Jump to content
MAINOS

Terveelliset työajat


lenninuutti

Recommended Posts

Kertokaa ihmiset kokemuksia terveellisistä työajoista esim työvuorojen pituudesta. 10.6 alkaen Helsingin kaupunginsairaalassa pisin työvuoro voi olla 10 tuntia ja se on yövuoro. Pitkät 12 tunnin päivät lopetetaan kokonaan.

Ja näistä voi kyllä poiketa jos työnantaja tarvitsee työntejää esim iltavuoroon niin aamusta voi kyllä jäädä tekemän yhteensä 14 tuntia. Olemme kokeneet nämä muutokset taaksepäin menoksi emmekä parannuksiksi.

Onko palstalla esim Vantaan kaupungilla työskenteleviä, mites teillä

tai Hussin puolella.

Kertokaa ihmiset tietojanne työvuorojen pituudesta..................

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Pitkät 12 tunnin päivät lopetetaan kokonaan.

 

 

Omasta puolestani voin sanoa, et ei tuu ikävä näitä X-päiviä. Mun mielestä ne on kidutusta. 

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitin noilla pitkillä vuoroilla sellaisia jotka perustuu vapaaehtoisuuteen. Eli osa porukasta tykkää tehdä 12 tuntia putkeen ja sen jos tekee 2 kertaa per 3 viikon lista saa yhden vapaapäivän. Se on monille ollut tärkeä asia. Ja itse kyllä mieluummin valvon 11 tuntia kuin 10 koska yötyötä tekevän vapaat jää tuolla 10 tunnilla niin olemattomaksi että ei oikein elimistö ehdi palautua.

Meidän osastolla kyllä moni pitkänpäivän tekijä on kiukustunut uuteen systeemiin.

Yksi versio jonka kuulin kun keskustelimme asiasta: pitää jäädä pois töistä tai lyhentää työaikaa vaikka 50 pronsenttiin jos vapaiden takia töissä käy.....................mutta mehän käydään siellä kutsumuksesta :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei vielä noin pitkällä olla terveellisissä työajoissa (onneksi). HUS:ssa on tehty paikallinen sopimus, jossa on määritelty mm. yövuoron pituus, joka voi olla maksimissaan 12 tuntia ja muutamissa paikoissa tuota pitkää yötä tehdäänkin. Meillä pystyi vielä muutama vuosi sitten tekemään ns, kaksivuorotyötä, jolloin pystyi tekemään 12½ tunnin päivävuoroa ja 12 tunnin yövuoroa, mutta koko ajan ehtoja kiristetään, nykyään pitää muistaakseni tehdä 4 tai 5 normi 8t:n vuoroa/6vk. Peräkkäisten pitkien vuorojen määrä on rajattu kolmeen. Ja pitkien vuorojen teko on siis vapaaehtoista, mutta suurin osa niitä tekee, meillä taitaa olla 2 hoitajaa, jotka eivät tee lainkaan pitkiä vuoroja.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Terveellisitä työajoistakokemuksia mites 10 tunnin yövuorot ja vakituinen yötyö. Kertokaa ihmeessä varsinkin jos työskentelette Kausassa Helsingissä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on yöhoitajilla 5 yötä peräkkäin ja sitten vapaapäivät. Vapaiden määrä vaihtelee. Listassa täytyy tehdä tunnit täyteen ja pelkillä yövuoroilla ne ei mene tasan, joten joka listassa sitten iltaa ja aamua joitakin vuoroja. Listoja ei saa tasoittaa kuin arkipyhä-listoilla, joten tuo käytäntö on. On kait mahdollisuus tehdä sopimuksesta vajaita listoja, mutta se näkyy palkassa sitten.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saannollinen 7 yota ja 6 vapaata -rytmi. Tuntien tasaamiseksi yovuoron alkupaasta joskus lyhennetaan. Lisatoita voi tehda sovitusti, eli ei "tarvitse" pitaa arkipyhavapaita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mihinköhän tämmöinen päätös perustuu? Jotain on tutkittu ihan vai oletettu vaan?

 

Me ihmiset ollaan erillaisia. Itse tykkään tehdä työt tiukkana rupeamana ja sitten pitää vapaata kunnolla. Jatkuvat ykkösvapaat johtuen pitkien päivien puutteesta on se ärsyttävin asia. Hyvän mittainen vapaa ja siitä pitkään päivään ja kolme tavan vuoroa on oikein mukava setti.

