Jump to content
MAINOS

Työvuorolistat toistuvasti väärin


Kare

Recommended Posts

Piti ihan rekkaroitua tänne kysyäkseni, että kuinka toimisitte.

Vahvistettu työvuorolistahan on laillisesti erittäin sitova paperi, näin olen käsittänyt. Töissä ollaan nyt toistuvasti tilanteessa, että listat ovat olleet virheellisiä. Esim. aiemmin päättyviä päiviä ei ole huomioitu (työpiste sulkeutuu aiemmin), vahvistettuja lomia on unohdettu listalta jne. Korjausta on pyydetty useasti.

Vastaus on ollut, että pitää itse korjata ne listaan, eikä asiasta tarvitse joka kerta huomauttaa. Itse asiassa, minulle jopa sanottiin, että olen v***uillut esimiehelle, kun olen kysynyt outoja työaikoja ja pyytänyt, että työajanlyhennykset huomioitaisiin jatkossa oikein. Asiasta puhuttiin esimiehen pomon kanssa myös ja hänkin oli yllättäen sitä mieltä, että voihan ne itse sinne vaan korjata.

Entäpä, jos tulee epäselvyyttä, että kenen päivä päättyy ja milloin, kun kaikki alkavat omatoimisesti korjailla alunperin virheellisiä listoja? Tai, että töihin ei tulekaan ketään, kun loma on vahvistettu, mutta listassa lukee työvuoro? Tai jos työpisteeni sulkeutuu vaikka klo 14, pitääkö minun nököttää siellä klo 15 saakka tekemättä mitään, kun listassa lukee niin? Ja siis periaatteessa pitää, tiedän kyllä. Aiemmin siis sovittu, että se lyhyempi päivä siinä huomioidaan, mutta esimies ei sitä muista/viitsi listaan suoraan laittaa.

 

Esimies siitä käsittääkseni on vastuussa, että listojen pitää olla oikein, mutta mistä pitää vaatia, että edes ne työvuorolistat tehtäisiin alunperin oikein tai jos niissä on virheitä, niin korjauspyyntöä ei pidettäisi pään aukomisena?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Jos puhuminen ei auta niin sitten sähköposti/kirje kaikkien hoitajien allekirjoituksella esimiehille, sekä kopio heidän esimiehilleen. Kirjeessä kerrotte ongelman, kysytte mitä työantaja aikoo tehdä ongelman ratkaisemiseksi, pyydätte vastausta tiettyyn pävämäärään mennessä. Tällainen asiallinen ja korrekti lähestymistapa usein auttaa, jos ei mitään vastetta niin sitten kovemmat keinot käyttöön..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä juttu on niin, että työnantajan (siis esimiehen velvollisuus huolehtia, koska on työnantajan roolissa) täytyy huolehtia siitä, että työvuorolistat on laadittu oikein. Jos virheitä/unohduksia sattuu, ne täytyy työnantajan viipymättä korjata. Jos on työnantaja suunnitellut listat ns. alitunnein, se virhe menee työnantajan tappioksi. Jos on suunniteltu ylitunteja, täytyy hyvitykset tehdä yhteistyössä työntekijän kanssa viipymättä. Huom. eri TESsit ja paikallisin sopimuksin työnantaja+työntekijät on voineet sopia useampien listojen tasoituksista mm.arkipyhäviikoilla. Toivottavasti työntekijöitä kuunneltaisiin ja asiat selvitettäisiin, virheet korjattaisiin, ilman että näin itsestään selvästä asiasta pitää kirjelmiä ruveta laatimaan.

-Pessimisti ei pety-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...