Jump to content
MAINOS

Insuliinikynän käyttö usealla ihmisellä


Low

Recommended Posts

Törmäsin palstan ulkopuolisessa keskustelussa väitteeseen, että insuliinikynää voi käyttää useammalla potilaalla esim. sairaalassa, tietysti neulanvaihdon jälkeen.

 

Itselläni on vahvasti sellainen olo, että kyseessä olisi yhden ihmisen henkilökohtaiseen käyttön tarkoitettu väline. En ole hirveästi työskennellyt sairaalassa, joten annetaanko siellä esim. Actrapidia kynästä monille potilaille vai kiskotaanko jokainen annos erikseen lagenulasta uuteen ruiskuun?

This is my truth, tell me yours...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Pitkäaikaispuolella on yleensä kaikilla oma kynä. Intervalli paikoille kaikki tuo omansa. 

Periaatteessahan sitä voisi käyttää useammallakin, jos kaikille menee sama inska, mutta siinä saisi olla neuloja läjä mukana. Ainakin niissä paikoissa joissa olen ollut, on kynässä ollut annostus merkittynä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse kun olin sairaalassa niin jokaiselle otettiin erikseen lagenulasta. Tk-vuodeosastolla jokaisella omat kynät käytössä osaston puolesta. Ikinä en ole törmännyt siihen että samasta kynästä kahdelle eri ihmiselle annettaisiin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalassa en ole koskaan moiseen törmännyt vaan jokaisella on henkilökohtaiset insuliinit (jotka usein ovat vielä potilaan pöydällä jos potilas on sen verran asiallinen). Pitkäaikaisosastolla olen nähnyt tuota tapaa, että yhtä insuliinia käytetään monella - tosin siellä annokset olivat todella pieniä ja insuliinia käytettiin lähinnä satunnaisiin korjauksiin. Liekö niitä sitten aiemmin mennyt vanhaksi vai mikä lie syy...

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aina henkilökohtaiset kynät tai sitten ruiskulla annosteltu.

 

muoks* Olen antanut itseni ymmärtää, että on olemassa tartunnan vaara, jos käyttäisi samaa kynää!

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Novorapidis ainakin lukee että kynät on henkilökohtaisia, joten minä en ainakaan pistä siitä kuin yhdelle. Jossain on ollut noita penfillejä joista vedettiin sitten ruiskuun, luulis olevan halvempaa kuin ihan kynät. Tai sitten tuo lagenulassa oleva.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Ei missään nimessä samasta kynästä useammalle. Vaikka tekniikkakin olisi hyvin hallussa (mäntää puristetaan niin kauan kunnes neula on irotettu potilaan ihosta, koska muuten on riski että osa annoksesta kuitenkin imeytyy kynään takaisin), niin silti on aina olemassa infektioriski. Meillä myös henkilökohtaiset kynät osaston puolesta käytössä, vaikkakin olen välillä ihmetellyt, miksei ainakin pikainsuliinia oteta ruiskulla lagenulasta, kun sitä yleensä kuluu hyvin vähän potilasta kohti...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus olen onnistunut pistämään kynällä ilmeisesti verisuoneen niin, että kynän säiliöön tuli verta. Kynä lähti tämän jälkeen poistoon. Myös kynän ulkopinnalla voivat esimerkiksi MRSA:t ja muut resistentit bakteerit siirtyä potilaasta toiseen.  Kynät ovat siis henkilökohtaisia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...