Jump to content
MAINOS

I.v lääkityksen anto tulevaisuudessa vain sairaanhoitajan papereilla?


Sinkku

Recommended Posts

Näillä näkymin valitettavasti näyttäisi siltä, että tulevaisuudessa i.v.-lääkkeiden anto on sairaanhoitajien tai vast. koulutuksen omaavien heiniä. Koulu- ja/tai pelastusalan tutkinnon omaaville tämä tietää sitten todennäköisesti koulunpenkkiä.

Väittäisin että valtaosaa tänä päivänä sairaankuljetuksessa työskentelevistä yli 40-vuotiasta on todella vaikea saada koulun penkille ja sellaista porkkanaa ei olekaan jolla viiskymppiset palomiehet/sairaankuljettajat saataisiin uutta tutkintoa suorittamaan.

Eli jos luontaista poistumaa käytetään siirtymäaikana niin se tarkoittaa 15 - 25 vuoden aikajaksoa. Uskoisin että jos päättäjät tosissaan haluavat muutosta niin heillä ei pinna riitä noin pitkälle ajanjaksolle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 300
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Väittäisin että valtaosaa tänä päivänä sairaankuljetuksessa työskentelevistä yli 40-vuotiasta on todella vaikea saada koulun penkille ja sellaista porkkanaa ei olekaan jolla viiskymppiset palomiehet/sairaankuljettajat saataisiin uutta tutkintoa suorittamaan.

Eli jos luontaista poistumaa käytetään siirtymäaikana niin se tarkoittaa 15 - 25 vuoden aikajaksoa. Uskoisin että jos päättäjät tosissaan haluavat muutosta niin heillä ei pinna riitä noin pitkälle ajanjaksolle.

Noniin tässä on juuri se pointti, mitä tarkoitin työkokemuksen hukkaamisellla. Terkkaoppilaitoksethan suoltaa kyllä tuoretta tykinruokaa pihalle ja ambulanssihan on tunnetusti se keksintö jossa on mukit katolla, pitää pahaa ääntä ja siinä työskentely on reteetä. Eli tuskin kiireellisessä sakussa kuitenkaan työvoimapulasta kärsitään..

En pitäisi ikäkysymystä sinänsä jatko-opintojen esteenä. Monimuotokoulutuksissa on paljon neljäkymppisiä aikuis-sh-opiskelijoita. Toisaalta tuohon ikä-asiaan voidaan kyllä katsoa ne keskeiset asiat, jotka jarruttavat kouluun lähtöä, eli työ ja perhe. Lainat pitää maksaa ja mukuloidenkin kanssa olla. Yksioikoinen ei ole aikuisopiskelijan taival ;D

-Pölhö

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En pitäisi ikäkysymystä sinänsä jatko-opintojen esteenä. Monimuotokoulutuksissa on paljon neljäkymppisiä aikuis-sh-opiskelijoita.

Joo, ei ikä mutta motivaatio. Miksi ihmeessä viiskymppinen sairaankuljettaja lähtisi opiskelemaan. Opiskelun ansiosta tulot ja tuleva eläke tippuu, toimenkuva huononee ja ikävä vastuu lisääntyy.

Näin siis kärjistetysti...

Eli tuskin kiireellisessä sakussa kuitenkaan työvoimapulasta kärsitään..

Ajoittain kyllä kärsitään. Ei varsinaisesti niin ettei ketään olisi tarjolla mutta pätevää ja sopivaa ei tahdo määräaikaisiin enää löytyä niin kuin takavuosina, ei ainakaan talvisaikaan.

Ja pätevä ja sopivahan voi löytyä monenlaisella koulutuksella ja työkokemuksella... ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on edelleen tallella tentti jossa kysyttiin näin: Lääkäri määrää potilaalle 250mg aspiriinia. Sinulla on Disperin 500mg tabletteja, mitä teet?. Ja tämä tarina on totta.

Lähihoitajakoulutukseen en ota kantaa, koska tiedän siitä tosi vähän...

Mutta kait tuo oli vain yksi kysymys monien kysymysten joukossa? Tuon laatuisten kysymysten tarkoitus on selvittää, että onko opiskelijalla matemaattisia hahmotushäiriöitä, koska laskemisestahan tossa ei ole kyse. Usko tai älä,niin AMK:ssakin moni reputtaa juuri tuon laatuisissa tehtävissä. Toinen funktio on antaa onnistumisen iloa niille, joilla kaikki muut laskut meni väärin.  ;D

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on edelleen tallella tentti jossa kysyttiin näin: Lääkäri määrää potilaalle 250mg aspiriinia. Sinulla on Disperin 500mg tabletteja, mitä teet?. Ja tämä tarina on totta.

Usko tai älä,niin AMK:ssakin moni reputtaa juuri tuon laatuisissa tehtävissä. Toinen funktio on antaa onnistumisen iloa niille, joilla kaikki muut laskut meni väärin.  ;D

Osittain johtuu siitä, että lääkelaskutentissä ei riitä että tietää oikean vastauksen, tietää miten se lasketaan ja osaa vielä laskeakin sen. Lasku pitää saada myös paperille, niin että opettajakin sen ymmärtää  huh.gif Joskus vaan on vaikeaa saada helppo lasku paperillekin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta kait tuo oli vain yksi kysymys monien kysymysten joukossa?

