Jump to content
MAINOS

I.v lääkityksen anto tulevaisuudessa vain sairaanhoitajan papereilla?


Sinkku

Recommended Posts

Vieras: takapäivystäjä

Eli aliarvostetaan ammattitaitoa, kun perustasolainen on siellä lähes ainoastaan pakettiautokuski

Näin ei todellakan ole. Tunnetko etelä-suomen systeemeitä yhtään ? kaikkihan on kiinni myös alueellisista eroista. Jos esim. 30x30km alueella toimii 3 perusyksikköä ja 3 hoitoyksikköä, niin miksi ihmeessä kaikissa autoissa pitäisi olla lääkkeitä ? Täytyy ottaa myös huomioon, että tietynlaisten tehtävien keskittäminen on osa ammattitaidon ylläpitoa. Hoitotason tehtäviä on todella pieni määrä tehtävistä, joten niiden keskittäminen mahdollisimman pienelle porukalle on vähintäänkin järkevää. Isossa kylässä ja pienessä kylässä on täysin eri systeemit eikä sitä päivää voi koskaan tullakaan että kaikkialla toimittaisi samoin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 300
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eli aliarvostetaan ammattitaitoa, kun perustasolainen on siellä lähes ainoastaan pakettiautokuski

Näin ei todellakan ole. Tunnetko etelä-suomen systeemeitä yhtään ? kaikkihan on kiinni myös alueellisista eroista. Jos esim. 30x30km alueella toimii 3 perusyksikköä ja 3 hoitoyksikköä, niin miksi ihmeessä kaikissa autoissa pitäisi olla lääkkeitä ? Täytyy ottaa myös huomioon, että tietynlaisten tehtävien keskittäminen on osa ammattitaidon ylläpitoa. Hoitotason tehtäviä on todella pieni määrä tehtävistä, joten niiden keskittäminen mahdollisimman pienelle porukalle on vähintäänkin järkevää. Isossa kylässä ja pienessä kylässä on täysin eri systeemit eikä sitä päivää voi koskaan tullakaan että kaikkialla toimittaisi samoin.

No joo. Toki jo hälytysvaiheessa korkeariskiseksi luokitellut pitää keskittää, kun siihen on kerran mahdollisuus. Ja toki vaativaa hoitoa tarvitseva potilas tulee joskus eteen myös perustason yksikölle, joka on hälytetty C ja D keikoille, jolloin perustason SAKU tietenkin pyytää lisäavun hoitoyksikön muodossa paikalle.

Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että myös "nimenomaisissa" perustason keikoissa (esim. yt-lasku, kaatuminen yms.) tulee eteen tilanteita, joissa ei potilaalla ole hengenvaaraa, mutta esim. kipulääkitys/ atrovent yms ihal./ pahoinvoinnin hoito olisi potilaalle tarpeen/ potilaalle eduksi ja helpottaisi hänen oloaan. En ymmärrä, miksi siihen välttämättä tarvitsisi erikseen hälytettynä hoitoyksikön tai sitten "jättää potilas hoitamatta", koska tällä ei ole sitä hengenhätää.

Täällä muualla maassa (mm. kaupungeissakin, esim. JKL, Kuopio yms. keskisuuret kaupungit= mainitsemasi pieni kylä?) perustason autoista löytyy lääkkeitä, joita perustasolaiset menestyksekkäästi potilaille annostelevat hoito-ohjeidensa mukaisesti.

Ja kyllä sitä kai sen verran luottoa pitää löytyä pääkaupunkiseudulla saman koulutuksen käyneisiin kavereihin, kuin täälläkin on. Vai sairastuuko ihmiset siellä pääkaupunkiseudulla erilailla? Vai onko perustason sairaankuljettajat mielestäsi siellä keskimääräistä heikompitasoisia?

En ymmärrä, miksi samat ohjeet eivät toimisi siellä isossa kylässä. Ja kyllä niitä keikkoja silti näille hoitoyksiköillekin riittää, joten huoli siitä lienee turha.

