Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Vieras: Angelina

Millaista on psykiatrinen hoitotyö?

Recommended Posts

MInulla alkaa ensimäinen psykiatriinen harjoittelu pian koulussa. Aikaisemmat työkokemukseni ja harjoittelut ovat olleet vuodeosastoilla ja vanhainkodissa, joten minulla ei ole mitään hajua hoitotyöstä mieleterveys saralla. Millaista se on? Mitä hoitotoimenpiteitä sairaanhoitaja tekee päivittäin, kun potilaat ovay omatoimisia?

Kiitos vastauksista!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
yökkönen

Joo, otetaan koepaloja aivoista, rassataan korvien välinen yhteys puhtaaksi pulloharjalla, annetaan valohoitoa masennukseen - ehdottomasti. Älä usko mua, en mä tiedä. Tää on kuitenkin se aihe, joka saa mun verenpaineen kohoamaan kun olen nähnyt vain tietsikalla surffailua ja kahvinkeittoa. Valitettavasti. Nyt mä saan kohta taas jonkun täällä kimppuuni, tää kun on meidän vanhojen ja tietämättömien = tyhmien tietämys asiasta. On täällä palstoilla psyk hoitsujakin, jotka varmasti ystävällisesti valaisevat mitä nämä "hoitotoimenpiteet" pitävät sisällään psykan puolella. Jään mielenkiinnolla odottelemaan vastauksia.  :P

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Kuuntelua ja läsnäoloa, rakentavaa keskustelua, ratkaisuihin rohkaisemista tai niiden löytämistä...

Jos "hoitotoimenpiteillä" tässä tarkoitetaan jotain hienoja upeita mahtavia temppuja niin kait siellä suurin sellainen voisi olla jonkin injektion anto.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

Riippuu paljon paikasta jonne menet. MUtta missään en ole koskaan törmännyt siihen että psykiatrinen hoito olisi pelaamista ja telkkarin katselemista  :o . Opiskelijalta vaaditaan paljon psyk puolella oma-aloitteellisuutta. Pitää itse etsiä ja nähdä ja ymmärtää mitä se työ on. Siinä ei hirvästi voi tulla neuvomaan et hei nyt toi tai toi potilas on aika ahdistunut et menepäs ottamaan sen kanssa kontaktia.

Usein se on niin et jos itse on elänyt pumpulissa eikä ole mitään kokenut / nähnyt niin psyk puolen työtä on vaikea ymmärtää. Se vaatii elämänkokemusta ja näkemystä. Onneksi ollaan kaikki erilaisia niin löytyy näitä suuntautumisvaihtoehtoja meille jokaiselle.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Toimi

Työ saattaa vaihdella siitä onko akuutilla osastolla vai kuntoutusosastolla. Työ on paljolti istumatyötä (mihin kai viitattiin tv: katselulla ja nettisurffailulla). Helpottaa hurjasti jos miettii potilaan kohdalla miksi hän on hoidossa. Silloin omasta toiminnasta  tulee tavoitteellisempaa ja työkin tuntuu helpommalta.  Psyykepotilaita voi olla laidasta laitaan. Kaikista ei heti arvaa päällepäin mitään psyykenongelmaa. Toiset saattavat taas käyttäytyä todella oudosti.

Psykiatrisella osastolla asetetaan selkeitä rajoja. Se saattaa ensikertaa osastolla harjoittelevaa hämmästyttää. Rajoista kannattaa keskustella ohjaajan kanssa. On ulkoilulupia ja tuntitupakoita yms. Lisäksi rajataan levotonta/uhkaavaa käyttäytymistä. On pakkolääkintää. On monenlaista hoitotoimenpidettä, joille kaikille löytyy (ainakin pitäisi löytyä) perustelut. Älä jää ihmettelemään asioita itseksesi vaan keskustele asiat auki ohjaajan kanssa. Kotiin ei kannata viedä töitä.

Psykiatrisella puolella hoitajan tärkein työväline on oma mieli. Pidä työvälineesi kunnossa. :o

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: Pulu

Joo, yhdyn edelliseen vastaukseen koko sydämestäni!