Meillä oli joku hoitotyön tentti tjsp jonka lopussa oli yks läälelasku. Se oli toi.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta kait tuo oli vain yksi kysymys monien kysymysten joukossa?

Meillä oli joku hoitotyön tentti tjsp jonka lopussa oli yks läälelasku. Se oli toi.

No, pääsitkö läpi?? :)

tai oikeestaan, reputtiko monikin? ;D

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkitysasiat eivät nyt ole aina niin yksinkertaisia, jos ihan pilkkua nu**itaan. Uskallan väittää, että jos apteekki ei ole valmiiksi lantrannut korvahuuhtelua varten 50% pirtua, niin tekemättä jää yhdeksältäkymmeneltä prosentilta hoitajista. Jo yksinkertaisesti siitä syystä, että esim. Jyväskylässä opetettiin aikoinaan, että "litra ainetta kun ainetta painaa kilon".

Työn orjat sorron yöstä nouskaa..maan ääriin kuuluu KUTSUMUS ?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uskallan väittää, että jos apteekki ei ole valmiiksi lantrannut korvahuuhtelua varten 50% pirtua, niin tekemättä jää yhdeksältäkymmeneltä prosentilta hoitajista.

Hieman helpottaa jos on joutunut tekemään 100 hengen juhlaporukalle tietynvahvuista boolia kolmesta eri ainesosasta... ;D

Jyväskylässä opetettiin aikoinaan, että "litra ainetta kun ainetta painaa kilon".

Mites niiden oppien mukaan, kumpi painaa enemmän kilo lyijyä vai kilo höyheniä...?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se castreenin-täti, jota katsotaan helsingissä kuin marskin-patsasta ylöspäin,

Heh.....millon mahtaa porukka tajuta, että kyseinen rva ei vaikuta stadissa, eikä liity yhtään mitenkään Helsingin ensihoitoon.

TELIS: Sympatiat sulle (ja tietty mulle)  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh.....millon mahtaa porukka tajuta, että kyseinen rva ei vaikuta stadissa

Enää. Sillon ku se siellä oli duunissa, se muisti kyllä joka hemmetin haastattelussa tituleerata itseään 'ambulanssilääkäriksi' Helsingistä. :)

Palatakseni aiheeseen, niin taitais olla realistisin tapa parantaa laatua tältä osin joku valtakunnalinen tentti/näyttökoe, jonka jokainen joka lääkkeillä haluaa läträtä joutus läpäisemään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palatakseni aiheeseen, niin taitais olla realistisin tapa parantaa laatua tältä osin joku valtakunnalinen tentti/näyttökoe, jonka jokainen joka lääkkeillä haluaa läträtä joutus läpäisemään.

Tähän suuntaan ollaan kaiketi menossa.. ..joskus tulevaisuudessa kun vallitsee maailmanrauha ja :-)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voisko joku yksinkertaisesti selittää mikä tekee sairaanhoitajasta muita paremman?

Miksi sairaanhoitaja on pätevä i.v. lääkityksen antajaks ja lähihoitaja ei? Koulutukseen ei voi vedota koska ihmisestähän se riippuu miten hommat hoitaa. Sairaanhoitajissa on yhtä paljon tunareita kuin muissakin ammattiryhmissä. Sairaanhoitajatkaan eivät ole täydellisiä vaikka heillä monivuotinen koulutus onkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pikkasen provoileva tuo kirjoituksesi, mutta vastaanpa kuitenkin.

Voisko joku yksinkertaisesti selittää mikä tekee sairaanhoitajasta muita paremman?

Ei mikään.

Miksi sairaanhoitaja on pätevä i.v. lääkityksen antajaks ja lähihoitaja ei?

Sanotaan että pätevämpi, koska siihen annetaan valmennusta amk:ssa huomattavasti enemmän.

Koulutukseen ei voi vedota koska ihmisestähän se riippuu miten hommat hoitaa.
Näin on. Annetaan poliisillekkin i.v-luvat :)

Sairaanhoitajissa on yhtä paljon tunareita kuin muissakin ammattiryhmissä.
Totta

Sairaanhoitajatkaan eivät ole täydellisiä vaikka heillä monivuotinen koulutus onkin.
Näin ei kukaan ole väittänytkään.

Kertoisitko sinä, miksi sitten on terv alan koulutusta kahdessa eri asteessa, jos työnkuvan pitäisi olla sama? Miksi on sos- ja terv.alan perustutkinto ja amk-tutkinnot erikseen? Miksei sitten kouluteta pelkkiä lähihoitajia, halvemmaksihan se tulisi kaikille osapuolille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertoisitko sinä, miksi sitten on terv alan koulutusta kahdessa eri asteessa, jos työnkuvan pitäisi olla sama? Miksi on sos- ja terv.alan perustutkinto ja amk-tutkinnot erikseen? Miksei sitten kouluteta pelkkiä lähihoitajia, halvemmaksihan se tulisi kaikille osapuolille.

