Jump to content
MAINOS

Väkivalta hoitotyössä


tupla-t

  

142 ääntä

  1. 1. Oletko kokenut väkivaltaa hoitotyössä?

    • Kyllä, henkistä
    • Kyllä, fyysistä
    • Kyllä, henkistä ja fyysistä
    • En


Recommended Posts

Itse olen ajatellut asian niin, että jos minulta kysytään tuossa tarkoituksessa, että kuka häntä hoitaa, niin sitten kerron myös sukunimeni. Nimikyltissä pysyy vain etunimi, ammatti ja ja missä työskentelen. Varmaan oon ihan väärin tulkinnut tuota asiaa ja vedellyt omat johtopäätökset, mutta sukunimi pysyy piilossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 76
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Itse olen ajatellut asian niin, että jos minulta kysytään tuossa tarkoituksessa, että kuka häntä hoitaa, niin sitten kerron myös sukunimeni. Nimikyltissä pysyy vain etunimi, ammatti ja ja missä työskentelen. Varmaan oon ihan väärin tulkinnut tuota asiaa ja vedellyt omat johtopäätökset, mutta sukunimi pysyy piilossa.

Eräässä Suomen suurimmassa sairaanhoitpiirissä ollaan juuri päivittämässä ohjeistusta mm. tämän asian tiimoilta. Siihen kirjataan hyvin selkeästi, että kaikkien työntekijöiden pitää käyttää työnantajan antamaa nimikylttiä ja kerrotaan millaisissa tilanteissa ja miten nimeä voidaan alkaa salaamaan. Kaikki perustuu siihen lähtökohtaan, että potilaalla täytyy olla oikeus kaikissa tilanteissa tietää kuka häntä hoitaa. Poislukien tietysti jos on perusteltu epäily uhkailusta tai väkivaltatilanne on päällä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Itse olen ajatellut asian niin, että jos minulta kysytään tuossa tarkoituksessa, että kuka häntä hoitaa, niin sitten kerron myös sukunimeni. Nimikyltissä pysyy vain etunimi, ammatti ja ja missä työskentelen. Varmaan oon ihan väärin tulkinnut tuota asiaa ja vedellyt omat johtopäätökset, mutta sukunimi pysyy piilossa.

Eräässä Suomen suurimmassa sairaanhoitpiirissä ollaan juuri päivittämässä ohjeistusta mm. tämän asian tiimoilta. Siihen kirjataan hyvin selkeästi, että kaikkien työntekijöiden pitää käyttää työnantajan antamaa nimikylttiä ja kerrotaan millaisissa tilanteissa ja miten nimeä voidaan alkaa salaamaan. Kaikki perustuu siihen lähtökohtaan, että potilaalla täytyy olla oikeus kaikissa tilanteissa tietää kuka häntä hoitaa. Poislukien tietysti jos on perusteltu epäily uhkailusta tai väkivaltatilanne on päällä.

 

Eli HUSsilaiset hoitajat alkavat "unohtamaan" henkilökorttinsa kansliaan? :)

 

Meidän nerokas työnantaja tuotti meille henkilökortit pari vuotta sitten, ilmeisesti etu- ja sukunimi eivät riittäneet, kun siinä on vielä syntymäaikakin tarjolla. Osa henkilökunnasta pitää tuota korttia jopa näkyvillä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Olin aikoinani gastron sisätautiosastolla harjoittelussa, jossa potilasaines oli lähinnä alkoholisteja ja huumeidenkäyttäjiä ja siellä kaikilla hoitajilla oli vain etunimi näkyvissä. Perusteena juurikin se, että aikaisemmin olivat potilaat etsineet hoitajia puhelinluetteloista ja ruvenneet tekemään häiriösoittoja ja oliko jonkun kotirauhaakin häiritty.

Tiedä sitten virallisista säännöksistä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olen kokenut niin henkistä kuin fyysistä väkivaltaa, sekä seksuaalista häirintää..

