Jump to content
MAINOS

Rytmihäiriöpotilaan lääkitsemisestä


Jo pidemmän aikaa

Recommended Posts

Meitsi on palaamassa pidemmän tauon jälkeen keikalle hoitotyöhön ja tälläiseen caseen heräsin viime yönä, enkä kuollaksenikaan muistanut ko. lääkkeiden annosta tarkemmin:

 

Rytmihäiriöpotilas, esim. flimmeri nopealla sykkeellä, vitaalit muuten ok.

Määräys Seloken 5mg i.v ja Digoxin amp. i.v.

Millä nopeudella Seloken ja Digoxin annetaan? "Ennenvanhaan" Selokenista puhuttiin aina 1mg/min, onko tämä edelleen voimassa? Katsotteko paineet myös puolessa välissä, vai vain ennen ja jälkeen lääkkeenannon? Entäs Digoxin? Stoossina 1ml:n ampulla, vai miten suositellaan annettavaksi?

 

Hah, paljon muutakin olen ehkä unohtanut, mutta muut varmaan palautuvat salamana mieleen, tämä vaan jäi yöllisestä "pakokauhusta" mieleeni ja oli pakko tulla kysymään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Oonks mie jotenkin hölmö, mutta miksei noita voi kysyä kolleegoilta siellä työpaikalla? Varmasti kaikki neuvoo - tai ainakin luulis - ihan mielellään, varsinkin kun on ollut pidempään poissa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen antanut Digoxinin ihan boluksena sen kummemmin miettimättä. Selokenia olen antanut vähän hitaammin, tilanteesta riippuen. Mutten ole kyllä koskaan antanut 1 mg/min vauhdilla. Siinä joutuisi istumaan liian pitkään potilaan luona. :)

 

Jokaisella talolla on varmaan jonkinlainen lääketenttimateriaali tms. josta kannattaa varmistaa miten lääkkeiden kanssa pelataan. Ja aina kannattaa noudattaa Pharmacan ohjeita.  

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en ainakaan anna Selokenia noin hitaasti. Silleen hiljalleen ku stoossina laittaa nii ei kai siinä...Ja paineet katon ennen ja sitte jonkun aikaa lääkkeen annon jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Selokenin valmisteyhteenveto: http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/0/93270.pdf ja siinä maininta 1 - 2 mg/min.

Digoxinin valmisteyhteenveto: http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/6/99306.pdf ja maininta, että laskimoon annettaessa hitaasti, vähintään 5 minuutin aikana.

 

Lääketietoa voi etsiä Terveysportin kautta Pharmacasta, Pharmacan kirjaversiosta sekä erilaisista teoksista, missä kuvataan lääkkeiden annostelua, mm. Ensihoidon lääkkeet, Ensihoito-opas, Ensihoidon taskuopas, akuuttipuolella omansa - ja joillakin sairaala-apteekeilla on myös lääkeoppaita, ainakin HUSissa.

 

Meillä koulussa yhdessä harjoittelussa oli erittäin, erittäin hyvä harjoitustyö. Tee lista yksikössä tavallisesti käytettävistä lääkkeistä, niiden käyttötarkoituksesta ja annostelusta. Sen kun tekee tekstinkäsittelyohjelmalla, lisää annosteluun tosiaan annokset aikuiset/lapset ja annokset eri käyttötarkoituksissa, ehdottomat vasta-aiheet ja varottavat asiat sekä miten lääke sekoitetaan tai annetaan sekä sitä päivittää pikkuhiljaa niin jopas on hiton hyvä pruju kourassa. Tiiviin taulukon pienemmällä fontilla kun printtaa A4-kokoon, niin informaatiota mahtuu paljon. Moisen voi taittaa taskuun, niin ei aina tarvii ravata Pharmacaa katsomassa. Jos vain viitseliäisyyttä löytyy. Ja kun uutta tietoa tulee, niin ei kun napin painalluksella uusi printti.

 

Selokenista on jossain ollut käytäntö, että vain lääkäri annostelee sen, en tiedä, olisiko haittana sitten tullut kerralla ja liian nopeasti liian suuri betasalpausefekti sydämessä. Potilas lienee hyvä pitää sykkeeseen vaikuttavia lääkkeitä annosteltaessa monitoroituna, jotta näkee sykenopeuden, sydämen rytmin muutoksen (toivotun/ei-toivotun) ja saa aika nopeasti verenpaineet mitattua.

 

Hitaasti annettavia lääkkeitä olen itse törkkinyt suoneen kello kourassa, vaikka sen kuuden sekunnin välein kun yrittää laittaa 0,1 ml niin tulee 1 ml minuutissa. Minuutti menee aika vauhdikkaasti. Tasaista spruuttia on aika vaikea antaa.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...