Jump to content
MAINOS

Palkkaus


pile

Recommended Posts

Nyt kun ollaan kohtuu yksimielisia(lukuunottamatta TEHY,joka on tyytyvainen) Tupon persuksillemenosta.Niin mika olisi sitten se "oikea" palkka?Omasta mielestani talla TUPOn arvontakierroksella palkan olisi pitanyt nousta noin 30%.Eli saada se nettona,mita nyt tulee bruttona.Ja vuosittaiset korotukset n.5 % jonkun vuoden.Ehka kova vaatimus,mutta silloin aletaan lahentya muita yhta pitkan koulutuksen saaneita.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 50
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Halloo!

Otetaanko nyt kuitenkin järki käteen näissä palkkavaatimuksissa. Kyllähän sitä tietenkin pyytää saa mitä tahansa, ja hyvähän se olisi, jos palkka nousisi 30 %. Kuntien/valtion palkoilla kun tässä suurin osa ollaan, niin jostain nekin rahat täytyy suurelle hoitajamäärälle saada. Uskon, että muutaman vuoden kuluttua kun hoitajapula on todella suuri voidaan ruveta vaatimaan realistisesti 10-20% palkankorotusta. Nyt taitaa olla kuitenkin tyytyminen vähempään.

Kyöpeli, ei lammas vaan realisti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyöpeli; asenteesi kuvaa juuri varmaankin sitä 85% joka jätti äänestämättä...

Odotat palkan nousua muutaman vuoden päästä 10-20%, niitten venäläisten ja virolaisten sijaisten kanssako meinasit meinasit rahoja vaatia?

Tuo 10-20% olisi pitänyt saada VIIMEISTÄÄN NYT ei tuudittautua mihinkään mihinkään martyyrin osaan "et josko joku huomaisi meidät paremmin sitten parin vuoden päästä". Tuollaisilla palkkaneuvoitteluilla joissa ei anneta omalle ammatille/työlle (ja ennen kaikkea jäsenistölle) mitään arvoa ei pohjusteta todellakaan mihinkään tulevaisuuteen!

Jatka sinä Kyöpeli kutsumussessasi, minä koitan saada palkkaakin siitä.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Armas Jio,

En kuulunut siihen 85%:in, joka jätti äänestämättä, vaan siihen aktiiviseen 15 %:in, äänestin lakon puolesta, siis TUPOA vastaan. Että se siitä kutsumuksesta ja siinä jatkamisessa. Itsekin olen tympääntynyt TEHYN lammasmaiseen suhtautumiseen asiassa. Eihän meitä kukaan huomaa, jos marttyyrimaisesti odotellaan parempaa palkkaa, siinä olet oikeassa.

Kyllä minäkin olen kyllästynyt huonoon ja epätasa-arvoiseen palkkaukseen, mutta realismi on kuitenkin hyvä pitää mukana. Olen toki samaa mieltä, että tuo 10-20% olisi hyvä alku palkkauksen saamiselle oikealle tasolle.

Luuletko parahin Jio, että esim. 20% palkankorotus olisi mennyt läpi vaikka lakkoon olisi menty ja lakkoiltu vaikkapa puoli vuotta? Sitä en jaksa itse uskoa. Toisaalta kyllä vaatimukset palkkaneuvotteluissa pitää asettaa korkeammalle kuin todelliset, REALISTISET tavoitteet.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hienoa tehy, ei viitsi edes suurella kirjoittaa vaikka ehkä pitäisi oikeinkirjoituksen puitteissa niin tehdä.

Tulee mieleen laitilapesonenwhateverin suureelliset puheet palkkakuopasta nousemiseen, jos palkkakuopasta voi edes puhua, ennemminkin rotkosta...No niin, kyllähän maailmaan ääntä mahtuu mutta kun pitäisi niitä tekojakin olla eikä pelkkää suunsoittoa se on aika munatonta puuhaa jos sen näin nätisti sanoo.

Njaa, ehdottaisin pesolalaitilawhatewerilla ja kumppaneille että lasketaan ammattiyhdiystysjohtajien keskipalkka ja siitä vähennetään 20% tai mielummin 30%, voi kyllä vähentää vieläkin enemmän, ja maksetaan jäljelle jäävä summa sitten palkkaa tehyn edunvalvojille.

Ei voi kun ihmetellä omaa tyhmyyttään, ammatinvalintakysymyshän tämä on, olisi pitänyt opiskella sellaiseen ammattiin jossa arvostus olisi hieman korkeammalla!