Itse koin toistuvaa fyysistä ja henkistä väkivaltaa ja niiden jatkuvaa uhkaa yhdellä dementiaosastolla, mutta sain onneksi siirron toiselle osastolle raskauden vuoksi. Voin sanoa että tippui taakka harteilta, kun ei tarvinnut pelätä iskuja vatsaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Pidän vain etunimen esillä, jokainen potilas voi tehdä minusta valituksen halutessaan ja os.hoitaja kyllä osaa yhdistää minut jo etunimen (ja työvuoron) perusteella minuun. Osastoltamme on tullut viimeisen 2kk aikana kaksi tappouhkausta mulle, joten en todellakaan pidä tietojani esillä ja ota sitä riskiä, että joku ilmestyy ulko-ovelle. Joku suoja se on hoitajallakin oltava, oli se oikein tai väärin.

 

Joku kommentoi et liekö potilaat muuttuneet, kun enää ei ole painiksi mennyt. Mä olen ollut uudestaan "vanhassa" työssäni nyt 3kk ja olen kokenut kaksi erittäin läheltä piti tilannetta. Toisessa muistamaton potilas ilmestyi selkäni taakse ja alkoi uhkailla että tappaa mut ja yritti käydä päälle, onneksi olin se ripeämpi jalkaisempi. En ollut hänelle tehnyt varmasti yhtään mitään. Toisessa muistamaton potilas yritti karata, sanoin hänelle nätisti että tulisi takaisin ja nyrkkiä tuli, ehdin onneksi väistää. Meidän yksikössä nämä tilanteet kuitataan yleensä sillä, että hoitaja on nämä itse aiheuttanut, kuten sunkin kirjoituksesta mielestäni paistaa läpi?

 

Meillä näistä tilanteista tehdään myös niitä lomakkeita, mutta mitään tulosta ne ei oo tuottanut eikä niitä siksi moni edes täytä. Ei hyvä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän yksikössä nämä tilanteet kuitataan yleensä sillä, että hoitaja on nämä itse aiheuttanut, kuten sunkin kirjoituksesta mielestäni paistaa läpi?

 

Meillä näistä tilanteista tehdään myös niitä lomakkeita, mutta mitään tulosta ne ei oo tuottanut eikä niitä siksi moni edes täytä. Ei hyvä.

 

Toki omalla toiminnalla, käytöksellä, puheella ja joskus pitkäjänteisellä työllä voi estää jotain tilanteita, mutta eipä todellakaan kaikkia. En itse koe mitään syyllisyyttä, kun viimeksi mua yritettiin lyödä, ja ko. henkilön laittaminen siistiin nippuun ja luovuttaminen poliisille ei vienyt yöuniani. Edellistä väkivaltatilannetta saatoin seurata sivusta, kun toisen ammattiryhmän edustajat yrittivät useaan otteeseen hyvin ystävällisesti puhuttamalla ja pyytämällä ratkoa toisen ihmisen aggressioita. Hyvästä yrityksestä huolimatta ei auttanut, tilanteessa mm. käytettiin etälamautinta.

 

Ikävä, jos työnantaja syyllistää, mutta faktahan on, että osa muistihäiriöisistä muuttuu aggressiivisemmiksi ja osalla ymmärtämättömistä tulee primitiivireaktioita. Sairaus poistaa toki heiltä juridisen vastuun, ja henkisesti nyrkki/potku/hampaat sattuvat vähemmän, mutta fyysisesti yhtä lailla. Olisi tietysti ihan hauska nähdä, miten pomo itse sitten onnistuisi potilaiden kanssa, jos se kerran on kaikissa tilanteissa aina mahdollista... Ehkä tuo syyllistäminen enemmän tulee siitä, ettei sillä pomolla ole itsellään osaamista, kykyä tai esim. mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan, ja osa ihmisistä poistaa syyllisyyden, osaamattomuuden tai hallitsemattomuuden tunteen pois tuolla keinoin. Jokunen, hyvin poikkeava pomo voi toki olla sitäkin mieltä, että totta kai nyt hoitajan täytyy osata missä tahansa tilanteessa ratkoa ongelma ja hän tietysti itse osaisi. Suosittelen hakeutumaan poliisin hommiin, jos osaa puhumalla niin hyvin hoitaa jutut, siellä on takuuvarmasti kiinnostusta pistää ko. jamppa erinäisiin tilanteisiin ratkomaan ongelmia neljän poliisipartion sijaan... 

