Jump to content
MAINOS

D-vitamiineja popsitaan jo entiseen tahtiin


Reportteri

Recommended Posts

Loppuvuodesta ryöpsähtänyt D-vitamiinikohu notkautti hetkeksi apteekkien D-vitamiinien myynnin, mutta palautti valmisteiden maineen myös melko nopeasti. Julkisuudessa velloneen vitamiinikeskustelun seurauksena kuluttajat ostavat nyt erityisesti vanhempia D-vitamiinivalmisteita.

Lue koko juttu - yle.fi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
yleensä 50mikroo/vrk, joskus hieman enempi jos muistan ottaa kalsipos/D tbl
Itsellä iHerbin 5000IU:n, eli 125 μg:n d-vitamiineja. Näitä popsin marras-, joulu-, tammikuun napin päivässä - syksyisin ja keväisin sitten harvemmin. Kesällä auringosta saadaan parinsadan mikrogramman päälle, eli kyllähän tuota talvella kärsii popsia.. :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Talvisin olen ottanut 350-400µg kerran viikossa. Ei mielestäni ole tarpeen jakaa annoksia päivittäisiksi kun kyseessä kuitenkin rasvaliukoinen aine, joka pysyy elimistössä kuukausia.

Keskeisin havainto D-vitamiinilisän aloittamisen jälkeen ollut se, että aiemmin parikin kertaa vuodessa iskeneet tonsilliitit loppuivat kuin seinään. Kerran vuodessa tulee jonkinlainen pieni flunssa, mutta ei mitään verrattuna aiemmin kärsittyyn sairasteluun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen syönyt D vitamiinia noin puolisen vuotta. Tosin vain 10 mikrog päivässä, mutta syön paljon maitotuotteita. Hävisi niskanikamien säryt, jotka oli pahimmillaan aamuisiin. Sitä ennen ostin vähän väliä uutta tyynyä kun luulin johtuvan siitä.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

En o muutamaan kuukauteen syöny, nyt työterveydessä todettiin d-vitskuvaje. Pitäs syödä 200mikrogrammaa päivässä ainakin kuukaus. Liekkö noi valmisteet jo luotettavia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

10 mikrog syömällä oli mulla arvo 44 eli huono. Söin vuoden 100 mikrog ympäri vuoden ja keväällä arvo oli noussu 161. Jatkan syömistä 50-100 mikrog päiväs. Miksi valmisteet ei olis luotettavia? Suihkeena en ottais koska pitoisuudet niissä voi heittää.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En o muutamaan kuukauteen syöny, nyt työterveydessä todettiin d-vitskuvaje. Pitäs syödä 200mikrogrammaa päivässä ainakin kuukaus. Liekkö noi valmisteet jo luotettavia.

Vaikka on huono kesä ollutkin, niin on tuo aurinkokin välillä paistanut. Eli joudutko ottamaan D- vitamiinia auringosta huolimatta? Itse olen syönyt säännöllisesti D- vitamiinia, paitsi kesällä. Asiakkaitanikin olen pyrkinyt viemään ulos, väh. 15 minuutiksi, D- vitamiinin vuoksi.

D on hyvä flunssan ehkäisyyn. En ole pahemmin sairastellut aloitettuani D:n,

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10 mikrog syömällä oli mulla arvo 44 eli huono. Söin vuoden 100 mikrog ympäri vuoden ja keväällä arvo oli noussu 161. Jatkan syömistä 50-100 mikrog päiväs. Miksi valmisteet ei olis luotettavia? Suihkeena en ottais koska pitoisuudet niissä voi heittää.

Taannoin uutisoitiin ja kohuttiin tutkimuksesta jossa todettiin että ilmoitetut pitoisuudet ei pidä alkuunkaan paikkaansa.

Ilmeisesti kuitenkin ovat ok.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/ajankohtaista/?bid=3258

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...