 

Eikös tänä päivänä pitäisi nimenomaan joustaa joka suuntaan, että porukka jaksaa töissä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mihinköhän tämmöinen päätös perustuu? Jotain on tutkittu ihan vai oletettu vaan?

KVTES:n mukaan työvuoro voi olla pääsääntöisesti enintään 10 tunnin mittainen. Se voidaan sopia pidemmäksikin, mutta kenenkään ei ole pakko tehdä yli 10 tunnin työvuoroa.

Me ihmiset ollaan erillaisia. Itse tykkään tehdä työt tiukkana rupeamana ja sitten pitää vapaata kunnolla. Jatkuvat ykkösvapaat johtuen pitkien päivien puutteesta on se ärsyttävin asia. Hyvän mittainen vapaa ja siitä pitkään päivään ja kolme tavan vuoroa on oikein mukava setti.

 

Eikös tänä päivänä pitäisi nimenomaan joustaa joka suuntaan, että porukka jaksaa töissä?

Työnantajaa kiinnostaa se, että ihmiset eivät sairastuta tai uuvuta itseään liikaa. Vakiyököistä ollaan luopumassa lähes kaikkialta ja pitkien päivien tekeminen ei ole enää samalla tavalla muodissa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse työskentelen kahdella osastolla enkä itse tee suunnitellusti yövuoroja. Näillä osastoilla on hyvin erilainen kulttuuri noiden yövuorojen suhteen. Toiselle osastolle on sattunut paljon sellaisia työntekijöitä, jotka eivät halua tehdä kuin yhden yön kerrallaan, kun taas toisella on enemmän sellaisia, jotka tekevät 2-3 yötä. Jotkut harvat tekevät neljä tai viisikin yötä aina silloin tällöin. Yövuorot koetaan ymmärrettävästi erittäin raskaiksi ja ihmisiä suututtaa se, kun työnantaja säästää nipistämällä noista yölisistä. Eli periaatteessa harjoitetaan enemmän noita yötyön aikahyvityksiä. Yövuoroja ei siis rahallisesti edes kannata tehdä. En ole itse asiaan niin kovin perehtynyt, kun en itse ole nykyisessä työpaikassa valvonut kertaakaan, mutta työkavereilta olen tällaista kuullut ja se ihmetyttää.

 

Muissa työvuoroissa on mahdollista saada ergonomiset työvuorot niin halutessaan. U-henkilönä olen itse saanut ne helposti järjestettyä, vaikkakin muutoksia aina välillä tulee ja se kuuluukin asiaan. Jokainen saa siis vaikuttaa omiin työvuoroihinsa, ja se edesauttaa työssä jaksamista. Toiset haluavat tehdä ensin illat ja sitten aamut, mutta esim. itse koen suoran iltavuorosta aamuvuoroon siirtymän niin raskaaksi, että teen niitä mahdollisimman vähän. Ja tietenkin yksittäiset vapaapäivät ovat ainainen narinan aihe...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän off-topic, mutta sosiaalipalvelualalle on päivitetty opas "Terveet ja tulokselliset työajat sosiaalipalvelualalla". Opas on päivitetty työehtosopimusneuvottelupöydässä. Muutoksena on lähinnä työturvallisuuslakiin tullut muutos, joka velvoittaa työnantajaa selvittämään ja arvioimaan työajoista työntekijöille mahdollisesti aiheutuvat vaara- ja haittatekijät. Oppaassa esitellään Työterveyslaitoksen suosituksia ergonomisista työvuorojärjestelmistä sekä sosiaalialan työehtosopimukseen perustuvaa ohjeistusta, miten sosiaalialan työajoista voidaan työpaikalla sopia. Aiheesta lisää JHL:n sivulla: http://www.jhl.fi/portal/fi/jhl-tieto/uutisarkisto/?bid=3079.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa työssä (2-vuoro) on pääsääntöisesti vain 1 päivän vapaita, niissä ei pahemmin kerkee palautua. Varsinkin jos on 6 tai 7 päivän työputki, 1 vp ja hyvässä lykyssä vielä aamuvuoroon, niin tuntuu että nuppi hajoo. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa työssä (2-vuoro) on pääsääntöisesti vain 1 päivän vapaita, niissä ei pahemmin kerkee palautua. Varsinkin jos on 6 tai 7 päivän työputki, 1 vp ja hyvässä lykyssä vielä aamuvuoroon, niin tuntuu että nuppi hajoo.