Mutta mielipiteitä on ja saa olla monta. En mää viiti tästäkään enempää vääntää. Meikeläisen mielipiteellä kun tuskin mitään muutosta tapahtuu. Taitaavat kohta huonontaa systeemin päinvastoin koko maassa yhtä huonoksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monella perustason kaverilla tuntuu olevan käsittämättömän kovat luulot omista kyvyistään. Kun nämä mahdottomalla itseluottamuksella varustetut kaverit pääsevät vielä hoitoyksikköön niin huhhuh... Palvelutason laskusta ei voi puhua kun sitä tasoa ei ole nimeksikään ollut. Itse olen opiskellut yli viisi vuotta hoitoalaa ja sairaankuljetusta, enkä koe vieläkään hallitsevani läheskään kaikkea. Konsultaatiopuhelut ovat edelleenkin herkässä, sillä koen olevani vastuussa tekemisistäni ja tekemättä jättämisistäni. Siirrän mielelläni vastuun lääkärille vaikka puhelimitse.

Maaret Castren on saanut paljon aikaan ensihoidossa, ja ollut samalla näkyvä sylkykuppi. Peilejäkin Maaretilla on varmasti sen verran kotonaan, että on katsonut niistä kuvaansa päivittäin. En väitä, etteikö hän olisi vaikea persoona kun sille päälle sattuu, mutta hänenkin motiivinsa kestänevät tarkastelun. Samaa ei voi sanoa kaikista kyytimiehistä/naisista, joiden ego on samaa luokkaa kuin Maaret Castrenilla, mutta rohkeus ja tietotaitotaso kaukana siitä.

Mahtoikohan kalikka kalahtaa? ;D 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monella perustason kaverilla tuntuu olevan käsittämättömän kovat luulot omista kyvyistään. Kun nämä mahdottomalla itseluottamuksella varustetut kaverit pääsevät vielä hoitoyksikköön niin huhhuh...

Onko perustason kavereiden yli-innokkuus suurikin ongelma teidän yksikössä?

Itse olen kokenut suurimmat kauhunhetket nuorten ensihoitajien/hoitotason kavereiden kanssa joilta puuttuu kokonaisvaltainen näkemys ja kokemus. Vastaavasti perustason konkareiden rauhallisuuden ja jopa flegmaattisuuden toiset kokevat negatiiviseksi asiaksi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Maaret Castrenilla, mutta rohkeus ja tietotaitotaso kaukana siitä.

Tuota noin......oletko henkilökohtaisesti ollut kyseisen henkilön kanssa kuinka monta kertaa hoitamassa kriittistä potilasta ?? Teoriapuolella tunnustan kyllä Maaretin asiantuntijuuden.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen. Lukumääriä en enää muista, mutta tod. näk. alle 10 kertaa. Äänekästä touhua ja aika kultaa muistot.  ;D

Taitotasoltaan hän peittoaa tabisjullit 99% varmuudella. Aina löytyy kavereita, joilla ei ole tutkintoa, mutta mieletön tietotaito asiaan vihkiytymisen jäljiltä. Lisäksi joku tietää aina jostakin enemmän kuin toinen, kokemus auttaa asiaa.

Yli-innokkuus ei ole ongelma jos se kanavoidaan oikein - toteutetaan toimintaohjeet viimeisen päälle. Vanhempien kollegoiden kaukotoimiset saturaatiomittarit ja kaikkitietävyys sen sijaan ovat ongelma. Rauhallisuus ja flegu meininki sopivat minulle hyvin koska omakaan ajatukseni ei pelaa paniikissa, jolloin pitää potilaan lisäksi vahtia työparin tekemisiäkin. Jokaisen on kuitenkin kehityttävä omaan tahtiin ja omalla kohdalla yritän kehittyä mm hallitsemaan tilanteita, joissa yli-innokkaat palomiehenalut pyrkivät retuuttamaan monivammapotilasta miten sattuu... 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paikallisesta ensihoidosta vastaava lääkäri kertoi, että ruotsin puolella oltaisiin siirrytty/siirtymässä systeemiin, jossa vain sairaanhoitaja avaa suoni yhteyden ja antaa i.v lääkkeet. Samainen tohtori kertoi että vastaava systeemi ilmeisesti tulossa myös suomeen ja Maaret Castrén olisi ajamassa tätä asiaa. Aiheesta oli kirjoitettu mm. Eräässä lääkärilehdessä.