Lisäksi psykiatrinen hoitotyö voi varsinkin kuntouttavassa päässä olla ihan arkiaskareiden tekemistä potilaan kanssa ja tukena - ei puolestatekemistä vaan ohjaamista! Ohjaamista, ohjeiden kertaamista, neuvomista, näyttämistä, kehumista, palautteen antamista, ohjaamista edelleen ja .. no - pointti tuli varmaan selväksi!  :o Kyseessä on siis toimintakyvyn tukeminen.

Usein näyttää ulkopuolisen silmin siltä, että siellä ne vaan istuu keskenään kahvilla kaiket päivät! No, se kahvinjuonti on siinä vähän oheistoimintaa, kyseessä on usein hoitotiimissä käytävät keskustelut potilaiden tilasta, hoitolinjojen valinnasta ym. Psykiatrinen sairaus ei välttämättä näy ihmisestä ulospäin eikä siis hoitotyökään ole niin "konkreettista" kuin somaattisella puolella. Hoitotyö on silti yhtä todellista, se vain tapahtuu eri tasolla ja vähän omanlaisin menetelmin johtuen juuri siitä, että "sielussa olevaa haavaa" ei voi peittää taitoksilla ja opsitellä! Hoitaja auttaa potilasta auttamaan itse itseään, hoitaja ei voi tehdä potilaan puolesta.

Psykiatrisen hoitotyön ytimessä on turvallisuus: hoitajan on oltava käytettävissä, turvallinen ja luotettava, itse riittävän eheä pystyäkseen tukemaan hajanaista potilasta eli itse on oltava astetta terveempi -tämä ihan suora lainaus entiseltä psyk. hoitotyön opettajaltani! Koska psykiatrisessa hoitotyössä hoitajan tehtävä on auttaa potilasta auttamaan itse itseään, on se minusta ehkä haasteellisin hoitotyön laji, mutta tämä nyt siis henk. koht. mielipide. (EN halua provosoida väittelyä aiheesta "mikä hoitotyö on haasteellisinta", sillä se ei ole oleellista!)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Lisäksi nykyään tuntuu psykiatriseen hoitotyöhän kuuluvan kaikkiin prkleen "vapaaehtoisten joukosta valittuihin" pakollisiin kyselyihin (yleensä vähintään toistakymmentä sivua kysymyksiä) vastaamista ja em. mainittuihin kyselyihin liittyvien kenttä-/atk-tehtävien täyttämistä. Yhden tutkimuksen kun saa tehtyä niin jo toista tungetaan jossa udellaan jälleen kerran millä töissä jaksaa ja mikä siellä on hyvää/huonoa. Menee prkele päivän energiat ja joulumieli kun mesoaa ja räyhää kansliassa (kaikille paikalle erehtyneille) tästä iloisesta yllätyksestä omassa postilootassa.

En tiedä somaattisesta puolesta mutta psykiatrian puoli on kyllä kaiken mahdollisen utelun toivemaa vissiinkin kaikille tutkijoille.

Että tämä opiskelijoille varoitukseksi ja opetukseksi jos yllättäen näyttää hoitajakin kilahtavan työmaalla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

En tiedä somaattisesta puolesta mutta psykiatrian puoli on kyllä kaiken mahdollisen utelun toivemaa vissiinkin kaikille tutkijoille.

Onko niihin sitten velvoitettu osallistumaan? Eikö vois ottaa osastokokouksessa esille jos tuntuu liian paljolta ja sopia, että ketään ei saa velvoittaa tai että määrä rajoitettaisiin vaikka 3 osallistumista / vuosi ja nekin rytmisesti eri vuodenaikoina? Ehkä tutkijat pitää sitä toivemaana, koska somaattisella puolella vastausten palautusprosentti ei saavuta riittävää tutkimusaineiston laajuutta..  ;) Jos ne on jostain juuri saaneet semmosen käsityksen mistä edellisessä kommentissani mainitsin ja on aatelleet, että jos ei niillä parempaakaan..

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Onko niihin sitten velvoitettu osallistumaan? Eikö vois ottaa osastokokouksessa esille jos tuntuu liian paljolta ja sopia, että ketään ei saa velvoittaa tai että määrä rajoitettaisiin vaikka 3 osallistumista / vuosi ja nekin rytmisesti eri vuodenaikoina?