 

Mutta vakavasti, kyllähän työnantajilla ja esimiehillä on velvollisuuksiakin turvallisuuden suhteen, eikä vastuu voi vain olla kuraportaan duunarilla ja hänen "osaamattomuudellaan". Asioista puhuminen ja niiden vakavasti ottaminen on se vähin alku, jolla pitäisi päästä sitten miettimään koulutuksia, apuvälineitä, parityöskentelyä, vartijoita, hälytysjärjestelmiä, tietosuojia - tai mitä ikinä missään yksikössä erilaisten mahdollisten, todennäköisten tai koettujen tilanteiden varalta tarvitaan. Vastuun kaataminen vain työntekijän niskaan ei kerro pomon ammattitaidosta paljoa positiivista.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
  • 5 viikkoa myöhemmin...

Entäpä, jos potilas lyö sinua nyrkillä naamaan. Sinun silmälasisi menevät rikki ja saat haavan silmäkulmaasi? Miten toimit ammattimaisesti? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäpä, jos potilas lyö sinua nyrkillä naamaan. Sinun silmälasisi menevät rikki ja saat haavan silmäkulmaasi? Miten toimit ammattimaisesti? 

 

Jokaisella on oikeus itsensä hätävarjeluun voimakeinoin aloitetun hyökkäyksen torjumiseksi ja välittömästi uhkaavan hyökkäyksen torjumiseksi. Kiinniotto-oikeus puolustettavissa olevia ja tarpeellisia voimakeinoja käyttäen on sallittua, kun teosta voi seurata vankeutta tai kyseessä on esim. lievä pahoinpitely. Nistialkkiksen alettua huitomaan sain taitettua häneltä kädet ranteista selän taakse, jamppa vatsalleen. Poliisi raudoitti ja vei kaltereiden taakse rauhoittumaan. Siis sen huitojan, ei mua.

 

Tarkkana saa kyllä olla voimankäytön kanssa, koska sen tulee olla kohtuullista tilanteeseen nähden, ja mm. kiinniotto-oikeus on vain tietyissä tilanteissa. Ammatilliseen käytökseen kuuluu lain noudattaminen ja toisaalla myös oikeus nauttia lain turvasta. Normaalit ilmoitukset väkivaltatilanteesta, vaatimukset tekijää kohtaan, käynti päivystyksessä, missä täytetään pahoinpitelykaavake ja kuvion vieminen poliisin kautta eteenpäin. Jos mitään jälkiä jää tai missään tuntuu miltään, niin kannattaa muistaa, että vammat tuntuvat seuraavana päivänä usein pahemmalta... Jos tilanteella on todistajia, niin jos mahdollista, kannattanee ainakin painaa nimet mieleen. Ns. omankäden oikeuden käyttö on tässä maassa varsin ankarasti rangaistua, kun se rinnastetaan pahoinpitelyn lisäksi suunnilleen virkavallan anastamiseen ja tuomiovallan omiin kätösiin ottamiseen.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Entäpä, jos potilas lyö sinua nyrkillä naamaan. Sinun silmälasisi menevät rikki ja saat haavan silmäkulmaasi? Miten toimit ammattimaisesti? 

 

Jokaisella on oikeus itsensä hätävarjeluun voimakeinoin aloitetun hyökkäyksen torjumiseksi ja välittömästi uhkaavan hyökkäyksen torjumiseksi. Kiinniotto-oikeus puolustettavissa olevia ja tarpeellisia voimakeinoja käyttäen on sallittua, kun teosta voi seurata vankeutta tai kyseessä on esim. lievä pahoinpitely. Nistialkkiksen alettua huitomaan sain taitettua häneltä kädet ranteista selän taakse, jamppa vatsalleen. Poliisi raudoitti ja vei kaltereiden taakse rauhoittumaan. Siis sen huitojan, ei mua.

