Jump to content
MAINOS

I.v lääkityksen anto tulevaisuudessa vain sairaanhoitajan papereilla?


Sinkku

Recommended Posts

Joo tuota, tämä alkaa olla jo maailma mallissaan!

Itse en ole sairaanhoitaja vaan koulutukseltani lähihoitaja ensihoidon kuolutusohjelmasta. Totta on, että useimmissa oppilaitoksissa lähihoitajien lääkehoidon opetukseen sovelletaan tiukkaa sääntöä: luonnollista tietä annettavat lääkkeet, lapsen kuumetta alentava lääke pr., diatsepaami pr., ja elvytyslääkkeet iv. (ei aina edes amiodaroni/lidokaiini). Myös elottoman potilaan intubaation tilalle ehdotellaan larynxmaskin tai vastaavan tuubin käyttöä.

Paljon lähihoitajakoulutuksesta ensihoidonkin koulutusohjelmasta valmistuu lääkohoidossa käytännössä täysin osaamattomia ihmisiä, joiden en antaisi itseeni koskeakaan. Jos opiskelija itse on aktiivinen, hän saa paljon irti lähihoitajakoulutuksen ja ensihoidon koulutusohjelman aikana perushoidosta ensihoidon vaativiin lääkehoidollisiin tilanteisiin saakka. Myös ensi- ja tehohoidosta kiinnostunut ja aktiivinen lähihoitaja voi täysin työskennellä tehokkaasti ja tuloksellisesti ensihoitotyön parissa sairaankuljetuksessa ja päivystyspoliklinikalla. Itse olen koulutukseltani lähihoitaja ja ollut työssä enimmäkseen sairaankuljetuksessa niin perus- kuin hoitotasollakin.

Kannatan siis iv-lääkkeiden antamiseen vaadittavan vähintään terveysalan perustutkintoa (tai korkeampaa koulutusta) JA ENSIHOIDON VASTUULÄÄKÄRIN myöntämää lupaa. Ennen luvan antoa tulee varmistua hoitajan ensihoito-osaamisen tasosta!!! Myös hoitajalla tulisi olla moraalinen vastuu siitä, ettei vastaanota vain lupaa kirjekuoressa periaatteella, "kyllä mää uskon että sää osaat".

Mielipiteitä?

Lämmintä kesän jatkoa kaikille!

Älä koskaan kehitä ongelmaa, johon sinulla ei ole vastauksia.

- Joka viimeksi nauraa, ei ilmeisesti ymmärtänyt vitsiä -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 300
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...