Jump to content

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

Minä11

Esbl + neulalla hipaisu?

Recommended Posts

Minä11

Olisin siis halunnut kysyä, kun joskus muutama viikko/kuukausi sitten käytettyä insuliinineulaa kynästä poistaessani HIPAISIN itseäni ko. neulalla, neula ei varsinaisesti siis pistänyt, verta ei tullut eikä mitään jälkeä ole jäänyt mutta tästä huolimatta tein ensisijaiset varotoimet tosin en kovin huolellisesti, koska olin aika varma siitä, ettei se ollut neulanPISTOtapaturma.. Käytetyllä insuliinineulalla oltiin siis pistetty ESBL-potilasta, vanhainkodissa olen töissä. Miten nyt on, esbl on kosketustartunta mutta voiko tarttua käytetyn neulan hipaisulla? Töissä emme käytä juurikaan tämän potilaan hoidossa mitään erillisiä eristystoimenpiteitä vaan huolehdimme vain pelkästä käsihygieniasta.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
trikki

Neulanpistotapaturmassa pistetään neulalla, ei siis hipaista. Veressä bakteeria ei ole, koska muutoin potilaalla olisi sepsis.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Minä11

Neulanpistotapaturmassa pistetään neulalla, ei siis hipaista. Veressä bakteeria ei ole, koska muutoin potilaalla olisi sepsis.

Eli toisinsanoen ei hätää, vai? Ja neulanpistotapaturmahan on kun iho rikkoutuu/tulee verta, ei siis hipaisu vaikka käytetty neula olikin. Ja esbl ei siis tarttuisi sitä kautta muutenkaan, vaikka jos olisinkin kunnolla itseeni käytetyllä neulalla tökännyt? Paniikissa ja tietämätön olen..

* Siis vaikka olisinkin itseeni tökännyt kunnolla käytetyllä neulalla.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras

Olisin siis halunnut kysyä, kun joskus muutama viikko/kuukausi sitten käytettyä insuliinineulaa kynästä poistaessani HIPAISIN itseäni ko. neulalla, neula ei varsinaisesti siis pistänyt, verta ei tullut eikä mitään jälkeä ole jäänyt mutta tästä huolimatta tein ensisijaiset varotoimet tosin en kovin huolellisesti, koska olin aika varma siitä, ettei se ollut neulanPISTOtapaturma.. Käytetyllä insuliinineulalla oltiin siis pistetty ESBL-potilasta, vanhainkodissa olen töissä. Miten nyt on, esbl on kosketustartunta mutta voiko tarttua käytetyn neulan hipaisulla? Töissä emme käytä juurikaan tämän potilaan hoidossa mitään erillisiä eristystoimenpiteitä vaan huolehdimme vain pelkästä käsihygieniasta.

Pistotapaturma kuin pistotapaturma. Tuo "varsinaisesti ei pistänyt" näyttää mun silmään samalta kuin "pisti vain vähän". ESBL:sta en sinuna olisi huolissani, vaan huomioisin nuo veritartunta-asiat.

Miksi ette käytä potilaan kohdalla mitään eristystoimenpiteitä?

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Aadelheid

Pistotapaturma kuin pistotapaturma. Tuo "varsinaisesti ei pistänyt" näyttää mun silmään samalta kuin "pisti vain vähän". ESBL:sta en sinuna olisi huolissani, vaan huomioisin nuo veritartunta-asiat.

Miksi ette käytä potilaan kohdalla mitään eristystoimenpiteitä?

Olen itsekkin kesätöissä törmännyt siihen, ettei ESBL-potilaan kanssa mitään eristystoimenpiteitä käytetty.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Mimmis

Aika mahdoton yhtälö on esim. dementoitunut ESBL-kantaja, joka itsenäisesti liikuskelee, eristää mihinkään. Toki em. henkilöiden pesu tapahtuu omassa kylpyhuoneessa ja essu + saappaat ovat huonekohtaisia. Millään ei pysty vahtimaan jokaisen liikkumista ja touhuiluja kaiken aikaa. Vaikka laittaisi jokaiselle hygieniahaalarin on näitä houdineja, jotka vapautuvat niistäkin tuotapikaa. Siinä sitten voi iloisesti vaipasta kaivetulla pökäleellä "siivota"ruokapöydän pintaa. Tämäkin on nähty.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Vieras

Kieltämättä se tuo "pientä" haastetta työhön tuo dementikko + moniresistenttibakteerikantajuus-yhdistelmä... Kokemusta on.