Enkä nyt tarkoita että alalla vuosia työskennelleiltä kyytijulleilta pitäisi luvat ottaa pois, en en, mutta hemmetin hyvä että rajanvetoa aletaan tehdä. Lääkelupia kun tuntuu olevan jokaisella joka vaan lanssissa sattuu käymään.

Itse olen laittanut tippoja kohta parikymmentä vuotta sairaankuljetuksessa, poliklinikalla sekä vuodeosastolla ilman sairaanhoitajan koulutusta. Jos nyt jokin päättävä instanssi katsoisi että kokonaisuuden kannalta on parempi että minä ja sadat (jopa tuhannet??) muut hoitopojat/tytöt ovat epäpäteviä tässä asiassa niin eipä se minun itsetunnolle käy jos luvat lähtee.

Mikä siinä; työmäärä vähenee kun liuotukset, kivunhoito yms. loppuu mutta palkka pysyy samana.

Hieman tietysti voi joskus jäädä harmittamaan jos potilas menee käsiin ja mitään konkreettista ei saa tehdä, mutta minähän en siitä siinä vaiheessa enää vastaa... :-

Terve suhtautuminen työhön. Tehdään mitä käsketään ja kun kello on merkissä lähdetään pois. Miksi moisesta asiasta pitäisi vaahdota sen enempää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: takapäivystäjä

Olen. Lukumääriä en enää muista, mutta tod. näk. alle 10 kertaa. Äänekästä touhua ja aika kultaa muistot.  ;D

Taitotasoltaan hän peittoaa tabisjullit 99% varmuudella.

Tottakai peittoaa monet tapisjullit, onhan hän lääkäri  :D MUTTA tosta 99% en menis takuuseen  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monella perustason kaverilla tuntuu olevan käsittämättömän kovat luulot omista kyvyistään. Kun nämä mahdottomalla itseluottamuksella varustetut kaverit pääsevät vielä hoitoyksikköön niin huhhuh... Palvelutason laskusta ei voi puhua kun sitä tasoa ei ole nimeksikään ollut. Itse olen opiskellut yli viisi vuotta hoitoalaa ja sairaankuljetusta, enkä koe vieläkään hallitsevani läheskään kaikkea. Konsultaatiopuhelut ovat edelleenkin herkässä, sillä koen olevani vastuussa tekemisistäni ja tekemättä jättämisistäni. Siirrän mielelläni vastuun lääkärille vaikka puhelimitse.

No ei kalahda ainakaan mulle. Ensinnäkin vaikka itellä onkin jo kertynyt vuosia kipeiden kuskauksissa, niin en todellakaan osaa ja tiedä kaikkea. Eikä se sitä tarviikaan. Ei vaikka on sh-piirin hoitotason luvatkin. Monelle ei tahdo pöksyt riittää, kun hoitotason lupalapun saa käteen. Oma mielipiteeni on myös se, ettei sitä potilasta luvilla hoideta. Auts, tuo taas sattui moneen.

Mulla riittää kanttia ottaa apua vastaan potilaan hoitoon, eikä todellakaan tarvitse yrittääkään tehdä kaikkea itse. Pääsee helpommallakin, kun tulee kaveria avuksi tai vaikka röprötin.

Työn lomassa on tullut seurattua hyvin monenkin kollegan työtä eri palvelun tuottajilla ja täytyy sanoa, että omasta mielestäni myös perustasolainen hallitsee hyvin (hieman suppeamman/ tai tarvittaessa laajemmankin) lääkearsenaalin käytön hoito-ohjeiden ja konsultaation perusteella. Siis pakista löytyy jotain muutakin kuin pelkät elvytyslääkkeet.  Ilman, että se uhkaa millään lailla hoitoyksikön asemaa. Jotenkin joskus tuntuu, että tuo uhka tuntuu joillekin olevan ylitsepääsemätön ongelma.

