Jump to content
MAINOS

Liikunta ja hoitoyö


Vieras: Pölhö

Recommended Posts

Sitten opinnoissa on jotakin niinkin turhaa kuin "taide ja kulttuuri", jonka voisi ihan perustellusti vaihtaa liikuntaan.

...no, missäs ne perustelut?

Onhan 1 ov:kin parempi kuin ei mitään. Siinähän on 40 tuntia; kaksoistunti joka kouluviikko. Jos tarkoitus on innostaa ja tutustuttaa ihmisiä erilaisiin lajeihin, niin kyllä se tuokin aika riittää, jos niikseen on. Ja kukaanhan ei estä liikkumasta ihan vapaaehtoisesti.  ;) Alunperin kait kyse olikin liikunnasta työkyvyn ylläpitämisessä ...  huh.gif

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Sitten opinnoissa on jotakin niinkin turhaa kuin "taide ja kulttuuri", jonka voisi ihan perustellusti vaihtaa liikuntaan.

...no, missäs ne perustelut?

Juu, oli kyllä vahvasti argumentoitu. Onneksi sitten AMMATTIKORKEAKOULUSSA ei mitään taiteita ja liikuntoja harrastella! Mutta, kyllä meillä on kaiken mualiman valinnaisia kursseja mahdollisuus ottaa vaikka joka viikko. Ja sitähän se elämä on, valintoja...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Homman jujuhan olisi siinä, että liikuntaa olisi koko opiskeluajan, riippumatta siitä, onko koulutus toisen asteen tai ammattikorkeakoulutasoista. Tämä olisi omiaan myös muokkaamaan ajatusmaailmaa siitä, että liikunta on osa arkea. 1 ov on tyhjää parempi, mutta silti kohtuullisen vähäinen määrä.

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kyllä! Eli Pölhö sai mun pointista kiinni; liikuntaa tasaisesti koko opiskeluajan! Eikä vain 1 mitätön OV alkumetreillä ja siihen jää.

...no, missäs ne perustelut?

Niin siis perustelu olisi se että tottakai liikunta sentään on tärkeämpää ja liittyy vahvasti terveyteen... Kun taas nuo taiteet kuuluu jo toiseen oppilaitokseen...

Onneksi sitten AMMATTIKORKEAKOULUSSA ei mitään taiteita ja liikuntoja harrastella!

Öööh, ovatko nuo molemmat sinusta yhtä turhia?  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja tuosta 1 ov kurssista puolet on terveystietoa. Näin aineskin meillä oli. Eli liikuntaa oli vain 0,5 ov.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omalta kohdaltani voin sanoa, että opiskeluaikoina olin huippukunnossa, vaikka koulun tarjoamaa liikuntaa oli vähän. Kilot ovat kertyneet nyt iän ja lasten myötä, kun liikunnalle varattu aika on mennyt muuhun.

Kun on tehnyt kahdeksan tunnin työpäivän, ajanut tunnin työmatkan, käynyt kaupassa, hakenut lapsen/lapset hoidosta, laittanut ruuan, pessyt pyykkiä, tiskannut, tarkistanut läksyt, tehnyt iltapalaa, tiskannut, laittanut lapset nukkumaan, pitänyt puolisoa hyvänä ja sitten voisi ehkä lähteä lenkille...tai taidan mielummin katsoa TV:tä oman kullan kainalossa ja mennä sitten nukkumaan. Niin ja opiskellakin vielä pitäisi ja joskus pitäisi olla sosiaalistakin elämää.

Eli pikemminkin työelämässä olevien liikuntaharrastusta tulisi lisätä ei niinkään opiskelijoiden. Ja ne resurssit ja resurssit...

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos, Sini. Sanoit just sen, mitä olen itsekin ajatellut. Listaan voisi vielä lisätä lapsen/lasten kuskaamiset harrastuksiin tms.

Mä pidän nykyisin pikkuisen kuntopiirin kymppiuutisia katsellessa ja lenkille ehkä ehtii kun herää ajoissa vapaapäivän aamuna. Muuten ei olekaan muinaisia opiskeluaikoja ikävä, mutta silloin oli aikaa ja ylimäääräistä rahaa käydä vaikka jossain maksullisessakin liikuntapaikassa. (Sillon oikeesti kannatti ottaa opintolainaa)

Mutta tää on nyt tällanen elämänvaihe, liikunta on pääosin hyötyliikuntaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä! Eli Pölhö sai mun pointista kiinni; liikuntaa tasaisesti koko opiskeluajan! Eikä vain 1 mitätön OV alkumetreillä ja siihen jää.

