Jump to content
MAINOS

Hätänumeroon ei päässyt läpi, mies soitti 45 minuuttia


Pöllö

Recommended Posts

Etelä-Saimaa ja Savon Sanomat ovat uutisoineet lappeenrantalaisen miehen yrittäneen soittaa Kuopion hätäkeskukseen kolmen vartin ajan naapurin saatua ilmeisesti sairaskohtauksen. Lopulta mies soitti taksin, joka vei naapurin keskussairaalaan. Miehen kertoman mukaan hän kuunteli kolme varttia nauhoitettua tiedotetta, jossa kerrotaan hätäkeskuksen olevan ruuhkautunut. Mies kertoo yrittäneensä soittaa toista kymmentä kertaa hätänumeroon.

 

Hätäkeskuslaitoksen mukaan mies soitti viisi kertaa 11 minuutin aikana. Toiseen puheluun vastattiin, mutta soittaja ei huomannut puhelun yhdistymistä. Mies soitti vielä kolme kertaa odottaen jonossa enintään 40 sekuntia ja päätti jonotuksen katkaisemalla puhelun. Hätäkeskuslaitos korostaa, että ruuhkatilanteessa puheluihin vastataan soittojärjestyksessä, ja linjalla tulisi odottaa sulkematta puhelinta. Jos puhelu katkaistaan jonotuksen aikana, uusi soitto joutuu jonon perälle. 

 

Aiheesta lisää Etelä-Saimaassa: http://www.esaimaa.fi/Online/2013/06/22/H%C3%A4t%C3%A4numero+tukossa%2C+naapuri+taksilla+sairaalaan/2013515910226/4 ja Hätäkeskuslaitoksen oikaisussa: http://www.112.fi/ajankohtaista/tiedotteet/2/0/oikaisu_etela-saimaan_22_6_2013_julkaisemaan_uutiseen.

 

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Link to comment
Share on other sites

Se on niin vaikeeta! Meillekin terveysaseman puheluautomaattiin tulee päivittäin tapauksia joissa on joko valittu väärä nappi (painettu esim akuuttiajanvarausta kun olis reseptinuusinta-asiaa) tai sitten soitetaan viisi kertaa kun ei heti viiden minuutin sisällä joku soitakaan takaisin - ja sitten ollaan kiukkuisia kun hoitaja soittaa monta kertaa takaisin!

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Link to comment
Share on other sites

Voi kunpa terveydenhoidossakin voisi yhtä hyvin julkisesti vesittää asiakkaiden turhia kitinöitä heidän kohtaamastaan suuresta vääryydestä.

Link to comment
Share on other sites

On hyvä, että Hätäkeskuslaitos saattoi asioiden todellisen laidan yleisön tietoon ja on hyvä, että totuus oli sitä mitä oli.

 

Ymmärrän silti myös soittajaa. Hän oli maallikko, hädissään, pelottavassa tilanteessa ja silloin ei aina tule toimineeksi järkevästi ja ohjeiden mukaan (vaikka se juuri olisikin niin vitaalia ja niinp tämä case toimii ohjeistuksen tärkeydestä oivana muistutuksena). Etenkin ajantaju saattaa helposti pettää: kymmenen-viidentoista minuutin odottelu tuntuu kovin pitkältä, kun on hätä. En haluaisi uskoa hänen tahallaan liioitelleen, vaikka niin nyt selvästi onkin käynyt.

Link to comment
Share on other sites

Mahtanut olla todella kova hätä, kun naapuri on kuitenkin ollut siinä kunnossa, että on pystynyt hakeutumaan taksilla sairaalaan vielä 45min odottelun jälkeenkin.

Link to comment
Share on other sites

Hätääntyminen on subjektiivista. Tässä tapauksessa taustatietojen niukkuus ei mahdollista mielikuvaa todellisesta tilanteesta, voihan se aivan hyvin olla ollutkin varsin iisi kolmevarttinen ja häkeen soittanut henkilö syystä tai toisesta päättänyt käyttää vähän väriliituja kertomuksessaan. Tai sitten ei.  Onhan niitä ihmisiä, jotka menevät hysteerisiksi vaikkapa vekistä polvessa ;)

Link to comment
Share on other sites

Niin, tässä tulee se yksilön vastuu. Luotetaan että kyllä yhteiskunnan suojaverkko tulee hänen tuekseen ja hänen ei tarvitse tehdä mitään, ei edes osata soittaa 112 ja olla rauhallinen. Se Joku Muu on aika työllistetty ihminen. Kyllä on kaverilla peiliin katsomista tämän jälkeen. Oma tyhmä toiminta oli siis se joka pahensi kaverin tilaa kun avun saanti viivästyi. Tänä päiävänä on aika pelleä toimintaa lähteä käyttämään väriliituja julkisuudessa, se on aika monta kertaa huomattu että totuus tulee esiin.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...