Meneekö tuo nyt ihan työehtosopimuksen mukaisesti?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Omassa työssä (2-vuoro) on pääsääntöisesti vain 1 päivän vapaita, niissä ei pahemmin kerkee palautua. Varsinkin jos on 6 tai 7 päivän työputki, 1 vp ja hyvässä lykyssä vielä aamuvuoroon, niin tuntuu että nuppi hajoo.

Meneekö tuo nyt ihan työehtosopimuksen mukaisesti?

 

KVTES:ä noudatetaan. Nyttenkin kolmen viikon listassa on pelkkiä yhden pvän vapaita, yksi kaden päivän peräkkäinen vapaa, se on se ainukainen vkoloppuvapaa. Kesäkuussa ollut yksi ainoa 2 pvän peräkkäinen vapaa, muut yhden päivän vapaita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja esimerkki omasta listasta: 2 töitä, 1 vp, 6 pvää töitä, 1 vp, 1pvä töitä, 1vp, 2 päivää töitä, 1 vp, 3 pvää töitä ja 2 vp:tä (vkoloppuvapaa). Sitten jatkuu: 3 töitä 1vp, 7 pvää töitä, 3 vp, 2 pvää töitä, 1 vp, 7 pvää töitä jne jne..

 

pahin on kun on 7 töitä 1vp ja sitten taas 6 pvää töitä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^^  voi herra jestas, minun pää olisi ihan sekaisin tuollaisista vuoroista. Eikö ihmisellä pidä olla jotain muutakin elämää kuin työelämää??

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja se kun teet 7 päivää putkeen= 56h yhteensä tehtyjä tunteja putkeen, mutta kun se pystytään erottelemaan sillä että aloitat putken esim. perjantaina ja lopetat torstaina, niin viikko vaihtuu..viikkotyöaika lyhempi kun sen mitä tekee reaalisti putkeen. Olkootkin sitten edellinen tai seuraava vko lyhempi, mutta tekeminen tuossa on nimenomaan kun on se muukin elämä, perhe.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Työaikojen lisäksi tutkija kiinnittää Helsingin Sanomissa huomiota siihen, että useiden tehtävien tekeminen samanaikaisesti kuormittaa ja tulokset heikkenevät. Aivot tekevät käytännössä yhtä asiaa kerrallaan, joka kannattaa tehdä kerralla valmiiksi: http://www.hs.fi/tyoelama/Tutkija+Multitaskaaminen+on+mahdotonta++ihminen+kuormittuu+ja+ty%C3%B6n+tulos+heikkenee/a1410745053440.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä omaa listaani kattelin, kerran kuukaudessa vkoloppuvapaa ( la, su) 9 iltavuoroo 3 vkon aikana, työvuorot menee koko ajan aamu-ilta-aamu-ilta..illasta vapaalle, yhden pvän vapaalta sitten aamuun..onneksi on joustava työporukka! Ja lailla pitäs kieltää: 1 töitä, 1 VP, yks töitä, 2 VP..

 

Yksi vko meni näin: ilta, VP, ilta, ilta,ilta, VP, VP, ja seuraavaksi tuosta aamuun..jonka jälkeen taaas ilta..jos jossain niin tämmösessä on se terveellisyys kaukana, jos aattelee esim. sitä muutakin elämää, ei tartte olla perheen kanssa yhdessä ei..vapaapäivinä saa olla lasten kanssa, mies töissä,  sitten ei lapsi juuri nääkkään eikä miestä kun on nuo iltavuorot..noh itteppähän on alasa valinnu!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Suosittelen työaikaautonomiaa, vai mikä lienen nimeltään. Meillä työntekijät suunnittelee itse työvuoronsa. Esimies asetti reunaehdot kuinka paljon aamussa ja illassa , arki-vkl miehitykset ym. Sitten vaan itse laitellaan vuorot. Osa porukoista ei halua suunnitella vuorojaan ja se on heille sallittu. Suurin osa kuitenkin laittaa vuoronsa suunnittelulistaan. Joskus vuoroihin ei tule muutoksia lopulliseen versioon, toisinaan tulee paljonkin. Mutta minusta toimiva systeemi. Näin jokainen voi miettiä mikä on "terveellistä" itsekullekin. Tahtooko tehdä pidempiä putkia , miten haluaa tulla vapailta töihin ym.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...