...no, missäs ne perustelut?

Niin siis perustelu olisi se että tottakai liikunta sentään on tärkeämpää ja liittyy vahvasti terveyteen... Kun taas nuo taiteet kuuluu jo toiseen oppilaitokseen...

Taiteiden vaikutus taitaa olla paljon suurempi ihmisen terveydellä, kuin äkkiseltään voisi ajatella. TAiteiden avulla voi purkaa hyvin erilaisia tunteita ja niiden vaikutus ihmisten psyykeelle on merkittävä

Edit: lainaukset  -jone-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Eli molemmat vaikuttaa ihmisen terveyteen. Ja siksi niitä ei pitäisikään asettaa vastakkain tai toistensa vaihtoehdoiksi. Tietenkin olis mielenkiintoista myös kuulla sille perustelut, että miksi sittenkin OPS:in on otettu taide eikä ollenkaan liikuntaa?

Kun liikuntaa ei ole, sitä kaivataan. Kun sitä on, siitä lintsataan ja valitetaan!

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietenkin olis mielenkiintoista myös kuulla sille perustelut, että miksi sittenkin OPS:in on otettu taide eikä ollenkaan liikuntaa?

Tässä yksi teoria: On todennäköisempää, että 2. asteen opiskelija harrastaa liikuntaa vapaa-aikanaan, kuin että hän harrastaisi taidetta. Siksi sitä taidepuolta halutaan "pakkosyöttää" koulussa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koulutuksessa tulisi antaa hoitoalan ammattilaisille myös peruseväät oman fyysisen kunnon huoltoon. Kaikkien ei tarvitse olla huippu-urheilijoita mutta kyllä yleisimmät liikuntamuodot olisi hyvä tuntea. Oikein toteutetulla "liikuntakasvatuksella" voitaisiin luoda mahdollisuuksia tutustua erilaisiin liikuntamuotoihin (muihinkin kuin keilailu ja tikanheitto) ja auttaa näin jokaista opiskelijaa löytämään miellyttävä tapa liikkua, vaikka koululiikunta aikanaan olisikin ollut pakkopullaa.

Yhdyn sanoihisi. Ihmittelen erityisesti sitä että yli 18-vuotiaat saavat liikunnasta vapautuksen ainakin LH-koulutuksessa.

Jos ajattelen itseäni, viittä vaille kolmekymppistä äiti- ihmistä, minähän sitä liikuntaa vasta tarvitsenkin! Mutta vapautuksen minäkin hain...

Ongelma piili siinä etten halunnut sauvakävelylle PMS:n ja vanhanpiikuuden riivaaman tätimaikan kanssa.

Voitte kuvitella mikä pakkaus!

Onneksi tulee liikuttua muuten:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Alan tuoreena opiskelijana minusta luottamusta ei herätä lihava, tupakalle haiseva, selvästi elämäänsä kyllästynyt hoitaja (vähiten esim. lasten puolella...). Mikä tahansa "ihmissuhdetyö" vaatii tiettyä edustuskelpoisuutta, mikäli siinä aikoo onnistua. Harjoittelussa näin vieraillessani eräällä toisella osastolla (siellä missä itse harjoittelin kaikki oli aivan ihania ja kauniita :P) semmoisia peikkoja hoitajina että en ihmettele jos mummot pelkää - ittiäkin pelotti, olivat vielä tylyjäkin, nämä yhdistettynä saatiin aika huisi kokemus.

Ihan oma asia pitääkö itsestään huolta vai ei, mutta kai jokainen haluaa olla mahdollisimman pitkään toimintakykyinen ja pitää työnsä edes fyysisesti siedettävänä. Jos ei ole itteensä tyytyväinen eikä tule ittensä kanssa toimeen, niin mitenkähän sitten muiden...

En tarkoita että kaikkien pitäisi olla painoindeksiltään 20-25 tai muuta vastaavaa bullshittiä, vaan sitä että kyllähän se nyt järki sanoo että on hyvä kun ittensä tuntee terveeksi ja vahvaksi. Liikunta pitää myös mielen virkeänä! Eikä haba haittaa pappoja nostellessakaan.

