Reportteri Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Tupakkapolitiikan kehittämistyöryhmä haluaa laittaa pisteen parveketupakoinnille, kertoo MTV3.fi. Työryhmä ehdottaa tupakkalakiin muutosta, jonka perusteella taloyhtiö voisi kieltää tupakoinnin parvekkeillaan. Samalla työryhmä ehdottaa tupakoinnin kieltämistä myös esimerkiksi leikkipuistoissa ja bussikatoksissa. http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/06/1770714/aamulehti-parveketupakointi-aiotaan-kieltaa
dino Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Tässä asiassa mä oon Paavon linjoilla; http://www.paavoarhinmaki.fi/blogi/2008/kielletn-kaikki/
-VF- Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Kyllä minä kovasti ihmettelen, että miksi jollain pitää olla oikeus tupakoida siten, että savu tulee minun ikkunasta sisään. Tupakansavu on kiistattomasti haittaa aiheuttava ja usean lain ja asetuksen voimin rajoitetaan ihmisten altistumista tupakansavulle, mutta parvekkeela tupakoivia asia ei jostain syystä koske. Ihmiset saavat polttaa tupakkaa niin paljon kuin haluavat, mutta pitäkööt huolen ettei muut tahtomattaan altistu tupakansavulle. Failure is always an option
pekka Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Jihuu.... tätä minä olen odottanut. Vihdoinkin! Omassa taloyhtiössäni asunnon alapuolella asuu mummo, joka tupakoi parvekkeellaan jatkuvasti. Myös viereisessä huoneistossa on sama ongelma. Näissä parvekkeellisissa asunnoissa huoneisto on läpi talon ja tuulettaminen onnistuu talon molemmilta puolilta. Oma asuntoni on vain parvekkeiden puolella ja muita tulletusmahdollisuuksia ei ole. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, etten pysty tuulettamaan omaa asuntoani lainkaan olivatpa helteet kuinka lämpimät tahansa. Minusta oli hyvä edistysaskel se, että ravintolatupakointi kiellettiin. Yksi kaverini oli harjoittelussa paikallisessa syöpäsairauksien yksikössä ja hän kertoi, että lähes kaikilla potilailla oli ollut pitkä tupakkahistoria. Tätä lisäetua tupakkayhtiöt harvoin mainostavat!
Keep the faith Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Nää röökihommat on metkoja kyllä. Ikinä en ole polttanut ja ikinä en tule polttamaan, uskallan sanoa. Esim. mies tietää tämän ja siksi aina siirtyy röökille kauemmaksi, vaikka oltaisiin ihan pihalla tai liikenteessa esim. koiran kanssa. Aamuisin suihkussa käydessäni haistan naapuripihani pariskunnan olevan röökillä, koska se haju tulee avoimesta partsin ovesta meille, kotimme toiseen kerrokseen. Ja he ovat aamusauhuilla ekassa kerroksessa, maan tasalla. Eivätkä ole edes seinanaapureita, vaan talomme ovat erillisiä. Prahan reissulla oli aivan tuskaa olla kuppilassa sisällä, kun kaikki polttivat. Mitään minulla ei silti ole hampaankolossa kelleen polttajalle. Lähipiirini tietää, etten siedä röökin hajua ja silti siitä ei tehdä mitään numeroa. Vetäydyn itse kauemmaksi, jos häiritsee. carpe diem
Pöllö Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Mitään minulla ei silti ole hampaankolossa kelleen polttajalle. Lähipiirini tietää, etten siedä röökin hajua ja silti siitä ei tehdä mitään numeroa. Vetäydyn itse kauemmaksi, jos häiritsee. Omasta asunnosta vain vähän hankala vetäytyä ilman jonkinmoista lisälaskua... :D Huoneistoon kuitenkin tulee väistämättä korvausilma jostain - parveketupakoitsijat saivat tupakansavua kerrostalon rappukäytäviin, josta se kulkeutui huoneistoihin. Kyseessä on kuitenkin tunnistettu ja syöpää aiheuttava aine, jonka vaikutuksia voi melko helposti vähentää. Suuremmassa populaatiossa kuitenkin niitä passiivisen tupakoinnin aiheuttamia syöpiä niitäkin tulee tupakoimattomille. Ravintoloiden savuttomuus oli näin ei-tupakoivalle henkilölle hyvä uudistus. Altistus vähenee, vaatteet eivät vähene tupakalle, päänsärky seuraavana aamuna on vähentynyt selvästi. Tietysti noita muitakin erilaisia riskejä on olemassa, tahtoi tai ei, mutta kyllähän tuo ravintelissa on mukavampi nykyisin olla. :) Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.
