Jump to content
MAINOS

Varallaolosta kysyttävää


toffee

Recommended Posts

Olen työssä yksityisellä kotihoitofirmalla, aika isolla sellaisella. Käytössä yksityisen sosiaalipalvelualan tes.

Olen aloittanut vajaa kuukausi sitten. Käytössä on sellainen varallaolo systeemi, että varallaolo tärähtää about kerran viikossa/ 2 viikossa jollekin. Eli jos on ollut aamuvuorossa, niin varallaolo alkaa klo 15 ja on ainakin klo 19 asti, mutta käytännössä kuitenkin klo 23 asti.

 

Nyt tuli sellainen tilanne, että kun minulle oli laitettu varallaolo ensi perjantaille klo 19 asti, niin sepä olikin ihan normi työpäivä!

Eli aloitan 7.30 ja lopetan 19.15. Että mitä varallaoloa se tämmöinen on, melkein 12 tunnin työpäivä. Siinä oli n. 14-17 oikeaa varallaoloa, mutta sitten klo 17 on jo työkeikka asiakkaalle.

 

Onko tämä ihan laillista? Luulin ymmärtäneeni, että varallaolopäivänä mitä tulee uusia asiakkaita, voi laittaa varallaolijan kalenteriin taikka hoitajien sairastumisien vuoksi tulleet paikat. Mutta voiko varallaolijan päivään lisätä jo monta päivää etukäteen asiakkaita siis siihen varallaoloaikaan ?

 En tiedä saako tästä sepustuksesta kukaan selvää, olen aika vihainen. Eikö myös yli 10h teetättäminen työntekijällä ole laitonta, siihenhän pitäisi olla työntekijän suostumus. Tämä tuli yllätyksenä koko homma, kun äsken katsoin kalenteriani.

 

Olen vastauksesta todella kiitollinen. Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

En yksityisen puolen tessejä tunne, joten suhtaudu pienellä varauksella vastaukseeni. Yleensä työsopimuksessa on maininta, että työhön liittyy varallaoloa ja työsopimusta allekirjoittaessasi olet varallaolon hyväksynyt? Ainakin kunnallisella puolella varallaolo tulee työajan "päälle", eli usein normaalin 8 tunnin työpäivän päälle suunnitellaan varallaoloa esim. seuraavaan aamuun eli klo 16-8 ja jos huono tuuri on, niin koko 24 tuntia paiskitaan töitä.

Kokemus on hyvä opettaja, mutta lähettää sikamaisen isoja laskuja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Äkkiseltään ajateltuna ei tuo ole ihan oikein. Etukäteen varallaoloajalle laitetut käynnit ei vaan terveen järjen mukaan ole enää varallaoloa vaan aktiivityöaikaa. Jos kerran ne on suunniteltu valmiiksi. Muuten en kantaa asiaan ota mitä tessit sanoo ja mitä ei. Yhteys vaan luottamusmieheen/liittoon mikäli ei luottamusmiestä ole. Varallaolohan alkaa silloin kun on merkitty ja silloinhan tarkoitus on että kutsutaan töihin tarvittaessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, kiitokset Jarille. Samoin ajattelen minäkin. Nostin äläkän tästä töissä ja kalenterini tyhjennettiin noista "varallaolon" käynneistä. Ja sen pitäisi nyt olla ok. Saas nähdä, kuinka kostautuu, koeajalla kuitenkin ollaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen työssä yksityisellä kotihoitofirmalla, aika isolla sellaisella. Käytössä yksityisen sosiaalipalvelualan tes.

Olen aloittanut vajaa kuukausi sitten. Käytössä on sellainen varallaolo systeemi, että varallaolo tärähtää about kerran viikossa/ 2 viikossa jollekin. Eli jos on ollut aamuvuorossa, niin varallaolo alkaa klo 15 ja on ainakin klo 19 asti, mutta käytännössä kuitenkin klo 23 asti.

 

Nyt tuli sellainen tilanne, että kun minulle oli laitettu varallaolo ensi perjantaille klo 19 asti, niin sepä olikin ihan normi työpäivä!

Eli aloitan 7.30 ja lopetan 19.15. Että mitä varallaoloa se tämmöinen on, melkein 12 tunnin työpäivä. Siinä oli n. 14-17 oikeaa varallaoloa, mutta sitten klo 17 on jo työkeikka asiakkaalle.

 

Onko tämä ihan laillista? Luulin ymmärtäneeni, että varallaolopäivänä mitä tulee uusia asiakkaita, voi laittaa varallaolijan kalenteriin taikka hoitajien sairastumisien vuoksi tulleet paikat. Mutta voiko varallaolijan päivään lisätä jo monta päivää etukäteen asiakkaita siis siihen varallaoloaikaan ?

 En tiedä saako tästä sepustuksesta kukaan selvää, olen aika vihainen. Eikö myös yli 10h teetättäminen työntekijällä ole laitonta, siihenhän pitäisi olla työntekijän suostumus. Tämä tuli yllätyksenä koko homma, kun äsken katsoin kalenteriani.

 

Olen vastauksesta todella kiitollinen. Kiitos.

 

Niin teettekö te työtä automaattisesti tuona varallaoloaikana? Jos sinulla on varallaoloa merkattu 15-19, niin olet kotona tai muualla omissa jutuissasi ja palaat työhön kutsuttaessa sovitussa ajassa, ja jos klo 19 mennessä ei ole tullut kutsua työhön, niin olet vapaalla etkä velvollinen palaamaan työhön ennen seuraavaa sovittua vuoroa.

 

Äkkiä tuntuisi, että jos varallaoloaikana on etukäteen sovittua työtä pitäisi se olla suoraan aktiivitunteja lisäksi kannattaa selvittää vuotuisten varallaolotuntien määrä ja katsoa paljonko varallaoloa saa teettää vuositasolla.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...