Jump to content
MAINOS

Ensihoitajien ajokoulutus retuperällä


Pöllö

Recommended Posts

Ensihoitohenkilöstölle ei opeteta opinnoissa tarpeeksi hälytysajoa, kirjoittaa sanomalehti Keskisuomalainen. Oppilaitoksissa opetetaan teoriaa, mutta ajoharjoitusradalla käydään harvoin. Ambulanssissa voi toimia ensihoitajien lisäksi myös lähihoitajia ja sairaanhoitajia, joiden opetukseen ei kuulu lainkaan ajokoulutusta, edes teoriassa. Useita ambulansseja voi ajaa pelkän B-kortin voimassaolon turvin. Mm. Pelastusopisto myy ajoharjoittelua oppilaitoksille, mutta muutaman päivän ajokursseille ei ole ruuhkaa – kukaan ei haluaisi maksaa, kertoo Ismo Huttu Pelastusopistolta.

 

Linkki Keskisuomalaisen uutiseen 1.7.2013: http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/ambulanssin-kuljettajille-ei-opeteta-tarpeeksi-halytysajoa/1347665.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Englannissa ambulanssia ei pääse ajelemaan, jos ei ole läpäissyt kolmen viikon standardoitua kurssia. Siinä tämän perusteorian lisäksi ajellaan paljon ihan tavallista ajoa ja mietitään tien päällä mahdollisia vaaratilanteita ja ennakointia. Käsittääkseni painotus on nimen omaan hiljaa ajamisessa ja asenteiden selvittämisessä ja tarvittaessa muokkaamisessa vaaratilanteita ennakoiviksi. Ja kaikki eivät kuulemma läpäise kurssia juurikin asenneongelman vuoksi. Silloin ei ole asiaa ambulanssin rattiin ja työt voivat vaihtua sisähommiin. En tiedä miten tuota kurssia saa sitten uusia.

 

Tuolla Keskisuomalaisen keskustelussa on yhdellä keskustelijalla melko vahva mielipide, että hälytysajo ei eroa mitenkään normaaliajosta. Olen kyllä eri mieltä, sillä kun on kiire ja oikeus rikkoa liikennesääntöjä niin silloin korostuu oma harkinta tilanteista. Jos se ei ole kunnossa niin jossain vaiheessa rytisee. Tällaiseen ajotapaan voisi ulkopuolinen kouluttaja puuttua kurssilla. Omasta mielestäni, jos ajotapa on siviilissäkin rauhallinen ja muut huomioiva niin hälytysajossakaan harvoin on vaaraksi muille.

 

Mutta olen siis ehdottomasti virallisen, puolueettoman ja pakollisen ajokoulutuksen puolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eh (AMK) -koulutuksen saaneena ei meillä ollut ajokoulutusta, ei edes teoriaa. Laitoimme kyllä palautetta aiheesta! Työelämässä työnantaja kyllä sitten seurailee aika tarkkaankin ja antaa ajolupia erilaiseen ajoon. Aika hissukseen luvat saa, ja työnantaja onneksi myös järjestänyt koulutusta, mahdollisuus myös ajorataharjoitteluun. Hyvä se kyllä on ajella kiireettömiä, osaa suhteuttaa ajotapaansa, löytää virheitä ja sitten se ns. pillikuume/sinisten valojen syndrooma vähenee.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mieheni ajaa työkseen autoa, on ajanut jo vuodesta 1983. Hän on kovasti ihmetellyt noita lanssikuskien kriteereitä, eli niiden puuttumattomuutta.

 

Vertaa EU ja ammattiautoilijoiden pakolliset eli http://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/kuorma-_ja_linja-autonkuljettajien_ammattipatevyys.

 

Aiheena hupaisaa kuunneltavaa, joka tyyppi on fantti otsassa puhuessaan niistä, kun on rattia pyöritellyt noilla määrillä. Kun exäkin ajaa isoa tötteröä, aika monta peruuttamista on tullut kuunneltua vuosien varrella :-X

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Englannissa ambulanssia ei pääse ajelemaan, jos ei ole läpäissyt kolmen viikon standardoitua kurssia. Siinä tämän perusteorian lisäksi ajellaan paljon ihan tavallista ajoa ja mietitään tien päällä mahdollisia vaaratilanteita ja ennakointia. Käsittääkseni painotus on nimen omaan hiljaa ajamisessa ja asenteiden selvittämisessä ja tarvittaessa muokkaamisessa vaaratilanteita ennakoiviksi. Ja kaikki eivät kuulemma läpäise kurssia juurikin asenneongelman vuoksi. Silloin ei ole asiaa ambulanssin rattiin ja työt voivat vaihtua sisähommiin.