Vanhainkodithan on siellä asuvien ihmisten koteja, eikä ainakaan mun järjellä ketään voi pitää kotonaan huoneeseensa eristettynä. Silti tiedän, että monissa hoivakodeissa toteutetaan kuitenki jonkulaisia eristystoimenpiteitä, eli just omien wc- ja pesutilojen käyttöä, asianmukaista suojautumista hoitotoimenpiteissä (käsineiden lisäksi suojatakki aina lähihoidossa) ja tehostettua käsihygieniaa. Harmillista, jos joissain paikoissa ESBL ei ole "mitään". <_<

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lego

Olisin siis halunnut kysyä, kun joskus muutama viikko/kuukausi sitten käytettyä insuliinineulaa kynästä poistaessani HIPAISIN itseäni ko. neulalla, 

Nykyisin suositellaan neulankatkaisinta, jonka asiakas saa apteekista hankittua. Jos ei ole neulankatkaisijaa, niin neula poistetaan kynästä ulommalla neulansuojuksella eli pistämisen jälkeen se isoin neulansuojus laitetaan neulan päälle ja sen avulla kierretään (leveimmästä kohdasta puristaen) neula irti. Neula laitetaan suojuksen kera särmäastiaan.

webimg_20130207_141623_414439.JPG

http://www.yliopistonapteekki.fi/Files/fi/464765.html

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
November

Olisin siis halunnut kysyä, kun joskus muutama viikko/kuukausi sitten käytettyä insuliinineulaa kynästä poistaessani HIPAISIN itseäni ko. neulalla, 

Nykyisin suositellaan neulankatkaisinta, jonka asiakas saa apteekista hankittua. Jos ei ole neulankatkaisijaa, niin neula poistetaan kynästä ulommalla neulansuojuksella eli pistämisen jälkeen se isoin neulansuojus laitetaan neulan päälle ja sen avulla kierretään (leveimmästä kohdasta puristaen) neula irti. Neula laitetaan suojuksen kera särmäastiaan.

Mä oon onnistunut pistämään sormeeni tuon ulommaisen neulansuojuksen läpi. Neula oli vääntynyt enkä huomannut sitä ennen kuin neula meni läpi suojuksesta ja pisti peukalooni. Kaikista paras on kun ei hylsytä sitä ollenkaan vaan ruuvaa neulan irti suoraan särmäisjäteastiaan.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

Mä oon onnistunut pistämään sormeeni tuon ulommaisen neulansuojuksen läpi. Neula oli vääntynyt enkä huomannut sitä ennen kuin neula meni läpi suojuksesta ja pisti peukalooni. Kaikista paras on kun ei hylsytä sitä ollenkaan vaan ruuvaa neulan irti suoraan särmäisjäteastiaan.

Käytetyn neulan hylsyttäminen on ollut kiellettyä 8.5. lähtien: http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1854743

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Aadelheid

Käytetyn neulan hylsyttäminen on ollut kiellettyä 8.5. lähtien: http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1854743

Ei niin voi ymmärtää miksi edes tarvitsee erikseen kieltää jotain tämmöistä, eikö sen nyt terve järkikin sano että typerää hommaa hylsyttää.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
-VF-

Ei niin voi ymmärtää miksi edes tarvitsee erikseen kieltää jotain tämmöistä, eikö sen nyt terve järkikin sano että typerää hommaa hylsyttää.

Käytettyjen neulojen hylsytyskielto on osa ns. neulanpistodirektiiviä. Hylsytyksen seurauksena sattuu neulanpistotapaturmia vaikka jokaisen pitäisi tietää, että käytetyn neulan hylsytys on silkkaa typeryyttä. Siksi se kai erikseen kiellettiin, että jokainen uuvattikin sen tajuaisi. :)

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille
Lego

Käytettyjen neulojen hylsytyskielto on osa ns. neulanpistodirektiiviä. Hylsytyksen seurauksena sattuu neulanpistotapaturmia vaikka jokaisen pitäisi tietää, että käytetyn neulan hylsytys on silkkaa typeryyttä. Siksi se kai erikseen kiellettiin, että jokainen uuvattikin sen tajuaisi. :)

Insuliinikynien käyttöohjeissa on opastettu hylsytys, sen myötä se kait on niin laajalle levinnyt. Niissä ohjeissa tosin neulansuojus laitetaan tasaiselle alustalle ja yhdellä kädellä neula laitetaan suojukseen. Mutta  voi sitä olla hylsyttämättä kun vaan särmäjäteastia on lähettyvillä.

Jaa tämä kirjoitus

Suora linkki
Jaa toisille sivustoille