Jump to content
MAINOS

Boeing 757 -kone sairaankuljetuskoneeksi, lentäväksi "teho-osastoksi"


pekka

Recommended Posts

"Finnair muutti Boeing 757 -koneen sairaankuljetuskoneeksi, jolla on tarkoitus kuljettaa vaikeimmin sairastuneet ja loukkaantuneet suomalaiset potilaat Thaimaasta kotimaahan.

Evakuointilennon henkilöstö on koottu pääosin HUS:n sairaaloista. Lisäksi ryhmään kuuluu Pirkanmaan sairaanhoitopiirin lääkäreitä ja hoitajia sekä kaksi EMA -groupin hoitajaa. Koneen ovat varustaneet pääosin Meilahden ja Töölön sairaalat."

Voisiko joku asiasta enemmän tietävä kertoa, että millaisella varustuksella koneet saatiin sisustettua? Mistä niin paljon "ylimääräistä" kalustoa löytyi? Vaatihan tehopotilas hengityskoneen, lukuisia infuusio- ja ruiskupumppuja, valvontamonitorit, defibrillaattorin, verikaasuanalysaattorin, imun  jne. Minkätasoisia esim. respiraattorit olivat?

Lento kestää  kuitenkin yli 11 tuntia. TV:ssä nähdyissä kuvissa koneet olivat vielä aika alkeellisessa kunnossa, tosin niitä vielä rakennettiin/varustettiin. 

Puolustusvoimathan ovat hankkineet yhdysvaltalaisia LSTAT -tehohoitopaareja ymmärtääkseni joitakin kappaleita valmiusyhtymien käyttöön. Paareissa on mm. monitori, defibrillaattori, O2-pullo, respiraattori, infuusiopumpput, imu ja oma tietojärjestelmä. Tietääkö joku, että onko niitä nyt käytetty? Eri asia on, että osaako niitä kukaan käyttää. Jos laitteiden käytöstä ei ole kokemusta, niin tosi paikan tullen kynnys niiden käyttöön ottoon voi olla korkea. Onko kenelläkään kokemusta ko.paarien käytöstä? Luulisi olevan järkevää, että ko.varusteita käytettäisiin eikä odotettaisi vain kriisin syyttymistä. Tosin näiden huippunykyaikaisten laitteiden olemassaoloakaan ei taideta vielä edes joka paikassa tietää. Laitteet ovat kyllä olleet esim. Lääkäripäivillä puolustusvoimien osastolla näytteillä. Uskoisin, että tässä tilanteessa ko.laitteet saataisiin "virka-apuna" käyttöön.

isoview.jpg

Lisätietoja: http://www.lstat.com/lstat.html

Laitteistoa Suomessa myy http://www.fuchsmedical.fi/ tai on ainakin myynyt

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Meikusta lähti servo ja 2 varalle. Datex valvontamonitoreja meiltä ja firmasta. Ongelman kuulemma tuotti sähkön saanti moneen kohtaan lentokoneen sisällä. En kyllä tiedä miten servot käyttäytyvät lentokoneessa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Servo i vai joku vanhempi malli?

Servo i tässä linkissä:

http://www.maquet.com/criticalcare/code/productConfigPage.aspx?m1=105404627933&m2=105593208027&m3=105584077050&productGroupID=105593208027&productConfigID=105584077050

Hienoa, että monitorvalmistajat ovat lähteneet projektiin mukaan  näin lyhyellä varoitusajalla. Tämä katastrofi on aukaissut täysin uusia yhteistyökuviota eri yritysten, viranomaisten ja järjestöjen välillä. Nyt ei voi muuta toivoa kuin, että kuljetukset sujuisivat mahdollisimman hyvin. Voimia kaikille tällä hetkellä ja tulevina päivinä uhreja hoitaville!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voisiko joku asiasta enemmän tietävä kertoa, että millaisella varustuksella koneet saatiin sisustettua? Mistä niin paljon "ylimääräistä" kalustoa löytyi? Vaatihan tehopotilas hengityskoneen, lukuisia infuusio- ja ruiskupumppuja, valvontamonitorit, defibrillaattorin, verikaasuanalysaattorin, imun  jne. Minkätasoisia esim. respiraattorit olivat?

