Jump to content
MAINOS

potilaan asema ja oikeudet


Vieras: tuittupaa

Recommended Posts

Vieras: tuittupaa

Miten työpaikoissanne menetellään, kun omainen tulee kansliaan kyselemään omaisensa vointia, tutkimustuloksia jne? huh.gif Kuinka varmistatte, että tietojen kertomiseen on potilaan lupa :P Entä puhelimessa - kuinka varmistatte, että luurin toisessa päässä on henkilö, jolle potilas on luvannut tietoja kerrottavan  :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Entä puhelimessa - kuinka varmistatte, että luurin toisessa päässä on henkilö, jolle potilas on luvannut tietoja kerrottavan  :P

Puhelimessa toimin usein niin, että annan puhelun suoraan potilaalle ja hän saa itse kertoa missä mennään. Tietenkin jos potilas on siinä kunnossa ettei itse pysty puhumaan, kysyn usein syntymäaikaa ja vastailen aika ympäripyöreästi omaisen kysymyksiin. Esim. intoksien ollessa kyseessä varon kertomasta mitään ns. arkaluonteista. Usein tietenkin soittajan asiallisuus/asiattomuus kertoo jo paljon, jos känniporukka soittaa niin varmasti en kerro mitään. Joskus kun on ylimääräistä aikaa, saatan katsoa potilaan henkilötiedoista lähiomaisten nimet ja kysyn sitten soittajan nimeä.

Tämä on aika vaikea alue, puhelimessa kun et voi todellisuudessa mitenkään varmistaa soittajan henkilöllisyyttä. Usein päivystykseen tulee kaiken maailman puheluita ja kysymyksiä omista tutkimustuloksista jotka on siis tehty jonkun muun tahon lähettämänä kuin päivystyksen ja silloin ilmoitan, että pyytävä yksikkö hoitaa tulosten ilmoittamisen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos mahdollista, potilaan tullessa sairaalaan henkilötietolomakkeen täyttämisen yhteydessä kysytään ko. asiaa eli siis kenelle saa tietoja antaa ja kenen puhelut potilas haluaa ottaa vastaan. Aivan samoin kuin kysytään mille taholle epikriisi ym. lähetetään. Kaavakkeeseen on jopa muistutuksena asia painettu. Puhelut onnetaan yleensä potilaalle ja tämä saa halutessaan itse kertoa vointinsa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Sairaalassa ainakin on aika hyvä käytäntö pyytää omaista keskustelemaan itse potilaan kanssa tai hoitajan, potilaan ja omaisen yhteistä palaveria vois ehdottaa. Sitten on aina se vaihtoehto, että vierittää kiusallisen tilanteen toisaalle eli sanoo, ettei voi kommentoida ja pyytää keskustelemaan lääkärin kanssa asioista!  :D

Minä kysyn puhelimessa aina nimeä ja sukulaisuussuhdetta ja tarkistan papereista ettei tietojen antamista ole kielletty tai määrätty tapahtuvaksi vain jollekin tietylle henkilölle. Lisäksi papereissa olis kiva olla maininta siitä, jos on sovittu jonkun lähiomaisen kanssa, että tietoja annetaan hänelle ja hän sitten kertoo muille sukulaisille ja ystäville. Jos soittaja ei ole tämä sovittu yhteyshenkilö, niin voi pyytää kääntymään hänen puoleensa, mikäli yhteyshenkilö on nimetty. Helpottais kummasti! Minun mielestäni on myös ihan laillista sanoa puhelimessa, että tietosuojan takia puhelimitse ei anneta potilaista tietoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...