Mistään yli-innokkaasta perustason sairaankuljettajasta minä en ainakaan ole puhunut. Kumma mistä sellainen käsitys Aatulle tuli. Mun mielipide on se, nyt aikuisten oikeesti viimeisen kerran, että perustason sakumies kykenisi myös siellä syvässä etelässä auttamaan potilasta myös rajoitetusti lääkevalikoimallaan, kunhan valvonta ja ohjeet tietty annetaan. Castrenhan se siellä paljolti asiasta vissiin yksinään päättää ja taitaa siellä systeemikin olla aika lailla tähän malliin sisäänajettu, niin mitäpä siitä itkua vääntämään.

Mutta sen vuoksi myös mielipiteenäni pidän edelleen sen, että resursseja ei hyödynnetä ja perustason sakumiehiä aliarvostetaan siellä pääkaupunkiseudulla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulisi Sinunkin - onni - jo tietävän, että sairaanhoitopiirin hoitotasonluvilla voit pyyhkäistä sitä itseänsä. Kyllä hoitotasolla työskentelevän tulisi sen verran alan juridiikasta tietävän, että luvat saat ainoastaan terveyskeskuksesta. Pikku detalje, mutta äärettömän tärkeä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulisi Sinunkin - onni - jo tietävän, että sairaanhoitopiirin hoitotasonluvilla voit pyyhkäistä sitä itseänsä. Kyllä hoitotasolla työskentelevän tulisi sen verran alan juridiikasta tietävän, että luvat saat ainoastaan terveyskeskuksesta. Pikku detalje, mutta äärettömän tärkeä.

Merkillistä. Minun kun ei nimenomaan ollut mitenkään tarkoitus muka korostaa/ viitata itseäni/ itseeni. Siis ammattitaitoni osalta. Arvostelin systeemiä. Mainitsin itsestäni vain sen vuoksi, koska alettiin puhua yli-innokkaista perustason sairaankuljettajista hamuamassa itselleen lisää lupia. Silti keskustelu kääntyy minuun.

Toki tiedän sen, että alueen tk/ vastuulääkäri myöntää hoitoluvat, siten kuin parhaiten katsoo alueelleen tarpeelliseksi. Mitä lupiin tulee, niin minä en tee sinänsä noilla SH-piirin luvilla mitään, koska tk:mme lekuri pitää hoitovelvoitteemme (siis lupamme) samalla tasolla, menee sitten itse tentti miten tahansa. Näin toimii moni tk:mme täällä. Mistäkö se johtuu? Juuri tästä tentin arvostuksen puutteesta, mistä TexWillerkin antaa ymmärtää. Lisäksi tentin arvostelu ja itse tentti ei ole sinänsä tenttijän ammattitaitoa kuvaava. En todellakaan arvostele ketään sen tentin perusteella hyväksi tai huonoksi sairaankuljettajaksi. Olkoon sitten hoitotason tai perustason tentti suoritettuna. Pidän toisen ammattitaidon arvostelua melkoisen sopimattomana, varsinkin, jos ei ole arvostelun kohteena olleen kanssa päivääkään tehnyt töitä.

Itseäni en todellakaan pidä minään ensihoitoguruna, jätän sen homman mainiosti henkselinpaukuttelijoille. Mulle riittää se, että potilas pysyy tyytyväisenä ja että osaan auttaa häntä parhaan kykyni mukaisesti. Konsultoin usein ja otan apua muilta. Se varmaan riittää minusta.

Lähinnä kuitenkin katson aiheelliseksi käydä tentissä, koska pomokin niin määrää. Jos läpi menee, niin siitä tuskin haittaa on kenellekään. Jännä juttu sinänsä muuten on se, että SH-piirin tentissä pitää käydä (tavallaan velvoite) ja niin moni yrittää saada jatkuvaan noita hoitotason tenttejäkin saada läpi ja silti sillä luvalla ei tee juuri mitään. Koska tk määrää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monella perustason kaverilla tuntuu olevan käsittämättömän kovat luulot omista kyvyistään. Kun nämä mahdottomalla itseluottamuksella varustetut kaverit pääsevät vielä hoitoyksikköön niin huhhuh... Palvelutason laskusta ei voi puhua kun sitä tasoa ei ole nimeksikään ollut. Itse olen opiskellut yli viisi vuotta hoitoalaa ja sairaankuljetusta, enkä koe vieläkään hallitsevani läheskään kaikkea. Konsultaatiopuhelut ovat edelleenkin herkässä, sillä koen olevani vastuussa tekemisistäni ja tekemättä jättämisistäni. Siirrän mielelläni vastuun lääkärille vaikka puhelimitse.