Olen aika harmissani että meillä AMK:ssa ei ole tarjolla liikuntaa, vapaasti valittaviin saa ottaa jostain eri koulutusohjelmasta jos haluaa, mutta kun ne vapaasti valittavat täyttyvät jo muutenkin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäyksenä vielä: satsauksena tulevaisuuteen olen ostanut jo opiskeluvaiheessa tiskikoneen (tiskausaika säästyy puntinnosteluun? - yeah righ!!) ja liittynyt kuntoklubiin. Koirakin on jota on pakko lenkittää (tai sitten menee koirapuistoon ja antaa koiran juosta ja ite istuu penkillä). Vielä pitäisi heittää telkkari pellolle niin voisi olla vähän aikaa tyytyväinen omaan yritykseensä. No, tässä koneella voi onneksi aina persettä leventää.

Meijjän luokalla on oikeasti sellaisia parikymppisiä ihmisiä, jotka ovat jo nyt aika rupukunnossa, eivät harrasta mitään liikuntaa ja syövät miten sattuu. (Ei sillä että itse olisin todellakaan mikään malli-ihminen). Minun mielestäni sellainen hieman vanhanaikainen kasvatus tyyliin "sisar hento valkoinen" ei olisi pahitteeksi jos siihen kuuluu se, että TERVEYSALALLA työskentelevä ihminen toimisi itse esimerkillisesti sairauksia ennaltaehkäisevästi edes omalta kohdaltaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse vahensin työntekoa ja paino tippui oikein kivasti. Nyt siis yritan työskennella mahdollisimman vahan, jotta jaksan harrastaa. ;D

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite käyn jumpalla vähintään pari kertaa viikossa, you make it sound like it's a bad thing...  ;D Ihminenhän tarvis jonku suosituksen mukaan tunnin liikuntaa päivässä (matkoja sohvalta jääkaapille ja takaisin ei lasketa).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ite käyn jumpalla vähintään pari kertaa viikossa, you make it sound like it's a bad thing...  ;D Ihminenhän tarvis jonku suosituksen mukaan tunnin liikuntaa päivässä (matkoja sohvalta jääkaapille ja takaisin ei lasketa).

Onneks työmatkaan menee tunti päivässä, bussille. Keep on roling  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 vuotta myöhemmin...

Köhköh.. meillä liikunta oli kyllä aikuisopiskelijoillakin naamioitu nimelle "harrastus- ja virikeaineet". Mutta ei puhettakaan siitä että olisi huomioitu eri kunnolla ja olemuksella, sekä persoonalla varustetut ihmiset. Lajit olivat notkeille, hoikille ja urheilijoille tarkoitettuja. Eivät tavallisille tallaajille. Ryhmässä kun ehdotti vähän muitakin, niin maristiin.. piti saada futista, lätkää, juoksua ym.

Jep, minä olen iso akka, kaukana "sisar hento valkoisesta" (haluaisin muuten mustat työvaatteet..), mutta harrastan minäkin (ylläripylläri) liikuntaa. Jousiammunta, hathajooga. Joskus saatan jopa kävellä huvikseni. Käyn peräti uimassa. Mutta en todellakaan pakotettuna. Ai miksi? No juuri koululiikunnan paskamaisuuden takia. Koululiikunta kun alkaa kakarasta asti - tärkeimpinä tavoitteinaan pisteytys, paremmuusjärjestys, taitavuus. Osallistuminen ja ilo ei ollut mitään. Vain suorittaminen. Yöks. Tätä oli minun kouluaikanani ala-asteelta lukioon saakka. Siihen vielä päälle kiusaajaksi syyllistynyt liikunnanopettaja. Semmoisen jälkeenkö pitäisi pitää liikunnasta? Pakotettuna vieläpä!?

Pääsinpä vaan läpi harrastus- ja virikeaineista. Opettajalle kannattaa joskus viedä omppu lahjaksi. ;)

Suht hyvässä kunnossa olen massasta huolimatta.

Niin mikäs se alkuperäinen juttu tässä ketjussa olikaan.... 8) Ai tää aloitus taisi olla provo? Vai?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tätä keskustelua lukiessa pisti silmään sellainen, varsin yleinen asenne, että pelkästään liikuntaa lisäämällä ihminen laihtuisi/olisi terveempi.

Väärin.

Oikea ravitsemus on se lähtökohta, jota tulee tarkastella ensin. Suurin osa ihmisen saamasta (eli syömästä) energiasta kuluuu perusaineenvaihduntaan, yleensäkkin elämän ylläpitoon.

Tokihan tämä ei sulje missään nimessä pois liikunnan mukanaan tuomia terveyshyötyjä! Itseänikin voisi pitää melkein addiktina kuntosalin ja juoksun suhteen. 2-3 krt/vko pitää päästä liikkumaan kunnolla, muutoin iskee väsy ja mielialakin laskee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...