Jump to content
MAINOS

arvontaa diagnooseista


Rennie

Recommended Posts

MAINOS

Ca keuhkoissa = Kalsiumia keuhkoissa???  ;) Mitä ihmettä

Ettei vaan olisi syöpätaudista kyse.

Ca=karsinooma

Ehkä toi hymiö oli tarkoitettu tulkittavaksi siten että ei siellä oikeasti kalsiumia olluna tavallista enempää. Mutta typerää snobbailevaa sairaalaslangia silti! Miksei sitä voi vaan sanoo että SYÄPÄ SAATANAS! Ei se vie kenenkään aikaa sen enempi.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksei sitä voi vaan sanoo että SYÄPÄ SAATANAS! Ei se vie kenenkään aikaa sen enempi.

Heh, niinpä! Monesti olis parempi kuin munkkilatina joka meidän pitää sitten potilaalle kuitenkin suomentaa joskus, siinäpä sitä ollaankin kun ei edes välttämättä tiedä mitä on lääkäri puhunut ja potilas kyselee, että mitä se sillä ja tällä tarkoitti?!

Mutta olen kyllä ollu vieressäkin kun lääkäri on päräyttänyt potilaalle aivan yllättäen tutkimuksen aikana "teillähän on ihan selvä SYÖPÄ täällä!" eikä sitten sen kummempia kommervenkkejä. Iso mies valahti kalpeaksi ja lähes putosi polvilleen siitä paikasta, hoitajalla oli vähän tiukat paikat saada potilas tajuamaan, ettei ala nyt vielä arkkua tilata kun on näitä tutkimuksia ja hoitoja tulossa ja koepalakin vasta lähti patologille...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miksei sitä voi vaan sanoo että SYÄPÄ SAATANAS! Ei se vie kenenkään aikaa sen enempi.

Heh, niinpä! Monesti olis parempi kuin munkkilatina joka meidän pitää sitten potilaalle kuitenkin suomentaa joskus, siinäpä sitä ollaankin kun ei edes välttämättä tiedä mitä on lääkäri puhunut ja potilas kyselee, että mitä se sillä ja tällä tarkoitti?!

Mutta olen kyllä ollu vieressäkin kun lääkäri on päräyttänyt potilaalle aivan yllättäen tutkimuksen aikana "teillähän on ihan selvä SYÖPÄ täällä!" eikä sitten sen kummempia kommervenkkejä. Iso mies valahti kalpeaksi ja lähes putosi polvilleen siitä paikasta, hoitajalla oli vähän tiukat paikat saada potilas tajuamaan, ettei ala nyt vielä arkkua tilata kun on näitä tutkimuksia ja hoitoja tulossa ja koepalakin vasta lähti patologille...

Parempi malli tuo kuitenkin kun tämä, eräällä kierrolla kuultua:

Potilas: Niin, kun minulle on nyt vielä vähän epäselvää että miksi minä täällä sairaalassa edes olen?

Os. yl: Ai jaa? Jaa, no Tohtori Tötterström voisi kertoa potilaalleen tilanteen!

Evl Tötterström: <mumisten> Nii no joo juu siis siellähän on ventrikkelissä adenooma karsinooma...

Os yl: <keskeyttää, nostaa ääntä> Teillä on siellä kasvain mahassa, katsotaan voiko sitä leikata.

Ja kierto jatkui...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä minunkin kohdalla oli pientä arvailua diagnoosissa...

Marraskuussa meikäläisellä alko yhtenä yönä aivan s**tananmoinen selkäkipu ja kuume nousi lähemmäksi neljääkymppiä. Ei muuta kun aamulla sitten soitto lekurille, onneksi sain ajan vielä samalle päivälle (tosin vasta klo13). Siinä sitten yritettiin päivä pärjäillä.

Iltapäivällä lekurille + labraan. Noh, lääkäri tutkiskeli ja labrat otettiin. Lääkäri sano, että kuumetta se varmaan vaan on  ;) Sairaslomaa 3pv ja todistukseen merkintä febris. Seuraavana aamuna soitto labroista.

Itse epäilin jo tässä vaiheessa diagnoosia ja pyysin kokemuksesta varalle Kefexin 750mgx2 7pv:n kuurin. Noh, puolituttu lääkäri kirjoitti kuurin ja sano että et sä sitä tarvitse.

Onneksi tajusin itse pyytää antibiootit, sillä seuraavana päivänä diagnoosi muuttui hyvin pikaisesti labratulosten jälkeen pyelonefriitiksi  angry.png Itse kyllä tiesin tilanteen jo paljon aikaisemmin, sillä tuosta pyelonefriitistä on minulle tullut vitsaus, kun ne 12wee sitten alkoi.

Mutta tuo puolituttu lääkäri ei korviaan lotkauttanut, vaikka jo vastaanotolla käydessäni mainitsin kokemukseni munuaistulehduksista (jotka ovat pahimmillaan tuolloin ekana kertana vieneet minut reiluksi kuukaudeksi sairaalaan).

Eli lääkäri diagnosoi pelkästään vain kuumeen, kun ei tutkinut edes kunnolla  :o

Mutta tämä on vasta pientä verrattuna siihen mitä sairaalamaailmassa tapahtuupi...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...