No niin, ei jaksa rutista enempää, työaika kuluu, sen voi viettää protestiksi vaikka vessassa loppu päivän ajan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyöpeli;

Heh! Ehkä toi totuus on jossain noitten kiukuttelujemme välissä? Sanotaanko että kannatin vahvasti Tehyn alkuperäistä ideaa vaatia kunnon palkankorotusta mutta petyin -vaikka ennustin kiusallisen oikein- pahasti lopulliseen tulokseen. Niinkuis moni muukin.

Mutta tuolla Tehyn -entisenlaisella- linjalla ei tulla ikinä samaan yhtään mitään nyt eikä tulevaisuudessa. Tämä kiusallinen asia olisi pitänyt valjeta jo edellisen, oikean, lakon yhteydessä joka tiedotusvälineiden painostuksesta/syyttelystä sekä yleisestä vellihousuilusta pilattiin. Ja sama linja jatkuu jollei jotain konkreetista tapahdu Tehyn hallituselimissä.

Lääkäreillä oli selkärankaa ja ne sai parannuksia palkaansa kaikesta -neuvottelujen ulkopuolisestakin- painostuksesta huolimatta.

Punarintama!!

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

oma ehdotukseni:Laitila-Pesonen ja valtuusto kaipaamalleen laihdutuskuurille ja oikeisiin töihin johonkin pakolaisleiriin.

Nostetaan jäsenmaksua eurolla/turpa,tällä rahalla ostetaan mies paperiliitosta johtoon.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Olin viime kesänä erään voimalaitoksen työterveyshoitajan sijaisena.

Kyselin Tehystä teknistenalojen sopimuksista ja sairaanhoitajien palkoista, jotka työskentelevät ko. paikoissa, jossa sovelletaan sen alan työehtosopimuksia ja palkkoja.

Valitettavasti en muista tarkkaa palkkasummaa.

Kuitenkin koulutusaika laskettiin mukaan palveluksi eli työkokemukseksi. 7,5 vuoden palvelun kohdalla vähimmäispalkka oli n. 1800 €.

Palkkapyyntöni oli 2000 € ja sain sen. Tuntui hyvältä. Itsenäisestä, fyysisesti ja henkisestikin kevyestä päivätyöstä.

2000 € kunta-alallakin olisi mielestäni kohtuullinen korvaus siitä kaikesta mitä sairaanhoitajantyö tänä päivänä on. Sen pitäisi monessa suhteessa olla muutakin mutta... :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2000 € kunta-alallakin olisi mielestäni täysin kohtuullinen korvaus siitä kaikesta mitä sairaanhoitajantyö tänä päivänä on. Sen pitäisi monessa suhteessa olla muutakin mutta... :-

Mielestani 2000 eugenia on viela aivan liian vahan palkaksi.Silla en viela Suomeen tule.Valitettavasti nayttaa silta,etta minun hoitajan hommat Suomessa on jo tehty.Pitaa katsoa uusi ammatti,jotta paasisi Suomessakin palkoille.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sorry vaan tuo täysin sana on "fiba". Olen ollut Ruotsissa sh:na. Kiva palkka oli n. 16 000-17000 mk bruttona, mutta tämän hetkinen palkkatoiveeni Suomessa olisi tuo 2000.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

::)Olen eilen pudota persiilleni, kun isä aurinkoinen (lue LIPPONEN )sanoi ammattiliittojen vaalikeskustelussa että tehy on saanut suuren korotuksen aikaan hoitajien palkkaan? Onko kenties minulta jotain jäänyt huomaamatta? 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

::)Olen eilen pudota persiilleni, kun isä aurinkoinen (lue LIPPONEN )sanoi ammattiliittojen vaalikeskustelussa että tehy on saanut suuren korotuksen aikaan hoitajien palkkaan? Onko kenties minulta jotain jäänyt huomaamatta? 8)

Jep, mäkin ihmettelin sitä, että Lipponen sanoi "TEHY vaatii hoitajilleen kaksinkertaista palkkaa"

Mä olen ollut saamaton ton irtisanoutumisen kohdalla tosta tehystä, kun opiskelet ei kukaan aja sun etuja ja jos olet työläinen, niin yhtä vähän, mutta miten sinne liittovaltuustoon sais uutta väriä? Onko kellään kokemuksia itsensä laittamisesta ehdolle vaaleissa?

menee asian vierestä,mutta mutta....

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tassahan se totuus tulee esiin.

Lainaus YLE:n sivulta:

Suomalaisten sairaaloiden kustannustehokkuus norjalaisiin sairaaloihin verrattuna selittyy suurelta osin matalalla palkkatasolla, ilmenee Stakesin tekemästä selvityksestä.

Suomalaissairaaloiden on laskettu toimivan 30 prosenttia tehokkaammin kuin rajan takana Norjassa. Siellä palkkaa maksetaan paikoin jopa 23 prosenttia enemmän kuin Suomessa.

Stakes selvitti eroja 48 suomalaisen ja 51 norjalaisen sairaalan välillä.