-Kyl noi yleensä on olleet ja tulleet -kait- vapaaehtoisuuden pohjalta täytettäviksi  mutta pakko niihin on ollut kaikkien vastata "jotta voisimme tehdä työmme vieläkin paremmin ja meitäkin kuultaisiin".

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Onko niihin sitten velvoitettu osallistumaan? Eikö vois ottaa osastokokouksessa esille jos tuntuu liian paljolta ja sopia, että ketään ei saa velvoittaa tai että määrä rajoitettaisiin vaikka 3 osallistumista / vuosi ja nekin rytmisesti eri vuodenaikoina?

-Kyl noi yleensä on olleet ja tulleet -kait- vapaaehtoisuuden pohjalta täytettäviksi  mutta pakko niihin on ollut kaikkien vastata "jotta voisimme tehdä työmme vieläkin paremmin ja meitäkin kuultaisiin".

Siinä sen sitten näkee miten meitä kuullaan jos sitä parempaakaan työtä ei ehditä tekemään! On se niin, että vaikka nykyään toimenkuvaan kuuluu ammatillinen kehittyminen ja kehittäminen, niin ei se saa viedä voimavaroja siitä varsinaisesta työstä jota olemme työpaikoille tulleet tekemään! Jos kyselyjä on liikaa niin ottakaa tiukka linja, että määräänsä enempää ei yhden työntekijän kohdalle niitä kyselyjä vuodessa tule tai jos tulee, ne saa mennä mappi öö:hön eli Suloon!

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Pernasoppa

Hieman palatakseni alkuperäiseen kysymykseen:

Silloin joskus aikoinaan meille opettaja huomaavaisesti kertoi tyypillisestä päivästä psyk.osastolla kun me sitä kyselimme, olimmehan menossa täysin erilaiseen ympäristöön kuin aiemmat harkat. Myöhemmin osoittautui että kuvaus oli varsin tarkka ja kerrankin jostain mitä opeettaja sanoi oli tie käytäntösoveltuvuuteen. Eli ei kait teillä siis olla kylmiltään laittamassa porukkaa sinne hullujenhuoneelle, kukaan ei tiedä mitä odottaa?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Kyllä meille pidetään info. Itse menen kuntoutusosastolle ensimmäiseen harjoitteluun.

Eräskin luokkakaveri kysyi, että mitä ei missään nimessä saa tehdä osastolla tai potilaan seurassa ollessaan , mutta ei se opettaja osannu oikein sanoa. ja eihän sitä saakaan/voi yleistää.

Olen lukenut muiden juttuja täällä, ja saanutkin tosi hyvin ja hyvää tietoa  :o

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

Hyvänen aika ....psykiatrisella  kuntoutus osastolla on ihmisiä ! Potilaille puhutaan ihan niin kuin kenelle tahansa ihmiselle ja potilaalle ; kunnioittavasti, rehellinen vuorovaikutus ...ihan sitä arki päivää mitä ihmisten kanssa oleminen on ! Kuuntele, ole läsnä, ole aito älä teeskentele...

Kuntoutus osastolla potilaat harvoin ovat akuutissa psykoosissa esimerkiksi jolloin se vuorovaikutus tietysti on erilaista. Kuntoutus osastolla ihmiset on kuntoutumassa rankan sairautensa kanssa. Opettelevat sitä ihan tavallista arjessa elämistä ja selvitymistä. Vähän niin kuin itsenäistymis vaiheessa olevat nuoret; mitä kaupasta, miten sitä ruokaa tehtiin, miten ollaan sosiaalisissa tilanteissa, miten sitä rahaa käytetäänkään jne jne

Ei psykiatria kuitenkaan ole mitään sen ihmeellisempää kuin vuorovaikutusta ja avun antamista silloin kun ihminen sitä tarvitsee ja usein hyvin arki päivän asioita :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: renee65

