Reportteri Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Yleisen käsityksen mukaan vesirokko kannattaa sairastaa lapsena, jolloin se on huomattavasti lievempi kuin aikuisena sairastettuna. Tämän vuoksi useat vanhemmat järjestävät "Vesirokkojuhlia", jossa pienten lapsen vanhemmat vierailevat vesirokkoon sairastuneen lapsen luona. THL:n mukaan vesirokon tartuttamista ei voi suositella, koska jälkitaudit voivat olla vaarallisia. Vesirokko saattaa johtaa keuhko- tai aivokuumeeseen ja ihon bakteeritulehdukseen. Virus voi jäädä piileväksi hermosolmukkeisiin ja vuosia myöhemmin aktivoitua aiheuttaen vyöruusuihottuman. Vesirokkoa vastaan on olemassa rokote, jota THL suosittelee otettavaksi kansalliseen rokoteohjelmaan. http://www.voice.fi/terveysjahyvinvointi/suomalaisaidit-tartuttavat-lapsiinsa-vesirokkoa-tyhmaa-ja-vaarallista/23/45767
-VF- Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Jos aikuinen ihminen tartuttaa tieten tahtoen toiselle sairauden, niin kyseessä voi olla pahoinpitely. Kun isä tai äiti tartuttaa tieten tahtoen lapselleen sairauden, niin se on juhla? Failure is always an option
Telaketju Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 jos saa kakkua ja limua? ääliö touhua "to ride,shoot straight and speak the truth"
preeria Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 On paljon lastentauteja liikkeellä ja mitään niistä en kyllä tieten tahtoen lähtis lapsilleni hakemaan. Kaikille yli 12-vuotiaille suositellaan vesirokkorokotetta, jotka eivät ole tautia sairastaneet. http://rokotetutkimus.fi/rokotteet/tutkittavat_rokotteet/Vesirokkorokote.html
dino Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Olisko tällaiset vesirokkobileet perinnettä ajalta jolloin ei rokotteita ollut ja se parempi vaihtoehto oli sairastaa tauti lapsena..? Mutta ei tämä tauti isommassa mittakaavassa voi olla mitenkään erityisen haitallinen, muutenhan tämä olisi jo mukana rokotusohjelmassa.
Pöllö Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Olisko tällaiset vesirokkobileet perinnettä ajalta jolloin ei rokotteita ollut ja se parempi vaihtoehto oli sairastaa tauti lapsena..? Mutta ei tämä tauti isommassa mittakaavassa voi olla mitenkään erityisen haitallinen, muutenhan tämä olisi jo mukana rokotusohjelmassa. Takavuosina eräissä maissa uskottiin, että vesirokko kannattaisi sairastaa lapsena, jotta nuorena tai aikuisena vältyttäisiin sairauden vaikeammilta seurauksilta. Itse asiassa Suomessa v. 2008 lasten vesirokkorokotetyöryhmä suositti vesirokkorokotetta kansalliseen rokotusohjelmaan, mutta tuolloin ei osattu arvioida rokotteen tarkkoja välillisiä vaikutuksia aikuisten sairastumiselle vyöruusuun, jos lapsilta saatavat "infektiotehosteet" jäävät pois. http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=10783/type=1 Jo aiemmin 2000-luvulla on keskusteltu vesirokkorokotteesta http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo92718&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero V. 2012 YLE haastatteli THL:n asiantuntijaa, joka arvioi, että rokote saattaisi tullakin yleiseen rokoteohjelmaan, ongelmina ovat olleet rokotteen hinta ja saatavuus http://yle.fi/uutiset/vesirokko_voi_tulevaisuudessa_kadota_suomesta/6429541 Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.
