Jump to content
MAINOS

Terveyskeskus - arvauskeskus??


Cardina

Recommended Posts

Mitä tulee arvauskeskus-sanan käyttöön niin mulla nousee savu aina korvista kun sitä kuulee ja etenkin oman alan ihmisten suusta.

...samoten vaikken itse olekaan tk:ssa duunissa. Tommosella sanavalinnalla osoittaa ala-arvostusta toisen työtä kohtaan...

Kyllä sitä arvaillaan myös ihan yliopistosairaaloissakin (joissa ajatellaan yleisesti olevan se korkein hoidon taso...) Meningiittipotilaalla ilman lumbista diagnostisoidaan tension neck. Niin, voihan sitä tosiaan tension neck -potilaskin olla veltto ja oksentaa ihan sikana. Oliskohan se dokaillut? Ai, ettei...  sepä ikävää.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse asiassa arvauskeskus toisaalta puoltaa paikkaansa, lääkärithän tekevät valistuneita arvauksia tutkimustulosten pohjalta.  :D

Me ihmiset olemme sellaisia laitteita ettei yhtä oikeaa vastausta ole. Lääketiede on yksi käsikirja huoltoa varten, mutta ainoaa oikeaa vastausta ei siitäkään löydy.

Ja sitten odotellaan vastineita...

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Arvauskeskus lienee vakiintunut tarkoittamaan terveyskeskusta paitsi sanojen äännerakenteen samankaltaisuuden mutta myös sen takia, että meillä on tämä lähetejärjestelmä. Erikoissairaanhoitoon ei pääse "arvattavaksi" ennen kuin on käynyt hakemassa yleislääkärin arvauksen eli lähetteen tai joutuu tulemaan pillit ulvoen pää kainalossa päivystysaikana. Yleensähän yleislääkäri jo lähetteeseen kirjoittaa potilaan vaivat, joten erikoissairaanhoidon puolella on helpompi osua oikeaan.. Terveyskeskuksessa taas joudutaan aina aloittamaan vaivojen selvittely ähkystä äkämiin jolloin virhemarginaali on suurempi ja kansa kokee sen kirpeästi josta syystä nimike on kirvonnut yleiseen käyttöön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

paitsi että on ihan pakko tässä lisätä, ettei ollut kivaa kun 3 -vuotiaana terveyskeskuslääkäri "arvasi" keuhkoputken tulehdusta joka viikko noin reilun kuukauden ajan ja käski vaan ostaa apteekista yskänlääkettä ilman reseptiä, ennen kuin vanhemmat veivät (ilman lähetettä) yksityiselle lastenlääkärille joka suuttui hirveästi että miksei lasta ole viety hoitoon kun sillä on paha keuhkokuume...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tirlittan

sutta ja sekundaa tulee ajoittain joka tuutista, myös sieltä priv. lastenlääkäriltä.

Pohdituttaa se, että näinkin korkean teknologian maassa esiintyy tyytymättömyyttä perusterveydenhuoltoon- meillähän tehdään tk-tasolla työt hyvinkin pitkälle ja vain n 5% kontakteista johtaa lähetteisiin muualle.

Sen oivaltaminen, että lääketiede on pseudoeksaktia, lienee vaikeaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pohdituttaa se, että näinkin korkean teknologian maassa esiintyy tyytymättömyyttä perusterveydenhuoltoon- meillähän tehdään tk-tasolla työt hyvinkin pitkälle ja vain n 5% kontakteista johtaa lähetteisiin muualle.

Suomalainen ei osaa arvostaa mitää ilmaista/puoli-ilmaista palvelua tai tuotetta - jotain pitää olla vialla jos ei tarvitse maksaa. Käyntimaksu viiteenkymppiin niin arvostuskin nousee, silloinkin hinta olisi vain noin puolet reaalikustannuksista.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

sutta ja sekundaa tulee ajoittain joka tuutista, myös sieltä priv. lastenlääkäriltä.

Varmasti tulee, en väitäkään ettei tulisi ja että privapuoli olis jotenkin parempi. Ihmettelen vaan vielä tänäkin päivänä - tietysti potilastietojärjestelmä oli siihen aikaan ihan eri kuin nykyään- että miksei lääkärillä lamppu syttynyt kun siellä vastaanotolla viihdyimme niin paljon.. Varsinkin kun näitä juttuja on sattunut useampiakin.. Yksikin huono kokemus potilaan historiassa riittää pilaamaan kyseisen palvelun maineen hänen mielessään, on aina muistettava kokemusten yksilöllinen merkitys! En silti itse menettänyt uskoani, mutta ajoittain lievä skeptisyys kieltämättä pääsee mieleen. Ehkei sille voi mitään, se kuuluu ihmisluontoon ja on joskus hyödyllistäkin!