Keep the faith Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Juu, siis ymmärrän parveketupakointiongelman, juurikin ei-tupakoivan kannalta. Mihin siitä lähdet, kodistasi? Tarkoitan vain, että röökinhaju saavuttaa kauempaakin, kuin partsilta naapuriin...ikävä kyllä. carpe diem
tittelituure Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Tarkoitan vain, että röökinhaju saavuttaa kauempaakin, kuin partsilta naapuriin...ikävä kyllä. Näin on... Ulko-oven eteenhän sitten tupakoitsijat tuppaavat jäädä, jos eivät partsilla käryttele. Ja siitä se kantautuu se savu aika kauas edelleen. Ehkä nyt ei enää 4. kerrokseen, mutta alempiin kyllä. Mietin vain, että siinä onkin sitten kiva asua 1. ja 2. kerroksessa ulko-oven vieressä, kun porukka kerääntyy siihen oven eteen. Ellei sitten ihan tupakkakoppeihin siirrytä seuraavaksi. Ja siinä lasten leikkipaikan vieressähän usein on mukava paikka sellainen törkätä... Mä kyllä pikkaisen pelkään, että jos on pakko ruveta pihalle asti ravaamaan niin saattaa sisällä tupakointi lisääntyä. Suo siellä, vetelä täällä... pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän
dino Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Mä kyllä pikkaisen pelkään, että jos on pakko ruveta pihalle asti ravaamaan niin saattaa sisällä tupakointi lisääntyä. Suo siellä, vetelä täällä...Eli passiivinen tupakointi lisääntyy, lapset sairastavat enemmän, porraskäytävään kulkeutuu savua, vanhoissa taloissa jopa naapurihuoneistoihin jne..
OldOne Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Kyllä minä kovasti ihmettelen, että miksi jollain pitää olla oikeus tupakoida siten, että savu tulee minun ikkunasta sisään. Tupakansavu on kiistattomasti haittaa aiheuttava ja usean lain ja asetuksen voimin rajoitetaan ihmisten altistumista tupakansavulle, mutta parvekkeela tupakoivia asia ei jostain syystä koske. Ihmiset saavat polttaa tupakkaa niin paljon kuin haluavat, mutta pitäkööt huolen ettei muut tahtomattaan altistu tupakansavulle. Samaa mieltä. Mun puolesta ihmiset saa polttaa vaikka hesaria tai juoda bensaa, mutta kunhan tekevät sen niin ettei sivulliset joudu siitä osalliseksi.
rokkihoitsu Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Varmasti tulee sisällä polttaminen lisääntymään ja savu kulkeutuu kuitenkin tuuletuskanavia pitkin naapurikämppiin. Missä kaikki COPD mummot muuten polttais jos ei partsilla tai sisällä ku eihän ne sinne alas pysty hengenahdistuksissaan raahautumaan... Tuleeko joku sitte sakottaa jos tästä rikoksesta jää kiinni? Piikittämiseen tulee himo ;)
Mandy83 Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Mä olen niin monta kertaa meinannut lähettää parveke naapuri mummolle nicorette mainoksia tms. Itseäni ärsyttää just se hajua, kun oot nauttimassa muuten raikkaassa ilmasta parvekkeella tms. "Have you ever tried? Have you ever failed? It doesn't matter. Try again.Fail again. Fail better" S.Becket "Quad me Nutrit, Me destruit"
Guest Vieras Posted June 18, 2013 Posted June 18, 2013 Kyllä minä kovasti ihmettelen, että miksi jollain pitää olla oikeus tupakoida siten, että savu tulee minun ikkunasta sisään. Tupakansavu on kiistattomasti haittaa aiheuttava ja usean lain ja asetuksen voimin rajoitetaan ihmisten altistumista tupakansavulle, mutta parvekkeela tupakoivia asia ei jostain syystä koske. Ihmiset saavat polttaa tupakkaa niin paljon kuin haluavat, mutta pitäkööt huolen ettei muut tahtomattaan altistu tupakansavulle. voi voi mitä valittamista...entäs se autojen pakokaasu joka tunkee ikkunoista ja kaikki muut savut. onhan ne rajoittaneet jo takan käyttämistäkin...eikö teillä perkele pikkusieluilla oo muuta tekemistä ku valittaa tupakan poltosta joka käänteessä...voi herran jumala...