 

Tarkkana saa kyllä olla voimankäytön kanssa, koska sen tulee olla kohtuullista tilanteeseen nähden, ja mm. kiinniotto-oikeus on vain tietyissä tilanteissa. Ammatilliseen käytökseen kuuluu lain noudattaminen ja toisaalla myös oikeus nauttia lain turvasta. Normaalit ilmoitukset väkivaltatilanteesta, vaatimukset tekijää kohtaan, käynti päivystyksessä, missä täytetään pahoinpitelykaavake ja kuvion vieminen poliisin kautta eteenpäin. Jos mitään jälkiä jää tai missään tuntuu miltään, niin kannattaa muistaa, että vammat tuntuvat seuraavana päivänä usein pahemmalta... Jos tilanteella on todistajia, niin jos mahdollista, kannattanee ainakin painaa nimet mieleen. Ns. omankäden oikeuden käyttö on tässä maassa varsin ankarasti rangaistua, kun se rinnastetaan pahoinpitelyn lisäksi suunnilleen virkavallan anastamiseen ja tuomiovallan omiin kätösiin ottamiseen.

 

Kiitos hyvästä vastauksestasi... Itselleni tulee heti mieleen asia, että jos tosiaan potilaana on kovemman luokan nisti, niin äkkiseltään tuntuisi mukavampi olla tekemättä minkäänlaisia henkilökohtaisia rikosilmoituksia, koska ei ole kiva, että tuo kovenmman luokan nisti saa tuota kautta tietoon minun perheeni yhteystiedot ja myös tietynlaisen motivaation vaikka mihin.

Onko lopulta niin, että on pakko tehdä tietynlainen rikosilmoitus, että saisi esimerkiksi jonkinmoiset korvaukset, että voi ostaa uudet lasit?

Eikö ole mitään muuta keinoa saada rahaa rikkoutuneisiin laseihin, esimerkiksi joidenkin vakuutuksien kautta?

Eikö työnantaja tarjoa mitään vakuutuksia tai apua tälläisiin keisseihin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Entäpä, jos potilas lyö sinua nyrkillä naamaan. Sinun silmälasisi menevät rikki ja saat haavan silmäkulmaasi? Miten toimit ammattimaisesti?

 

Jokaisella on oikeus itsensä hätävarjeluun voimakeinoin aloitetun hyökkäyksen torjumiseksi ja välittömästi uhkaavan hyökkäyksen torjumiseksi. Kiinniotto-oikeus puolustettavissa olevia ja tarpeellisia voimakeinoja käyttäen on sallittua, kun teosta voi seurata vankeutta tai kyseessä on esim. lievä pahoinpitely. Nistialkkiksen alettua huitomaan sain taitettua häneltä kädet ranteista selän taakse, jamppa vatsalleen. Poliisi raudoitti ja vei kaltereiden taakse rauhoittumaan. Siis sen huitojan, ei mua.

 

Tarkkana saa kyllä olla voimankäytön kanssa, koska sen tulee olla kohtuullista tilanteeseen nähden, ja mm. kiinniotto-oikeus on vain tietyissä tilanteissa. Ammatilliseen käytökseen kuuluu lain noudattaminen ja toisaalla myös oikeus nauttia lain turvasta. Normaalit ilmoitukset väkivaltatilanteesta, vaatimukset tekijää kohtaan, käynti päivystyksessä, missä täytetään pahoinpitelykaavake ja kuvion vieminen poliisin kautta eteenpäin. Jos mitään jälkiä jää tai missään tuntuu miltään, niin kannattaa muistaa, että vammat tuntuvat seuraavana päivänä usein pahemmalta... Jos tilanteella on todistajia, niin jos mahdollista, kannattanee ainakin painaa nimet mieleen. Ns. omankäden oikeuden käyttö on tässä maassa varsin ankarasti rangaistua, kun se rinnastetaan pahoinpitelyn lisäksi suunnilleen virkavallan anastamiseen ja tuomiovallan omiin kätösiin ottamiseen.

Kiitos hyvästä vastauksestasi... Itselleni tulee heti mieleen asia, että jos tosiaan potilaana on kovemman luokan nisti, niin äkkiseltään tuntuisi mukavampi olla tekemättä minkäänlaisia henkilökohtaisia rikosilmoituksia, koska ei ole kiva, että tuo kovenmman luokan nisti saa tuota kautta tietoon minun perheeni yhteystiedot ja myös tietynlaisen motivaation vaikka mihin.

Onko lopulta niin, että on pakko tehdä tietynlainen rikosilmoitus, että saisi esimerkiksi jonkinmoiset korvaukset, että voi ostaa uudet lasit?