Jeps! Näin se on!!! Oon just antamassa näyttöä mielenterveys ja päihde puolella (lähihoitaja) ja näin se on. Ei tartte juosta kuin eläin ja työ tehdään pääasiassa aivoilla ei lihaksilla :-). Mielenkiintoista ja nyt todellakin tiedän, että valitisn oikean suuntautumisen!!! This is what I like and want to do!!! ;)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

hoitotoimenpiteitä huh.gif psykiatriassa kun ei sellaista sanaa oikein tunneta. En ymmärrä mitä se voisi olla. Psykiatria on vuorovaikutusta; turvallisuuden tunteen luomista, rajojen vetämistä, potilaan kanssa keskustelemista,kriisien hoitamista, läsnäoloa, perhetapaamisia, hoitosuunnitelmia, verkostokokouksia, arjessa mukana elämistä ja tukemista, terapiaa tai vaan elämäntilanteen selkeyttämistä ja pieni osa pistämistä ja lepositeitä. Se riippuu niin paljon siitä missä työtä tekee. On suljetut vastaanotto osastot, kuntoutuspuoli, avohoito, psykoterapia, kriisityö... psykiatrian puolelle hoitoon hakeutuvat sairastavat esim masennusta, skitsofreniaa, persoonallisuus häiriöitä, riippuvuuksia, kaksisuuntaisia mieliala häiriöitä tai vaan kohtaavat elämässään kriisin ( sairastuvat, omainen kuolee, tapahtuu onnettomuus..) eli meidän asiakas voi olla kuka tahansa.

Hoitajalta vaaditaan herkkiä sarvia aistia tilanteita, vuorovaikutus taitoja, elämän kokemusta, kunnioitusta muita ihmisiä kohtaan, kyky kohdata ahdistaviakin ja pelottavia tilanteita sekä olla selvillä omista tunteistaan ja käyttäytymisestään, ja tietysti teoria pohjaa ; tietoa sairauksista, lääkkeistä, terapia tietoutta ym ym ym

Tämä on ala jossa kypsyy pikku hiljaa sitä mukaa kun tulee lisää sekä elämän että psykiatrian kokemusta.

Voisiko se psykiatrian hoitotoimenpide sitten olla vaikka kädestä kiinni pitämistä :rolleyes:

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Jio

Voisiko se psykiatrian hoitotoimenpide sitten olla vaikka kädestä kiinni pitämistä  ;)

-Voi.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: suojelutyöläinen

elämää ja ihmisenä ihmiselle olemista. nimenomaan läsnäoleminen, tukeminen, kannustaminen tai mitä hoitosuunnitelmassa kulloinkin sovitaan. akuutimmalla puolen tehdään nopeampia toimenpiteitä, kriisin vakavuuden mukaan. elämänkokemus on eduksi. huumorintaju, sekä jonkinlainen älykkyyskin avuksi, hyvä supliikki pelastaa monta tukalaa tilannetta.

ei sovellu ns. käsillä tekemisestä enimmäkseen nautintonsa saaville. työ on henkisluonteista. jopa hieman papintyötä muistuttavaa.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

" Jonkinlainen älykkyyskin avuksi " kuulostipa hauskalta  :P kai siitä tietty jotain apua elämässä yleensäkin on

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras: aikku

- ole hienotunteinen

- ole valmis kuuntelemaan (vaikka potilas puhuisikin "hulluja")

- puhu kuin ihmiselle

- sano ei

- sano kyllä ja "olet oikeassa,mutta"

- istu kädet sylissä tuntematta syyllisyyttä (saatavilla olokin on tärkeää)

- valmistaudu siihen, ettei se ole niin kummallista.....

paitsi, että somaattisen puolen harjoittelujen jälkeen opettele siihen, että on hoitotyö on muutakin kuin suolen toiminnan seuraamista  ja aamutoimista suoruitumista.....

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Tanju

Tässä on paljon puhuttu siitä, minkälaista on olla töissä tai harjoittelussa psykiatrisella osastolla. Mutta entäpä poliklinikkaharjoittelu?

Itse olen nyt psyk. polilla harjoittelemassa (yhteensä 8ov), nyt jo tuntuu todella tylsältä vaikkei ole kuin vajaa 2 viikkoa takana.

Olen vähän niinkuin hukassa.

Mitä täällä voisi tehdä, jotta saa ajan kulumaan?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
janina

polilla harjoittelemassa....mitä teet siellä ? Kiinnostaa koska itse työskentelen polilla ja että jos mulla olisi tässä opiskelija mukana niin hieman hankala ajatus  :- Hoitosuhteet on kuitenkin niin vuorovaikutuksellinen juttu

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.