Jump to content
MAINOS

Potilas puukotti ensihoitajaa Uudessakaupungissa


Reportteri

Recommended Posts

Uudenkaupungin Lokalahdella ensihoitaja on saanut vakavia vammoja potilaan hyökättyä hänen päälleen. Ambulanssi oli kuljettamassa miespotilasta Turusta Uuteenkaupunkiin, kun potilas yllättäen puukotti kuljetustilassa ollutta ensihoitajaa. Poliisin mukaan ensihoitaja sai pahoja vammoja ylävartaloonsa, mutta hänellä ei tiettävästi ole hengenvaaraa. Välikohtaus tapahtui vähän ennen puoltayötä.

 

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/473875/Potilas+puukotti+sairaankuljettajaa+Uudessakaupungissa

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/473811/Ensihoitoliitto+Vakivallan+uhka+on+paivittaista

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Toivon että tämän adressin kautta kaikki yksittäiset hoitajat saavat äänensä kuulluksi ja päättäjiltä tiukempia toimia työmme turvaamiseksi.

Työnantajalta sekä päättäjiltä pitää tietysti vaatia parannuksia työturvallisuuden epäkohtiin, mutta kannattaa myös muistaa että omilla toimillamme, eli käyttäytymisellä, ennakoinnilla, asioiden varmistamisella yms. on ylivoimaisesti suurin merkitys omaan ja työparin turvallisuuteen kentällä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa adressissa olis ollu ehken kiva että olis ihan niitä konkreettisia asioita että miten sitä turvallisuutta parannetaan?

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuossa adressissa olis ollu ehken kiva että olis ihan niitä konkreettisia asioita että miten sitä turvallisuutta parannetaan?

Söderholmin Hessu ottaa yhden hyvän pointin esiin mediassa, "Alan koulutuksessa kiinnitetään jo huomiota siihen, miten uhkaavien potilaiden kanssa tulee toimia. Ensihoitoalan liiton toiminnanjohtajan mukaan tähän olisi syytä panostaa koulutuksessa vielä enemmän."

 

Konkreettisten ennakointitoimien sekä koulutuksen parantamisen lisäksi on yksi asia josta ei ole puhuttu julkisuudessa oikeastaan lainkaan; videovalvonta jokaisen lanssin takakonttiin taksien tapaan. Olisiko siitä enemmän hyötyä vai haittaa? Pitäisikö kokeilla? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nämä uutiset hoitajiin/hoitohenkilökuntaan kohdistuvista teoista ovat kamalia luettavia. Mieleeni tulee taas terveydenhoitajan surma viime vuoden lopulla. Jokainen voisi miettiä kuinka parantaa edes hieman omaa työturvallisuuttaan, mutta kuitenkin keinojen tulisi tulla ylemältä taholta eli työnantajan tulisi luoda uusia toimintamalleja työntekoon. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 Jokainen voisi miettiä kuinka parantaa edes hieman omaa työturvallisuuttaan, mutta kuitenkin keinojen tulisi tulla ylemältä taholta eli työnantajan tulisi luoda uusia toimintamalleja työntekoon. 

Työnantajan tuki on hyvä asia, mutta ilman sitäkin voimme tehdä paljon turvallisuuden eteen. Esimerkiksi ensihoidossa voi kuljetuksen turvallisuutta lisätä pienillä, mutta toimivilla keinoilla; potilas tsekataan teräaseiden yms. varalta, otetaan potilaalta kengät pois ja potilas laitetaan paareille pitkälleen peiteltynä vöihin. Jos näistä tulee sanomista onkin sitten syytä harkita muuta kyytiä kuin ambulanssia. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

Konkreettisten ennakointitoimien sekä koulutuksen parantamisen lisäksi on yksi asia josta ei ole puhuttu julkisuudessa oikeastaan lainkaan; videovalvonta jokaisen lanssin takakonttiin taksien tapaan. Olisiko siitä enemmän hyötyä vai haittaa? Pitäisikö kokeilla? 

 

 

Mitähän lainsäädäntö on mieltä? Varmaan pitäis jotenkin lakipykäliä säätää, että saatais kamerat konttiin. Mutta kai se hörhö pistää puukolla, oli kamerat tahi ei?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Periaatteessa sama säädös mikä sallii kamerat takseihin ja kuvatun materiaalin henkilötietolain mukainen käsittely niin en usko ongelmaa syntyvän, tosin en ole lakimies.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: exhörhö

Järkyttävä tapaus.

Ette edes arvaa kuinka tuo järkytti minua ja kerron siitä kohta.

 

En tiedä onko minun sopivaa kirjoittaa tänne koska en ole hoitoalalla mutta valvoja voi poistaa.

Näin taviksena sanoisin että kameravalvonta tehoaa taksissa joten miksei lanssissakin ainakin hillitsee niitä asiakkaita jotka ovat vähän tolkuissaan.

Kuten valvoja wanhempi kyytipoika jo mainitsi niin perusteellinen tsekkaus ettei kyyditettävällä ole mukana mitään terävää.