Eikö ole mitään muuta keinoa saada rahaa rikkoutuneisiin laseihin, esimerkiksi joidenkin vakuutuksien kautta?

Eikö työnantaja tarjoa mitään vakuutuksia tai apua tälläisiin keisseihin?

Pahoinpitelystä tehdään aina rikosilmoitus. Ihan samalla tavalla kuin siitä tehdään rikosilmoitus jos joku lyö sinua nyrkillä naamaan kadulla. Työnantajan lakisääteinen tapaturmavakuutus korvaa työtehtävissä sattuneen väkivallan aiheuttamat kulut. Se ei tietysti aina ole ihan kaiken kattava vakuutus, sillä lähtökohtaisesti vahingon aiheuttaja on korvausvelvollinen. Eli jos vakuutusyhtiö voi jättää korvaamatta jotain jos pahoinpitelystä ei tehdä rikosilmoitusta. Ei vakuutusyhtiötkään hyväntekeväisyyttä harrasta, vaan haluavat omansa kyllä pois pahoinpitelijältä.

Kuten tuossa Pöllö jo totesi. Tapaturmailmoitus pitää tehdä ja käydä näyttämässä vammoja lääkärille. Ja tietysti se rikosilmoituskin. Rikosilmoituksen voi tietysti tehdä kuka tahansa, sillä työssä sattunut lieväkin pahoinpitely on virallisen syytteen alainen rikos. Ei se tosin johda mihinkään ellei uhri itse halua viedä asiaa eteenpäin.

Husilla työnantaja tarjoaa lakimiesapua jos työntekijä joutuu pahoinpitelyn uhriksi työtehtävissä. Esitutkintapöytäkirjaan tulee aina tietysti uhrin nimi, mutta osoitetidoiksi voidaan laittaa työnantajan tiedot. Ja poliisia voi pyytää salaamaan henkilötunnuksen. Joskus se kuulemma jopa onnistuukin.

Ei niitä nistejä kannata pelätä. Ei piripäillä riitä minkäänlainen mielenkiinto tai keskittymiskyky siihen, että ne lähtisivät ketään etsimään yhtään mistään.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

 

 

Entäpä, jos potilas lyö sinua nyrkillä naamaan. Sinun silmälasisi menevät rikki ja saat haavan silmäkulmaasi? Miten toimit ammattimaisesti?

 

Jokaisella on oikeus itsensä hätävarjeluun voimakeinoin aloitetun hyökkäyksen torjumiseksi ja välittömästi uhkaavan hyökkäyksen torjumiseksi. Kiinniotto-oikeus puolustettavissa olevia ja tarpeellisia voimakeinoja käyttäen on sallittua, kun teosta voi seurata vankeutta tai kyseessä on esim. lievä pahoinpitely. Nistialkkiksen alettua huitomaan sain taitettua häneltä kädet ranteista selän taakse, jamppa vatsalleen. Poliisi raudoitti ja vei kaltereiden taakse rauhoittumaan. Siis sen huitojan, ei mua.

 

Tarkkana saa kyllä olla voimankäytön kanssa, koska sen tulee olla kohtuullista tilanteeseen nähden, ja mm. kiinniotto-oikeus on vain tietyissä tilanteissa. Ammatilliseen käytökseen kuuluu lain noudattaminen ja toisaalla myös oikeus nauttia lain turvasta. Normaalit ilmoitukset väkivaltatilanteesta, vaatimukset tekijää kohtaan, käynti päivystyksessä, missä täytetään pahoinpitelykaavake ja kuvion vieminen poliisin kautta eteenpäin. Jos mitään jälkiä jää tai missään tuntuu miltään, niin kannattaa muistaa, että vammat tuntuvat seuraavana päivänä usein pahemmalta... Jos tilanteella on todistajia, niin jos mahdollista, kannattanee ainakin painaa nimet mieleen. Ns. omankäden oikeuden käyttö on tässä maassa varsin ankarasti rangaistua, kun se rinnastetaan pahoinpitelyn lisäksi suunnilleen virkavallan anastamiseen ja tuomiovallan omiin kätösiin ottamiseen.

