Posted

Juu ja Olen itse juuri vaihtanut Tehystä(johon kuuluin monta vuotta) JHL:n, koska kys. liitolla on sairaskassa...se oli tällee vanhemmalla iällä aikas vetovoimainen.Ja Tehy on ollut ihan hyvä liitto ja johto on tullut sivistyskaupungista..  ;D

ei ole muuta kuin ääretön ja takana seisoo epävarmuus

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...