Maaret Castren on saanut paljon aikaan ensihoidossa, ja ollut samalla näkyvä sylkykuppi. Peilejäkin Maaretilla on varmasti sen verran kotonaan, että on katsonut niistä kuvaansa päivittäin. En väitä, etteikö hän olisi vaikea persoona kun sille päälle sattuu, mutta hänenkin motiivinsa kestänevät tarkastelun. Samaa ei voi sanoa kaikista kyytimiehistä/naisista, joiden ego on samaa luokkaa kuin Maaret Castrenilla, mutta rohkeus ja tietotaitotaso kaukana siitä.

Mahtoikohan kalikka kalahtaa? :D   

Varmasti kalikka kalahti!  Semmonen omnipotenttinen pätemisvimma kuuluu ammatillisen kasvun noviisivaiheeseen monilla (eikä yksistään perustasolla) - toiset pääsee siitä eroon jo opiskeluaikana. Silloin ei kuunnella muita eikä haluta myöntää, että toisetkin jotain asiasta kenties tietää - jopa joskus enemmän ihan kokemuksenkin perusteella.

Tuon vaiheen pitäisi mennä ohi viimeistään 5 vuotta ammattiin valmistumisesta. Toivottavasti vähän nopeamminkin, koska se todella estää työssä oppimisen - eihän noviisi välttämättä edes näe, mitä hänen pitäisi oppia, koska tuudittautuu siihen käsitykseen, että tietää ja osaa kaiken (tämä itsessään jo kertoo kuinka kapea-alaista se osaaminen oikeasti on). Koskaan ei yksi ihminen voi tietää ja osata kaikkea, vaikka olis miten suppea erikoisala tahansa. Aina tulee jotain uutta tai ainakin hyvin komplisoituneita juttuja, joihin törmää vasta ensimmäistä kertaa elämässään... eikä sellaisia kirjoissa ole eikä niitä voi sieltä oppia.

Sitten, kun tulee kokemusta vähän enemmän, niin asiat suhteellistuu uudella tavalla. Voi nauraa omille noviisi-pullisteluilleen ja on rohkeutta myös kysyä neuvoa niissä tilanteissa, jotka vaativat neuvoja/näkemystä muiltakin. Voi jopa myöntää ettei tiedä kaikkea - ja se on tärkeä juttu potilasturvallisuuden kannalta.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmasti kalikka kalahti!  Semmonen omnipotenttinen pätemisvimma kuuluu ammatillisen kasvun noviisivaiheeseen monilla (eikä yksistään perustasolla) - toiset pääsee siitä eroon jo opiskeluaikana. Silloin ei kuunnella muita eikä haluta myöntää, että toisetkin jotain asiasta kenties tietää - jopa joskus enemmän ihan kokemuksenkin perusteella.

Tuon vaiheen pitäisi mennä ohi viimeistään 5 vuotta ammattiin valmistumisesta. Toivottavasti vähän nopeamminkin, koska se todella estää työssä oppimisen - eihän noviisi välttämättä edes näe, mitä hänen pitäisi oppia, koska tuudittautuu siihen käsitykseen, että tietää ja osaa kaiken (tämä itsessään jo kertoo kuinka kapea-alaista se osaaminen oikeasti on). Koskaan ei yksi ihminen voi tietää ja osata kaikkea, vaikka olis miten suppea erikoisala tahansa. Aina tulee jotain uutta tai ainakin hyvin komplisoituneita juttuja, joihin törmää vasta ensimmäistä kertaa elämässään... eikä sellaisia kirjoissa ole eikä niitä voi sieltä oppia.

Sitten, kun tulee kokemusta vähän enemmän, niin asiat suhteellistuu uudella tavalla. Voi nauraa omille noviisi-pullisteluilleen ja on rohkeutta myös kysyä neuvoa niissä tilanteissa, jotka vaativat neuvoja/näkemystä muiltakin. Voi jopa myöntää ettei tiedä kaikkea - ja se on tärkeä juttu potilasturvallisuuden kannalta.