 

Kiitos hyvästä vastauksestasi... Itselleni tulee heti mieleen asia, että jos tosiaan potilaana on kovemman luokan nisti, niin äkkiseltään tuntuisi mukavampi olla tekemättä minkäänlaisia henkilökohtaisia rikosilmoituksia, koska ei ole kiva, että tuo kovenmman luokan nisti saa tuota kautta tietoon minun perheeni yhteystiedot ja myös tietynlaisen motivaation vaikka mihin.

Onko lopulta niin, että on pakko tehdä tietynlainen rikosilmoitus, että saisi esimerkiksi jonkinmoiset korvaukset, että voi ostaa uudet lasit?

Eikö ole mitään muuta keinoa saada rahaa rikkoutuneisiin laseihin, esimerkiksi joidenkin vakuutuksien kautta?

Eikö työnantaja tarjoa mitään vakuutuksia tai apua tälläisiin keisseihin?

 

Pahoinpitelystä tehdään aina rikosilmoitus. Ihan samalla tavalla kuin siitä tehdään rikosilmoitus jos joku lyö sinua nyrkillä naamaan kadulla. Työnantajan lakisääteinen tapaturmavakuutus korvaa työtehtävissä sattuneen väkivallan aiheuttamat kulut. Se ei tietysti aina ole ihan kaiken kattava vakuutus, sillä lähtökohtaisesti vahingon aiheuttaja on korvausvelvollinen. Eli jos vakuutusyhtiö voi jättää korvaamatta jotain jos pahoinpitelystä ei tehdä rikosilmoitusta. Ei vakuutusyhtiötkään hyväntekeväisyyttä harrasta, vaan haluavat omansa kyllä pois pahoinpitelijältä.

Kuten tuossa Pöllö jo totesi. Tapaturmailmoitus pitää tehdä ja käydä näyttämässä vammoja lääkärille. Ja tietysti se rikosilmoituskin. Rikosilmoituksen voi tietysti tehdä kuka tahansa, sillä työssä sattunut lieväkin pahoinpitely on virallisen syytteen alainen rikos. Ei se tosin johda mihinkään ellei uhri itse halua viedä asiaa eteenpäin.

Husilla työnantaja tarjoaa lakimiesapua jos työntekijä joutuu pahoinpitelyn uhriksi työtehtävissä. Esitutkintapöytäkirjaan tulee aina tietysti uhrin nimi, mutta osoitetidoiksi voidaan laittaa työnantajan tiedot. Ja poliisia voi pyytää salaamaan henkilötunnuksen. Joskus se kuulemma jopa onnistuukin.

Ei niitä nistejä kannata pelätä. Ei piripäillä riitä minkäänlainen mielenkiinto tai keskittymiskyky siihen, että ne lähtisivät ketään etsimään yhtään mistään.

 

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta. Tuo työpaikan osoitteen laittaminen ja sos.tun. kätkeminen auttaa paljon unen saantiin, eli motivoi rikosilmoituksen tekoon, joka on erittäin hyvä asia. Hyvä myös tietää, että vakuutuskin löytynee, niihin rikki menneisiin silmälaseihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Piti vielä heittää pieni mutta... eli mites sitten kun potilas lyö sinua nyrkillä naamaan. Sinun silmälasisi menevät rikki ja saat haavan silmäkulmaasi? Miten toimit ammattimaisesti kun potilas on muistisairas? Eli ei kait nyt sentäs muistisairaista tehdä mitään rikosilmoitusta? Eihän he voi välttämättä agressioilleen mitään ja järjen puhuminenkaan ei aina auta, kun eivät muista koko asiaa minuutin päästä.

 

Eli korvaako vakuutus tällöin silmälasit, niin sanottuna työtapaturmana?

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Piti vielä heittää pieni mutta... eli mites sitten kun potilas lyö sinua nyrkillä naamaan. Sinun silmälasisi menevät rikki ja saat haavan silmäkulmaasi? Miten toimit ammattimaisesti kun potilas on muistisairas? Eli ei kait nyt sentäs muistisairaista tehdä mitään rikosilmoitusta? Eihän he voi välttämättä agressioilleen mitään ja järjen puhuminenkaan ei aina auta, kun eivät muista koko asiaa minuutin päästä.

 

Eli korvaako vakuutus tällöin silmälasit, niin sanottuna työtapaturmana?