Tutkijat arvioivat, että suuret palkkaerot näkyvät myös terveydenhuollon kansainvälisessä vertailussa. Esimerkiksi OECD:n vertailusta selviää, että Suomi sijoittaa terveydenhoitopalveluihin muita teollisuusmaita vähemmän rahaa.

Helsingin Sanomien haastatteleman Stakesin tutkijan Unto Häkkisen mukaan terveydenhuollon tehokuuri näkyy myös siinä, että miestyövuosia on vähennetty 5 prosenttia sitten lamaa edeltäneiden vuosien.

Samalla suomalaiset itse maksavat terveydenhoidostaan enemmän kuin teollisuusmaissa keskimäärin.

STT, YLE24

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tassahan se totuus tulee esiin.

Lainaus YLE:n sivulta:

Suomalaisten sairaaloiden kustannustehokkuus norjalaisiin sairaaloihin verrattuna selittyy suurelta osin matalalla palkkatasolla, ilmenee Stakesin tekemästä selvityksestä.

Suomalaissairaaloiden on laskettu toimivan 30 prosenttia tehokkaammin kuin rajan takana Norjassa. Siellä palkkaa maksetaan paikoin jopa 23 prosenttia enemmän kuin Suomessa.

Stakes selvitti eroja 48 suomalaisen ja 51 norjalaisen sairaalan välillä.

Tutkijat arvioivat, että suuret palkkaerot näkyvät myös terveydenhuollon kansainvälisessä vertailussa. Esimerkiksi OECD:n vertailusta selviää, että Suomi sijoittaa terveydenhoitopalveluihin muita teollisuusmaita vähemmän rahaa.

Helsingin Sanomien haastatteleman Stakesin tutkijan Unto Häkkisen mukaan terveydenhuollon tehokuuri näkyy myös siinä, että miestyövuosia on vähennetty 5 prosenttia sitten lamaa edeltäneiden vuosien.

Samalla suomalaiset itse maksavat terveydenhoidostaan enemmän kuin teollisuusmaissa keskimäärin.

STT, YLE24

En tiedä pitäiskö tälle tiedolle itkeä vai nauraa?? Vai pitäiskö tätä "työtehoa" vähentää 5% jotta päästään stabiiliin tilaan? Toivottavasti joskus nämä armaat poliitikot ja päättäjät ymmärtävät ennaltaehkäisevän terveydenhoidon tärkeyden yhdessä ammattitaitoisen henkilökunnan kannustamisessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on juuri sitä ikuisuus ongelmaa. Poliitikot v-tut välittävät mistään satsauksista niin pitkään kuin papereissa näyttää hyvältä (ja halvalta). Terveydenhoito ei tunnu kuuluvan mihinkään ykkös prioriteetteihin asioita ennakoitaessa.

Itse olen kyllä -välillä jopa vakavasti- harkinnut jonkun venäjän tai viron kielen kurssin käymistä; pahoin pelkään että muutaman vuoden päästä noille taidoille piisaa käyttöä kun suuret ikäkuokat heilahtavat eläkkeelle.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

kuulkaahan... kyllä ei pitäisi valittaa kun kutsumus ohjaa työtä.. Eivät vieelä kuitenkaan ole keksineet pyytää maksua tyhmiltä hoitajilta että nämä pääsevät hoitotyötä tekemään tv diag PSTVR angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Olisihan se mukavaa saada 3000 € kuussa, mutta minkäs teet jollei valitolla ole varaa maksaa. On edes toivotonta ajatella, että Suomessa hoitajien palkat nousisivat tuntuvasti koskaan, valtiolla ei ole varaa.

Lisäksi ylitarjonta hoitajista pitää kilpailuedun työnantajalla. Ja lopuksi Tehy ei ole kiinnostunut muusta kuin omien intressien ajamisesta ja oman työpaikan säilyttämisestä, ei hoitajien.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On edes toivotonta ajatella, että Suomessa hoitajien palkat nousisivat tuntuvasti koskaan, valtiolla ei ole varaa.

Tässähän tulikin se suurin syy miksi palkkamme ei nouse; Jos kerran itse emme usko palkkapoliittisiin mahdollisuuksiin, niin miksi sitten poliitikotkaan?

Jos kaikissa muissa pohjoismaissa on jo saatu hoitajien palkat asianmukaiselle tasolle, niin miksi sitten ei Suomessa?