Siksi, että lähihoitajien paikka ei ole sairaala! Näinhän moni sairaanhoitopiiri linjailee tulevaisuuttaan, perushoitajat eläkkeelle ja toimet sh-nimisiksi. Lähäreille löytyy kyllä oma paikkansa jostain vammaisasuntoloista ja vanhainkodeista, kunhan niihin tietysti palkataan pomoksi sairaanhoitaja. Mieluiten AMK-sellainen tietysti.

Provoilut sikseen, jos niin ketuttaa se että ei saa lääkitä suonensisäisesti ja pistellä tippakanyylejä ihmisille niin ehkä pitäisi pysähtyä vähän miettimään. Jos tekee työtä sen takia että saisi pistellä toisia niin suosittelen jonkin akupunktuurikirjekurssin käymistä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

K-SKS:Ssä ei oo kuulemma yhtään lähihoitajaa enää, vai olikoha että siihen ovat menossa? no jokatapauksessa..

HUSissa lähihoitajia on ja itse asiassa otetaan enemmän kuin moniin vuosiin. Sydänasemalla ja kardiologisilla osastoilla, syöpätaudeilla, neurolla ja monessa muussa paikassa ollut paikkoja auki. Kun ei taida sairaanhoitajia riittää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

K-SKS:Ssä ei oo kuulemma yhtään lähihoitajaa enää, vai olikoha että siihen ovat menossa? no jokatapauksessa..

Onkos tämä informaatio mistä lähtöisin? Itse olen saanut kuulla ja etenkin nähdä vähän toisensuuntaista...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUSissa lähihoitajia on ja itse asiassa otetaan enemmän kuin moniin vuosiin.

Ei pidä täysin  täysin paikkaansa. Esim Peijaksesta 'savustetaan' luonnollisen poistuman kautta kaikkia lh/ph yms koulun käyneitä ulos ja heidät toimet muutetaan sh:n toimiksi. Jäljellä on enää muutamia. Käsittääkseni ympäri maata erikoisairaanhoito on siirtymässä tähän suuntaan. Se että onko se hyväsuuntaus, on ihan toinen juttu.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

K-SKS:Ssä ei oo kuulemma yhtään lähihoitajaa enää, vai olikoha että siihen ovat menossa? no jokatapauksessa..

Onkos tämä informaatio mistä lähtöisin? Itse olen saanut kuulla ja etenkin nähdä vähän toisensuuntaista...

Niin no, vakituiset ja keikkailu erikseen..

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUSissa lähihoitajia on ja itse asiassa otetaan enemmän kuin moniin vuosiin.

Ei pidä täysin  täysin paikkaansa. Esim Peijaksesta 'savustetaan' luonnollisen poistuman kautta kaikkia lh/ph yms koulun käyneitä ulos ja heidät toimet muutetaan sh:n toimiksi. Jäljellä on enää muutamia. Käsittääkseni ympäri maata erikoisairaanhoito on siirtymässä tähän suuntaan. Se että onko se hyväsuuntaus, on ihan toinen juttu.

Perustan näkemykseni HUSin Avoimet Työpaikat- lehtiseen, jossa mielestäni on ollut enemmän auki ph-paikkoja kuin aiemmin. Kirurgialla niitä ei edelleenkään liiemmin ole, mutta ainakin mainitsemillani alueilla. Kyseiset paikat olivat Meikussa. Myöskin olen kuullut, että ainakin osittain virkamuutostahtia oltaisiin hidastamassa, koska sairaanhoitajia ei  joka paikkaan meinata saada.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itse lähihoitaja ensihoidonkoulutusohjelmasta ja minulla on aivan samat lääkeluvat kuin ensihoitajilla. Vastuu lääkäri tenttii tietyin väli ajoin jokaisen, että varmasti osataan. Matkat on sen verran pitkiä, että vaihtoehtoja ei ole.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

K-SKS:Ssä ei oo kuulemma yhtään lähihoitajaa enää, vai olikoha että siihen ovat menossa? no jokatapauksessa..

Kyllä kun minä sinne olen kuskannut potilaita niin olen nähnyt lääkintävakseja, lähäreitä ja perushoitajia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

K-SKS:Ssä ei oo kuulemma yhtään lähihoitajaa enää, vai olikoha että siihen ovat menossa? no jokatapauksessa..

Kyllä kun minä sinne olen kuskannut potilaita niin olen nähnyt lääkintävakseja, lähäreitä ja perushoitajia.

Sama täällä, kyllä minäkin olen törmännyt lähäreihin, lääkintävakseihin ja saikkareihin tuolla K-SKS:n puolella  ;D

K-SKS:Ssä ei oo kuulemma yhtään lähihoitajaa enää, vai olikoha että siihen ovat menossa? no jokatapauksessa..

Voipi olla että ovat vasta menossa siihen (kuten monessa muussakin paikassa, ikävä kyllä).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...