 

Työnantajan vakutuus korvaa silmälasit työtapaturmavakuutuksesta jos tapauksen yhteydessä on syntynyt samalla vamma. Jos silmäkulmaan on syntynyt haava niin varmasti silloin on kyse työtapaturmasta. Työnantaja voi tehdä rikosilmoituksen ja se heidän kannattaakin tehdä vakuutussyistä. Sinun lupaasi rikosilmoituksen tekemiseen työnantaja ei tarvi.

 

Pahoinpitely on pahoinpitely, laki ei tunne sitä onko tekijä lapsi, aikuinen, muistisairas vai professori. Tapauksen seuraamuksissa tuo toki otetaan huomioon.

 

Omalle vakuutuksellesi nuo lasit ei missään tapauksessa kuulu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pahoinpitely on pahoinpitely, laki ei tunne sitä onko tekijä lapsi, aikuinen, muistisairas vai professori. Tapauksen seuraamuksissa tuo toki otetaan huomioon.

Osa noista syvästi dementoituneiden oikeuskeisseistä pysähtyy jo ennen käräjäoikeutta, eli syyttäjä tekee syyttämättäjättämispäätöksen lääkärilausuntojen pohjalta. Mutta näin sen pitää mennäkin, parempi että oikeuslaitos puntaroi onko syytetty vastuussa tekemisistään kuin niin, että hoitajat tai esimiehet tekevät omia päätelmiään työmaalla. Tietysti jokaisesta ranteeseen tarttumisesta ei voi juttua tehdä, mutta jos silmäkulma on mustana ja lasit menee rikki niin silloin on kyllä ulkopuolisen instanssin syytä arvioida tapahtunut.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pahoinpitely on pahoinpitely, laki ei tunne sitä onko tekijä lapsi, aikuinen, muistisairas vai professori. Tapauksen seuraamuksissa tuo toki otetaan huomioon.

Osa noista syvästi dementoituneiden oikeuskeisseistä pysähtyy jo ennen käräjäoikeutta, eli syyttäjä tekee syyttämättäjättämispäätöksen lääkärilausuntojen pohjalta. Mutta näin sen pitää mennäkin, parempi että oikeuslaitos puntaroi onko syytetty vastuussa tekemisistään kuin niin, että hoitajat tai esimiehet tekevät omia päätelmiään työmaalla. Tietysti jokaisesta ranteeseen tarttumisesta ei voi juttua tehdä, mutta jos silmäkulma on mustana ja lasit menee rikki niin silloin on kyllä ulkopuolisen instanssin syytä arvioida tapahtunut.

Nimen omaan näin. Ei se ole meidän asia pohtia onko henkilö syyntakeinen vai ei. Se on oikeuden asia. Ja jos poliisi yrittää rajoittaa esitutkintaa siihen vedoten, että potilas on muistisairas tms, niin silloin pitää ottaa yhteyttä oikeuskansleriin. Meillä on joskus näin jouduttu tekemään kun poliisi ei ole halunnut tehdä töitään kunnolla.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sekin, ettei näitä asioita viedä eteenpäin on vaikenemista, eivätkä nuo väkivaltatilanteet siten siirry kaikkiin tilastoihin kuten niiden pitäisi. Ollaan hiljaa, niin mikään ei muutu.

 

Tosin eipä tainnut mikään muuttua, vaikka pari vuotta sitten yksi kotisairaanhoitaja pääsi hengestään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Joko mulla on ollut äärettömän hyvä tuuri tai.. En todella muista, että mua olisi koskaan uhkailtu mitenkään. Olen toki ollut tilanteessa, jossa toinen hoitaja sai juuri rauhoittuneen potilaan taas huutamaan pää punaisena, mutta huuto ei kohdistunut minuun. Fyysistä väkivaltaa en ole kohdannut työssäni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kaksi kertaa on viimeisen kuluneen vuoden aikana uhattu leipäveitsellä. Kummallakin kerralla olen poliisit paikalle hälyttänyt. Tilanne on tällä keinoin rauhoittunut. Toisella kerralla asiakas lähti sairaalaan yöksi.