Enkä väittäisi että potilaalle edulliset kustannukset aiheuttavat arvostuksen alenemista. Ylipäätään julkisella terveydenhuollolla on vaihteleva maine, mutta se mikä asenneilmastoon eniten vaikuttaa, on mielestäni se millä arvoilla yhteiskunta käsittelee sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Jos julkishallinto ei arvosta omaa instituutiotansa eikä osoita sille muuta kuin velvotteita ja kansa tietää miten tiukoille julkinen sektori välillä vedetään, kuinka imagonkohennus voisi edes onnistua? Onhan esim. keski-euroopassa mahdollista, että julkinen terveydenhuolto ei maksa asiakkaalle mitään, erikoislääkärille pääsee omasta pyynnöstä ja lääkkeetkin ovat ilmaisia! Silti potilaat ovat tyytyväisiä. Miten tämä yhtälö on mahdollinen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 kuukautta myöhemmin...
Vieras: zippadippaduidaa

Mää en oo oikeen koskaan ymmärtänyt tätä tk-arvauskeskus-meininkiä, kun tk-lääkäreitten duuni on ehkä vaikeinta mitä kuvitella saattaa. Onhan se helppoo erikoisalojen osastoilla, kun on paljon suppeampi tuo otanta koko populasta. Ei tartte hallita niin suurta tietomäärää. No, mua vaan ottaa joskus päähän, kun ihmiset on niin tyytymättömiä. Mää en kyllä itse ole tk:ssa töissä, vaan srl:ssa. Mutta olen joskus ollut. Ja muistiin on jäänyt, että vaivojen moninaisuus on hämmästyttävä ja hallittava on tuhat ja sata asiaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsekkään en oikein tykkää tuosta arvauskeskus termistä.  Itseasiassa TK työskentely on tosi haastavaa, silla ainaskin hoitajana on hallittava monta eri osasaluetta ja hoitamisen taidoista  puhumattakaan. Pitää olla tietämystä KIR, SIS,PSY, NEUR ja ja infektiotaudit sekä päihdeja ja huumetyö ja moni muu mainitsematon osa-alue. Tämän takia juuri TK työskentely on niin haastavaa ja mielenkinntoista. On totinentosi että kaikkia meitä hoitamisen ammattilaisia tarvitaan. Lääkärin roolista vielä sananen. TK lääkärin pitää todellakin olla monen erikoisalan tietäjä, koska hän juuri tekee alkuarvioinnin potilaan tilasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Iitaliina

Kai tuon arvauskeskus-sanan voisi kääntää ihan myönteiseksikin? Tarkoitan sitä, että siellä todella yritetään arvailla vaivan laatua sen jälkeen, kun tietämys loppuu...

Tk-lääkäreistä on monta kokemusta. Ikäviä suurin osa. Mitenhän tuonne vaikuttaa jatkuva kiire? Entä kun lääkäri ei arvosta omaa työtään? Ja varsinkin, kun asiakas tulee sisään kirvesmiesmurhaaja-otteella...8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen ollut huono kansalainen, tunnustan. En ole käyttänyt julkisen palveluja, juuri näiden useiden huonojen kokemusten vuoksi. Muutin. Oma TK vaihtui, asia selvä annetaan heille uusi mahdollisuus.

Kaaduin sunnuntaina. Käteen sattui, ruma ja turvoksissa, vähän vino. Menin päivystykseen, eikös niin kuulu tehdä. Aha, rötgen mennyt kiinni tunti sitten klo 16, selvä. Saan ajan seuraavalle iltapäivälle omalle terveysasemalle, omalääkärille, hyvä näin.

Menen lääkäriin. Olen kaksi minuuttia, epäilee kämmenluun olevan murtunut, laittaa lähetteen röntgeniin, niin sinne päivystykseen toiselle puolelle kaupunkia, no ei se hänen syynsä ole. Käsky kuuluu, pyydä soittoaika torstailla, silloin siis maanantai.

Minä en pyydä, en mene rtg:hen koska nykyään ei enää saa kuvia mukaan. Menen mehiläiseen. Tunnissa kuvat otettu, käsi kipsattu, kipulääkeresepti ja jatkohoitosuunnitelma kourassa. 

Että tämä oli taas yksi naula TK:n arkkuun, miksi pitää olla niin saamaton. Murtuneen käden kanssa su-to, mahdollisesti kipsaamaan olisi siis päästy perjantaina. Todennäköisesti paraneminen olisi hidastunut, ja taas olisi yhteiskunta kärsinyt. Blääh!