OldOne Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Mutta ei tämä tauti isommassa mittakaavassa voi olla mitenkään erityisen haitallinen, muutenhan tämä olisi jo mukana rokotusohjelmassa. Vesirokkorokote kuuluu rokoteohjelmaan monissa maissa tälläkin hetkellä. Ja kuten Pöllö ja preeria tuossa viittasi (ja tuossa uutisessa sanottiin), THL suosittelisi samaa suomeenkin.Meillä on kaikki muksut rokotettu tätä vastaan, yksi heistä oli tutkimuksessakin mukana. Itse sairastin sen penskana ja muistan kun raavin kammalla otsaa kun kutina oli niin helvetillinen. Jos on olemassa helppo keino ehkäistä tämä, niin miksi en sitä lapsilleni soisi. Ja jos tän saa vasta aikuisena, edessä on usein sairaalareissu. Toki kaikki ei sitä sairasta rajuna, mutta mistäpä sen etukäteen tietää. Nuo bileet ovat täysin vastuuttomia mielestäni. Kyllä ihmiset ovat urpoja.
kpl Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Oon tähän asti ajatellut, että parempi sairastaa lapsena kuin aikauisena vesirokko. Toisaalta oon myös pohtinut, että parempi sairastaa kuin ottaa rokote (no koska ööh, en tiiä). Oonkin pohtinut asian niin, että jos lapsena ei tuota sairasta, niin sitten on hyvä ottaa rokote ettei vaan aikuisena sitten joudu ton kanssa pelehtimään. Onko ajatuksissani joku viba? Tarkoitan sanoa, että onko sittenkin parempi että ottaa rokotteen kuin sairastaisi iästä riippumatta?
dino Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Mutta ei tämä tauti isommassa mittakaavassa voi olla mitenkään erityisen haitallinen, muutenhan tämä olisi jo mukana rokotusohjelmassa. Vesirokkorokote kuuluu rokoteohjelmaan monissa maissa tälläkin hetkellä. Ja kuten Pöllö ja preeria tuossa viittasi (ja tuossa uutisessa sanottiin), THL suosittelisi samaa suomeenkin.Meillä on kaikki muksut rokotettu tätä vastaan, yksi heistä oli tutkimuksessakin mukana. Itse sairastin sen penskana ja muistan kun raavin kammalla otsaa kun kutina oli niin helvetillinen. Jos on olemassa helppo keino ehkäistä tämä, niin miksi en sitä lapsilleni soisi.Totta kai, onhan ne pari piikkiä lapselle mukavampia kuin taudin sairastaminen.Nuo bileet ovat täysin vastuuttomia mielestäni. Kyllä ihmiset ovat urpoja. Epäilisin että kyse on ennemminkin tietämättömyydestä ja varmasti isoilla lapsiperheissä myös rahasta. Ei meidän muksuille 90-luvulla ainakaan neuvolassa mainostettu rokotetta vaikka se jo olikin markkinoilla. No, molemmat sairastivat taudin ja saivat näin immuunin taudille.
ETI Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Silloin kun olin pieni toi oli aika yleinen tapa saada tauti. Ei ollut rokotteita ja kuitenkin haluttiin että lapsi sairastaa vesirokon lapsena eikä vasta aikuisena. Muistan kun itse sain vesirokon, se oli hauskaa kun kävi paljon leikkikavereita ja sai leikkiä pitkään. Nykyään toi on jo vanhentunut tapa toimia, mutta ei kaikki välttämättä tiedä paremmasta. "Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"
hippis Posted January 20, 2013 Posted January 20, 2013 Silloin kun olin pieni toi oli aika yleinen tapa saada tauti. Ei ollut rokotteita ja kuitenkin haluttiin että lapsi sairastaa vesirokon lapsena eikä vasta aikuisena. Muistan kun itse sain vesirokon, se oli hauskaa kun kävi paljon leikkikavereita ja sai leikkiä pitkään. Nykyään toi on jo vanhentunut tapa toimia, mutta ei kaikki välttämättä tiedä paremmasta. Sitäpaitsi ainakin meidän lasten kohdalla isot päiväkotiryhmät ovat kyllä pitäneet huolen siitä, että vesirokosta tulee siellä oikea epidemia. Ei tarvitse juhlia järjestää, ei! Ja muistan joidenkin rokotuksen ottaneidenkin sairastuneen. Itse sairastin vasta joskus 12-vuotiaana, mutta olinkin ollut perhepäivähoidossa.
OldOne Posted January 20, 2013 Posted January 20, 2013 Kuten me ammattilaiset olemme koulussa oppineet, niin mikään rokote ei anna 100% suojaa. Onneksi yleensä rokotetut sairastavat taudin lievempänä :) Luettavaa: http://www.thl.fi/fi_FI/web/rokottajankasikirja-fi/totta-ja-tarua
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.