Aamen! Ja jos ei itsestään tuota vaihetta tunnista, niin se taitaa olla meneillään...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmasti kalikka kalahti!  Semmonen omnipotenttinen pätemisvimma kuuluu ammatillisen kasvun noviisivaiheeseen monilla (eikä yksistään perustasolla) - toiset pääsee siitä eroon jo opiskeluaikana. Silloin ei kuunnella muita eikä haluta myöntää, että toisetkin jotain asiasta kenties tietää - jopa joskus enemmän ihan kokemuksenkin perusteella.

Tuon vaiheen pitäisi mennä ohi viimeistään 5 vuotta ammattiin valmistumisesta. Toivottavasti vähän nopeamminkin, koska se todella estää työssä oppimisen - eihän noviisi välttämättä edes näe, mitä hänen pitäisi oppia, koska tuudittautuu siihen käsitykseen, että tietää ja osaa kaiken (tämä itsessään jo kertoo kuinka kapea-alaista se osaaminen oikeasti on). Koskaan ei yksi ihminen voi tietää ja osata kaikkea, vaikka olis miten suppea erikoisala tahansa. Aina tulee jotain uutta tai ainakin hyvin komplisoituneita juttuja, joihin törmää vasta ensimmäistä kertaa elämässään... eikä sellaisia kirjoissa ole eikä niitä voi sieltä oppia.

Sitten, kun tulee kokemusta vähän enemmän, niin asiat suhteellistuu uudella tavalla. Voi nauraa omille noviisi-pullisteluilleen ja on rohkeutta myös kysyä neuvoa niissä tilanteissa, jotka vaativat neuvoja/näkemystä muiltakin. Voi jopa myöntää ettei tiedä kaikkea - ja se on tärkeä juttu potilasturvallisuuden kannalta.

Aamen! Ja jos ei itsestään tuota vaihetta tunnista, niin se taitaa olla meneillään...

Ei voi muuta kuin myönnellä. Cardinan teksti pitäisi saada jokaisen sairaankuljetusyksikön ja pelastuslaitoksen taukohuoneen seinälle huoneentauluksi!
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei voi muuta kuin myönnellä. Cardinan teksti pitäisi saada jokaisen sairaankuljetusyksikön ja pelastuslaitoksen taukohuoneen seinälle huoneentauluksi!

Passais kyllä useimmille osastoilleki... Juliste koossa mielellään..

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeesti olin eilen yhdessä TEHYn palaverissa tästä aiheesta ja kuten tiedetään niin asiasta on tehty selvitystä ja sen pitäisi olla valmis maaliskuun puolessa välissä vissiin, luovutus Hyssälälle. Noh selonteko tehnyt ryhmä ei ole todellakaan tuhoamassa lääkintävaksien,perushoitajien tai lähihoitajien lääkkeenanto ja muita ko. asiaan liittyviä juttuja.

Tämä on ensihoidon postituslistalta:

Turvallinen lääkehoito-opas julkaistaan ja luovutetaan ministeri Hyssälälle

10.2.2006 klo 12.30. Silloin on STM:n lehdistötilaisuus. Tällöin lausutaan

virallisesti lääkehoitoa hoitotyössä (ensi-) pohtineen työryhmän

työryhmätulokset.

Olkaa kuulolla.

Eli ei taas muuta uutta.

heippa taas.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tämä on ensihoidon postituslistalta:

Turvallinen lääkehoito-opas julkaistaan ja luovutetaan ministeri Hyssälälle

10.2.2006 klo 12.30. Silloin on STM:n lehdistötilaisuus. Tällöin lausutaan

virallisesti lääkehoitoa hoitotyössä (ensi-) pohtineen työryhmän

työryhmätulokset.

Olkaa kuulolla.

Eli ei taas muuta uutta.

heippa taas.