Ja minulle ainakin on aivan turha sanoa ettei rahaa ole. Sitä on suomenmaassa tarjolla juuri niin paljon kuin tarvitaan sellaisiin kohteisiin jotka päättäjät priorisoivat korkealle. Esimerkiksi kun Soneralle tuli akuutti tarve saada lisärahoitusta, niin se ei montaa viikkoa vienyt kun eduskunta nuiji pöytään 4.2 miljardin euron eli noin 25 000 000 000 markan tuen! Sillä olisi vaikka tuplannut hoitajien palkan ja paljon muuta!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olet kyllä oikeassa Dino sen suhteen että valtiolta löytyy rahaa tiukan paikan tullen. Mutta onko kyse pelkästään palkankorotuksesta, sillä ymmärtääkseni Suomessa on myös krooninen vajaus hoitajista vaikkakin ylitarjontaa työmarkkinoilta löytyykin. Siis kumpaan panostaa, lisää hoitajia vai hoitajille lisää palkkaa. Epäilen vakaasti ettei molempia voi saada. Ja kaiken lisäksi pitää muistaa valtion ja kuntaliitosten välinen ero, loppujen lopuksi valtio ei maksa sairaanhoidota vaan kunnat, ja kunnathan ovat painineet talousvaikeuksissa jo vuosia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puhutaan että kun eurooppa yhdentyy niin Virosta ja Puolasta saadaan kohta päteviä hoitajia paikkaamaan hoitajapulaa. Kornia, kun samaan aikaan ulkomailla työskentelee tuhansia (??) Suomen kalliisti kouluttamia hoitajia. Jos saamme täällä Suomessa hoitajien palkkauksen kuntoon, niin uskon että samalla ratkeaa hoitajapulakin kuin itsestään. En usko että edes puoletkaat ulkomailla työskentelevistä hoitajista on lähtenyt jäädäkseen.

Tottahan se on että kunnat ovat köyhiä, mutta jos eduskunnassa olisi tahtoa niin eihän se ole mikään ongelma suunnata kunnille "korvamerkittyä" rahaa hoitajien palkkauksen ja työolosuhteiden korjaamiseen.

Niin kauan kun hoitajat ovat porukalla pelkkiä joojoo-miehiä (ja naisia), niin eihän me mitään saada. Eikä myöskään ansaitakaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipäs nyt olla niin kriittisiä siitä kuinka hoitajat lähtevät ulkomaille paremman palkan perässä. Itse asiassa asialla ei ole kuin valoisia puolia.

Ensinäkin palkkaus on kohdallaan enemmän tai vähemmän. Saat uskomattoman hienoja kokemuksia ja opit myös erilaista hoitokulttuuria.

Mutta rahallisesti lähetät Suomeen ulkomaalaista pääomaa, ja siitähän Suomen talous hyötyy. Joten ei se kallis koulutus mene hukkaan, vaan takaisinmaksu hieman viivästyy, ja eivät kouluttaisi liikaa hoitajia ensisijassa.

Sitten jos joku on valmis palkkaamaan halpoja itäblokin hoitsuja, niin tyhmyys on kyllä palkkaajassa. Luulisi että Suomessa on vielä muutamia satoja joitajia ilman kokopäiväistä/vakinaista työtä. Kumman itse palkkaisit, epäilyttävän koulutksen saaneen huo´nosti suomea puhuvan hoitajan, vai Suomessa valmistuneen hoitajan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kritiikkiä en ole esittänyt muuta kuin tätä Suomalaista koulutusjärjestelmää kohtaan joka tuottaa ilmaiseksi ammattitaitoista työvoimaa ulkomaille, samalla kun Suomessa on hoitajapula.

Ja kyllähän se valuutan määrä jää melkoisen pieneksi jonka hoitajat ulkomailta kotimaahansa tuovat. Kun eläminen, uusi auto, matkustelu yms. on maksettu, niin harva tuntuu isoja säästöjä saaneen kasaan. Ainakaan minun tuttavapiirissäni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kylla itsella ainakin tulee "kotiutettua" Suomeen enemman rahaa kuin olisin maksanut veroja Suomessa.Itse asiassa kohta koko koulutuskin on jo varmaan tullut maksettua.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eivätpähän ole ainakaan työttömien listoilla ja aiheuttamassa lisäkustannuksia valtiolle. 5000 työtöntä hoitajaa Suomessa maksaisi valtiolle 50.000.000 € vuodessa, kun tekemällä töitä ulkomailla he tuovat suurinpiirtein saman summan rahaa Suomeen vuosittain!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Älkää ihmeessä käsittäkö väärin; en halua esittää pienintäkään kritiikkiä niitä hoitajia kohtaan jotka ovat lähteneet Norjaan, Englantiin, Saudeihin ym töihin.

Mielestäni vain ideaali tilanne olisi se että ainakin pohjoismaissa olisi hoitoalan palkat samalla tasolla jokaisessa maassa. Jos näin olisi niin muut asiat kuin taloudelliset seikat painaisivat vaakakupissa enemmän valittaessa työpaikkaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...