Mimmis Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Miten suhtaudutte jos saatte kutsun kuolleen asukkaan/potilaan hautajaisiin? Mikä on työpaikan suhtautuminen asiaan, saako/pitääkö mennä? Itse en ole vielä vastaavaan joutunut, koska lyhyen työurani aikana en ole vielä omahoitajana ollutkaan. Joskus työssäoppimisaikana sivusta seuranneenna kutsun saaneet vaikuttivat lähinnä hieman kiusaantuneilta. Hyvähän se olisi jo etukäteen miettiä omaa suhtautumistaan. Hämmentyneeltä tuntuu pelkkä ajatuskin. Mielipiteitä ja kokemuksia kaivataan!
Lääkärihoitaja Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Olen saanut. Olen mennyt jos on huvittanut. Koskaan ei ole pakko mennä. Voi mennä jos siltä tuntuu. Töissä olen maininnut, jos olen muistanut. Ihan oma asia moinen on.. Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
-VF- Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Ei ole koskaan pyydetty, mutten kyllä menisikään vaikka pyydettäisiin. Ei potilaan kuoleminen ole koskaan hetkauttanut niin paljoa, että olisin edes ajatellut haluavani mennä hautajaisiin. Failure is always an option
Lääkärihoitaja Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Ei ole koskaan pyydetty, mutten kyllä menisikään vaikka pyydettäisiin. Ei potilaan kuoleminen ole koskaan hetkauttanut niin paljoa, että olisin edes ajatellut haluavani mennä hautajaisiin. Ehkä se hetkauttaa pitkissä hoitosuhteissa ja esim. hengityshalvauspotilaan tms. kohdalla... Akuuttihoidossa harvemmin tosiaan. Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
Telaketju Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 menee epäammatillisuuden puolelle "to ride,shoot straight and speak the truth"
trikki Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Jos on pitkään hoidellut asukasta ja tutustunut omaisiin ja itse haluaa, niin miksei. Mutta jos tuntuu kiusaantuneelta ja ahdistavalta , niin ei sitten. Kiittäisin kovasti kutsusta ja kieltäytyisin hienotunteisesti . Omaiset saattavat ajatella, että pitää kutsua hoitopaikasta hoitaja tilaisuuteen . Kutsulla voi olla tarkoitus ilmaista kuinka kovasti omaiset arvostavat hoitajaa. . "Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)
hoplaa Posted January 23, 2013 Posted January 23, 2013 En nyt ehkä sanoisi että epäammatillista, mutta inhimillistähän se on, että saattaa kiintyä potilaisiinsa kovastikin. Joidenkin kanssa vain nappaa kaikilla tasoilla niin hyvin, että saattaa olla kovakin menetys myös itselle, vaikka ei pitäisikään. Oma valinta se mun mielestä on, meneekö hautajaisiin vai ei. Jos tuntuu epämukavalta niin sit vaan kiitos ei, jos ei ajatustasollakaan häiritse niin miksei? Itse en varmaankaan menisi myöskään.
Tallaaja Posted January 23, 2013 Posted January 23, 2013 Kutsuja tulee välillä omahoitajille ja/tai koko talolle, mutta ohje on ettei mennä. Meillä menee talolta adressi. Pieni paikkakunta hautajaisiin menevät ne ketkä menisivät muutenkin. On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä
Torlohka Posted January 27, 2013 Posted January 27, 2013 Kyllä voisin mennäkin jos kuun asento olisi sopiva ja potilas tietty. Ehkä yhden tähän mennessä hautajaisiin voisin mennä jos tulisi kutsu. Mutta pääsääntöisesti en.
Smirgeline Posted January 28, 2013 Posted January 28, 2013 Aikanaan kun olin töissä pienessä vanhainkodissa, siellä oli pikemmin sääntö kuin poikkeus, että omahoitaja kutsuttiin hautajaisiin. Muutamissa hautajaisissa näin ollen tuli käytyäkin. Ei se siinä kohtaa kovin epäammatilliselta tuntunut. Nyt ison sairaalan vuodeosastolla työskennellessä ei hautajaiskutsuihin törmää. Joskus omaiset tuovat potilaan menehdyttyä täytekakun tai pari ja näin kiittelevät hoidosta. Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.