Keep the faith Posted June 19, 2013 Posted June 19, 2013 ...onhan ne rajoittaneet jo takan käyttämistäkin... Juu, toinen lempiaihe. MIes polttaa kotonaan paljon mm. ulkogrillissä ja se on pienimuotoinen "salaa pimeessä"-naurunaihe aina, kun tulet loimottaa yötä myöden ja kaikki epäkurantit märät ja mädät poltellaan siinä, lämmöstä nauttien..... :D carpe diem
Pöllö Posted June 19, 2013 Posted June 19, 2013 Varmasti tulee sisällä polttaminen lisääntymään ja savu kulkeutuu kuitenkin tuuletuskanavia pitkin naapurikämppiin. Missä kaikki COPD mummot muuten polttais jos ei partsilla tai sisällä ku eihän ne sinne alas pysty hengenahdistuksissaan raahautumaan... Tuleeko joku sitte sakottaa jos tästä rikoksesta jää kiinni? Edelleen tupakansavu on tunnustettu karsinogeeni eli syöpää aiheuttava, haitallinen aine. Jos tupakansavu kulkeutuu ilmanvaihtokanavia tai rakenteissa olevia rakosia pitkin naapurihuoneistoon, on taloyhtiö velvollinen korjaamaan rakennuksessa olevan virheen. Tästä on käyty oikeutta KHO:ta myöten, ja näin se menee jo vanhan Terveydensuojelulain mukaan. Lainsäädäntö ei omistusasunnossa suoranaisesti anna oikeutta kieltää tupakanpolttoa, ja hyvä niin, yksilöillä kuuluu olla joitain oikeuksia, erityisesti kotonaan. Toki vaikkapa vuokrasopimuksessa voidaan yhteisesti sopia, ettei asunnossa tupakoida, koska se voi vaikuttaa mm. asunnon pintoihin, vuokrattavuuteen tai asunnon kunnostustarpeeseen. Kyllähän noita kaikenlaisia muitakin karsinogeeneja on, mutta myös niiden vähentämiseen vaikkapa liikenteessä tai teollisuudessa on tehty valtavasti töitä vuosikymmenien aikana, ja tehdään edelleen. Näin tupakoitsijat eivät ole mitenkään huikean eriarvoisessa asemassa muita karsinogeeneja vapauttavien suhteen. Töitä kun on tullut tehtyä mm. teollisuudessa ja hetki laboratoriossakin, niin kyllä noita karsinogeeneja suitsittiin ja niiltä suojauduttiin varsin tarkoin. Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.
dino Posted June 19, 2013 Posted June 19, 2013 . Jos tupakansavu kulkeutuu ilmanvaihtokanavia tai rakenteissa olevia rakosia pitkin naapurihuoneistoon, on taloyhtiö velvollinen korjaamaan rakennuksessa olevan virheen. Tästä on käyty oikeutta KHO:ta myöten, ja näin se menee jo vanhan Terveydensuojelulain mukaan.Voisko asiaa ajatella niin että parvekkeet rakennettais/remontoitais niin että tupakointi olis siellä mahdollista. (lasitus, ilmanvaihto, tiiveys) Kokonaisuuden kannalta järkevin vaihtoehto ja rakennusteknisestikin helpoin.