Vyöttäminen kuulostaa vähän ahdistavalta mutta onhan tavallisissakin autoissa turvavyöt joten siinähän huolehditaan samalla ettei asiakas putoa mutkassa poijes.

Kaasun käyttö tuskin on terveellistä ainakaan lanssin sisällä mutta ehkä pieni sätkäys taserilla voisi "rauhoittaa" asiakasta ja nuokin ihan siltä varalta kun eihän se poliisi ehdi paikalle ihan heti.

 

Minä olen entinen hörhö.

 

Alkoholisti, sekakäyttäjä ja joskus maistui vahvempikin kama. Nyt viides vuosi kuivilla.

Olin ambulanssikuskien ja päivystysten painajainen ja vaikken koskaan vahingoittanut hoitohenkilökuntaa fyysisesti niin se vaara oli aina lähellä. Okei myönnän että löin erästä lanssikuskia onneksi se oli sellainen sekainen huitaisu nyrkillä. (henkistä puolta en osaa edes kuvitella tai en halua, uskalla). 

Paranoidisuuteni oli sen verran paha että päivystyksessä kun riisuttiin niin lattialle saattoi kolahdella useita veitsiä, nyrkkirautoja ja kaikkia ei löytänyt edes poliisi kun olin ommellut typeriä salataskuja.   

Eli vaikka asiakkaalta löydettäisiin se mora se ei välttämättä ole ainoa ase.

 

Tietysti minua alettiin pitämään vaarallisena ja oli vakio että ensin tuli poliisi tarkastamaan tilanteen ja vasta sen jälkeen ambulanssi.

Ei ihme että se eräs lanssikuski sanoi kerran tv:ssä että pitäisi kädestä pitäen opettaa miten saadaan itseltä henki pois.

Onhan taksit olemassa mutta ei ne ala kuljettamaan sekapäistä vuotavaa hörhöä.

Onneksi lääkärit ovat tarkempia nykyään reseptien kirjoituksissa vai onko?

 

Palatakseni aiheeseen minä olisin voinut sekoiluaikoinani syyllistyä samaan kuin tuo Uudenkaupungin hörhö ehkä vielä pahempaankin ja se kammottaa minua.

Vielä nykyaikanakin saan tk henkilökunnan pieneen hälytystilaan vaikka sana on kiertänyt että olen kuivilla.

Muutama on jopa onnitellutkin ja sanoneet että sinuun on vaikea tottua kun olet järjissään.

Tietysti olen pyytänyt useilta anteeksi muttei se taida riittää.

 

Anteeksi meni vähän aiheen ohi mutta juttu siirtyi vähän vahingossa itseeni.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yleensä 'maallikkojen' viestit vituttaa mutta jostain syystä tulin edellisen kirjoituksesta hyvälle mielelle :) Tsemiä sulle jatkossakin!

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kieltämättä mukava kommentti. :) Toivottavasti moni muukin pystyy ottamaan selkeämmän elämän syrjästä kiinni... Pienenpieni Juu, oli potilas paareilla, kantotuolissa tai ihan tavallisessa tuolissa, kyllähän niitä turvavöitä tuleepi potilaalla käyttää turvallisuuden, tieliikennelainsäädännön yms. perusteella. Ambulanssikin on vain auto, jos tulee "kops", niin parempi olla itse kunkin turvavöissä. Siihen tuo wanhempi walvoja käsittääkseni viittasi. 

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: exhörhö

Yleensä 'maallikkojen' viestit vituttaa mutta jostain syystä tulin edellisen kirjoituksesta hyvälle mielelle :) Tsemiä sulle jatkossakin!

 

Kiitos Satu ja tsemiä sullekin ja tietysti kaikille muillekin.

En käsitä miten jaksatte.

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: exhörhö

Kieltämättä mukava kommentti. :) Toivottavasti moni muukin pystyy ottamaan selkeämmän elämän syrjästä kiinni... Pienenpieni Juu, oli potilas paareilla, kantotuolissa tai ihan tavallisessa tuolissa, kyllähän niitä turvavöitä tuleepi potilaalla käyttää turvallisuuden, tieliikennelainsäädännön yms. perusteella. Ambulanssikin on vain auto, jos tulee "kops", niin parempi olla itse kunkin turvavöissä. Siihen tuo wanhempi walvoja käsittääkseni viittasi. 

 

Hei Pöllö.

Käsitin ilmeisesti vyöttämisen väärin kun en ajatellut ihan tavallisia turvavöitä normiasiakkaille vaan ns. "hörhövyöt" eli ei liiku kun lukitaan ja liikkuu kun avataan.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sinunkaltaistesi exhörhö saadaan aina olla varpaillaan.

Olen jotenkin käsittömän hyvässä työpaikassa;

siellä hörhöt, hullut ja tavan ihmiset on samassa veneessä. Minun ja muiden kanssa.

Muiden ja minun kanssa,

 

Että siinä uppoo vene ja koko sairaala sitten, toki syyllisen hakeminen on yksi olennaisimmista asioista siinä vaiheessa.

 

Miten jaksaa?

Siten, että työ on työ ja siviili on siviili.

Elämänarvoilla.

Valinnoilla.

 

Carpe diem.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...