Kuullostaa todella asialliselta koulutuspaketilta; jos asenne ei ole kunnossa, ennakointi ei toimi eikä osaa ajaa tarvittaessa mateluvauhtia hälyajoa niin liukkaankelinkurssit ja muut ajotekniikkaan perustuvat kurssit ovat yhtä tyhjän kanssa. Englannin mallista vois ottaa paljon oppia tänne suomenmaahan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samaa mieltä.

 

Turvallinen ajotapa, hälytysajo mukaanlukien, lähtee enemmänkin järkevästä asenteesta sekä sairasauton ominaisuuksien (massa, ulottuvuudet, miten hyvin muut tienkäyttäjät näkee/kuulee hälytyslaitteet jne) hahmottamisesta ja kunnioittamisesta kuin ajoneuvon teknisestä hallinnasta ääritilanteissa. Asenteet lähtee jo ihan siitä, että mietitään tosissaan saavutetaanko selvästi muusta liikenteestä poikkeavalla ajotavalla ja -nopeudella merkittävää hyötyä kulloisenkin tehtävän suorittamisen ja potilaan lopputuleman kannalta.

 

Meillä oli amk:ssa "hälytysajokurssi" joka piti sisällään yhden istunnon teoriaa ja yhden istunnon ajoneuvon hallintatreeniä. Teoriatunti oli ihan jees, jälkimmäisestä oli lähinnä hyötyä niille, jotka eivät olleet pakettiautolla paljoa peruutelleet tai muuten ajelleet. Varsinaisen hälytysajon kanssa tuolla ajoharjoittelulla ei ollut mitään tekemistä ja se tuntuikin vähän järjettömältä, etenkin suhteutettuna siihen, että pari vuotta aiemmin aloittanut ryhmä kävi harjoittelemassa hälytysajoa poliisien käyttämällä harjoitusajoradalla. Raha tuonkin lystin loppumiseen ilmeisesti oli syynä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olisin huolissani myös hoitajakoulutuksen kokonaislaadusta. Lähihoitajatutkintoon ei välttämättä kuulu hengitystaajuuden mittaaminen...

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olisin huolissani myös hoitajakoulutuksen kokonaislaadusta. Lähihoitajatutkintoon ei välttämättä kuulu hengitystaajuuden mittaaminen...

Totta. Itse opiskelen tosiaan tällä hetkellä ekaa vuotta thk:ksi, ja hengitystaajuus on kai kerran mainittu (tosin voi olla että asia tulee vasta myöhemmin kunnolla vastaan). Muutenkin koko meidän luokka on sitä mieltä, että käytännön hajoittelua voisi olla enemmän, kun ei se että kerran kokeilee jotain nenänahaletkut laittoa nukelle, takaa että sen sitten jatkossa osaisi (kaikkeahan ei tule edes siellä varsinaisella harjoittelupaikalla vastaan jokaisella). Varsinkin, kun osa harjoitteista jatkossa tehdään niin että suunnilleen nopalla heittämällä valitaan ihmiset, jotka pääsevät kokeilemaan. Ei oikein taida jatkossa harjoittelussa/töissä auttaa jos pitäisi vaikka elvyttämään ryhtyä, jos toinen totea että "no oon mä kerran nähny...."?

Ainiin, ja koulun opettajan vastaus asiaan oli että "olen samaa mieltä, mutta kun tämä on korkeakoulu niin täytyy myöskin taata opiskelijoiden akateeminen tietopohja" (no ei noilla sanoilla, mutta viittasi tuohon akateemisuuteen).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toki voisi kritisoida myös ajoneuvokaluston kuntoa, ylläpitoa ja ikää. Lyhyessä ajassa on tullut nähtyä turhan monta kyytiautoa hinurin lavetilla.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...