Lento kestää  kuitenkin yli 11 tuntia. TV:ssä nähdyissä kuvissa koneet olivat vielä aika alkeellisessa kunnossa, tosin niitä vielä rakennettiin/varustettiin. 

Sen käsityksen minä ainakin sain, että käytännössä kantopaarien pohjalta niitä potilaspaikkoja rakennettiin ratkaisulla penkki kumoon, kakkosnelosta ja kuormaliinoja kiinnitykseen ja paarit päälle. Käytännössä nuo mainitsemasi vekottimet olisivat oikein kivoja varmasti, mutta epäilen niiden olevan PV:llä käytössä tai sitten ne on varastoitu jonnekin. Ja kuten sanottiin, suurimman osan tavarasta toimitti HUS.

Näin ihan mutuna voin sanoa, että käytännössä sieltä tuolla tuotavien potilaiden tila on jokseenkin stabiili - en usko, että kyseiset lääkärit lähtisivät ihan heppoisin perustein siirtämään potilasta lentäen, jos tila on niin vakava, ettei siirto ole realistinen. Tosin epäilen, ettei siellä Thaimaassakaan selviämistodennäköisyydet tehohoitopotilailla ole mitkään kovin kaksiset, mutta silti.

Paljon näkyi tuttuja lääkäreitä - Keränen ja Valli mediheliltä ainakin, yksi naispuolinen ane Töölöstä ja niin edelleen. Tuttua porukkaa. Ja tietenkin Nelosen uutisissa haastattelivat ystäväämme Kinnusta. Niin tyypillistä Aria koko juttu kuin vain voi olla - etenkin se toimittajan lainaus "Olette sanonut, että hätätilapotilas on uskontonne".

Mitä servoihin tulee, uskoisin että sinne lähteneet olivat iivareita. Ja monitoreista - Datexillahan on tietääkseni niin älyttömät varastot Helsingissä, että se on realistisin paikka käydä lainaamassa.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sielläpä varastoissa niistä onkin paljon hyötyä.  ;) :D :D Puolutustusvoimat olivat lahjoittaneet SPR:lle sidetarvikkeita tämän katastrofin yhteydessä Thaimaaseen vietäväksi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sielläpä varastoissa niistä onkin paljon hyötyä.  ;D ;D ;D Puolutustusvoimat olivat lahjoittaneet SPR:lle sidetarvikkeita tämän katastrofin yhteydessä Thaimaaseen vietäväksi. 

Tietenkin. Sehän on puolustusvoimien logiikkaa. No, en tiedä, millaisia sidetarpeita olivat lahjoittaneet, mutta jos ne olivat niitä samoja, joilla aikoinaan varusmiehenä leikittiin, ei niistä ole juuri hyötyä. Tosin, kaikenlaisia sidetarpeita sinne kyllä tarvitaan - taitaa olla paikallisilta varastot jo aika tyhjänä.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään tuli puhelu työpaikalta, laittoivat nimeni listaan josta poimitaan lähtijät mahdolliselle huomiselle evakuonitilennolle. Lupasivat soittaa jos lähtö tulee. Huomenna iltapäivällä pitäisi lähteä koneen täältä evakuoimaan ruotsalaisia potilaita. Eli lähtö voi olla edessä, raportoin lisää kun tiedän tarkemmin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos kutsu tulee, niin kerro ihmeessä sen reissun jälkeen tunnelmia!

No eipä taida lähtöä tulla. Olisin ollut mukana kolmannella ambulanssilennolla jos sellainen olisi tullut. Näillä näkymin ambulanssilentoja ei enää tule. Aluksi oli suunnitelmissa, että haetaan Ruotsalaiset potilaat pois, mutta Ruotsalaiset eivät ilmeisesti sitten halua meidän palveluja. No, viikko ollaan vielä kuulemma valmiudessa jos tarvitsisi lähteä...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...