Pöllö Posted June 19, 2013 Posted June 19, 2013 . Jos tupakansavu kulkeutuu ilmanvaihtokanavia tai rakenteissa olevia rakosia pitkin naapurihuoneistoon, on taloyhtiö velvollinen korjaamaan rakennuksessa olevan virheen. Tästä on käyty oikeutta KHO:ta myöten, ja näin se menee jo vanhan Terveydensuojelulain mukaan. Voisko asiaa ajatella niin että parvekkeet rakennettais/remontoitais niin että tupakointi olis siellä mahdollista. (lasitus, ilmanvaihto, tiiveys) Kokonaisuuden kannalta järkevin vaihtoehto ja rakennusteknisestikin helpoin. Mielenkiintoinen ajatus! Asunnothan rakennellaan siten, että ne ovat mm. suhteellisen melu- ja hajueristettyjä, ja ne varustetaan asuntokohtaisella poistoilmanvaihdolla. Voisihan parvekkeenkin lasittaa tiiviiksi ja varustaa omalla poistoilmanvaihdollaan. Haasteina tulevat kuitenkin olemaan ehkä kustannukset - muutenhan ei ole mitenkään järkevää rakennella kaikille parvekkeille poistoilmanvaihtoa, mikä myös vie tilaa. Tupakoitsijoita on vähemmistö, joten olisi ehkä turhaa rakennella erillistä poistoilmanvaihtoa kaikille parvekkeille lasituksen yhteydessä. Ja tuskinpa muut osakkaat olisivat iloisia, jos yhdelle pitäisi rakentaa lasitus ja poistoilmanvaihto yhtiön piikkiin. Jos tupakoitsijaa ehdotetaan maksajaksi, en tiedä, moniko on moiseen halukas. Huoneiston oman poistoilmanvaihdon hyödyntäminen parvekkeen tuuletuksessa ei välttämättä ihan riitä, eikä kaikki tupakoitsijatkaan halua tupakansavua parvekkeelta kotiinsa. Varmasti hyvä idea jossain yksittäistilanteessa. Jos itselläni olisi parveke, niin siellä olisi kiva olla esim. grilli tai takka, johon sitten voi laittaa hormin ja vaikka koneellisen poiston (takkaimuri). Paloturvallisuus taas on yksi kitinän aihe siinä suhteessa... No, asunnothan rakennetaan Suomessa gryndereitä, ei asukkaita varten... Mutta tuo Dinon ajatus olisi kyllä mahtava, jos siihen liittää mukaan muita käyttötarkoituksia... :) Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.
-VF- Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Kyllä minä kovasti ihmettelen, että miksi jollain pitää olla oikeus tupakoida siten, että savu tulee minun ikkunasta sisään. Tupakansavu on kiistattomasti haittaa aiheuttava ja usean lain ja asetuksen voimin rajoitetaan ihmisten altistumista tupakansavulle, mutta parvekkeela tupakoivia asia ei jostain syystä koske. Ihmiset saavat polttaa tupakkaa niin paljon kuin haluavat, mutta pitäkööt huolen ettei muut tahtomattaan altistu tupakansavulle.voi voi mitä valittamista...entäs se autojen pakokaasu joka tunkee ikkunoista ja kaikki muut savut. onhan ne rajoittaneet jo takan käyttämistäkin...eikö teillä perkele pikkusieluilla oo muuta tekemistä ku valittaa tupakan poltosta joka käänteessä...voi herran jumala...Entä Afrikan nälänhätä? Entä maailman sodat? Entä sairaudet? Eikö kukaan ajattele lapsia? Me kaikki ollaan pikkusieluja jos ei hoideta näitä isoa ongelmia ensin. Eikö niin? Failure is always an option
trikki Posted June 23, 2013 Posted June 23, 2013 Olisihan se mukavaa nauttia kesäpäivästä parvekkeella ilman naapurin tupakansavua. Ja nauttia myös sisällä raikkaasta ilmasta kun parvekkeenovi on auki kesälämpimillä. Minusta tässä toiveessa ei ole mitään niuhottamista. Meidän talossa muutamat tulevat ulkooven tuntumaan tupakalle. Miksi ihmiset eivät voisi tulla ihan reilusti ulos ja kävellä vaikka korttelin ympäri sauhutellen. "Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)
-VF- Posted June 23, 2013 Posted June 23, 2013 Miksi ihmiset eivät voisi tulla ihan reilusti ulos ja kävellä vaikka korttelin ympäri sauhutellen.Koska ihmisen pitää saada tehdä mitä hän itse haluaa ja kaikki muu on holhousta. Failure is always an option
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.