Noniin, se julkaistiin. Sen voi noutaa osoitteesta http://www.stm.fi/Resource.phx/stm/index.htx ja PDF:n suoraan osoitteesta http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2006/02/pr1139565646410/passthru.pdf

Se mikä kaikkia varmaan eniten kiinnostaa, löytyy tuolta PDF:stä sivulta 94.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

sivu 50

"Poikkeuksen ensihoidon alueella muodostavat ilman terveysalan koulutusta toimivat,

lääkehoitoon osallistuvat pelastajat ja palomies-sairaankuljettajat. Heidän tehtävänsä

ovat perustasoisen lääkehoidon toteuttamista. Heidän lääkehoidon osaamisensa

tulee varmistaa ja lisäkoulutusta järjestää samoin periaattein kuten terveydenhuollon

ammattihenkilöiden kohdalla. Viiden vuoden siirtymäajan puitteissa tulee

kaikilla ensihoidossa vaativan tason lääkehoitoon osallistuvilla olla terveysalan koulutus,

joka sisältää laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön peruskoulutusta

vastaavan lääkehoidon koulutuksen."

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilmeisesti vielä ei ole tiedossa mikä on nyt julkistetun ohjeen status, tällä hetkellä se on ministeriön ohje jossa kylläkin puhutaan erilaisista vaatimuksista lääkehoitoa koskien, eri asia miten ohjetta noudatetaan ja noudattamista valvotaan.

Liite 8 (s.94) määrittelee ensihoidon lääkehoidon vaativuustasot, jossa lääkehoidon vaativalla tasolla tulee olla laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö. Samoin taulukossa 10 (s.53) johon liitteessä 8 viitataan mainitaan suonensisäinen neste- ja lääkehoito, verensiirrot, ym. laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön toteuttamiksi.

Silti tässä kohdassa todellakin lukee vastaava koulutus, eli ota tästä nyt sitten selvää.

"Viiden vuoden siirtymäajan puitteissa tulee

kaikilla ensihoidossa vaativan tason lääkehoitoon osallistuvilla olla terveysalan koulutus,

joka sisältää laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön peruskoulutusta

vastaavan lääkehoidon koulutuksen."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hemmetin hyvä että koulutusta vaaditaan. Ensihoidossa on niin kirjavaa joukkoa töissä että tämmönen rajanveto on kaikkien etujen mukaista.

Näemmä pelastajatkin joutuvat koulun penkille jos haluavat potilaita tulevaisuudessa lääkitä. Ja hoitotasolla pitää olla hoitaja jos tuota oikein tulkitsen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

toi koulutusvaatimus on vaan vähän outo, koska periaatteessa pelastajalle ton mukaan riittäisi lh:n paperit kunhan lääkehoidon koulutus vastaa esim. sh tai eh-tutkintoa... aletaanko kohta kouluttamaan jotain pelastaja AMK aijiä ;D

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suunta on ihan oikea. Kunhan toteutus on sellainen että siirtymäajan jälkeen koulutus vaaditaan ja rajanveto on jyrkkä ilman lipsumisia esim. pelastaja AMK.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

toi koulutusvaatimus on vaan vähän outo, koska periaatteessa pelastajalle ton mukaan riittäisi lh:n paperit kunhan lääkehoidon koulutus vastaa esim. sh tai eh-tutkintoa... aletaanko kohta kouluttamaan jotain pelastaja AMK aijiä ;D

Tuossa puhutaan terv.alan peruskoulutusta vastaavasta koulutuksesta, eli ei kai siis amk tutkinnosta? Ja perustasollahan he jatkossa saavat lääkitäkkin:

lääkehoitoon osallistuvat pelastajat ja palomies-sairaankuljettajat. Heidän tehtävänsä

ovat perustasoisen lääkehoidon toteuttamista.

Ja eikös tästa voi käsittää että pitää opiskella terv alan tutkinto jos haluaa lanssissa lääkitä (hoitotasolla):

Viiden vuoden siirtymäajan puitteissa tulee

kaikilla ensihoidossa vaativan tason lääkehoitoon osallistuvilla olla terveysalan koulutus,

joka sisältää laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön peruskoulutusta

vastaavan lääkehoidon koulutuksen.

Pelastaja ei ole terv alan koulutus. Ja mitään amk-koulutusta ei 1,5 vuoden teknisen puolen tutkinnosta ihan heti tule.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...