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onneksi terveyskeskuksiakin on tässä maassa hyvin erinlaisia. Pienillä paikkakunnilla kun kaikki "palvelut" saa samasta paikasta, jos on saadakseen. :-

Työn orjat sorron yöstä nouskaa..maan ääriin kuuluu KUTSUMUS ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Että tämä oli taas yksi naula TK:n arkkuun, miksi pitää olla niin saamaton. Murtuneen käden kanssa su-to, mahdollisesti kipsaamaan olisi siis päästy perjantaina. Todennäköisesti paraneminen olisi hidastunut, ja taas olisi yhteiskunta kärsinyt. Blääh!

Monesti vaan tk:ssa saa paljon paremman kipsin, kuin yksityispuolella.......................................vaikka eihän se kipsi yksin sitä murtumaa paranna.

- Joka pierua pidättää, sillä on jotain vilppiä mielessä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en pyydä, en mene rtg:hen koska nykyään ei enää saa kuvia mukaan. Menen mehiläiseen. Tunnissa kuvat otettu, käsi kipsattu, kipulääkeresepti ja jatkohoitosuunnitelma kourassa. 

Kyllä niissä paikoissa, joissa on filmitön röntgentsydeemi, on aina asiakkaan mahdollista saada kuvat filmille rahallista korvausta vastaan. Eri asia on, onko kaikissa pienissä digitaalisissa röntenyksiköissä tulostamismahdollisuutta, mutta jostain yksiköstä sen kuitenkin aina saa (ja on pakko, koska asiakas voi kieltää kuvien digitaalisen arkistoinnin, jolloin ne on pakko tulostaa filmille).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä meillä lääkärit tulostaa ihan printterillä sieltä webistä ne kuvat tavaliselle a4:lle potilaalle mukaan, jos jatkot on muualla. Tosin joskus kai oli ukaasi että niin ei sais tehdä, kun tavallisen printterin tulostusjälki ei ole riittävän laadukasta. Mutta ainakin noille ne on kelvannu.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

EN tiedä olenko pimahtamassa, mutta itse olen tykännyt pienen paikkakunnan TK:n akuutimmasta vuodeosastosta, on kaikkea pientä kivaa ja opettavaista ollut ;D

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä olen minäkin ollut havaitsevinani, että tk:ssa on monenlaista osaamista, kaipa siksi että päivystäjät ja erikoislääkärit eivät ole noin vain saatavissa, ja pitää itse ratkaista ongelmia. Luulen, että osa tuosta 'arvauskeskusten' maineesta johtuu siitä, että kun ihmiset käyvät siellä vikisemässä flunssiaan, korvatulehduksiaan ja kuumeitaan, niin terveyskeskuslääkärit eivät (aivan perustellusti) kirjoita antibioottia ja määrää labroja, vaan käskee kotiin lepäämään. Sitten mennään raivosta pihisten yksityiselle, joka kirjoittaa vaikka kokaiinia jos sattuu mieleen pyytää, ja kuinka ollakaan heti vointi paranee puolen päivän antibioottikuurin jälkeen, jolloin johtopäätös on että ' kyllä mulla oli IHAN SELVÄSTI alkava keuhkokuume mutta idiootti terveyskeskuslääkäri ei ymmärtänyt mitään, onneksi tajusin mennä yksityiselle tai olisin muuten kuollut' blaa blaa blaa... Hoitoalan ulkopuolella kuulin tuota joka helkkarin päivä, kyllä sai välillä oikein huulta purra ettei olisi vähän valistanut näitä idiootteja siitä, mistä oikeesti oli kyse.

'Turpa kiinni ja ponnista!'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hoitoalan ulkopuolella kuulin tuota joka helkkarin päivä, kyllä sai välillä oikein huulta purra ettei olisi vähän valistanut näitä idiootteja siitä, mistä oikeesti oli kyse.

Kyllä ihmisiä saa valistaa jos oikesti tietää asiasta. Kyllä minäkin olen joutunut selvittämään useammallekin naapurin mummolle esim. virus- ja bakteeritautien hoidollisten linjauksien eroista.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No joo, ongelma lienee siinä että kyseessä olivat esimieheni tai vastaavat... Kauniaislaisrouvien maailmankuvaa kun ei parane järkyttää...

'Turpa kiinni ja ponnista!'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kauniaislaisrouvien maailmankuvaa kun ei parane järkyttää...

Mitä jos olisit suorittanut valistuksen ruotsiksi, ajoittain sukujuuriasi ja miehesi tärkeää virkaa korostaen? Olisi voinut tippua vaikka kutsu puutarhajuhliin  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...