 

Laittaa sinänsä miettimään, milloin napsahtaa pahemmin. Jälkimmäisen episodin uhkaajaa en ole vielä kohdannut. Tässä harkitsen, mitä tuon asian kanssa tekisi. Esimiehen kanssa pitää ainakin palaveria pitää. Kenties paikanvaihto joko itselleni tai uhkaajalle on ratkaisu. Tuntuu ainakin tällä hetkellä jatkaa hoitosuhdetta kovin ammatilliselta pohjalta, kun uhkaaja on aivan täysipäinen tietääkseni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tulin tänne seikkailemaan ja lueskelemaan juttuja nyt itselle varsin ajankohtaisesta asiasta.

 

Päihde- ja mielenterveysyksikössä joudun kohtaamaan harvase työvuoro vähintään sanallista uhkailua ja haukkumista. Monenlaisia keinoja olemme pyrkineet käyttämään, mutta keinot alkavat olla loppu. Nyt sitten kävi niin että asiakas äityi agressiiviseksi ja hälytin virkavallan paikalle.Olemme syrjäseudulla ja poliisien tulo kestää tuhottoman kauan.

Useissa kommenteissa on ollut ohjeena poistua paikalta, mutta mutta... minun tehtäväni täällä työskentelevänä, on varmistaa myös muiden asiakkaiden turvallisuus ja näin en siis voi perääntyä piiloon lukkojen taakse. Sain muiden turvallisuuden varmistettua ja tämä agressiivinen asiakas purki kiukkuaan minun autooni. Virkavallan vihdoin saapuessa paikalle asiakas siirtyi maijan kyytiin. Kuvia otettiin vahongonteosta ja lausunnon uhkauksista annoin tuoreeltaan. Jonkinlainen rikossyyte tästä toki automaattisesti tekijälle seuraa.

 

Väkivaltatilanteissa usein puhutaan siitä kuinka tulisi toimia ja minkämoisilla lääkkeillä ihminen sitten taltutetaan. Näitä asioita pohtiessa täytyy kuitenkin muistaa että kaikissa yksiköissä ei ole mahdollista ihmistä lääkinnällisesti rauhoittaa ja avun saaminenkin yksikköön voi kestää kauan. Ennaltaehkäisy näyttelee todella suurta virkaa näissä olosuhteissa, mutta siitä huolimatta en vain ole saanut kaikkia tilanteita rauhoittumaan "lepertelyllä". Näistä konfliktitilanteista jää erittäin ikävä maku suuhun. Paljon ainakin minä teen ajatustyötä ja kertaan tilannetta, että olisiko tämä jollain tapaa voitu välttää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Paljon ainakin minä teen ajatustyötä ja kertaan tilannetta, että olisiko tämä jollain tapaa voitu välttää?

No. Kunhan et kuitenkaan niin kauan mielessä tätä kertaa että menetät yöunet ja alat stressaamaan. On joitakin tilanteita joita ei voi välttää mitenkään. Joskus kun räjähtää niin silloin räjähtää, Toki ennakointi ja hyvän pelisilmän omaaminen on plussaa että saa luettua vähän ennakkoon miten tilanne voi kehittyä mutta ei kaikkia tilanteita pysty välttämään, ikävä kyllä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Useissa kommenteissa on ollut ohjeena poistua paikalta, mutta mutta... minun tehtäväni täällä työskentelevänä, on varmistaa myös muiden asiakkaiden turvallisuus ja näin en siis voi perääntyä piiloon lukkojen taakse. 

Tämä vain siihen saakka kun puhumalla selvitään. Jos potilaan nyrkki alkaa kohoamaan ja jos hoitajalla/hoitajilla ei ole selkeää ylivoimaa, niin mitään velvollisuutta alkaa painimaan potilaan kanssa ei ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivon että työvuosien karttuessa se pelisilmäkin tässä karttuisi ja konflikteja kykenisin välttäämään tehokkaammin.

 

Pomon kanssa olikin jo puhetta yksikköön tilattavasta koulutuksesta: haasteellisen/väkivaltaisen asiakkaan kohtaaminen. Toki tällaisia kursseja olen itsekkin käynyt jo muutamia, mutta ovat jo hieman unohtuneet ja olisi mukava päästä kouluttautumaan nimenomaisesti kohdeympäristössä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...