Tallaaja Posted January 28, 2013 Posted January 28, 2013 Suht pienellä kirkonkylällä kun ollaan ja seurakuntatalo ihan lähellä, niin meille tuovat hautajaisista usein tarjoiluista ylijäämät, joskus myös kukka-asetelmat tuodaan taloon. Monet kyllä tilaavat taloon oman kakun ja/tai kukat tai jotain muuta. On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä
Vilijaana Posted March 3, 2013 Posted March 3, 2013 Jos olisin hoitanut potilasta pitkään, niin tottakai menisin! Ihan vain kunnioituksesta vainajaa ja omaisiaan kohtaan. En näe asiassa mitään epäammatillista.
iia Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 olen saanut kutsun ja menin hautajaisiin. kyseessä oli omahoidettavani, joten en nähnyt mitään syytä kieltäytyä. hoitosuhde kesti useita vuosia joten tuntui luonnolliselta, että olen saattamassa asiakasta myös hänen viimeiselle matkalleen. tiedän myös muita työntekijöitä työpaikaltani, jotka ovat saaneet kutsun ja jotkut ovat menneet. jokaisen oma asia, meneekö vai jättääkö menemättä :) jos kyseessä olisi ns. "tuntemattomampi" tapaus, saattaisin jättää menemättä mutta varmaankin esittäisin osanottoni jollain tavalla kuitenkin. Ehjimmät meistä on tehty sirpaleista.
Jepu Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Itse en ole vielä asiaa joutunut kohtaamaan... Mutta lisäänpä keskusteluun vielä erään mietteitä aiheuttavan pointin, eli omaisten suhtautuminen hoitaja hautajaisiin tulemiseen. Parin kuukauden hoitojakson loputtua asiakkaan kuolemaan, lähiomainen kutsui työkaverini tuekseen hautajaisiin, mutta heidän lapsensa olivat olleet hieman nyreissään, että miksi lähes tuntematon hoitaja tulee hautajaisiin?
Kieppu Posted May 5, 2013 Posted May 5, 2013 Työskentelen pienellä paikkakunnalla kotihoidossa ja itselle ei ole koskaan hautajaiskutsuja kohdalle sattunut. Käsittääkseni niitä on kuitenkin pitkien hoitosuhteiden jälkeen työpaikalle tullut ja siunaustilaisuuksiin on aina välillä joku mennyt. Itse tuskin menisin.
Kerde Posted May 8, 2013 Posted May 8, 2013 Ei oo kyllä niin pitkiä potilassuhteita että menisin. En kyllä usko, että menisin edes pitkän hoitosuhteen jälkeenkään. (Ellei sitä voi työajalla tehdä.) Kyllä ne "jäähyväiset" hoitosuhteelle pitäis pyrkiä tekemään hoidon loppuvaiheessa, oli se sit minuutti tai monta kuukautta. Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.
koati Posted May 9, 2013 Posted May 9, 2013 Mielestani tama riippuu taysin tapauksesta/ihmisista. Ammattilaisena en ajattelisi niinkaan omaa hoitajuuttani kuin hautajaisiin osallistumisen merkitysta potilaan omaisille/laheisille - potilas itsehan ei enaa kuoltuaan valita siita osallistunko hanen hautajaisiinsa vai en.
xMerrix Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 Itse en ole vielä asiaa joutunut kohtaamaan... Mutta lisäänpä keskusteluun vielä erään mietteitä aiheuttavan pointin, eli omaisten suhtautuminen hoitaja hautajaisiin tulemiseen. Parin kuukauden hoitojakson loputtua asiakkaan kuolemaan, lähiomainen kutsui työkaverini tuekseen hautajaisiin, mutta heidän lapsensa olivat olleet hieman nyreissään, että miksi lähes tuntematon hoitaja tulee hautajaisiin? Tosiaan, jotkut omaiset saattavat kokea hoitajan läsnäolon hautajaisissa jotenkin oudoksi tms. Mutta valitettavan usein me hoitajat tunnemme asiakkaan omaisia ja sukulaisia paremmin, näemme heidät päivittäin hyvinä ja huonoina hetkinä, ja omaiset saattavat piipahtaa vain esim. jouluna ja äitien- / isänpäivänä. Silloin mielestäni juuri hoitajan kuuluisi olla asukasta saattamassa viimeiselle matkalleen... Mutta jokainen kuitenkin toimii kuten itse haluaa. :)
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.